Gjort. Mejlat till ordförande och 9 ordinarie ledamöter i trafiknämnden i stockholms stad. Med lite redigering. Jag kollade nämligen upp siffrorna lite. Visade sig vara ännu lite värre!
Vaddådå? Jo: smc har ju räknat, som jag förstått det, på 10 timmars parkering per arbetsdag. Dyraste området kostar då 10kr/timme x 10timmar/dag x 5 dagar i veckan x 4 veckor/månad. Summa: 2000kr/månad. Bor man även i dyraste taxeområdet blir det 550kr/månad i boendeparkering. Sammanlagt 2550kr/månad.
Jobbpendling 10 månader om året blir då 20.000kr per år plus boendeparkering 12 månader om året 6.600kr per år. Sammanlagt
26.600kr per år.
Va!?!
För en EU-moped!?!
Bor man istället i billigaste taxeområdet, och även jobbar i billigaste taxeområdet, och räkna jobbparkeringen på 9 timmar per jobbdag istället:
5kr/h x 9h x 5dgr x 4vckr = 900kr/månad
Boendeparkering 150kr/månad
Summa 1050kr/månad
Vi räknar 8 månaders jobbpendling: 7200kr/år
Årskostnad boendeparkering: 1800kr
Summa: 9000kr/år
Samma som ovan, men 10 månaders jobbpendling:
10.800kr/år
Alltså, inom dyraste taxeområdena:
motorcykeln utdöd
Inom billigare taxeområden:
motorcykeln allvarligt skadeskjuten
I hela avgiftsbelagda området:
total utrotning av eu-moped
Och det avgiftsbelagda området är just nu större delen av stockholms kommun, med vissa ytterdelar undantagna, exempelvis söderut mellan örbyleden och Huddinge kommun, om jag sett rätt. Men på sikt, skriver de själva, skall alla områden täckas av avgift, och det ska ske om tre år. Då ska hela stockholms kommun täckas av dessa avgifter.