Pack- och utrustningstips för touring tack!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Svarar på min egen fråga. I Tyskland och Österrike tankar man och går in. Lämnar oftast kortet till kassatanten/guben och får trycka på "Bestätigung" för att bekräfta + skriva på. Mackarna hade öppet länge. Om det är kö så får du ingen soppa innan den förre gubben betalat (även om han flyttat bilen före betalning).

Gjorde en ovetenskaplig koll då BIKE skrev att det kan vara 6 mil mellan mackarna på Autobahn. När jag kollade en lång bit var det som värst 4 mil mellan men oftast mycket kortare (~2 mil eller så). Onödigt att chansa kanske...

I Italien var det ganska dött vid 12-14-tiden även mitt i veckan. Enligt BIKE var det nåt allmänt i Italien men jag är inte säker på att det stämmer. Där tankade oftast en person vid macken i soppan och tog betalt i cash eller kort. Lite irriterande när de ibland stänkte soppa och var oförsiktiga med grejerna... grrrr...

Nicke skrev:
Stort tack för alla bra tips! Keep'em coming!

Förresten - hur har det fungerat med tankning? Nu blir det Italien, Österrike, Tyskland och kanske Tjeckien.

Jag tourade med bil i Danmark, Tyskland, Tjeckien, Ungern och Österrike för 3 år sen men då var ju tankning inget större problem (stooor tank, MC = liiiiten tank). Nu har jag inte fixat nåt Shell Eurocard eller liknande. I Finland var det ett jävla bök. Man vill ju gärna tanka fullt och inte lämna kvar soppa i pumpen om man sedeltankar. Många mackar på obygden stängde skittidigt och mina svenska plastkort, Mastercard och VISA, funkade inte i automattankarna.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Vet inte vad alla har skrivit här,... orkade inte läsa.
Inför den hojsemseter i norge jag just kom från så handlade jag ett par sadelväskor av märket Oxford. Jag köpte Sportsmodellen som är gjord för högt dragna system ( har ju en tl 1000 r) ... Fungerade skitbra. Satt stadingt som tusan...
Rekomenderar dem skarpt

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Ett senkommet tips...
På långturer har jag ofta med mig en eller två plastade stålvajrar för att låsa fast hjälm och ibland jacka/byxor i hojen. Jag har gjort egna vajrar av en dryg meter plastad 4 mm vajer, i ändarna är det öglor med vanliga vajerlås överdragna med tjock krympslang. Vajern är inte härdad och går att klippa med en kraftig plåtsax, men det stoppar iaf de allra flesta plåtsaxlösa småtjuvar. Bra mycket bättre än att bara hänga hjälmen på backspegeln.

Vajrarna är dessutom precis lagom långa för att räcka runt var sin sidopackväska+hållare med litet rostfritt hänglås, dels som extra sitta-fast-säkerhet under färd och dels som extra stöldskydd om man lämnar hojen en kort stund (tankningar, glassköp etc).

Hornet Steffo

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
CBR600RR
SENSEI skrev:
Vet inte vad alla har skrivit här,... orkade inte läsa.
Inför den hojsemseter i norge jag just kom från så handlade jag ett par sadelväskor av märket Oxford. Jag köpte Sportsmodellen som är gjord för högt dragna system ( har ju en tl 1000 r) ... Fungerade skitbra. Satt stadingt som tusan...
Rekomenderar dem skarpt

Var på Gotland för ett tag sen, och hade också ett par Oxford väskor (sportmodellen) de funkade grymt bra. Lätta att packa och ta med sig och känns knappt när man kör. I övrigt hade vi en packrulle och en tankväska + ett tält som vi spände fast vid packrullen. Detta funkade jävligt bra. :rock

lotuz

Snart återfallare
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Hus..
Nicke skrev:
Om jag var dig så skulle jag försöka få tag på en Ortlieb packrulle med ventil. Då kan man enkelt pressa ur all luft ur den. Min får jag rulla nåt enstaka varv och sedan försöka få ur maximalt med luft.

Skulle varit enklare med en så här. Ortlieb Compression bag

Sen hade jag två såna här genomskinliga packpåsar som också gick att pressa luft ur. SpaceBag Värsta TV-shop men jag snodde dem från en lägenhet jag bodde i när jag var i USA. En påse rymde ca 4-5 T-shirts och blev superkompakta. Sen ganska enkelt att packa rullen utan en massa lösa kläder.

Letade upp Louis huvudlager / butik som ligger placerat ganska nära 7'an.. De hade det mesta där, införskaffade en packrulle med öppning på sidan.. den verkar smidig när man ska ha ut saker o ting i tid och otid. Sen ner 140 mil totalt från Lund - Wien. tog ca 14 timmar inklusive alla stop man gör. inga som hellst problem att köra längre touring på RF 900. Körde hem idag, denna gången med stopp i Berlin.. samt att jag tog båten från rostock istället för att köra genom danmark. 120 mil slutade dagens note på. Packningen fungerade bra. rullen höll sig tät de få mil det regnade, det enda man kan klaga på är att autobahn i hög värme/hög fart äter rejält med däck

Bifogat

• schwartze-rennmaschine.JPG
    schwartze-rennmaschine.JPG
    89.5 KB · Visningar: 123

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag märkte också det! Jag trodde att jag skulle få byta bak för det så helt krulligt ut på slitytan efter första dagens körning. Vi tog det lugnare sen och körde annat än A-bahn.

lotuz skrev:
det enda man kan klaga på är att autobahn i hög värme/hög fart äter rejält med däck

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Kom på att jag tyckte att min Yamaha original tankväska var kanon. Kartfack på toppen och ett litet fack för mobil, småpengar m.m. så det var enkelt att kolla om nån ringt. Hade kameran där så det var lätt att ta upp den och bränna iväg några kort.

Stort plus var att den var så lätt att ta med. Lämnade packkorven på men bar alltid in tankväskan överallt (regnkläder + värdesaker väger knappt nåt). Dumt att chansa om nån plockar väskan på en mack och drar.

Man ska dock passa sig för att lägga plånbok i den. Magnet + plastkort = dåligt. Därför hade jag som regel att alltid stoppa plånkan och nycklar i fickan på stället.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM