Nicke skrev:
Stort tack för alla bra tips! Keep'em coming!
Förresten - hur har det fungerat med tankning? Nu blir det Italien, Österrike, Tyskland och kanske Tjeckien.
Jag tourade med bil i Danmark, Tyskland, Tjeckien, Ungern och Österrike för 3 år sen men då var ju tankning inget större problem (stooor tank, MC = liiiiten tank). Nu har jag inte fixat nåt Shell Eurocard eller liknande. I Finland var det ett jävla bök. Man vill ju gärna tanka fullt och inte lämna kvar soppa i pumpen om man sedeltankar. Många mackar på obygden stängde skittidigt och mina svenska plastkort, Mastercard och VISA, funkade inte i automattankarna.
Som vanligt så är mackarna, förutom möjligtvis i Tjeckoslovakien, utmed de stora motorvägarna alltid öppna (om det skulle knipa riktigt ordentligt menar jag). I övrigt får man se till att tanka innan stängningsdax (dvs. runt 18-tiden) då man för övrigt ändå normalt sett börjar leta efter någonstanns att slafa för natten.
Vad som dock är riktigt lurigt är söndagar och nationella helgdagar då ALLT kan vara stängt HELA dagen om man har otur. Har själv råkat ut för det i Frankrike på väg hem från en tur runt Iberiska halvön (Spanien & Portugal) 1995 då det inte fanns en enda dj.. bensinstation öppen på den lilla väg vi åkte utmed.
Som tur var fick vi syn på en lokal knutte (vilket är ganska ovanligt i södra europa under högsommaren pga. olidlig värme på låg höjd) som tankade på en automatstation som edast tog ett nationellt tankkort
vilket vi hade kollat innan han dök upp ur tomma intet (vi hade nämligen kört fler än ett varv i den lilla byn och frågat & letat). Efter viss övertalning (där vi dessutom var tvungen att visa att vi verkligen hade kontanta pengar) fick vi tanka på hans bensinkort mot att vi naturligtvis betalade honom kontanter. Himla just och vad glada vi blev. Vi ville ju inte sluta köra redan kl. 16:00 utan såg fram emot minst 30 mils ytterligare körning innan det var kväller.
På söndagar är också banker och i viss mån växlingskontor stängda så se till att pengar (i den mån du reser med resecheckar) så du klarar dig tills nästa vardag.
Vad mer att fundera på??? Jo, naturligtvis stöldrisken av din kära "moped"! Åker man flera är det inga problem, vi låser alltid fast mopparna i varandra med ketting, vilket kraftigt försvårar stöld. Vi har därför klarat oss i snart 15 års tid.
Är man ensam kan man inte göra mer än att låsa hojen ordentligt och parkera den på ett så lämpligt ställe som möjligt. På en ordinarie bra familjecamping brukar det aldrig vara problem. Med stöld åt minstånde. Vad som dock kan vara problem är att de INTE vill ha in knuttar på en familjecamping. Är man ensam eller ett medelålders par så går det oftast dock bra. Värre är det om 5 st. 20-åriga grabbar kommer glidande in
.
Pengar är också ett problem när man kör hoj. Inte bara att de fort tar slut
(priserna är idag ung. samma som i Sverige både vad avser mat och boende men i viss mån också bensin där vi i Sverige faktiskt ligger lågt jämfört med många europeiska länder (allt enl. en kompis som för 2 veckor sedan kom hem från en runda i södra Tyskland/Frankrike och norra Spanien).
Vad jag tänker på är VAR man skall göra av alla pengar man i början har med sig. För det första skall man ALLTID dela på dem så man aldrig blir av med allt på en gång om man blir bestulen. Personligen brukar jag inte ha mer pengar än att jag klarar mig 2 kanske 3 dagar i min plånbok. Resten har jag i en plastpåse i verktygsetuiet under sadeln.
Jag tar dock BARA fram pengar därifrån vid följande tillfällen:
1.) Vid en bensinstation precis innan jag skall åka (då är det endå ingen som följer efter och vet vart jag skall).
2.) På natten/kvällen lyfter jag sadeln och tar med mig verktygsetuiet in i tältet där jag tar fram pengarna innan jag lägger tillbaks det i hojen igen. Dvs. jag har ALDRIG alla pengar på mig eller i mitt tält under natten.
Till saken hör dock att jag åker med hårda packväskor och man bör först ta av en av dessa för att komma åt låset till sadeln vilket försvårar ytterligare.
Peppar, peppar ta i trä. Men varken jag eller en kompis har råkat illa ut någon gång!
Det var några små tips. Hoppas du har nytta av några av dem i alla fall.
Lycka till och ha en trevlig mc-semester. Och du, håll koll på trafiken inte bara framför dig utan även bakom dig när du kör. Speciellt då på hårt trafikerade delar av autobahn. Helt plötsligt är det någon framför dig som tvärnitar (av någon orsak) och du kan ge dig sjuton på att det händer när du precis har blivit upphunnen av någon snabb bil och som redan ligger för hård inbromsning. Vart tar du vägen då???
Mellan bilarna framför dig så klart. Ligg därför aldrig rakt bakom bilen framför dig utan lite snett bakom. Detta har räddat mig åt minstånde vit ett tillfälle.
// Niklas
P.S Mycket höga böter om man kör på väggrenen på autobahn = räddningsfil för utryckningsfordon! Böter betalas dessutom på plats!