P-skiva/p-biljett

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det här att man inte får parkera efter att städningen är gjord på städdagen, är det något annat än pengar?

Nej, städningen har en viss tid på sig, då kan det städas vilken tid som helst under den tiden, bara för att en bil som sopar har åkt förbi betyder inte att det är färdigstädat, det kan komma en spolbil 4 timmar senare.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det har som sagt varit väldigt livat i media kring de lokala parkeringvakterna…

Till en början framstod de som någon form av supermänniskor med röntgenblick, för att senare uppdagas som rena bedragare, tyvärr med möjlighet att skriva ut böter som är praktiskt omöjliga att överklaga.

En galleria bytte parkeringsbolag och helt plötsligt skrevs det ut böter till höger och vänster för att de ansåg att folk inte stod inom de målade parkeringsrutorna…Tyvärr var det mitt i vintern och det snöade var och varannan dag, så som det gör i norra Sverige. Med lite mindre frekvent snöröjning var parkeringen till slut täckt av tjugo centimeter kompakt, solid, hårdpackad snö. Så som det varit de senaste trettio åren och därmed aningens svårt att se parkeringsrutorna för den som inte hade yxa, järnspett och en timme över…

Parkeringsbolaget (HOJAB i Solna) sket dock fullständigt i detta. ”Ni får väl fösa undan snön med foten så att ni ser rutorna” var den intelligenta responsen till det fåtal som överhuvudtaget fick tag på dem…

När det sedan blev vår och det solida istäcket tinade bort visade det sig att det inte finns några målade parkeringsrutor på just den parkeringen…Då möttes nya försök till överklagan med ”tyvärr, nu har det gått för lång tid”…

Så bli inte förvånade om ni läser att en parkeringsvakt i Kalix fick ansiktet modifierat till en hamburgare, eller att en okänd man med långsam dialekt är misstänkt för den senaste trappuppgångssprängningen i Solna…

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
"Städdagar" innebär inte enbart att det ska städas, sopas, plogas. Utan det gäller allt servicearbete på gatan, så ett bättre namn är "servicedag". Det kan betyda allt från att fixa med elstolpar, beskära träd, nåt enkelt vägarbete som kan utföras under en dag mellan t ex kl 8-16, osv.

För att avhjälpa platsbristen vi har i stockholm har man börjat experimentera med aktiva serviceskyltar, dvs en LED-skärm till skylt som tänds i förväg när service planeras. Då slipper man flytta bilen efter 'fast schema', och man får stå på gatan om ingen service utförs. Men då människor i grunden är rutinerade och gillar fasta vanor har denna metod inte blivit nån större framgång.

P-vakter är också människor, och som sådana varierar i IQ och omdöme. Därför är det en bra grej att man kan bestrida en kontrollavgift eller en sk anmärkning hos polisen. Nybörjare som precis gått utbildningen har oftast inget bra omdöme utan lappar det mesta, tekniskt felaktiga parkeringar, utan att se helheten i situationen så som säkerhet och framkomlighet.

Sen att bolag ibland tar in långtidsarbetslösa på skattebetalarnas bekostnad som inte trivs utanför Samhalls enkla ramar, är ännu mer olyckligt. I syfte att spara pengar åt bolaget sänker man dessutom yrkets redan besudlade rykte, och utsätter den stackars funkisen för potentiell misshandel.

När jag höll på att nästan bli lappad av en p-vakt vid en parkering utanför ett centrum här i förorten så frågade jag hur länge han hade jobbat, och om han hade nåt särskilt lappkrav. Han svarade på knackig svenska att han hade jobbat ett halvår och "minst 15 pinnar dagligen" behövde han. Klockan var 18.58 och jag hade ställt p-skivan på 19.30, och han trodde att han skulle hinna knappa in ärendet på sin app, fotografera, och skriva ut/ placera lappen. Då skulle tiden gått över kl 19.00 och lappen blir ogiltig, enkel att bestrida. Desperat försök, men så kan en ung kille, ny i arbetslivet, inte fungera.

Nämnas bör att detta inte var på kommunens mark, utan på tomtmark för ett centrum.

Parkeringsvakter har viss myndighetsutövning, ett jobb med ansvar och noggrann och rättvis bedömning i varje situation. Dom gör en del av polisens arbete. Sedan kommunerna börjat upphandla om privata företag att sköta parkeringsövervakningen så har yrket sjunkit i status och blivit ett slags mcDonalds-jobb. Inträdeskraven har sänkts och folk som inte borde vara i yrket kan ställa till det.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har för mig tidigare att P-vakt krävde en någorlunda utbildning i alla regler.
Det kan jag förstå för dom som ska patrullera gator och torg.
(jag kände en som blev P-vakt)

Men för att lappa på en parkering behöver man ju bara kunna se om hjulen är innanför linjerna och om det är betalt i förekommande fall, det kan ju inte ta många minuter att lära sig.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har för mig tidigare att P-vakt krävde en någorlunda utbildning i alla regler.
Det kan jag förstå för dom som ska patrullera gator och torg.
(jag kände en som blev P-vakt)

Men för att lappa på en parkering behöver man ju bara kunna se om hjulen är innanför linjerna och om det är betalt i förekommande fall, det kan ju inte ta många minuter att lära sig.
Jag har haft en lång diskussion med en lapplisa om regler en gång. Utanför ett garage fanns 2 platser, men det stod 2 bilar utanför dom också, så dom inre bilarna kom inte ut, och man kom inte in i garaget. Kärringen skulle lappa alla bilar, även dom som stod rätt, alternativt inte lappa någon. Till slut bad vi henne dra åt helvete.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
P-vakter är också människor, och som sådana varierar i IQ och omdöme.

Utan tvekan. Det jag skriver ovan är egentligen bara halva historien, för sedan snön tinade bort har samma stjärna till p-vakt tydligen börjat lappa folk på en grusparkering som samma bolag tar hand om. Motiveringen till böterna är fortfarande samma - att den bötfällde står utanför rutan. Trots att grusplanen som är parkering inte har några målade rutor...

Alltså ett utstuderat bedrägeri. Antingen chansar man på att den bötfällde inte ens läser motiveringen till boten. Eller så förlitar man sig på att det är så komplicerat och krångligt att komma i kontakt med bolaget eller att överklaga så att de flesta bötfällda ledsnar och låter bli.

Så jag skulle inte bli ett dugg överraskad om den här stjärnan råkar snubbla mot någons knytnäve, eller om någon av de bötfällda till slut ledsnar och knallar in i receptionen hos det här företaget, utan att öppna dörren först.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
utstuderat bedrägeri. Antingen chansar man på att den bötfällde inte ens läser motiveringen till boten. Eller så förlitar man sig på att det är så komplicerat och krångligt att komma i kontakt med bolaget eller att överklaga så att de flesta bötfällda ledsnar och låter bli.
Det är väl det man hoppas på. Hur som helst är det en jargong hos mindre bolag och på tomtmark. Fördelen med kontrollavgift (tomtmark) det är att man inte behöver betala någonting innan man lyckats kontakta bolaget och pratat igenom saken. Till skillnad mot kommunalt upphandlade bolag där man har 8 dagar på sig att betala annars får du en betalningsanmärkning, och sen bestrida för att eventuellt få pengarna tillbaka. Samt att du har 2 år på dig att göra det. Alltså en lång process.

Lappen måste alltid innehålla tydlig information var du kan vända dig om du vill bestrida. Precis som med vanliga fakturor kan du bestrida om du känner dig orättvist lappad. Har du rätt, dvs om vakten gjort ett misstag eller myglat med foto genom att t ex vinkla kameran för att låta ljusreflexer dölja din p-skiva eller biljett, så behöver du kunna bevisa det.

Jag har aldrig haft oturen att råka ut för en myglande p-vakt, men jag har bestridit fakturor från elbolag som felaktigt debiterat mig, dom fortsatte skicka schablonfakturor när vi bytte till gemensam el här i min BRF, detta höll på i nästan ett år. Som alla bolag så tröttnar dom på att fortsätta om dom inte har något hållbart att komma med.

Tyvärr har parkeringsövervakning blivit en lukrativ affärside för småskuttar som vill lura folk, liksom hemtjänst och annan service. Det är svårt för 'kunden' att visa på mygel och missförhållanden så man betalar oftast bara.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin