Påkörd idag (dock utan skador)

njelger

Guest
Skönt att det gick bra.

Bra att du inte tilkallade polis och hävdade att du stod på skeppsbron utanför slottet på söder.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Point taken:
Jag hoppas alla då kan föra en konversation och att det inte övergår i handgemäng.... Det är den risken som finns.
Men visst jag har själv svårt att hålla käft det borde ni märkt här idag om inte annat! Så jag förstår agerandet..... Ville bara inte att man ska uppmana till att käfta i trafiken tror det kan bli andra konsekvenser då......
Jag har sagt vad jag tycker och hur jag reagerade snabbt på tråden... Men det finns många sidor på ett mynt och vilken är rätt det är alltid en avvägning.

Ja, men ju mer vi lär oss att kunna både ta och ge kritik, desto mindre risk blir det med handgemäng förutsatt att båda parter är vid sina sinnes fulla bruk från början förstås.
Ngn måste ändå börja med kritiken och ge den konstruktivt, även få den som kommer att utsättas för kritiken tid för reflektion. Exempelvis om man nu går fram till föraren för att framföra kritiken, så kanske det ändå är det bästa att ställa frågan till föraren "Du kanske vet vad jag kommer säga nu?" och inte "Hur fan kör du människa, jävla idiot". Har man öppnat med ngt i stil med första frasen så har man gett föraren tid för eftertanke och inte startat med allt som bubblar inombords. Om nu sen föraren kommer med ngt liknande försvar som vi hört tidigare dvs förvränga eller ändra händelseförloppet, så är det egentligen bara att släppa det och gå tillbaka till hojen. Föraren är ändå inte mottaglig för kritik.
Har det skett en skada på person eller fordon så skall ju förstås polis tillkallas som vanligt, men vill föraren av bilen inte ta konversationen så är man ju redan tvåa om man startar ett handgemäng.
Påtala eller säga sin åsikt tycker jag ändå att man skall göra för den man anser har gjort fel. Om nu inte det ger ngt med den andre parten så har man ändå gjort vad man har kunnat som enkild medborgare. Man har bidragit med sin del av att visa att sådant beteende från den som orsakat tillbudet inte är ok. Tar han/hon inte åt sig av det just vid tillfället, så får man väl hoppas att han/hon ger det reflektion när han/hon kliver innanför dörren till hemmet och sätter sig i soffan.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Joack, rena soppan :(

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Två tips...

1. Ta alltid upp luren och ta några BILDER av situationen. Reg nr ska givetvis komma med.
2. Ta ett VITTNE (helst två) med kontaktuppgifter.

Låter självklart men lätt att glömma när det väl händer något.

I första händelsen hade jag nog legat på tutan istället. Fast frågan ju om det ens gått in i skallen på honom då. Å andra sidan var det ju riskfyllt att skapa en ny situation genom att stanna framför. Skönt det gick bra.

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
I första händelsen hade jag nog legat på tutan istället. Fast frågan ju om det ens gått in i skallen på honom då.
Frågan är väl snarare om han hade hört tutan. De flesta MC-tutor är rent mesiga... meeep.
Finns det någon biltuta som är liten nog att få plats på bågen men som ändå låter som en mistlur (utan att kortsluta batteriet) ? Lite med djävlar-anamma i, så folk vrider på huvet när det tutar?
Inte 'meeep' utan 'BLAAAAT!'

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Frågan är väl snarare om han hade hört tutan. De flesta MC-tutor är rent mesiga... meeep.
Finns det någon biltuta som är liten nog att få plats på bågen men som ändå låter som en mistlur (utan att kortsluta batteriet) ? Lite med djävlar-anamma i, så folk vrider på huvet när det tutar?
Inte 'meeep' utan 'BLAAAAT!'

Tro mig jag tutade och tutan på Trajjan låter faktiskt satan.
Detta hjälpte föga tyvärr :brinnerup

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...