På söndag blir det böter - äntligen säger jag!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skulle behövas ett totalförbud! Andra länder har det. Varför inte vi??
Förmodligen för att svenska politiker är EUs sämst utbildade.
De kan inte kommunicera med utlandet, att läsa utländska lagar och bakgrunden till dessa lagar är under/över deras NIVÅ.
Och förresten är vi bäst i Sverige på allt. Så varför göra som andra.
Hela EU kristiserade utlämningen till Egypten av två Egyptier.
Vad har hänt med Göran Persson, Thomas Bodström, Anna Lind.
Som följd av utlämningen.
Ingenting.
Hela EU ville ha en granskning av USAs spionage i EU.
Efter Snowdens avslöjanden (nya kommer ju regelbundet).
Utom Sverige och England.
Som röstade NEJ.
Hörde idag att EU planerar en utvärdering och betygssättning av ländernas lagar.
Sverige motsätter sig detta sa ansvarigt statsråd på morgonekot.
Men det är väl ganska naturligt.
Hur ska Sverige förklara att en man som erkänt 30 mord.
Konstaterats opålitlig i 22 fall.
Men pålitlig och trovärdig i 8 fall.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
"Regeringen har beslutat att införa en ny paragraf i trafikförordningen:

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet", lyder lagtexten.
"

There you go :)

Då är det alltså fortfarande fritt fram att läsa en bok när man är ute och kör. För något år sedan körde jag om en kvinna som läste en bok samtidigt som hon körde i 120 km/h på en motorväg. Hon hade lagt upp en tegelstenstjock roman på ratten och verkade vara väldigt fokuserad på sin läsning... :dummer

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Enligt Hans-Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen så ska man bara stirra på vägen:

Hans-Yngve Berg tolkar lagen som att man inte får läsa eller skriva sms bakom ratten. Att skriva på en gps tror han också faller under vad som kommer att anses som ”menligt”, liksom att ta fram en spellista på Spotify.

– Allt som tar bort blicken från vägen måste betraktas som menligt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nu-forbjuds-trafikfarligt-pillande-pa-mobilen/

Det betyder ju att det är menligt att titta på hastighetsmätaren, alltså är det farligare att hålla stenkoll på den än att köra lite för fort :tummenupp Det ska jag påpeka nästa gång jag blir stoppad :fakta

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Honda VFR800 07
På tiden, vet inte hur många gånger som jag nästan blivit prejad av SMS:are,
speciellt när man svänger ner från Essingeleden till Södra-Länken, där är dom inte kloka :dummer

BW

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Tyvärr fortfarande tillåtet med gapande fruntimmer som agerar körlärare..
Tack, jag vet...
Har varit gift med en sån..:huvet
"SE UPP FÖR BILEN FRÅN HÖGER!!!!":dummer
En bil 200 m bort...
En dag blev jag så trött på alla "påpekanden" under körning att jag helt sonika lämnade hustru + bil på Huddingevägen och gick iväg mot Huddinge stn och tog mig hem med pendeln..
Så länge jag såg bilen (minst 20 min) så stod den kvar på vägen, hon väntade tydligen på att jag skulle "ångra min oförskämdhet.."
.. och vi är nu skilda sen -94....Lyckligtvis.:tummenupp

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Om man inte ska få prata i mobilen så tycker jag man rimligtvis borde förbjuda att man pratar med övriga i bilen. Ett steg bort är rimligtvis att man även förbjuder föraren att lyssna på musik.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fantastisk roligt med lagtexter som är diffusa och vidöppna för tolkning/misstolkning.

Sverige behöver en författningsdomstol.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Tack, jag vet...
Har varit gift med en sån..:huvet
"SE UPP FÖR BILEN FRÅN HÖGER!!!!":dummer
En bil 200 m bort...
En dag blev jag så trött på alla "påpekanden" under körning att jag helt sonika lämnade hustru + bil på Huddingevägen och gick iväg mot Huddinge stn och tog mig hem med pendeln..
Så länge jag såg bilen (minst 20 min) så stod den kvar på vägen, hon väntade tydligen på att jag skulle "ångra min oförskämdhet.."
.. och vi är nu skilda sen -94....Lyckligtvis.:tummenupp

Hon: "gnat, gnat, gnat..."
Han, ledsnar: "Vaffan, är det du eller jag som kör?"
Hon: "Åh, herregud, vet du inte ens det!?!"
:tungan:hej

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Känns otroligt skön att stora trygga staten gör tänkandet åt mig och undsätter mig från livsfarliga handlingar...

Nu kvarstår bara att tvinga biltillverkare att plocka ur distraherande saker som knappar på radion, förvirrande spakar och knappar för cruise control, blinkers och inte minst till AC'n - plockar man dessutom bort hela AC'n så minskar ju bilens vikt = bättre bränsleförbrukning och mindre miljöpåverkan, HURRA!!! :rolleyes:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Vi har haft lag mot att snacka i telefon nar man kor ett par ar nu i England, helt sjukt. Skulle gissa att dom flesta gor det fortfarande men man agnar numer en del uppmarksamhet att ha koll runt omkring sig, sa man ser om snuten dyker upp.

Alltsa mer uppmarksamhet pa snutletande, och mindre pa trafiken omkring sig. Vansinne.

SMS och surf ar ju helt tokigt men hur fan tror dom dom kan lagstifta bort beteendet?

Ogenomtankt skitlag i mina ogon.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vi har haft lag mot att snacka i telefon nar man kor ett par ar nu i England, helt sjukt. Skulle gissa att dom flesta gor det fortfarande men man agnar numer en del uppmarksamhet att ha koll runt omkring sig, sa man ser om snuten dyker upp.

Alltsa mer uppmarksamhet pa snutletande, och mindre pa trafiken omkring sig. Vansinne.

SMS och surf ar ju helt tokigt men hur fan tror dom dom kan lagstifta bort beteendet?

Ogenomtankt skitlag i mina ogon.

Lagar är inte till för att minska beteende, de finns för att skapa kriminella...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inför det som en del av körkortsprovet. Kan du raka dig, läsa tidningen, lägga en weborder och dricka en kopp kaffe medan du kör bil på ett väl utfört sätt är du lämplig att få behörighet. Annars får du en adress till närmaste kollektivtafikhållplats.
Därtill ska bilen sakna ABS, ASR, TC och annat tjafs. Choke ska den ha också.

Hur svårt kan det vara?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...