Hej Hoztic, jag har aldrig träffat någon person ur allmänheten som säger sig hata oss motorcyklister (eller på annat sätt gett uttryck för en sådan uppfattning). Var kommer denna uppfattning ifrån? Att jag kommenterar ditt inlägg beror bara på att du är ytterligare en i raden av personer på Sporthoj som menar att allmänheten "hatar" oss.
http://bfy.tw/IdB3
Buller brukar vara största anledningen till att hata oss.
Sedan följer - utan inbördes ordning, saker som:
Att vi anses ha "fri lejd" förbi fartkameror.
Att vi tränger oss i kösituationer.
Vissa retar sig på själva trängningen i sig, andra ororar sig för märken på sin bil när vi "kör nära".
Somliga hatar oss för att vi " kommer fort från ingenstans ".
(Läs: har själva dålig koll på trafiken omkring dem)
Vissa hatar oss för att vi " kör fort i rondeller"
(Läs: stänger igen luckor dom själva hade hoppats hinna ut i)
Många hatar oss för att vi "nöjeskör".
Inte sällan samma människor som lastar hästen bakom en SUV och kör 20 mil rundresa till tävling på helgerna...
Somliga hatar oss för att vi hinner förbi 3 extra bilar innan det heldragna, och ibland några bilar till - eftersom vi lättare hittar luckor.
Andra hatar oss för att motorcyklar luktar. (Inte alla hojar luktar, men det räcker med att 1 på 10 gör det för att miljöpaniken skall drabba oss alla)
Vissa hatar oss för att vi puttrar fram prick på hastighetsgränsen i långa, obrutna karavaner som inte går att bryta utan att helvetet brakar löst.
(Jag retar mig järnet på samma sak)
Många anser att vi belastar sjukvården i onödan. (Utan för en sekund fundera över vad korpfotbollen levererar in till sjukvården, varje dag)
En del verkar ogilla oss bara på grunden att vi verkar ha kul.
Några retar sig på att vi hälsar och har en gemenskap.
Trafikverket HATAR verkligen att vi har en stark paraplyorganisation.
Hatar är visserligen ett starkt ord, men jag upplever faktiskt det ganska ofta.
Vid kökörning är det fler som försöker stänga och försvåra, än det finns medtrafikanter som anstränger sig att bredda och underlätta.
Hat? Den stora massan är ju som vanligt ovetande om att det ens kommer en MC, men förvånansvärt många bilister verkar hålla utkik bara för att försvåra.
(Här kan det vara lämpligt att påpeka att jag är medveten om att kösurfande troligen skapar mer badwill för oss alla, än det skapar nya motorcyklister. Steget till att lämna ifrån sig förmånsbilen och att istället köpa egen höj är ganska stort..
Jag försöker hålla nere kösurfandet så länge jag kör riktig MC. På scootern är jag dock fortfarande tonåring... )
Jag är förvånad att du ifrågasätter hatet. Glad för din skull, men själv har jag inte samma erfarenhet, varken i trafiken eller samhällsdebatten.
När det i sociala sammanhang framkommer att jag kör MC är det vanligare att jag tvingas i försvarsställning eller behöver förklara, än att jag får dra en kul anekdot och vi kan skratta tillsammans.
Jag upplever hatet mest varje dag jag kör hoj, tyvärr.
Små barn som vinkar blygt lättar upp massor, men flickan på Linnégatan som reflexmässigt håller för öronen när hon på avstånd ser min (tysta) hoj är en redig downer.
Uttalat positiva bland folk man möter är bara människor som själv haft hoj.
...och med allt färre ungdomar på MC känns det som vi befinner oss på ett sluttande plan.
Att man lyckas försvåra för det i praktiken mest yteffektiva pendlingsfordonet med argumentet att "man vill frigöra mer utrymme" är ett bra bevis för hur svag vår situation är.