P-avgift för MC på gång i Stockholm

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den däringa orten du passerar heter juh "Syritälje" :glömdet

Nä, det är de delar av staden där du bör bära skottsäker väst som kallas så...

Läste i Länstidningen om att det är dags för en ny "Parkeringsstrategi" för Sötälje men att allt är hemligt!:va

Men det lär inte bli bättre för oss som inte har cykelavstånd gissar jag. Den nuvarande gör att jag sällan är inne där ändå.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
De införde ju någon ny parkeringsstrategi nyligen och var väldigt nöjda, det var fler parkeringar lediga vad jag förstod. Men handlarna var inte lika nöjda, för försäljningen hade gått ner. Centrala Södertälje alltså.
Jag jobbar i Nykvarn och bor i Tumba. Om jag ska handla något på Clas i sjön eller Kjell så åker jag hellre till Skärholmen. Dels pga att det är vägarbeten överallt i Tälje, dels pga parkeringshelvetet. Blir fler mil jag åker, men hellre det.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
skrev detta till sosarna och miljöpartiet.

Hej!

Jag är inte en person som kommer att drabbas i nuläget men jag reagerar starkt på ert införande av de nya parkeringsregler. Det blir nu nästan en klassfråga att äga en mc/moped klass1.
Jag vill säga att ert införande av avgiftsbelagd parkering för MC är under all kritik. Vem är det som har kommit på en så OTROLIGT korkad idé, är det ett snille som sitter på en master i statsvetenskap eller är det en svetsare till statsminister, inte vet jag? Vad grundar ni det på?
Att försöka minska biltrafiken i stan kan jag ha förståelse för (även fast det inte kommer hända) dock har ju trafiken ökat sedan ni införde trängselavgifterna, så trots ert misslyckade försök fortsätter ni höja avgifter och dessutom inför nya typer av avgifter. Inse att folk kommer inte sluta åka bil eller andra fordon.

Nu inför ni även avgift för mc och moped klass 1, fordon som alltfler bilfolk kanske skulle överväga att börja nyttja istället. Vad blir nästa steg, att betala trängselavgift som mc/moped klass 1 förare?

MC/moped klass 1 är båda mycket mer miljövänliga än bilar, (om ni inte är medvetna) så drar dessa fordon mycket mindre bensin och på så sätt släpper dessa fordon ut mindre avgaser och sliter mindre på vägarna. Är ni medvetna om att 5 st mc/moped klass 1 får plats på en bilruta, vanligtvis parkerar man MC/moped klass 1 på tvären. I och med införandet så verkar ni inte vara medvetna om detta.
Ni verkar bara införa diverse nya avgifter allmänt för att finansiera vad?
Införandet av trängelskatt på Essingeleden, vad finns det för alternativa resvägar för folk som reser, låt oss säga Södertälje-Uppsala?
Väldigt odemokratiska beslut, jag tror knappast att majoriteten av stockholmare som kör fordon idag är varken glada över eller håller med er regerings beslut. Höjs lönerna i takt med alla priser i samhället som införs/höjs, svaret är nej, VERKLIGEN inte. Jag tycker det är rena diktatur fasoner, detta och mycket annat ni sysslar med.

Så det ska kosta en jobbpendlare på mc upp till 2000kr att ta sig till jobbet? Är det tänkt att mc folk ska parkera på Stockholm infartsparkeringar och sedan med full utrustning ta sig därifrån kommunalt. Är det tänkt att majoriteten ska sluta ta sitt fordon till jobbet, dem flesta av er i regeringen åker väl själva bil eller bor så nära ert arbete att ni kan gå? Med er lön drabbar detta inte er nämnvärt. Har ni åkt kommunalt under rusningstrafik ens? Hur tänker ni nu om ni nu vill att allt fler ska skippa fordonen och åka kommunalt? Sätter ni in 40 extra avgångar på båda tunnelbanan, pendeltågen och de populära innerstads buss rutterna såsom 1,2,3 och 4 mellan 06:15-09:00?

Jag tror snarare att det handlar om att ni vill dra in så mycket pengar som möjligt till att finansiera vad? Ja det kan man verkligen undra, hmmmm 1+1 är inte lika med 3. Ni för en dold agenda som är så lätt att genomskåda.
Jävla idioter.
 

Pontus!

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Sverige
Hoj
2005 - Yamaha XT660X
http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/ny-plan-for-gatuparkering/

Plan för gatuparkering i korthet

Nya avgifter
Avgifterna gäller alla fordon, även bussar, lastbilar, taxi och MC.


  • Parkeringsavgift för rörelsehindrade införs, men det finns möjlighet att ansöka om reducerad avgift på 500 kr/år.
  • Nyttoparkering A: 22 000 kronor/år exkl. moms
  • Nyttoparkering B: 17 000 kronor/år exkl. moms
  • Nyttoparkering C: 30 000 kronor/år (oförändrad) exkl. moms


Innerstaden (taxeområde 1, 2 och 3)

http://www.stockholm.se/PageFiles/1109380/Parkeringsplan%20f%c3%b6r%20publicering.jpg

Tiden för avgift utökas
  • Avgiften för boendeparkering höjs till 1 100 kronor/månad
  • Avgift för motorcykelparkering införs i med 10 kronor/timme i taxeområde 1 och 2, och med 5 kronor/timme i taxeområde 3.
  • Avgift för boendeparkering motorcykel införs 550 kronor/månad
  • Parkeringsavgift för rörelsehindrade införs, med möjlighet till reducerad avgift på 500 kronor/år genom särskild ansökan


Taxeområde 4
  • Ny avgift: 10 kronor/timme
  • Avgift för boendeparkering införs 500 kronor/månad
  • Avgift för motorcykelparkering införs med 5 kronor/timme
  • Avgift för boendeparkering motorcykel införs 250 kronor/månad


Taxeområde 5, aktiv zon
  • Ny avgift: 5 kronor/timme
  • Avgift för boendeparkering införs 300 kronor/månad
  • Avgift för motorcykelparkering införs med 5 kronor/timme
  • Avgift för boendeparkering motorcykel införs 150 kronor/månad

Läs om de nya parkeringstaxorna i sin helhet på insyn (Länk till annan webbplats, http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1849912).

Ändringarna i siffror
Preliminära uppgifter, fördjupade vid aprilbeslutet
  • Införandet av nya parkeringsplanen kostar omkring 200 miljoner
  • Ökad årlig driftkostnad på 70 miljoner, till största delen fler parkeringsvakter
  • Ökad årlig intäkt med cirka 425 miljoner
  • Tid för genomförande uppemot två år
  • Omskyltning börjar i september 2016


Vidare kan man läsa:

Parkering för tvåjulig (SIC) motorcykel utan sidvagn och för tvåhjulig EU-moped klass 1 utan sidvagn

”Taxa 11” ny avgift för MC
För besöksparkering i reserverad parkeringsplats för dessa fordonsslag. Boendeparkering är tillåten på parkeringsplatser skyltade med aktuellt boendeområde.

Avgift
10 kr/timme i taxeområde 1 och 2 när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat). Boendeparkering 50 % av den ordinarie boendetaxan i taxeområde 2 när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” eller via periodbetalning för boendeparkering (ej möjligt via parkeringsautomat).


”Taxa 12” ny avgift för MC
För besöksparkering i reserverad parkeringsplats för dessa fordonsslag. Boendeparkering är tillåten på parkeringsplatser skyltade med aktuellt boendeområde.

Avgift
5 kr/timme i taxeområde 3, 4 och 5 när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat).

Boendeparkering 50 % av den ordinarie boendetaxan i taxeområdena 3, 4 och 5 när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” eller via periodbetalning för boendeparkering (ej möjligt via parkeringsautomat).
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ptja, det blir ju helt klart billigare med SL-kort än att ta hojen. Om man har hyffsad kommunikation så kanske det till och med är en acceptabel och möjlig lösning. Men det är ju helt sjukt att man skall betala 80-90 kr/dag för att stå i centrum när man inte tar mycket mer plats än en trampcykel.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Folk har ju fuskat friskt med handikapptillstånden genom åren så det blir ju kanske ett sätt att klämma åt dessa individer genom särskild ansökan.

Gällande p-avgift på mc. Är det verkligen ett problem med mc i Stockholm. 10 kr/tim för att parkera något som knappt tar upp någon yta och 550 kr i boendeparkering i innerstaden och 1100 för en bil. Står de i paritet mot varandra? Nu antar jag att de flesta med motorcykel har löst förvaring på annat sätt. Man hade troligtvis inte fått ha en hoj orörd särskilt länge på gatan vid ens bostad.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
En sak som är bra att tänka på nu när det verkar som om avgifterna kommer att införas från 1/9 är att det finns flera överklaganden inlämnade till förvaltningsrätten. I händelse att förvaltningsrätten bifaller något av överklagandena så kommer kommunen att vara tvungen att betala tillbaka avgifterna.

Det kommer troligen att gå lätt och kanske även automatiskt om man betalar med parkeringsappen men i annat fall så kommer man troligen att behöva kvitton och själv begära återbetalning.

Men andra ord så är det en bra ide att spara alla kvitton från och med första September!

Mvh,
Ingvar
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Gällande p-avgift på mc. Är det verkligen ett problem med mc i Stockholm. 10 kr/tim för att parkera något som knappt tar upp någon yta och 550 kr i boendeparkering i innerstaden och 1100 för en bil. Står de i paritet mot varandra? Nu antar jag att de flesta med motorcykel har löst förvaring på annat sätt. Man hade troligtvis inte fått ha en hoj orörd särskilt länge på gatan vid ens bostad.

Det är faktiskt en hel del som har hojen parkerad på gatan av de som bor i innerstan, fler än man skulle tro faktiskt (jag hade varit konstant orolig); jag bor i förorten, så jag har en burplats.

Jag har för mig att man brukar säga att den genomsnittlige stockholmaren har 45 minuter enkel resa till jobbet och det finns de som har det betydligt värre. Min "svärfar" har 2 h med SL, ungefär 1,5 h med bil och 45 minuter med hojen. Det finns med andra ord mycket tid att spara på att kunna ta hojen till jobbet.

Jag tror inte att att parkerade hojar är ett problem; man vill ha pengar i kassan och folk i allmänhet och politiker i synnerhet verkar tycka illa om oss. ;) Det måste vara jobbigt att gå runt och vara så avundsjuk på att andra människor har ett så roligt fritidsintresse tillsammans med en massa underbara människor. :p
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Jag bor mitt i City och parkerar alltid ute på gatan och det har funkat finemang. Det är en salig blandning av hojar ute på mc-parkeringarna. Och oftast fullt och många står med nya dyra 2-hjulingar där, dag som natt.

Så för oss blir det raskt en fet äcklig vidrig skatt som tas ut från oss alla utan garage. Bara för att stå stilla i hemmahamnen dagtid.

Men det är ju exakt det man vill motverka? Att "nya dyra 2-hjulingar står där, dag som natt" och tar upp plats utan att pröjsa. Sätt en avgift på sk*ten så att den som behöver hitta en plats för 5 minuter har en chans.
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Absolut har du rätt. Det är det man vill motverka.

Jag tycker iofs det är fel att folk som bor i Stockholm ska behöva betala för att parkera sin motorcyklar i sin stadsdel. (Det är ju inte bara p-avgifter som kostar, försäkringar är dyra, att ta mc-kort kostar. Det blir plötsligt väldigt dyrt att ha motorcykel.) Jag tycker att mc är en lösning på trafikproblemen kring storstäderna och borde uppmuntras. Och en lösning på att hitta en plats i 5 minuter vore att tillåta parkering av mc tillfälligt på cykelplatser, trottoarer där det få plats. Lite som utomlands. För att underlätta.

Det är mina fem cent:)

Men nu bor vi ju i Sverige, där man gör allt så svårt som möjligt. Och Stockholm specifikt, där man säger sig vara för cykel och kollektivtrafik, men det enda man bygger är bilvägar - som man sen förstås avgiftsbelägger.

Jag har bott i innerstan i 8 år nu och har bara tvåhjulingar. Nyss blivit diagnostiserad med astma, antagligen pga alla satans bilavgaser(aldrig haft problem i andra städer jag bott i).
Sthlm är fortfarande SÄMST i norden på cykelinfrastruktur och kollektivtrafiken är också usel, ingen bättring finns heller i sikte. Pga det har jag kört MC överallt trampcykeln inte når. Men nu verkar idioterna göra det surt för MC-förare också.

Därför har jag beslutat mig för att flytta. För varför skall man bo i en skitstad där inget blir bättre?
De enda som fått det bättre under tiden jag bott i stan är kriminella, tiggare och "ensamkommande". Alla vi hederliga knegare som faktiskt är de som betalar för infrastrukturen, vi har fått det sämre.
Det är rent ut sagt åt helvete, och inget jag tänker fortsätta stödja. Därför drar jag härifrån nu i höst. Som tur är har jag tjänat en bra hacka som jag kan leva på i åtminstone 20 år, så nu blir det sol och värme! Sthlm kan fara åt helvete!
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Men nu bor vi ju i Sverige, där man gör allt så svårt som möjligt. Och Stockholm specifikt, där man säger sig vara för cykel och kollektivtrafik, men det enda man bygger är bilvägar - som man sen förstås avgiftsbelägger.

Jag har bott i innerstan i 8 år nu och har bara tvåhjulingar. Nyss blivit diagnostiserad med astma, antagligen pga alla satans bilavgaser(aldrig haft problem i andra städer jag bott i).
Sthlm är fortfarande SÄMST i norden på cykelinfrastruktur och kollektivtrafiken är också usel, ingen bättring finns heller i sikte. Pga det har jag kört MC överallt trampcykeln inte når. Men nu verkar idioterna göra det surt för MC-förare också.

Därför har jag beslutat mig för att flytta. För varför skall man bo i en skitstad där inget blir bättre?
De enda som fått det bättre under tiden jag bott i stan är kriminella, tiggare och "ensamkommande". Alla vi hederliga knegare som faktiskt är de som betalar för infrastrukturen, vi har fått det sämre.
Det är rent ut sagt åt helvete, och inget jag tänker fortsätta stödja. Därför drar jag härifrån nu i höst. Som tur är har jag tjänat en bra hacka som jag kan leva på i åtminstone 20 år, så nu blir det sol och värme! Sthlm kan fara åt helvete!

Håller med till 100%. Av mig får de inte mer pengar! Imorgon börjar altanbygget och det blir såklart svart. Tvlicensen uppsagd!
Ska gå ned i tid snart så jag slipper betala statlig skatt. Jag kommer snart efter dig till värmen också☺
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Avgifterna är inte för att det är trångt eller dom står iväg utan bara att tjäna mer pengar till staten.... Synd att skiten gått igenom...
Blir inte alls drabbad själv, men synd om alla andra iaf....
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Så nu till det mer praktiska, vad gör vi nu?

Min pendlarscooter går ju under radarn som 30-moped när man rycker skylten och ramnumret är inte helt lätt att lista ut var det sitter men jag tänker på en vanlig hoj kan de ju bli informerade om att de flesta har ramnumret på styrhuvudet. Då behöver man ju ha nån tejp som är för besvärlig att pillra bort för att det ska funka, annars kan de ju ta bort den.. Sen rycker man givetvis skylten också. Tänker att man fixar sån som smartsafetydekaler eller typ nån dubbelhäftande som lämnar hälften kvar om man försöker rycka bort det. Nu är det fan krig.. Bärga hojar kommer de inte göra, de bärgar ju aldrig bilar längre som de gjorde förr där jag bor vid en lastplats och på en mc-ruta står de inte i vägen ens.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Skatt. Tänker alltid på att förr i tiden hade vi en spegel skatt. Man betalade skatt om man hade en spegel större än en viss dimension. Detta låter lika efterböivet som spegelskatten.
Hursom hittade en ball bild.engrish_punch.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En del år sen kom fästen för löstagbara skyltat till bil... Vart snabbt lagändring att man kunde forsla bort bilar utan reg skylt... Den lagen kanske finns kvar...
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
En del år sen kom fästen för löstagbara skyltat till bil... Vart snabbt lagändring att man kunde forsla bort bilar utan reg skylt... Den lagen kanske finns kvar...

Fast inte ens det görs ju, står ju i veckor innan den får en röd lapp och sen forslas bort. Ser aldrig några bilar bärgas bort längre i princip. Frågade en p-vakt förut och de sa att de undviks numera, så varför skulle de börja bärga massa hojar som parkeras över dagen utan skylt. Låter helt galet.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Mig draabar det egentligen inte då jag kan stå i garage. Ska dock ändå fixa kardborreband till skylten (vet aldrig när man måste parkera). Den ska stå ett antal dagar innan något börjar forslas bort så det borde vara lugnt.
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fast inte ens det görs ju, står ju i veckor innan den får en röd lapp och sen forslas bort. Ser aldrig några bilar bärgas bort längre i princip. Frågade en p-vakt förut och de sa att de undviks numera, så varför skulle de börja bärga massa hojar som parkeras över dagen utan skylt. Låter helt galet.


Jo, där finns en logik.

Eftersom myndigheterna leker hela havet stormar med kostnader, så är det till sist den som vill göra rätt som blir sittande med räkningen.

Detta gäller felparkerade bilar, övergivna vrak, trafikfarligt uppställda bilar och släp - ingen vill ta i det, för då uppstår en kostnad.
Till nöds kan Trafikverket åka ut med en plastflärp när en bil stått ute på motorvägen, mörklagd, utan varningstriangel en hel vecka - men ingen gör det som görs i andra civiliserade länder:
bärgar bort bilen, låser in den och jagar rätt på ägaren för att kräva pengar för de kostnader som uppstått.

Om - Gud förbjude, någon skulle krascha in i den övergivna, mörklagda bilen på motorvägen så uppstår förvisso mycket högre kostnader för samhället - men det rör inte Trafikverket som är väghållare, eftersom denna nya, högre kostnaden belastar ett annat konto...

Så länge man harvar runt i 1000-kronorsbilar och får regelbunden fanmail från Trafikförsäkringsföreningen, KFM och de andra institutionerna så är det nog rätt safe att pilla av skyltarna när man parkerar.
Man är ju en av de nya "untouchables" där Staten tycker att det är för jobbigt att driva saker vidare.
"Man kan inte lugga en flintskallig" sägs det, men vad hindrar att man tar tag i något annat utstickande - och håller fast...?

Men, försöker man samma stunt med en hyfsat fräsch bil - eller MC för den sakens skull, som representerat ett vettigt värde, så tror jag att lyftslingen kommer fram tämligen omgående igen.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top