P-bot på hojjen i Norge... Beltala???

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Min erfarenhet sen jag bodde där för ett år sen så är dom förjävliga på att driva in pengar även när man gömmer sig i Sverige och det är omöjligt att förhandla med dom.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Sverige och Norge har ett samarbete som gör, att i värsta fall, så kan kronofogden kräva in pengarna åt dom.
Iaf vad gäller fortkörningsböter/skatteskulder etc.

Men som allt annat som har med Norge att göra så är det ett lotteri.
Ingen i Norge vet vad fan dom håller på med.

E*

Jag hade betalat. Det kan ju omöjligt vara några astronomiska summor vi talar om i vilket fall.

E*2

Jag håller själv på och bråkar med Norska skatteverket. Skatteetaten.
Dom påstår att jag bor i Norge och inte har rätt till diet/trakt.
Jag ska därför betala skatt nu i efterhand på den diet jag fått utbetald.
Dom skickar dessa papper till min adress i Sverige där jag är folkbokförd.
Trots flera mail så framhärdar dom.

Härliga människor.

Haha morsan fick en fortkörningsböter från Norge på 13000 sek haha =)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om Norge och Danmark har liknande avtal mellan varandra i dessa frågor tror jag bara det är att betala böterna i slutändan. Det är ju bara att vänta och se om det kommer någon påminnelse hemskickat till er Svenska adress. Jag gjorde så när jag fick böter i Danmark för massor med år sedan och efter en tid låg betalningspåminnelsen i brevlådan.

Rydsson

lev nu, sen kan det vara försent...
Gick med
6 Jan 2011
Hoj
honda hornet 900
Betala om du inte har råd kanske du ska sälja bågen.

det e ju inte så att mina sista slantar skulle gå till detta, men det e lite av en princip, vi stod fyra hojjar i en bilruta alla fick böter, dom kunde ju nöjt sig med att lappa en hoj, alla hojjarna var ihoplåsta med varandra så att vi var i samma sällskap rådde det inga tvivel om...

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Norge är i mycket ett VÄLDIGT besynnerligt land......

http://www.pakryss.se/tiberg-moms-norge/

Lämna INTE kvar en hoj i Norge......

Vad det gäller böter så tror jag nog att Norge kommer se till att dessa krävs in via Kronofogden. Har några polare som åkt på parkeringsböter och dom blev rejält höga efter två påminnelser och hot från svenska Kronofogden.....

//J

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
det e ju inte så att mina sista slantar skulle gå till detta, men det e lite av en princip, vi stod fyra hojjar i en bilruta alla fick böter, dom kunde ju nöjt sig med att lappa en hoj, alla hojjarna var ihoplåsta med varandra så att vi var i samma sällskap rådde det inga tvivel om...

Däremot kan dom nog inte kräva in fyra böter för en p-ruta. DET borde ni nog åtminstone försöka överklaga men betala boten först. Tror att det är som i Sverige att man betalar p-avgift för p-rutan och då spelar det ingen roll om det står en bil, fyra motorcyklar eller 12 trampcyklar i rutan...... Man betalar för p-rutan i sig. Jag TROR att det är så även i Norge. Men jag skulle nog betala först och överklaga därefter på samma sätt som i Sverige. Om det inte är så i Norge så BORDE det innebära att varje hoj måste betala p-avgift om dom står i samma ruta och så tror jag INTE att det är ens i Norge......

//J

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
När jag fick på bilen i Oslo så tänkte jag vänta in påminelsen men det skulle jag aldrig gjort.
Kom från ett inkassobolag och hade ökat från 600kr till 1100kr på ett par månader.. :huvet

Men man har ju "hört" folk som aldrig fick påminelsen.
det är nog en liten chansning som lätt kan bli kostsam.

mojja83

Guest
Däremot kan dom nog inte kräva in fyra böter för en p-ruta. DET borde ni nog åtminstone försöka överklaga men betala boten först. Tror att det är som i Sverige att man betalar p-avgift för p-rutan och då spelar det ingen roll om det står en bil, fyra motorcyklar eller 12 trampcyklar i rutan...... Man betalar för p-rutan i sig. Jag TROR att det är så även i Norge. Men jag skulle nog betala först och överklaga därefter på samma sätt som i Sverige. Om det inte är så i Norge så BORDE det innebära att varje hoj måste betala p-avgift om dom står i samma ruta och så tror jag INTE att det är ens i Norge......

//J

Tror gör man i kyrkan.

Denna kille fick en bot när det stod 2 hojar i samma ruta då bara en av dem hade biljett!
Han blir nog jätteglad om du har rätt :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?255778-P-bot-p%E5-en-av-tv%E5-hojar-i-en-ruta

Back to topic så hade jag nog beLtalat boten norrmän är inte friska när det gäller sådana här saker.

Rydsson

lev nu, sen kan det vara försent...
Gick med
6 Jan 2011
Hoj
honda hornet 900
norge vekar vara ett land som tolkar lagar lite som dom vill:va en hit och en dit... jag har nog bestämt mig för att betala boten i tid, fast ska nog prata med p-bolaget efter att boten är betald, synd att landet har så förbannat fina vägar och natur, att man kan ju inte låta bli att köra hoj där...

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Naturligtvis INTE. Jag menar, norrmännen som får böter i Sverige betalar då inte! (Läste det i tidningen här om dagen, mer än 80% betalar inte). Och det är MÅNGA som får böter eftersom att norrmän varken kan köra eller parkera. Vilket ju är väl känt :)

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jo, ganska dyrt, en drygsexhundring per cykel...nok... i ett i stortsett tomt p-hus där hottellet sa att vi kunde ställa oss var som... det e redan förbetalt...:dummer

Där har ni hela lösningen på problemet!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Naturligtvis INTE. Jag menar, norrmännen som får böter i Sverige betalar då inte! (Läste det i tidningen här om dagen, mer än 80% betalar inte). Och det är MÅNGA som får böter eftersom att norrmän varken kan köra eller parkera. Vilket ju är väl känt :)

Klart att de skiter i hur de parkerar här om det inte får några konsekvenser, inte att förväxla med kunna. Vad grundar du det på att de inte skulle kunna köra? Har kört rätt många Norgesemestrar samt hälsar på släkt i Osloregionen, tycker precis tvärtom om körningen. Inte lika mycket inkonsekvent flumkörning som här. Där parkerar de där det går, var ska de göra av bilarna, liksom? Lägg därtill att de är utpräglade individualister med kaxighet som ger att de gör lite som de vill.

Svenskhatet är sen gammalt och nu är det de som är i överläge.......och de njuter av det vid varje givet tillfälle!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
lösning?
klart vi blev förbannade på dom i receptionen som hade sagt att vi kunde parkera var som, men det hjälpte föga... ord mot ord...

Skriv en recension om hotellet på Tripadvisor där ni nämner detta......

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
lösning?
klart vi blev förbannade på dom i receptionen som hade sagt att vi kunde parkera var som, men det hjälpte föga... ord mot ord...
Jag hade lämnat böterna på disken och sagt att de skulle lösa problemet bäst de vill.

Kodax

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2012
Hoj
N/A
Som rubriken lyder så va vi ett par grabbar i Norge och lyckades få p-böter på fyra hojjar:huvet i ett parkeringshus(satt ett vägguttag brevid och då är det tydligen laddtsation för el fordon)
när Norskarna får böter tex i strömstad så kan vi i Sverige inte göra nått åt detta, det e bara för Norsken att strunta i att betala, funkar detta åt andra hållet med???

Sist jag kollade syrrans kille som kan det där med norskar och parkeringsböter i Strömstad så säljer vi dessa böter till ett norskt inkasso-företag så kräver dom in pengarna. Förr funkade för norrmän att slippa dessa böter men inte nu längre. Rätt ska va rätt. :)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...