Påven är död

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
*såld*
bissmark skrev:
Utveckla och förklara detta påstående är du snäll!
Förklara detta för mig som om jag vore en 3-åring för jag har aldrig förstått mig på hans syfte (läs titel).
Vad gör han som är så bra??

Det finns ingen påve som har engagerat sig så mycket åt världsfreden som John Paul II. Han såg kommunismen som en fiende till kyrkan, och han har även tagit del av att t.ex Berlinmuren föll.
Med tanke på att påven representerar den katolska kyrkan med sina 1.1 miljader anhängare (döpta av katolska kyrkan) så har han lite att säga till om.
 
Last edited:

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
var väl kanske på tiden att han gick bort, så katolska kyrkan får in nån ny pigg människa, viserliglen var det starkt av honom att sitta kvar så hära länge..
Här är ju bilden när han blir skjuten av Mehmet Ali Acgas 1981 i Rom
frame_bigimage.jsp
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Dweezil skrev:
Jo, det stämmer. "John Paul I" dog av en "hjärtattack" (misstankar finns ännu om att han blev mördad), medans morlock nämde att personen eventuellt sköts. :tummenupp

Men i övrigt så stämmer det bra överens med vad morlock sa

Right!

Ikväll har iaf jag lärt mej lite påvekunskap :)
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Dweezil skrev:
Det finns ingen påve som har engagerat sig så mycket åt världsfreden som John Paul II. Han såg kommunismen som en fiende till kyrkan, och han har även tagit del av att t.ex Berlinmuren föll.
Med tanke på att påven representerar den katolska kyrkan med sina 1.1 miljader anhängare (döpta av katolska kyrkan) så har han lite att säga till om.

Nästa påve ska heta John Paul Ringo I.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Dweezil skrev:
Det finns ingen påve som har engagerat sig så mycket åt världsfreden som John Paul II. Han såg kommunismen som en fiende till kyrkan, och han har även tagit del av att t.ex Berlinmuren föll.
Med tanke på att påven representerar den katolska kyrkan med sina 1.1 miljader anhängare (döpta av katolska kyrkan) så har han lite att säga till om.

Visst men att kalla honom "en av 1900-talets mest betydelsefulla människor" är enligt mig att ta i rätt kraftigt...... :rolleyes:
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
MadManAxel skrev:
Han bestämde väl själv att inte abdikera pga. hälsoskäl :va Tycker det var starkt av honom, en av 1900-talets mest betydelsefulla människor, utan tvekan!

Jo, helt klart. Att sprida härliga budskap som att kondomer ger folk HIV och sånt är härliga prestationer. :va

En gubbe betyder sällan så mycket för annat än osäkra människor...

//jaG
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Zeb_Macahan skrev:
Jo, helt klart. Att sprida härliga budskap som att kondomer ger folk HIV och sånt är härliga prestationer. :va

En gubbe betyder sällan så mycket för annat än osäkra människor...

//jaG

Fast betydelsefulla personer måste iofs inte vara härliga. Adolf Hitler till exempel......
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Ganska uppenbart att påven var en av vår tids mest betydelsefulla människor... -kan ni nämna någon människas bortgång ni tror det kommer vallfärdas fler människor till vakan över, än påvens? Antagligen inte, alltså betydelsefull för fruktansvärt många människor.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kay skrev:
Ganska uppenbart att påven var en av vår tids mest betydelsefulla människor... -kan ni nämna någon människas bortgång ni tror det kommer vallfärdas fler människor till vakan över, än påvens? Antagligen inte, alltså betydelsefull för fruktansvärt många människor.
Betydelsefull för att unga katoliker fått det stämplade i sina hjärnor eller betydelsefull på riktigt?
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
HanneZ skrev:
Betydelsefull för att unga katoliker fått det stämplade i sina hjärnor eller betydelsefull på riktigt?

Katoliker i alla åldrar tydligen... -och en människa som i denna tid skänker så mkt kärlek och goda budskap, och får hjälp av världens massmedia att nå ut med budskapet, skulle inte vara betydelsefull?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kay skrev:
Katoliker i alla åldrar tydligen... -och en människa som i denna tid skänker så mkt kärlek och goda budskap, och får hjälp av världens massmedia skulle inte vara betydelsefull?
Alla har ju varit unga :)
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Kay skrev:
Katoliker i alla åldrar tydligen... -och en människa som i denna tid skänker så mkt kärlek och goda budskap, och får hjälp av världens massmedia att nå ut med budskapet, skulle inte vara betydelsefull?

Ja han hade många goda budskap, som att aids sprids av kondomer.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Kay skrev:
Katoliker i alla åldrar tydligen... -och en människa som i denna tid skänker så mkt kärlek och goda budskap, och får hjälp av världens massmedia att nå ut med budskapet, skulle inte vara betydelsefull?

Tja, han gjorde väl inget jätteomvälvande, han satt och gjorde påveaktiga saker som påvar gjort genom historien.
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Chris Ash skrev:
Tja, han gjorde väl inget jätteomvälvande, han satt och gjorde påveaktiga saker som påvar gjort genom historien.

Ursäkta?! Han var nog en av de mest engagerade människan när det gällde solidaritet och kommunismens fall i öst-europa. Ingen påve har tidigare gjort lika mycket för folk oavsett kontinent, tro eller politisk åsikt. Hela Polen har sörjt en stor människas bortgång oavsett om de är katoliker eller inte, oavsett om de har haft sex innan äktenskapet eller inte etc. Miljoner fler tycker likadant. Gandhi försvarade kastsystemet i Indien, ändå anses han som en betydelsefull människa.

Betydelsefull för att unga katoliker fått det stämplade i sina hjärnor eller betydelsefull på riktigt?
Som sagt.

skoteridioten skrev:
Det var fan på tiden..
:rolleyes: :(
 

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
Chris Ash skrev:
Tja, han gjorde väl inget jätteomvälvande, han satt och gjorde påveaktiga saker som påvar gjort genom historien.
:3freak Ja det låter som du är insatt i frågan....
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Chris Ash skrev:
Tja, han gjorde väl inget jätteomvälvande, han satt och gjorde påveaktiga saker som påvar gjort genom historien.


Ännu en typisk kommentar av ännu en person som inte vet ett smack om vad Påven åstadkommit under sin tid... det jag inte förstår är varför man yttrar sig när man har noll koll, när man egentligen inte vet. Ska man skratta eller gråta?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top