påbackad hoj, får jag något på försäkringen?

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
min hoj blev påbackad idag på parkeringen utanför mitt plugg. :huvet
det måste ha vart en av klasskompisarna.
om det vore så taskigt att ingen såg vem av dom det va och om den skyldige tiger, kommer jag få ut något på försäkringen när den bara är halvförsäkrad?
jag skulle uppskatta skadorna till 2-3000 kronor.
blir så jädrans förbannad för att jag skulle eventuelt sälja den i helgen. :gnissla
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
frew skrev:
min hoj blev påbackad idag på parkeringen utanför mitt plugg. :huvet
det måste ha vart en av klasskompisarna.
om det vore så taskigt att ingen såg vem av dom det va och om den skyldige tiger, kommer jag få ut något på försäkringen när den bara är halvförsäkrad?
jag skulle uppskatta skadorna till 2-3000 kronor.
blir så jädrans förbannad för att jag skulle eventuelt sälja den i helgen. :gnissla

Förstår din vrede !!

Min R1:a 99 blev nerbackad på en parkering i Borås för några år sedan.. jag själv var i butikerna då en man kom in o ropa efter ngn som ägde en blå R1:a
Jag kände direkt en klump i halsen o magen.. gick ut och de hade varit snälla och lyft upp den igen.
Hittade till slut en liten lapp på hojen med ett telenummer till personen som kört på.. Skadorn gick på 34.000:- för bara vänster sida!

Hade han inte skrivit en lapp hade jag inte fått ut ett skit!

Så jag säger inte detta med ett leende på läpparna, men får du inte tag i han som gjort det så kan det bli problem :(
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
frew skrev:
min hoj blev påbackad idag på parkeringen utanför mitt plugg. :huvet
det måste ha vart en av klasskompisarna.
om det vore så taskigt att ingen såg vem av dom det va och om den skyldige tiger, kommer jag få ut något på försäkringen när den bara är halvförsäkrad?
jag skulle uppskatta skadorna till 2-3000 kronor.
blir så jädrans förbannad för att jag skulle eventuelt sälja den i helgen. :gnissla

Anmär till trafikföräkringsföreningen.. samt polis...
För att få ersättning måste det finnas vittne.
Självrisk ca 2000 kr
 

Voyager

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2xHonda, MZ
Gör en polisanmälan som smitningsskada och anmäl sedan skadan till försäkringsbolaget. Du får betala knappt 2000.- i självrisk, så om skadorna överstiger detta så är det lönsamt att göra en anmälan.
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
jag ringde polisen idag men han sa att jag skulle ringa försäkringsbolaget först och rekomenderade att jag skulle köra in den till "if" "försäkrignsbesiktning" i stan, (bergshamra) där skulle det finnas en skadevärderare och polis som gör anmälan på samma gång.
jag ska åka till plugget och snacka med alla i klassen om det är någon som har "sett något" sen så drar vi in med bilosläp, hojen till det där stället.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Har du inte ett vittne får du inte en spänn. Om du inte tar det på helförs.
Ljug och säg att det var en vit volvo som bara drog därifrån med en rivstart.
Annars blåser de dig.
Självrisken lär bli runt 2lakan så du kanske kan köpa delarna själv istället.
Ett skitsystem som kräver skithandlingar!
/fredde
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
frew skrev:
jag ringde polisen idag men han sa att jag skulle ringa försäkringsbolaget först och rekomenderade att jag skulle köra in den till "if" "försäkrignsbesiktning" i stan, (bergshamra) där skulle det finnas en skadevärderare och polis som gör anmälan på samma gång.
jag ska åka till plugget och snacka med alla i klassen om det är någon som har "sett något" sen så drar vi in med bilosläp, hojen till det där stället.
Det kommer funka så här..
Ditt försäkringsbolag tar det på din vagnskada (om du hade någon) Du får en självrisk där... brukar vara på 6000 kr. Den får du betala...
Om din parkeringsskada sedan går igenom hos trafikförsäkringsföreningen så får du tillbaka ca4000kr. En förutsättning är att det finns vittnen.
Finns det inga vittnen så får du inte ett smack. Då får du vackert stå där. Hur det funkar om du inte hade helförsäkrat vet jag inte riktigt.
Troligen funkar det som så att ditt försäkringsbolag eller du får göra anmälan till trafikförsäkringsföreningen. Och där får du om skadan går igenom ersättning med ca 2000kr i självrisk.
Men kom ihåg att det måste finnas vitten till att det är en parkeringsskada... smitningsskada. Finns det inte så får du inte ett jota
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
freddexwing skrev:
Har du inte ett vittne får du inte en spänn. Om du inte tar det på helförs.
Ljug och säg att det var en vit volvo som bara drog därifrån med en rivstart.
Annars blåser de dig.
Självrisken lär bli runt 2lakan så du kanske kan köpa delarna själv istället.
Ett skitsystem som kräver skithandlingar!
/fredde

Det är inte ett skitsystem. Systemet har framkommit pga en massa som ljuger. Vilket du tydligen tycker att man ska göra...
Och sen gnäller folk för att de får pynta stora pengar när de glömmer ställa av sin hoj och inte fixar försäkringen... Undrar varför det blir dyrt... :rolleyes:
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Skitsystem..

freddexwing skrev:
Har du inte ett vittne får du inte en spänn. Om du inte tar det på helförs.
Ljug och säg att det var en vit volvo som bara drog därifrån med en rivstart.
Annars blåser de dig.
Självrisken lär bli runt 2lakan så du kanske kan köpa delarna själv istället.
Ett skitsystem som kräver skithandlingar!
/fredde
Ingen som skall ta ansvar för sina handlingar?
I första inlägget anges att hojen är HALVförsäkrad och inte omfattar väl det skador av andra fordon?
HALVförsäkring tar man väl för att man önskar "chansa" lite med sina skador. Dvs man vill inte betala den rejält högre försäkringskostnaden och hoppas att det funkar ändå.
Jag bytte bil i nov 2004. Har nu efter vintern hittat 8 st sk dörruppslag, skador orsakade av drägg som bara slår upp bildörren. Alltifrån repor till bucklor i dörrarna.. :huvet
Jag kör bara trafik på mina bilar..
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
jag har inget vittne ännu till själva påbackningen men det finns några skumma märken på hojen som tyder på att en bil backat på den.
en lärare kom ut och tittade på hojen och såg att det låg delar utspridda på parkeringen. räcker det?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
frew skrev:
jag har inget vittne ännu till själva påbackningen men det finns några skumma märken på hojen som tyder på att en bil backat på den.
en lärare kom ut och tittade på hojen och såg att det låg delar utspridda på parkeringen. räcker det?
Nej det räcker inte...
Vittnet måste sett själva händelsen
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
fan också. det kanske inte är någon ide till anmälan om jag inte får reda på något mer imorn bitti.
vad för försäkring går det på om någon bara gått förbi och vräkt/puttat omkull den av ren jävulskap?
skadorna uppstod inte av själva tuschen med bilen utan följden av att den ramlade umkull.
det hadde runnit ut kylarvatten och bensin dessutom
 
Last edited:

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Om det är så att du vet vilka bilar som brukar stå i närheten, klasskompisar/lärare/hagarounds e.t.c. kan du kolla efter märken på deras bilar eller kanske komma fram till att någon inte tar sin bil dit imorgon.

Då är det bara att göra hembesök där och konstatera att bilen har märken eller att stötfångaren är på omlack :tummenupp
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
SENSEI skrev:
Det är inte ett skitsystem. Systemet har framkommit pga en massa som ljuger. Vilket du tydligen tycker att man ska göra...
Och sen gnäller folk för att de får pynta stora pengar när de glömmer ställa av sin hoj och inte fixar försäkringen... Undrar varför det blir dyrt... :rolleyes:

Jo det är ett skitsystem.
Min hoj blev "påkörd" tippad över stödet på polarens hoj.
Han får ersättning inte jag eftersom jag inte såg bilen som körde på hojen.

Systemet är till för att skydda dej från andra idioter i trafiken som inte tar ansvar för sina handlingar. Det visade sig vara många och blev dyrt, då stramar man åt, men inte för packet utan för dej och mej, rättar sig efter de som inte tar ansvar för sina handligar och spelar enligt deras spelregler. Vilket innebär att enda sättet att spel är att spela som dem, ljuga!

Jag har en extremt hög moral men när det kommer till TFF så känner jag bara ilska, avsky och elende.

Om du har en halvförsäkrad hoj som du parkar och blir överkörd av en vägvält utan att du ser det, vad skulle du göra då?
Jag skulle utan tvekan be en polare köra fram och tillbaka med sin bil och sen glatt gå till TFF hand i hand och skratta åt dem!

/Fredde
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
"vad för försäkring går det på om någon bara gått förbi och vräkt/puttat omkull den av ren jävulskap?"
Ingen...
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
frew skrev:
min hoj blev påbackad idag på parkeringen utanför mitt plugg. :huvet
det måste ha vart en av klasskompisarna.
om det vore så taskigt att ingen såg vem av dom det va och om den skyldige tiger, kommer jag få ut något på försäkringen när den bara är halvförsäkrad?
jag skulle uppskatta skadorna till 2-3000 kronor.
blir så jädrans förbannad för att jag skulle eventuelt sälja den i helgen. :gnissla

Borde inte skolans försäkring gälla om den står på skolområdet ?
//D
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
freddexwing skrev:
Jo det är ett skitsystem.
Min hoj blev "påkörd" tippad över stödet på polarens hoj.
Han får ersättning inte jag eftersom jag inte såg bilen som körde på hojen.

Systemet är till för att skydda dej från andra idioter i trafiken som inte tar ansvar för sina handlingar. Det visade sig vara många och blev dyrt, då stramar man åt, men inte för packet utan för dej och mej, rättar sig efter de som inte tar ansvar för sina handligar och spelar enligt deras spelregler. Vilket innebär att enda sättet att spel är att spela som dem, ljuga!

Jag har en extremt hög moral men när det kommer till TFF så känner jag bara ilska, avsky och elende.

Om du har en halvförsäkrad hoj som du parkar och blir överkörd av en vägvält utan att du ser det, vad skulle du göra då?
Jag skulle utan tvekan be en polare köra fram och tillbaka med sin bil och sen glatt gå till TFF hand i hand och skratta åt dem!

/Fredde

Jag kan inte uppmana någon att ljuga... TFF följer bara det regler som finns.. liksom försäkringskassan och försäkringsbolag mm... Följer du reglerna finns det inga problem...
 

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Ort
timrå
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
äru riktigt säker på att den bara blev tippad,är inte tändningslåset lite sönderbrutet,pilla lite med en mejsel o kolla igen :D ,isf vare ju ett stöldförsök å går på försäkringen :tummenupp
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
SENSEI skrev:
Nej det räcker inte...
Vittnet måste sett själva händelsen

Nej, det måste de INTE ha gjort OM man vid försäkringsbesiktningen "med sannorlika skäl" kan komma fram till att det är en trolig parkeringsskada.

Om en hoj står stilla när den blir påbackad så ger det vissa skador. Dessa är besiktningsmännen väldigt duktiga på att känna igen.

Detta kan jag säga efter att empiriskt varit delaktig i denna typ av skada i samband med att en arbetskamrats hoj blev påbackad nere i vårt garage helt utan vittnen.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
SENSEI skrev:
Jag kan inte uppmana någon att ljuga... TFF följer bara det regler som finns.. liksom försäkringskassan och försäkringsbolag mm... Följer du reglerna finns det inga problem...

Nix, TFF har själv stor möjlighet att påverka de regler som finns.
Reglerna blev ändrade för ett par år sen, till det sämre.
/Fredde
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top