Jag gillar då trådar spårar ur på ett bra och intressant sätt med sånt här i viss mån kanske är onödigtvetande vetande.
Jag tänker tillbaka till moppe tiden, jag hade en Puch Montana som var 3-växlad men grannen hade en Puch Monza som var 4-växlad. Bedömbart hade vi ganska samma trim med ungefär samma effekt, maxvarv vid topfart ca 70 km/h eller vad det nu gick, dock hade han inte en chans i accelerationen mot mig. Han tog mig första metrarna men då han la in tvåan åkte jag om honom och sen tappade han mer vid växlingen till trean och fyran. I detta fall fick han ju motorn att varav upp snabbt men tappade då vid växlingen och hade han säkert fått bättre tid från stillastående till 70 km/h om han växlat upp rejält och skippat lägga in fyran.
Handlar det inte om att kunna utnyttja vridmonentet i motorn maximalt i förhållandet till utväxlingen på respektive växlar och inom vilket hastighetsområde detta ska användas?
Jag har faktiskt varit sugen att testa växla upp 250:in och testa för att sen använda sexan som en överväxel då det går riktigt lätt.
Jag tänker tillbaka till moppe tiden, jag hade en Puch Montana som var 3-växlad men grannen hade en Puch Monza som var 4-växlad. Bedömbart hade vi ganska samma trim med ungefär samma effekt, maxvarv vid topfart ca 70 km/h eller vad det nu gick, dock hade han inte en chans i accelerationen mot mig. Han tog mig första metrarna men då han la in tvåan åkte jag om honom och sen tappade han mer vid växlingen till trean och fyran. I detta fall fick han ju motorn att varav upp snabbt men tappade då vid växlingen och hade han säkert fått bättre tid från stillastående till 70 km/h om han växlat upp rejält och skippat lägga in fyran.
Handlar det inte om att kunna utnyttja vridmonentet i motorn maximalt i förhållandet till utväxlingen på respektive växlar och inom vilket hastighetsområde detta ska användas?
Jag har faktiskt varit sugen att testa växla upp 250:in och testa för att sen använda sexan som en överväxel då det går riktigt lätt.