Påven är död

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
medic skrev:
Ursäkta?! Han var nog en av de mest engagerade människan när det gällde solidaritet och kommunismens fall i öst-europa. Ingen påve har tidigare gjort lika mycket för folk oavsett kontinent, tro eller politisk åsikt. Hela Polen har sörjt en stor människas bortgång oavsett om de är katoliker eller inte, oavsett om de har haft sex innan äktenskapet eller inte etc. Miljoner fler tycker likadant. Gandhi försvarade kastsystemet i Indien, ändå anses han som en betydelsefull människa.

Han utövar även censur mot sina egna, han var en del av problemet när han mycket lätt skulle kunna vara en del av lösningen av AIDS-epedemin och han har varit ett ganska effektivt stopp för alla försök att mordernisera den katolska kyrkan, något som bland annat visar sig genom att de knappt får ihop några präster...

Way to go påven!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Santo skrev:
Ännu en typisk kommentar av ännu en person som inte vet ett smack om vad Påven åstadkommit under sin tid... det jag inte förstår är varför man yttrar sig när man har noll koll, när man egentligen inte vet. Ska man skratta eller gråta?

Det är ännu mer skrattretande med folk som spekulerar i vad andra vet och inte vet. Ännu har ingen kunnat lägga fram en vettig anledning till varför påven Johannes Paulus II ska betraktas som en av de viktigaste personerna i vårat århundrade....
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Chris Ash skrev:
Det är ännu mer skrattretande med folk som spekulerar i vad andra vet och inte vet. Ännu har ingen kunnat lägga fram en vettig anledning till varför påven Johannes Paulus II ska betraktas som en av de viktigaste personerna i vårat århundrade....

Jag spekulerar inte, vissa kommentarer talar för sig. Men men, det känns som om det kvittar att diskutera iof... man kan slåss mot allt utom mot ignorans...

Den som är intresserad kan läsa vidare, den som inte bryr sig slutar läsa här.

Jag förstår om människor här i Sverige inte förstår eller inte vill/orkar förstå varför Johannes Paulus II ska betraktas som en av de viktigaste personerna i vårat århundrade. Vi har inte drabbats av det som han kämpat för under sin tid som Påve (bl.a. kommunismen och oroligheter p.g.a. olika religioner). Vi har inget krig här så världsfreden är något som rör "andra".

Dessutom kan det tyckas kvitta ifall det finns i vår allmänbildning att veta vem han var eller vad han gjort eller stod för. (med undantag för sexuallitet, homosexuallitet och prevendivmedel. Sådant är jätteviktigt för oss i vårat frigjorda land. Och att kritisera har ingen någonsing varit sen med, oavsett vad det gäller)


Sovjetunionens förre ledare Michail Gorbatjov har understrukit Johannes Paulus betydelse för kommunistregimernas fall i Östeuropa. När friheten inte förde med sig alla de fördelar som många drömt om, fortsatte han att oförtrutet fördöma förtryckande regimer och en ohejdad kapitalism som lett till att många människor i Östeuropa exploateras ekonomiskt, dras in i kriminalitet och utnyttjas i sexindustrin.

Sin moraliska styrka och konsekvens visar han i sina många tal och skrifter där han oförtrutet talar om varje människas rätt till ett värdigt liv. Även de som i övrigt kunde vara kritiska till hans uppfattningar blev djupt tagna av honom som person. Han var utan tvekan en person med stark integritet och personligt mod. När han 13 maj 1981 utsattes för ett mordförsök på Petersplatsen ledde det inte till att han slutade ha direktkontakt med människor.

Efter sitt tillfrisknande besökte Johannes Paulus sin attentatsman i fängelset och förlät honom. Johannes Paulus var inte bara villig att förlåta, hans moraliska styrka visar sig också i att han också var beredd att be om förlåtelse å kyrkans vägnar. När han 1986 kallade till en interreligiös bönesamling för fred och rättvisa i Assisi, bad han om förlåtelse för att kristna inte alltid varit de förkämpar för rättvisa som vi är kallade att vara. Han bad även de ortodoxa kristna om förlåtelse för de misstag som katolska kyrkan begått i relation till dem. Mest uppmärksamhet har kanske hans bön om förlåtelse till det judiska folket för den skuld som katolska kyrkan kan ha till att människor av judisk härkomst utsatts för förföljelse. Hans besök i Roms synagoga hade starkt symboliskt värde och var sprunget ur en djupt personlig önskan om förlåtelse för att de kristna på olika sätt förbrutit sig mot det judiska folket.

Utöver sina efterlämnade dokument bl a 14 encyklikor och 44 apostoliska brev, publicerade han också tre böcker "Våga hoppas" 1995, "Gåva och mysterium" och "Roman Tryptych - Meditaitions" en poesibok så sent som i mars 2003. Inte minst genom hans böcker får vi en bild av en mångfacetterad och mångbegåvad människa. Med sina höga ideal, och sin rika begåvning och karaktärsfasthet förstår man att han skulle blivit framgångsrik i vad han än tagit sig före.

Genom sitt motstånd mot marxismen och sin stora popularitet hos det polska folket bidrog han i hög grad till kommunismens fall i Polen.

Utan tvekan fick hans pontifikat en politisk dimension, särskilt under det första decenniet. Johannes Paulus kommer att gå till historien som mannen som mer än någon annan bidragit till att rita om det moderna Europas karta i och med att Berlinmuren föll och att Sovjetunionen senare upplöstes.

Som många vet har religion mycket att göra med orolighetarna i världen, framför allt mellan Krisna och musslimer. Även här har Johannes Paulus II förhindrat enormt mycket.

Som någon sa här på forumet: "Det finns ingen påve som har engagerat sig så mycket åt världsfreden som John Paul II."

Även om Johannes Paulus II har verkat för många positiva värden, kan jag förstå att många är kritiska mot hans starkt socialkonservativ hållning i frågor rörande sexuella, homosexuella. Påven utestängde stora grupper av troende. De som har skilt sig, betonade han, har inte rätt till kyrkans sakrament. Det har inte heller en kvinna som har begått abort. Påven kallade ingreppet för mord och liknade det vid vad som hände i nazisternas koncentrationsläger. Användningen av preventivmedel förblev en stor synd – att hela befolkningar i Afrika håller på att raderas ut av aids fick inte påven att ändra sin syn en enda millimeter.




... Det var lite allmänbildning för den som bryr sig.
 
Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vågar man hoppas på mindre konservativa vindar fortsättningsvis när det gäller HIV-prevention eller vore det naivt?
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Santo,
tack för det! Påvekunskap 101, nu kan jag impa vid fikabordet... om jag vill... men framförallt ha någon liten koll i alla fall. :tummenupp

Jag bara älskar (brasklapp: sånt som verkar vara) nyanserade åsikter.
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
t-rex skrev:
Han utövar även censur mot sina egna, han var en del av problemet när han mycket lätt skulle kunna vara en del av lösningen av AIDS-epedemin och han har varit ett ganska effektivt stopp för alla försök att mordernisera den katolska kyrkan, något som bland annat visar sig genom att de knappt får ihop några präster...

Way to go påven!

Jag förstår din poäng, men du måste också förstå att flera tusen år gamla traditioner och uppfattningar om människan och universum inte går att ändra på under några år. Om han nu inte skulle vara överens med kyrkan om vissa saker skulle han ju aldrig överhuvudtaget blivit präst. Han är förresten den påve som har förnyat kyrkan mest av alla. Han är också den första icke-italienska påven att bli vald på 450 år.

Jag förstår inte vad du menar att de knappt får ihop några präster.? Menar du i Sverige eller hela världen eller...ja?

Ännu har ingen kunnat lägga fram en vettig anledning till varför påven Johannes Paulus II ska betraktas som en av de viktigaste personerna i vårat århundrade....
Jag tror nog att det räcker med hur många människor han har påverkat som nu visar sin uppskattning efter att han avlidit.

Apropå mordförsöket så har det spekulerats att KGB med hjälp av bulgariens regering var de som var bakom mordförsöket eftersom Påven ansågs som ett hot mot den ryska kyrkan.
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
mb skrev:
Vågar man hoppas på mindre konservativa vindar fortsättningsvis när det gäller HIV-prevention eller vore det naivt?

Om Kardinalen från Nigeria blir vald till påve kan man ju hoppas, men jag är rädd för att det aldrig kommer att hända. Kyrkan är väldigt stor i Afrika men på nedgång i Europa så man kommer nog att välja en Europeisk påve än en gång. Men också så kommer nog inte ens en afrikansk Påve att tillåta kondomer. Eftersom Kyrkan tror att Gud har ett finger med i spelet i allt som händer i världen så anser de att om Gud har bestämt att det ska finnas en fruktansvärd sjukdom så har den ett syfte... hur fruktansvärt det än kan låta.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja och nu ruttnar han som alla andra, grundlurad som alla andra troende, han måste fan va historiens mest grundlurade människa, och den som lurat flest.

men visst han gjorde en hel del bra, illa bara att en miljard människor lyssnar på en dregglande stofil, byt i tid.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Santo skrev:
Johannes Paulus kommer att gå till historien som mannen som mer än någon annan bidragit till att rita om det moderna Europas karta i och med att Berlinmuren föll och att Sovjetunionen senare upplöstes.

Jag har inget emot att folk gillar påven och medger att hans antikommunism förde goda saker med sig. Men det är sådana hejdundrande uttalanden som ovan som får mig att ifrågasätta vad folk egentligen menar, var påven ensam anledningen till att östblocket rasade samman? Namn som Gorbatjov,Walesa och Reagan nämns lika ofta men att påstå att en av dem skulle ha en sån avgörande betydelse tycker jag är löjeväckande, kommunismen/Östblocket föll för att den hade ruttnat ihop inifrån, och den processen började egentligen redan när Kalla kriget började.

Men visst, det är fritt för var och en att anse att påven är 1900-talets titan, jag håller dock inte med.....
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
R2 skrev:
ja och nu ruttnar han som alla andra, grundlurad som alla andra troende, han måste fan va historiens mest grundlurade människa, och den som lurat flest.

men visst han gjorde en hel del bra, illa bara att en miljard människor lyssnar på en dregglande stofil, byt i tid.

Vill du ha uppmärksamhet genom att provocera? En sån där åsikt kan du behålla för dig själv. Jag antar att alla som inte tycker som du är fullständigt dumma i huvudet... Ta en tur på hojen så kanske det klarnar upp för dig...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
medic skrev:
Vill du ha uppmärksamhet genom att provocera? En sån där åsikt kan du behålla för dig själv. Jag antar att alla som inte tycker som du är fullständigt dumma i huvudet... Ta en tur på hojen så kanske det klarnar upp för dig...
Varför skulle jag behålla den för mig själv?
Nej jag kallar ingen dum i huvet, anser dock att man är grundlurad om man är troende.
Klarnar upp för mig? skulle jag se eller tänka grumligt i detta ämne?
jag har en mycket klar åsikt om religon, behöver inte utveckla den mer.
jag försöker inte provocera, sa min åsikt, men blev du provocerad är det bara ett plus, då tvivlar du ju.
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
R2 skrev:
Varför skulle jag behålla den för mig själv?
Nej jag kallar ingen dum i huvet, anser dock att man är grundlurad om man är troende.
Klarnar upp för mig? skulle jag se eller tänka grumligt i detta ämne?
jag har en mycket klar åsikt om religon, behöver inte utveckla den mer.
jag försöker inte provocera, sa min åsikt, men blev du provocerad är det bara ett plus, då tvivlar du ju.

Ok, du har en åsikt och självklart har du rätt att lufta den. Tyckte bara att sättet som du skrev det på var lite väl hårt i en tråd som heter "Påven är död :( " Visst blev jag provocerad, men bara pga att hur du uttalade dig eftersom jag är inte är troende katolik :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
medic skrev:
Ok, du har en åsikt och självklart har du rätt att lufta den. Tyckte bara att sättet som du skrev det på var lite väl hårt i en tråd som heter "Påven är död :( " Visst blev jag provocerad, men bara pga att hur du uttalade dig eftersom jag är inte är troende katolik :)
ja jag brer på i sånna här ämnen, men jag tycker inte att det va :( att han dog
men visst, jag startade inte tråden och har sagt nog nu.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Chris Ash skrev:
Jag har inget emot att folk gillar påven och medger att hans antikommunism förde goda saker med sig. Men det är sådana hejdundrande uttalanden som ovan som får mig att ifrågasätta vad folk egentligen menar, var påven ensam anledningen till att östblocket rasade samman? Namn som Gorbatjov,Walesa och Reagan nämns lika ofta men att påstå att en av dem skulle ha en sån avgörande betydelse tycker jag är löjeväckande, kommunismen/Östblocket föll för att den hade ruttnat ihop inifrån, och den processen började egentligen redan när Kalla kriget började.

Men visst, det är fritt för var och en att anse att påven är 1900-talets titan, jag håller dock inte med.....


Ensam?... nej... har någon sagt det :va ta o läs igen "mannen som mer än någon annan bidragit". Underförstått här ska vara "som enskilld person bidragit/engagetart sig". Det var kul att du hittade ngt att anmärka på i alla fall. :tummenupp

Faktum kvarstår iaf att han var en stor engagemad ledare med stort hjärta för mänskligheten och.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Santo skrev:
Ensam?... nej... har någon sagt det :va ta o läs igen "mannen som mer än någon annan bidragit". Underförstått här ska vara "som enskilld person bidragit/engagetart sig". Det var kul att du hittade ngt att anmärka på i alla fall. :tummenupp

Faktum kvarstår iaf att han var en stor engagemad ledare med stort hjärta för mänskligheten och.

Jag ställde en enkel fråga.....intressant världssyn man måste ha om man tycker att påven "mer än någon annan" bidrog till östblockets fall och "ritat om europas karta". Men jaja, jag tänker inte försöka omvända påvens fans, det är nog en omöjlig uppgift hursomhelst.
 
Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Som sagt, man kan slåss mot allt utom mot ignorans... det e ju inte så att jag vill omvända någons åsikter.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
medic skrev:
Jag förstår din poäng, men du måste också förstå att flera tusen år gamla traditioner och uppfattningar om människan och universum inte går att ändra på under några år. ...

"inte går" och "inte vill" är inte samma sak. Men han lyckades föra fram vissa delar av den katolska kyrkan, det är sant. Jag finner det bara märkligt att en person som hyllas för sin kamp för mänskilga rättigheter och frihet tillämpar censur mot oliktänkande i sina egna led. Det klingar falskt, lixom. Hans, och kyrkans, åsikter om preventilmedel är ju så dumma att det inte ens går att kommentera.


medic skrev:
Jag förstår inte vad du menar att de knappt får ihop några präster.? Menar du i Sverige eller hela världen eller...ja?

Jag menar att mängen katolska präster sjunker, och rekryteringen är urdålig. Detta är ett reellt problem för den katolska kyrkan idag.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top