P-böter

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Jag är ganska ny på det här med att köra hoj i trafiken. Får man p-böter om parkerar tokigt med båge? Eller skiter lisorna i det? Om det är så att man får böter, var sätter de då lappen?

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Jag är ganska ny på det här med att köra hoj i trafiken. Får man p-böter om parkerar tokigt med båge? Eller skiter lisorna i det? Om det är så att man får böter, var sätter de då lappen?

Min bot hade dom satt så fint runt ena handtaget med ett gummiband.
Men jag blev av med den tack vare att jag hade betalt p-avgiften och tagit biljetten med mig. Nu var detta i Lund.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Du kan ju alltid försöka få något att sitta ifred på hojen, i synnerhet i stockholmstrakten :rolleyes: Jag har aldrig pyntat, å aldrig fått böter. Å andra sidan står jag oftast på mc-parkeringar eller utanför mitt hus där man måste ha boendeparkeringstillstånd för att få stå.
Jag var till Kolmården med hojen för några år sen, och jag frågade faktiskt en av vakterna där om man var tvungen att betala. Hennes svar var att lappen iaf blir stulen, så hojar fick stå gratis :tummenupp

Rupert

Medlem
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
xr 600

Jag fick böter på sturegatan, lappen hade de tryckt in mellan kåpglaset och hastighetsmätaren

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Hej;

Du kan nog få böter om du parkerar galet. Beloppet är samma som för bilar. Parkera hojen helst på en bilruta och betala om det inte finns mc-parkering i närheten. Sen kan du antingen dela på p-biljetten (vissa är 2-delad) och ta ena halva med dig och låta den andra halvan sitta kvar på hojen, tex under tanklocket. Även om den ena halvan som sitter på hojen skulle försvinna så kan du visa upp den andra halvan du haft med dig och slippa böta :tummenupp

Mvh

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Hoj
Yamaha FJR1300-06
citat "Jag fick böter på sturegatan, lappen hade de tryckt in mellan kåpglaset och hastighetsmätaren"
Samma för mig, stod där man inte fick förståss, men givetvis inte ivägen för någon eller något och det brukar stå massa cyklar och mopeder där, men dem står tydligen aldrig ivägen... ja ja, en erfarenhet rikare blev jag iaf.

Bifogat

• MC felparkeringsavgift_070210_800x600.jpg
    MC felparkeringsavgift_070210_800x600.jpg
    113 KB · Visningar: 250

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
citat "Jag fick böter på sturegatan, lappen hade de tryckt in mellan kåpglaset och hastighetsmätaren"
Samma för mig, stod där man inte fick förståss, men givetvis inte ivägen för någon eller något och det brukar stå massa cyklar och mopeder där, men dem står tydligen aldrig ivägen... ja ja, en erfarenhet rikare blev jag iaf.

Du kan ju alltid chansa och säga att P-förbudszon skylten inte satt där du körde in till området.
P-vakten har nämligen inte kryssat i att han kontrollerat alla skyltar.
Dom skall givetvis inte kryssa i där ifall dom nu inte verkligen kontrollerat samtliga skyltar.
I vanliga fall brukar dom ha någon som gör en koll någon gång i veckan och ser ifall någon skylt har försvunnit, blivit nedklottrad eller är skymd.

Men ut och leta efter lagliga infarter till området och kontrollera skyltningen.
Med lagliga infarter menas vägar där du kan ha kört in på. Dvs inte kört mot enkelriktat, osv.

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
Konstigt att det inte va mer frågor om parkering när man tog MC-kortet. För b-kort va ju var och varannan fråga om parkering. Men jag reflekterade aldrig om var jag fick ställa mig med hojjen... ;)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det där att kolla att alla lagliga infarter har skyltar e bra.

Jag försökte bli av me pböter o påstod att jag körde in området genom ett dike och några buskar - då blev kärringen sur som fan o sa att "ja skiter i o du kom uppifrån me flygande tefat". klick

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
Är MC-poliser kända för att jobba som lapplisor? Har jag helt missat :confused:.

Nje men dom ska ha koll på det. Själv jobbar jag inom polismyndigheten och har varit i kontakt med han som behandlar överklagade parkeringsärenden inom Höglandet (Eksjö Nässö Vetlanda Tranås) och han visste inte men lovade att kolla upp. Detta var förra året och har efter detta inte frågat honom igen då jag istället sålde hojen och brydde mig inte men lovar att kolla upp detta snarast möjligt.

Värt att notera att det är olika regler för varje Län (eller kommun) och därför stämmer uppgifterna jag får inte på alla ställen. Men uppdaterar mig här när jag fått reda mer. /David

JT82

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2006
Hoj
Z-1000
Varje kommun sätter sina regler. Zonparkering osv osv. Och motorcyklar kan, (precis som nån skrev) få p-böter precis som bilar. Tejpa, klistra, limma, olla fast boten.

ERIKK

Helt ny här..
Gick med
19 Jan 2007
Hoj
DR650 men önskar mig en riktig ökenracer..
lite off topic
Jag stod på en 48 h bilplats med min bil, stod kanske nån vecka där men jag flyttade givetvis bilen var 40 timme eller nåt. När jag på slutet på den vecka kom för att köra iväg så hade de "fraktat" bort min bil + böter. De påstod att det var skyltat parkeringsförbud (temporärt), vilket det säkert var.. Men jag hade inte passerat någon sådan skylt, då jag bara kört några decimeter.

Givetvis överklagar jag, då upplyser tjänstemannen på polishuset att det är min uppgift att kontrollera var jag får stå osv.

Är detta verkligen sant, för läser jag Wiseguys inlägg så verkar det som om jag inte borde få böter.

Ratski

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
Honda NT650V-Touring 06-08, Yamha FJR1300 SportTouring 08-10, Honda VFR800 SportTouring 10-...

Värt att notera att det är olika regler för varje Län (eller kommun) och därför stämmer uppgifterna jag får inte på alla ställen. Men uppdaterar mig här när jag fått reda mer. /David

Håller med föregående talare. Varje kommun har sina egna regler. tex malmö http://www.parkering.malmo.se/ där kan du kolla vad som gäller malmö. Har tittat runt lite i Lunds hemsida, har inte hittat nåt speciellt ang MC.

Finns en annan tråd om ämnet parkering:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=145017

/Råttis

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag stod på en 48 h bilplats med min bil, stod kanske nån vecka där men jag flyttade givetvis bilen var 40 timme eller nåt. När jag på slutet på den vecka kom för att köra iväg så hade de "fraktat" bort min bil + böter. De påstod att det var skyltat parkeringsförbud (temporärt), vilket det säkert var.. Men jag hade inte passerat någon sådan skylt, då jag bara kört några decimeter.

Givetvis överklagar jag, då upplyser tjänstemannen på polishuset att det är min uppgift att kontrollera var jag får stå osv.

Är detta verkligen sant, för läser jag Wiseguys inlägg så verkar det som om jag inte borde få böter.
Jo, det är upp till den enskilde trafikanten att kontrollera skyltningen.

Sen i ditt fall så för att det skall räknas som en ny parkering så skall du lämna Parkeringen. Dvs. inte bara flytta den 40 cm för att det skall räknas som en ny parkering. Räcker inte heller med att byta parkeringsruta inom parkeringsplatsen. Du skall lämna parkeringen och sedan återkomma och ta en ny plats. När du sedan återkommer så ser du den tillfälliga skyltningen.

Vanlig praxis i ditt vore väl att dom sätter upp p-förbudsskyltar och sedan vänta i 48 h + 24 h innan dom lappar eller fraktar bort någon bil.

Sen är det lite intressant det här med att varje trafikant skall kontrollera skyltningen. Vad händer om det snöar riktigt mycket och hastighetsskylten på motorvägen är översnöad? Är jag tvungen att stanna och sopa rent skylten?

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Hoj
GSX-R 600 *KRASHAD* // Suzuki Intruder 1400 *GLIDARE*
Fick 900kr i böter när jag stod på Trotoaren vid hötorget typ, kastade iväg lappen och har inte fått någon påminnelse (detta skedde 4 månader sedan). Somliga har la tur..

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...