P-böter på RR bussen.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Fick p-böter på RR-bussen. Har stått parkerad 3-veckor på en 24 h parkering...:rolleyes:
Var bortrest i helgen och såg bötern på måndag morgon. P-boten var genomblöt! När jag tog av plasten så kunde inget läsas pga bläcket hade runnit av. Man ser (väldigt otydligt) Mitt reg.nr på inbetalningslappen.
Måste inte allt annat synas också?
Syns inte ens varför jag fick böter. Inte vilket märke på bilen ingenting!!!
Någon som vet om det går att bestrida???
PS. Åkte dit för fortkörning igår 2800KR :näsblod

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
AndreasNo skrev:
2525319 kan nog garantera att det bara är att betala..

annars skulle nog alla bara lämna boten på rutan några veckor :D
Mmm är nog sant.
Tänkte på det jag med ... :)
Men man måste ju försöka :tuttar :huvet
Konstigt ändå att ingenting syns på p-bötern...

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
heh...saken e väl den, tror jag, att det du har är en kopia.. lapplisan borde ha en likadan lapp som hon lämnar in.. står det fel från början så kan man nog slippa böterna.. så du kan väl klaga o se ifall det står fel, eftersom du inte kan läsa själv ifall det står fel på din förstörda bot ..

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
AndreasNo skrev:
2525335 heh...saken e väl den, tror jag, att det du har är en kopia.. lapplisan borde ha en likadan lapp som hon lämnar in.. står det fel från början så kan man nog slippa böterna.. så du kan väl klaga o se ifall det står fel, eftersom du inte kan läsa själv ifall det står fel på din förstörda bot ..
Mmm... Bra tips!
Får testa. Måste greppa minsta lilla halmstrå... :tummenupp

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Jag betalar aldrig en p-bot innan påminnelse kommer i hopp om att datasystemen ska tappa bort skiten, vilket har hänt för min mor en gång som kör samma taktik.

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
3 veckor!!
Va glad att du såg 1 lapp och inte 10 när du kom tillbaka.....betala den med ett leende.

Kia

Guest
Snåla och gnidna.....

Har man gjort fel och dessutom är jäkligt medveten om det.... stå upp och betala... gör rätt för dig. Och som sagt va väldigt glad över att det bara va en lapp. Hade det varit på mitt område hade du garanterat haft 5 st och bilen stått i kö för bortforsling hos kommunen. Men så är jag ju den mest anlitade lapplisan i den här stan iaf... :tummenupp

Henken

Guest
P-böter ska man alltid bestrida! Hitta på, ljug & krångla dig ur böterna.

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Henken skrev:
2527696 P-böter ska man alltid bestrida! Hitta på, ljug & krångla dig ur böterna.
Tycker att du är på rätt spår! :) :yoparty

Ska ner till Polisen imorgon och gnälla lite ivargefall. Ringde dit innan och dom sa att jag skulle ta med lappen så de fick kolla på den...:va
Hoppas hoppas :tungan

Last edited:

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Kia skrev:
2526604 Snåla och gnidna.....

Har man gjort fel och dessutom är jäkligt medveten om det.... stå upp och betala... gör rätt för dig.

Men hallå?

Grundidén med alla parkeringsregler var att man inte skulle ställa sitt fordon där det står ivägen. Visst, inget fel med det. Men som det är nu är det bara snikna P-bolag och/eller kommuner som utnyttjar reglerna för att dra in pengar på parkeringsavgifter och böter. Det har inte något att göra med att man inte ska stå i vägen, det handlar bara om att sno mer pengar från fordonsägare som redan är extremt tungt belastade med skatter och avgifter. Ett jävla svineri helt enkelt.

Så är det nån som är snål och gniden så är det de som drar in böter och avgifter. Fattar inte din inställning att "stå upp och betala" och "göra rätt för sig". Hittar man något kryphål för att komma undan att betala så är det självklart att man ska göra det. Lyckas man så är det en seger för rättvisan och den lilla människan över det onda systemet.

Jag vet att vissa kommuner är humanare med parkeringsregler men min erfarenhet är att de är alltför få.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
syltburk skrev:
2528584 Men hallå?

Grundidén med alla parkeringsregler var att man inte skulle ställa sitt fordon där det står ivägen. Visst, inget fel med det.
Och grundtanken med att ha 24 h parkering är kanske att få ruljans på fordonen som står parkerade.
Med all sannolikhet finns det inte tillräckligt med parkeringsplatser i området så att det räcker till alla som kan tänkas använda dom.
Därav får man stå max 24 h. Så att alla kan få en möjlighet att utnyttja platserna.
Istället för att ha fordon som står där i veckor, månader eller till och med år.

En annan variant är ju iofs att asfaltera dom flesta grönområden så att man kan ha sina fordonsvrak ståendes där i månader/år. Brukar bli roliga lekplatser för barn efter ett tag när dom börjar falla sönder.

Sen vad det gäller Racebussen, be och få en kopia av parkeringsanmärkningen/kontrollavgiften. Dubbelkolla att inget är fel och sen är det bara betala och vara glad över att du inte fick fler lappar.

Kia

Guest
syltburk skrev:
2528584 Men hallå?

Grundidén med alla parkeringsregler var att man inte skulle ställa sitt fordon där det står ivägen. Visst, inget fel med det. Men som det är nu är det bara snikna P-bolag och/eller kommuner som utnyttjar reglerna för att dra in pengar på parkeringsavgifter och böter. Det har inte något att göra med att man inte ska stå i vägen, det handlar bara om att sno mer pengar från fordonsägare som redan är extremt tungt belastade med skatter och avgifter. Ett jävla svineri helt enkelt.

Så är det nån som är snål och gniden så är det de som drar in böter och avgifter. Fattar inte din inställning att "stå upp och betala" och "göra rätt för sig". Hittar man något kryphål för att komma undan att betala så är det självklart att man ska göra det. Lyckas man så är det en seger för rättvisan och den lilla människan över det onda systemet.

Jag vet att vissa kommuner är humanare med parkeringsregler men min erfarenhet är att de är alltför få.

Precis ideen med reglerna är just att fordonen inte ska stå ivägen. Men många många gånger är det just reglerna som svensson inte förstår... "Varför får jag inte stå på trottoaren, det är ändå ingen som kör där...?" Jaaa för att just trottoaren används av räddningsfordonen vid ev brand... te x.. "Varför får jag inte parkera inne på den här gården mitt framför porten..?" Samma sak där räddningsfordon kanske måste fram fort...
Du säger att det är snikna p-bolag som bara vill dra in pengar?? Vilka är det som anlitar oss?? Markägarna!!! Det är de som bestämmer vad hur och när vi lappar. Ibland för att de gjorts en inspektion och räddningspersonalen och reglerna kräver att det finns fri passage. Ibland för att markägaren helt enkelt inte vill att svensson använder parkeringen/marken som nån jäkla uppställningsplats för hans volvo. Vilken anledning han än har, så struntar vi i det vi får våra riktlinjer av honom och åker sen dit och gör vårat jobb. Att vi sen måste tillämpa samma regler för alla måste ju kännas jättejobbigt?? Står det 24 timmar på skylten så borde alla läskunniga förstå att okej här får man parkera i 24 timmar bara. Jag förstår kanske inte varför men så är det. Om man då vill vara lite "outlaw" och trotsa dessa regler och bestämmelser då får man faktiskt vara lite "vuxen" och ta sitt jäkla ansvar att betala när man får böter. Inte sitta som nån femåring och gnälla... "men jag vill inte betala.." Parkera som man ska så slipper ni P-böter och arbetet med att hitta på en pinsam ursäkt. (Iof är det rätt roande att läsa breven och höra samtalen från de som försöker slippa betala. Nåt vi gärna och ofta skrattar åt i lunchrummet. Ibland låter vi de slippa böterna just bara för att vi har fått oss ett så gott skratt. Fantasin är enorm ibland.)

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Kia skrev:
2529409 Precis ideen med reglerna är just att fordonen inte ska stå ivägen. Men många många gånger är det just reglerna som svensson inte förstår... "Varför får jag inte stå på trottoaren, det är ändå ingen som kör där...?" Jaaa för att just trottoaren används av räddningsfordonen vid ev brand... te x.. "Varför får jag inte parkera inne på den här gården mitt framför porten..?" Samma sak där räddningsfordon kanske måste fram fort...
Du säger att det är snikna p-bolag som bara vill dra in pengar?? Vilka är det som anlitar oss?? Markägarna!!! Det är de som bestämmer vad hur och när vi lappar. Ibland för att de gjorts en inspektion och räddningspersonalen och reglerna kräver att det finns fri passage. Ibland för att markägaren helt enkelt inte vill att svensson använder parkeringen/marken som nån jäkla uppställningsplats för hans volvo. Vilken anledning han än har, så struntar vi i det vi får våra riktlinjer av honom och åker sen dit och gör vårat jobb. Att vi sen måste tillämpa samma regler för alla måste ju kännas jättejobbigt?? Står det 24 timmar på skylten så borde alla läskunniga förstå att okej här får man parkera i 24 timmar bara. Jag förstår kanske inte varför men så är det. Om man då vill vara lite "outlaw" och trotsa dessa regler och bestämmelser då får man faktiskt vara lite "vuxen" och ta sitt jäkla ansvar att betala när man får böter. Inte sitta som nån femåring och gnälla... "men jag vill inte betala.." Parkera som man ska så slipper ni P-böter och arbetet med att hitta på en pinsam ursäkt. (Iof är det rätt roande att läsa breven och höra samtalen från de som försöker slippa betala. Nåt vi gärna och ofta skrattar åt i lunchrummet. Ibland låter vi de slippa böterna just bara för att vi har fått oss ett så gott skratt. Fantasin är enorm ibland.)

Som jag sa så har jag inget emot att ha parkeringsregler för att hindra att bilar står ivägen vilket du argumenterar mot nu. Du har visst inte varit i en kommun med parkeringsregler som inte har något att göra med om bilarna står ivägen eller inte. Där jag bor t.ex. finns det inte ens parkering åt oss som bor här. Det finns en liten P-plats där man måste gå och lägga i mynt men vem fan orkar göra det året runt? Det finns gott om plats runt omkring, på gatan m m, men då sitter det förstås en massa skyltar om förbud. Detta är inte för att bilarna inte ska stå ivägen, för det gör dom inte, det är för att tjäna pengar på betalparkeringen. Det är likadant överallt här.

Kommunen förbjuder parkering på alla platser som man inte behöver betala på för att tjäna en jävla massa pengar. De låter något vaktbolag gå runt och kolla bilarna, som enda betalning får de böterna. Vilket resulterar i jävligt petiga och ivriga parkeringsvakter. Ser de en möjlighet så sätter de gärna 6 st lappar på samma bil.

Last edited:

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Henken skrev:
2527696 P-böter ska man alltid bestrida! Hitta på, ljug & krångla dig ur böterna.
Helt rätt, har kommit undan flera trafikböter genom att inte skriva på,
p-böter är ju svårare men man ska alltid försöka..:tungan

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Kia skrev:
2529409 Precis ideen med reglerna är just att fordonen inte ska stå ivägen. Men många många gånger är det just reglerna som svensson inte förstår... "Varför får jag inte stå på trottoaren, det är ändå ingen som kör där...?" Jaaa för att just trottoaren används av räddningsfordonen vid ev brand... te x.. "Varför får jag inte parkera inne på den här gården mitt framför porten..?" Samma sak där räddningsfordon kanske måste fram fort...
bwahahaha

Kia

Guest
syltburk skrev:
2531394 Som jag sa så har jag inget emot att ha parkeringsregler för att hindra att bilar står ivägen vilket du argumenterar mot nu. Du har visst inte varit i en kommun med parkeringsregler som inte har något att göra med om bilarna står ivägen eller inte. Där jag bor t.ex. finns det inte ens parkering åt oss som bor här. Det finns en liten P-plats där man måste gå och lägga i mynt men vem fan orkar göra det året runt? Det finns gott om plats runt omkring, på gatan m m, men då sitter det förstås en massa skyltar om förbud. Detta är inte för att bilarna inte ska stå ivägen, för det gör dom inte, det är för att tjäna pengar på betalparkeringen. Det är likadant överallt här.

Kommunen förbjuder parkering på alla platser som man inte behöver betala på för att tjäna en jävla massa pengar. De låter något vaktbolag gå runt och kolla bilarna, som enda betalning får de böterna. Vilket resulterar i jävligt petiga och ivriga parkeringsvakter. Ser de en möjlighet så sätter de gärna 6 st lappar på samma bil.

Okej jag förstår hur du tänker... då undrar jag bara några saker...

Hur vet du att bilarna inte står i vägen där det är parkeringsförbud? Vad grundar du den bedömningen på? Har du pratat med räddningstjänsten och läst på reglerna som faktiskt gäller? Har du ringt till kommunen och bett de förklara för dig varför det råder parkeringsförbud just där?

Hur vet du att vaktbolaget får böterna som betalning? Jag vet att vi jobbar så iaf att på många objekt har vi ett fast pris oavsett hur mycket böter vi skriver. Å även om vaktbolaget har böterna som betalning, vad tjänar den enskilda lapplisan på det? Hon/han får samma lön oavsett om hon skriver 5 eller 500 böteslappar på en dag.

J.Andersson skrev:
2531441 bwahahaha

Jaaa lite åt det hållet låter det i vårat lunchrum när vi hånar löjliga bortförklaringar från felparkerare som försöker slingra sig... :D Hur visste du det? Är du också lapplisa?? :va :tummenupp Kollega!!! :pannkyss

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...