Påkörd på mc, av suv. Får skulden.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Skulle aldrig ge mig i detta läge om det gått till som du återger i din berättelse. Frågan är varför föraren agerar som han gjort, det kan ju vara så att det faktiskt är så han upplevt situationen eller så är det kallblodig lögn som han dessutom får med frun på...

Lycka till,.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Polisanmäl bilföraren för falsk tillvitelse.
Mened straffas ordentligt, frun kanske mjuknar när hon sitter hos polisen

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
falsk vittnesmål ger 2år fängelse, domstolen ser väldigt allvarligt på sådant om man kan bevisa motsatsen.
dra dom inför rätta om du lyckas få fram ett starkt vittne.
ett filmklipp är riktigt stark bevis som sällan ljuger ;)

Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hur är din storry då? efter omkörning hur långt till traktor , hur snävt svängde du in framför bilen , hur hårt bromsade du? Sällan är det bara den enes fel vid en olycka, rannsaka dig själv, kan du ha gjort något som bidrog till olyckan!

Tjita1

Guest
Hade för mig att det fanns något om att visa hänsyn till oskyddade trafikanter, men jag kan inte hitta det just nu. Vad jag kan hitta är det här:

1 kap: 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

Och det här:
3 kap: 16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur är din storry då? efter omkörning hur långt till traktor , hur snävt svängde du in framför bilen , hur hårt bromsade du? Sällan är det bara den enes fel vid en olycka, rannsaka dig själv, kan du ha gjort något som bidrog till olyckan!

Samtidigt måste SUVen underlätta omkörning och hålla avstånd..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Och det här:
3 kap: 16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

En traktor framför nyllet är ett ganska giltigt skäl.

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Älskar att de ska slippa undan för att gubbens fru intygar att det är som han säger... :lol
Hur trovärdigt är det vittnesmålet? Hon gör ju klart allt för att han ska slippa skuld för incidenten.
Vittnen ska va neutrala! Vilka tomtar med högskoleutbildning är dumma nog att inte fatta det? :confused:
Har bara gått grundskola och 3årigt gymnasie. Mer behövs inte för att man ska fatta de...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Älskar att de ska slippa undan för att gubbens fru intygar att det är som han säger... :lol
Hur trovärdigt är det vittnesmålet? Hon gör ju klart allt för att han ska slippa skuld för incidenten.
Vittnen ska va neutrala! Vilka tomtar med högskoleutbildning är dumma nog att inte fatta det? :confused:
Har bara gått grundskola och 3årigt gymnasie. Mer behövs inte för att man ska fatta de...

Kontrollera om SUVen står på frugan?
Är väl inte direkt otroligt för lägre premie.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Ska svara imorgon eller något,
har varit i kontakt med försäkringsbolagen, polisen och jurist idag och orkar fan inte ha mer med det att göra ikväll.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag var med om lknande för ett par år sen. Skulle in i en kurva men fick möte av en gammal gubbe med frun i bilen. Han körde ut i min fil så jag fi k köra ned i diket! Tur det åtmindstonde. Det låg en kill i 40 års åldern bakom gubben som stannade och även vittnade att han kört på fel sida av vägen i åtskilliga kilometer. Inte vann jag det målet! Allt pga att hans fru satt med i bilen. Ord mot ord tydligen.

Snowman89

Guest
Jag var med om lknande för ett par år sen. Skulle in i en kurva men fick möte av en gammal gubbe med frun i bilen. Han körde ut i min fil så jag fi k köra ned i diket! Tur det åtmindstonde. Det låg en kill i 40 års åldern bakom gubben som stannade och även vittnade att han kört på fel sida av vägen i åtskilliga kilometer. Inte vann jag det målet! Allt pga att hans fru satt med i bilen. Ord mot ord tydligen.
I ett sånt fall kan man ju tycka att personen som åkte bakom digs ord bör vägra tyngre än gubbens fru, då hon knappast kan anses vara opartisk..

Hoppas det löser sig för TS..

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Johnny B

Ta det till rättegång. Och polisanmäl bilföraren om detta inte är gjort.

Förklaringen är att "Traktorn" inte var "Dold" för att du låg framför bilföraren. Visa exempel med en video eller foto över hur det ser ut att ligga bakom en MC, och visa hur stor traktorn var. samt visa på hur sakta den körde.

Var det "lera" på vägen ?

Det låter otroligt att du skulle lyckats skymma en traktor bakom din MC.......

Försök få tag i vittnesmålet från traktor föraren om han/hon såg dig och SUV:en när han körde upp på vägen ?

Eller om det var en dold kurva som gjorde att varken du eller gubben såg Traktorn ?

Gubbens tant har hon ens körkort ? vet hon "säkert" avstånd från framförvarande fordon ? Hon lär bli genomstekt i en rättegång....

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hade för mig att det fanns något om att visa hänsyn till oskyddade trafikanter, men jag kan inte hitta det just nu. Vad jag kan hitta är det här:

Och det här:

Och du tycker det stämmer i det här fallet :rolleyes: vem gäller det då mc föraren eller billisten?

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Om du drar det till domstol (vilket du absolut bör göra, sådant skit ska man inte ta) så se till att du, och gärna en jurist gått igenom och förberett er ordentligt. Förarbete är 80% i sådana fall, den med bevis och kunskapen att framföra dessa vinner, så enkelt är det.

Frun borde räknas som ett "beroende" vittne (dock ett vittne likaså) Om du kan få tag i ett oberoende vittne, så väger detta (mycket) tyngre än gubbens fru.

Precis som andra säger, alltid bra att ha exempel med, en bild på hur det ser ut från en SUV, när man ligger bakom en mc är mycket bra att ha.

Se även till att trycka på ett fåtal viktiga punkter, såsom att den bakomliggande bilisten borde hållit ett längre säkerhetsavstånd, speciellt då det var ett hinder längre fram. Gör detta snyggt, och tala om "I situationer som denna bör..."

Lycka till, och vik dig inte! :smasha :fakta

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Mycket märkligt resonerat av försäkringsbolaget. Vad har du för möjligheter att överpröva deras beslut?
Som sagt, är du medlem i SMC - nyttja deras juridiska hjälp. Jag är inte säker på en domstol skulle döma i samma riktning som försäkringsbolaget.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj

Och hur trovärdiga och neutrala är Sporthojs mobb?:rolleyes:

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...