Påven är död

MikkE

Guest
Det var ju inte en sekund för tidigt. Han har inte mått bra på sista tiden.
Mig gör det ingenting, men för många andra miljoner dock.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
:tummenupp, Den gubben plågades nog den sista tiden. för "Han får inte dö!!" enligt de omkring.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kanske borde de fundera på att byta påve innan döden inträffar, jag tycker det bara har snackats om hans dåliga hälsa i 10 år nu, kommer inte ihåg när jag sist såg honom gå själv och det är ju tragiskt.
 

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Ninjaboy skrev:
Kanske borde de fundera på att byta påve innan döden inträffar, jag tycker det bara har snackats om hans dåliga hälsa i 10 år nu, kommer inte ihåg när jag sist såg honom gå själv och det är ju tragiskt.

Han bestämde väl själv att inte abdikera pga. hälsoskäl :va Tycker det var starkt av honom, en av 1900-talets mest betydelsefulla människor, utan tvekan!
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
För en 20-25 år sen eller nåt i den stilen (hörsägen :hihi ) dog påven och blev och en ny påve antog tronen. Den nya påven dog (blev skjuten) bara efter ett par veckor vilket resulterade i "Påven är död igen!" i media. :D

(Har fått det berättat för mig så lite sanning med modifikation är det nog)
 
Last edited:

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
morlock skrev:
För en 20-25 år sen eller nåt i den stilen (hörsägen :hihi ) dog poven och blev ersatt. Den nya påven dog (blev skjuten) bara efter ett par veckor vilket resulterade i "Påven är död igen!" i media. :D

(Har fått det berättat för mig så lite sanning med modifikation är det nog)

Fattar noll :tummenupp Kan dock bero på att jag är trött som ***
 

Mr *

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HM 450
,

Ninjaboy skrev:
Kanske borde de fundera på att byta påve innan döden inträffar, jag tycker det bara har snackats om hans dåliga hälsa i 10 år nu, kommer inte ihåg när jag sist såg honom gå själv och det är ju tragiskt.
Man "byter" inte påve, det är ett uppdrag som man har på livstid. Johannes kan alltså inte bytas ut förränn han har blivit jordgubbe.

mvh

mr *
 

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
*såld*
morlock skrev:
För en 20-25 år sen eller nåt i den stilen (hörsägen :hihi ) dog poven och blev ersatt. Den nya påven dog (blev skjuten) bara efter ett par veckor vilket resulterade i "Påven är död igen!" i media. :D

(Har fått det berättat för mig så lite sanning med modifikation är det nog)


Stämmer inte. Påven "John Paul II" blev tillsatt 1978 och han var utsatt för ett mordförsök 1981 då han blev skjuten i magen. 3 år är lite mer än ett par veckor.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Dweezil skrev:
Stämmer inte. Påven "John Paul II" blev tillsatt 1978 och han var utsatt för ett mordförsök 1981 då han blev skjuten i magen. 3 år är lite mer än ett par veckor.
Ok, som sagt, alla fakta var inte på plats så. :rolleyes:
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Mr * skrev:
Man "byter" inte påve, det är ett uppdrag som man har på livstid. Johannes kan alltså inte bytas ut förränn han har blivit jordgubbe.
Jag förstår att det är så och det är det jag tycker de borde ändra på.
 

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
*såld*
Mr * skrev:
Man "byter" inte påve, det är ett uppdrag som man har på livstid. Johannes kan alltså inte bytas ut förränn han har blivit jordgubbe.

mvh

mr *

Fel, "John Paul II" kan säga upp sin "tjänst" som påve enligt "1963 års Code of Canon Law (Canon 332.2)" Han avsäga sig att vara påve, men han måste påvisa att detta sker av egna skäl och inte av yttre påverkan. Och detta gör ju att man måste göra ett nytt val av påve.

De kan om de vill "byta" ut påven om det är så att han inte uppfyller sin tjänst, men det är inte troligt eftersom detta skapar oro och påven är ju den katolska kyrkans symbol. Vill ju inte hålla på att byta "maskot" lite varannat år.

Kommer tyvärr inte ihåg hur man kardinaler det är som "gör upp" om att bli Påve nu,
 
Last edited:

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
MadManAxel skrev:
...en av 1900-talets mest betydelsefulla människor, utan tvekan!

Utveckla och förklara detta påstående är du snäll!
Förklara detta för mig som om jag vore en 3-åring för jag har aldrig förstått mig på hans syfte (läs titel).
Vad gör han som är så bra??
 

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
*såld*
Dez skrev:
Däremot tillsattes också "John Paul I" 1978. Han varade bara 33 dagar...ungefär ett par veckor.

http://susning.nu/Johannes_Paulus_I

Jo, det stämmer. "John Paul I" dog av en "hjärtattack" (misstankar finns ännu om att han blev mördad, eftersom man inte får göra en obduktion på påven så är frågan fortfarande öppen), medans morlock nämde att personen eventuellt sköts. :tummenupp

Men i övrigt så stämmer det bra överens med vad morlock sa
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top