Pack- och utrustningstips för touring tack!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Stort tack för alla bra tips! Keep'em coming!

Förresten - hur har det fungerat med tankning? Nu blir det Italien, Österrike, Tyskland och kanske Tjeckien.

Jag tourade med bil i Danmark, Tyskland, Tjeckien, Ungern och Österrike för 3 år sen men då var ju tankning inget större problem (stooor tank, MC = liiiiten tank). Nu har jag inte fixat nåt Shell Eurocard eller liknande. I Finland var det ett jävla bök. Man vill ju gärna tanka fullt och inte lämna kvar soppa i pumpen om man sedeltankar. Många mackar på obygden stängde skittidigt och mina svenska plastkort, Mastercard och VISA, funkade inte i automattankarna.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
sgtpepper skrev:
I år blir det nog ett par Gore-Tex-stövlar, jag har kikat på Oxtar TCS Gore (heter de så?) som verkar bra.

Undrar om det inte var så mina stövlar heter (har dålig koll på modellen mer än att stöveln spänns fast med spännanordning a la slalomkänga = funkar bra). Stöveln är i vilket fall som helst 100%-igt vattentät, vilket jag blev positivt överaskad av. Priset var kanske lite negativt men som allt annat är det väl så att om man vill ha prylar som funkar så måste det kosta lite (pris = 2300 kr).

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nicke skrev:
Stort tack för alla bra tips! Keep'em coming!

Förresten - hur har det fungerat med tankning? Nu blir det Italien, Österrike, Tyskland och kanske Tjeckien.

Jag tourade med bil i Danmark, Tyskland, Tjeckien, Ungern och Österrike för 3 år sen men då var ju tankning inget större problem (stooor tank, MC = liiiiten tank). Nu har jag inte fixat nåt Shell Eurocard eller liknande. I Finland var det ett jävla bök. Man vill ju gärna tanka fullt och inte lämna kvar soppa i pumpen om man sedeltankar. Många mackar på obygden stängde skittidigt och mina svenska plastkort, Mastercard och VISA, funkade inte i automattankarna.


Som vanligt så är mackarna, förutom möjligtvis i Tjeckoslovakien, utmed de stora motorvägarna alltid öppna (om det skulle knipa riktigt ordentligt menar jag). I övrigt får man se till att tanka innan stängningsdax (dvs. runt 18-tiden) då man för övrigt ändå normalt sett börjar leta efter någonstanns att slafa för natten.

Vad som dock är riktigt lurigt är söndagar och nationella helgdagar då ALLT kan vara stängt HELA dagen om man har otur. Har själv råkat ut för det i Frankrike på väg hem från en tur runt Iberiska halvön (Spanien & Portugal) 1995 då det inte fanns en enda dj.. bensinstation öppen på den lilla väg vi åkte utmed.

Som tur var fick vi syn på en lokal knutte (vilket är ganska ovanligt i södra europa under högsommaren pga. olidlig värme på låg höjd) som tankade på en automatstation som edast tog ett nationellt tankkort :huvet vilket vi hade kollat innan han dök upp ur tomma intet (vi hade nämligen kört fler än ett varv i den lilla byn och frågat & letat). Efter viss övertalning (där vi dessutom var tvungen att visa att vi verkligen hade kontanta pengar) fick vi tanka på hans bensinkort mot att vi naturligtvis betalade honom kontanter. Himla just och vad glada vi blev. Vi ville ju inte sluta köra redan kl. 16:00 utan såg fram emot minst 30 mils ytterligare körning innan det var kväller.

På söndagar är också banker och i viss mån växlingskontor stängda så se till att pengar (i den mån du reser med resecheckar) så du klarar dig tills nästa vardag.

Vad mer att fundera på??? Jo, naturligtvis stöldrisken av din kära "moped"! Åker man flera är det inga problem, vi låser alltid fast mopparna i varandra med ketting, vilket kraftigt försvårar stöld. Vi har därför klarat oss i snart 15 års tid.

Är man ensam kan man inte göra mer än att låsa hojen ordentligt och parkera den på ett så lämpligt ställe som möjligt. På en ordinarie bra familjecamping brukar det aldrig vara problem. Med stöld åt minstånde. Vad som dock kan vara problem är att de INTE vill ha in knuttar på en familjecamping. Är man ensam eller ett medelålders par så går det oftast dock bra. Värre är det om 5 st. 20-åriga grabbar kommer glidande in :hihi .

Pengar är också ett problem när man kör hoj. Inte bara att de fort tar slut :va (priserna är idag ung. samma som i Sverige både vad avser mat och boende men i viss mån också bensin där vi i Sverige faktiskt ligger lågt jämfört med många europeiska länder (allt enl. en kompis som för 2 veckor sedan kom hem från en runda i södra Tyskland/Frankrike och norra Spanien).

Vad jag tänker på är VAR man skall göra av alla pengar man i början har med sig. För det första skall man ALLTID dela på dem så man aldrig blir av med allt på en gång om man blir bestulen. Personligen brukar jag inte ha mer pengar än att jag klarar mig 2 kanske 3 dagar i min plånbok. Resten har jag i en plastpåse i verktygsetuiet under sadeln.

Jag tar dock BARA fram pengar därifrån vid följande tillfällen:

1.) Vid en bensinstation precis innan jag skall åka (då är det endå ingen som följer efter och vet vart jag skall).

2.) På natten/kvällen lyfter jag sadeln och tar med mig verktygsetuiet in i tältet där jag tar fram pengarna innan jag lägger tillbaks det i hojen igen. Dvs. jag har ALDRIG alla pengar på mig eller i mitt tält under natten.

Till saken hör dock att jag åker med hårda packväskor och man bör först ta av en av dessa för att komma åt låset till sadeln vilket försvårar ytterligare.

Peppar, peppar ta i trä. Men varken jag eller en kompis har råkat illa ut någon gång!

Det var några små tips. Hoppas du har nytta av några av dem i alla fall.

Lycka till och ha en trevlig mc-semester. Och du, håll koll på trafiken inte bara framför dig utan även bakom dig när du kör. Speciellt då på hårt trafikerade delar av autobahn. Helt plötsligt är det någon framför dig som tvärnitar (av någon orsak) och du kan ge dig sjuton på att det händer när du precis har blivit upphunnen av någon snabb bil och som redan ligger för hård inbromsning. Vart tar du vägen då???

Mellan bilarna framför dig så klart. Ligg därför aldrig rakt bakom bilen framför dig utan lite snett bakom. Detta har räddat mig åt minstånde vit ett tillfälle.

// Niklas

P.S Mycket höga böter om man kör på väggrenen på autobahn = räddningsfil för utryckningsfordon! Böter betalas dessutom på plats!
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jo tack, stöld är jag riktigt orolig för... kör R1 -02. Har ett larm som inte funkar så bra som på förra moppen. Det gick att lägga hjälm och handskar försiktigt på sadeln men om nån unge eller annan petade i hojen så började det blippa som fan. Nya hojen har startspärr men ganska okänsligt rörelsetjosan så man måste hoppa på den eller lyfta den för att det ska gå igång.

Ska nog fixa en kätting eler vajer, hade ändå tänkt fixa det till garaget.

Tack igen för tipsen!

Nu ska jag till Systemtext här i Sthlm och fixa lite plastfilm som jag ska skydda tank och kuts med under resan.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hjälp!

Ska boka färja Trelleborg - Rostock imorrn. Nån skillnad på Scandline och TT-line? Priset är ungefär detsamma. Fick 908 kr TOR per pers med hoj + 900 kr fyrbäddshytt enkel väg med TT-line. Såg att SMC hade 10% på båda färjebolagen.

Har läst lite löst om att se till att hojen står stadigt förankrad osv. BIKE tycket att man ska ta med egna spännband men det känns jobbigt att släpa på. Nån som har erfarenhet i allmänhet om att åka färja med hoj?
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Nicke skrev:
Har läst lite löst om att se till att hojen står stadigt förankrad osv. BIKE tycket att man ska ta med egna spännband men det känns jobbigt att släpa på. Nån som har erfarenhet i allmänhet om att åka färja med hoj?

Det varierar från bolag till bolag. Vissa anvisar bara en plats där du ska ställa hojen, sen får du fixa resten. Andra har speciella "vaggor" där du ställer hojen och den står stadigt där.

Ta med ett spännband för säkerhets skull. Ska tillägga att jag aldrig har åkt mellan Sverige och Tyskland.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Ska fixa nåt spännband på Clas Ohlson imorrn. Sitter just nu och läser en guldtråd med bilder "Hoj på Finlandsfärjor?". Ibland är Sporthoj jävligt bra!
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Thundercat skrev:
Behöver du mer packutrymme så komplettera med en ryggsäck från Everest. De har riktigt breda remmar och stålskenor i ryggen. Sen packar du allt i plastpåsar i väskan så är allting torrt när du kommer fram.

:tummenupp


SKA MAN INTE ANVÄNDA....

stålskenorna kan vid en olycka låssna och fara uppåt om man glider på rygg och in i hjälmen lr in i nån av nackkotorna (ovanför ryggskyddet)

och händer det går det nog INTE så bra.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nicke skrev:
Hjälp!

Nån som har erfarenhet i allmänhet om att åka färja med hoj?

Har aldrig behövt egna spännband. Bolagen är skyldiga att se till att allt gods kan spännas fast. Om du får problem med personalen på däcket, dvs. att de inte vill hjälpa dig att plocka fram spännutrustning (kan vara av olika typer för olika bolag) så tar du kontakt med lastansvarig och ber att få utrustning så du kan spänna fast din kära ägodel. Tvingades själv göra så i Norge mellan Sandefjord - Strömstad. Gissa hur populär man var hos personalen på däck!? Speciellt han som var sur och vresig och vägrade hjälpa mig! :hihi

En hoj spänns säkrast fast med spännband över sadeln när den står på sidostödet (då har du 3 stödpunkter i durken) med spännanordningen på samma sida som sidostödet och ca. 0,5 m från hojen men med längre avstånd till infästningspunkten på andra sidan hojen.

Sedan placerar du tex. gummikilar på både framför och bakom bakhjulet. Lägger du sedan också i en växel på hojen så står den bergstadigt!

Med fördel brukar jag lägga ett par handskar mellan spännbandet och sadeln för att skona sadeln. För jag brukar spänna åt ganska hårt.

Har åkt mycket färja med båge och aldrig haft problem med en hoj som vält när den stått spännd på detta sättet. Vad som dock KAN bli problem är, självklart, om sidostödet inte pallar trycket och går sönder. DÅ har man en krasch! Men vad fan det är väl en risk man får ta!???

// Niklas
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Fan vad det var skoj! Blev Österrike, Italien och Tyskland denna resa. Kanonskoj! Jag gillar Tyskland och Österrike mest. I Italien trodde alla att vui var tyskar och de var lite dryga... Ska försöka fixa en touringstory snart!

Avarage skrev:
Har aldrig behövt egna spännband. Bolagen är skyldiga att se till att allt gods kan spännas fast. Om du får problem med personalen på däcket, dvs. att de inte vill hjälpa dig att plocka fram spännutrustning (kan vara av olika typer för olika bolag) så tar du kontakt med lastansvarig och ber att få utrustning så du kan spänna fast din kära ägodel. Tvingades själv göra så i Norge mellan Sandefjord - Strömstad. Gissa hur populär man var hos personalen på däck!? Speciellt han som var sur och vresig och vägrade hjälpa mig! :hihi

En hoj spänns säkrast fast med spännband över sadeln när den står på sidostödet (då har du 3 stödpunkter i durken) med spännanordningen på samma sida som sidostödet och ca. 0,5 m från hojen men med längre avstånd till infästningspunkten på andra sidan hojen.

Sedan placerar du tex. gummikilar på både framför och bakom bakhjulet. Lägger du sedan också i en växel på hojen så står den bergstadigt!

Med fördel brukar jag lägga ett par handskar mellan spännbandet och sadeln för att skona sadeln. För jag brukar spänna åt ganska hårt.

Har åkt mycket färja med båge och aldrig haft problem med en hoj som vält när den stått spännd på detta sättet. Vad som dock KAN bli problem är, självklart, om sidostödet inte pallar trycket och går sönder. DÅ har man en krasch! Men vad fan det är väl en risk man får ta!???

// Niklas
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Redan hemma?
:)
Åkte ner samtidigt som dig (den 26:e) men till Kiel. Nöjde mig med en knapp vecka i Mosel och Eifel.
Touring är helrätt i rätt tempo. Får bli en tur nästa år åxå, helst längre tid än en vecka, definitivt Österrrike.

Inväntar din story med stor spänning!
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Ett hett tips är att använda ELASTISKA stroppar/bläckfisk/bagagenät till packningen. Vanliga spännremmar har en tendens att glappa upp efter ett tag.
 

saik78

I rymden kan ingen höra dig gråta.
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda XRV 750 -96, KTM 250, EX 440
Nicke skrev:
Så här såg min hoj ut i morse när jag drog från Luleå hem till E Stokolmo. Tankväska med regnkläder och värdesaker. 35 liters packkorv från Ortlieb som jag fäst med remmar i de fyra stropparna som sitter fast i kutsen.

Är det nån som har några andra smarta ideér på hur man packar på en sporthoj eller annat relaterat som är bra att veta (av typen "indianknep" alltså)?

Drar "söderut" på onsdag. Blir troligen Tyskland, Österrike och Italien. Har redan kört runt 350 touringmil de senaste 2 veckorna och enda problemen jag har är blött om händerna och regn som till slut tar sig ner vid nacken. Ska nog köpa överdragshandskar om det finns några kompakta så man slipper ha 2 par riktiga handskar med sig. På kroppen är det en GTex jacka (Tierra Pac-Lite) och kompakta regnbrallor över skinnstället. De funkar, har testat... så fort jag har satt mig på hojen har det börjat regna. Fick bada ca 50 av 90 mil idag. :)

Har nyligen köpt GIVI Voyagerbag, dvs mjuka packisar. Funkar klockrent, lastar mycket och regnskydd medföljer, dessutom ser de rätt coola ut.
Finns ett par som heter arrowbag som kanske passar din båge bättre, med hög dämpare.
Kör när det regnar i en goretex overall som en kompis snott ifrån en gruva, sprängarna har dessa när de jobbar. Ser ut som en blåbärsglass men torr är jag.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag vet inte hur det har funkat för er men när jag spände fast en ortlieb-korv på passagerarkutsen så fick jag rejäla repor i bakkåpan, den bit som sticker bakåt efter själva sittdynan.

Vi åkte i rätt mycket regn så det spolades in vatten och smuts mellan korven och kåpan, där låg det som slippasta.
Även fast jag spännt fast korven med både spännband och elastiska stroppar så vibrerade den av vinddraget.

Detta fick till följd att jag fick djupa slipmärken ända ner igenom lacken och det upptäckte jag först när vi var nere i Tyskland, gissa om jag var sur på mej själv då, hehe

Mitt tips är att tejpa alla lackade ytor med eltejp innan ni ger er av eller som "Zvugge" föreslog, byt till "oömma" kåpor :hihi
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det syns inte på bilden men det går inget band under "korven". Dvs. det går två lager pack/spännband som ett U på ovansidan. Då blir det drag uppåt i de 4 stropparna som sitter fast i kutsen = korven sitter stenhårt och glappar inte. Blir heller inga band som kommer åt lacken. Jag drog i alla fall dit lite plast (samma som jag använde för att skydda tanken. Hojen har klarat sig utmärkt utan skav eller andra skador, med packväska och Ortlieb, trots 450 mil nu och över 300 innan de här sista 2 veckorna.

Packa korven stenhårt och lägg 2 minuter per hoppackning på att trycka ur all luft innan den rullas ihop helt så blir den kompakt som fan. Jag kanske använde 25 av 35 möjliga liter för 11 dagar. I tankväskan bara regnjacka och byxor samt värdesaker och kamera och mobil.
 

lotuz

Snart återfallare
Gick med
4 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Hus..
Ska köra till Österrike imorgon, har minst sagt bristfälliga packmöjligheter. Tänkte införskaffa en packrulle samt en tankväska. Kom då att tänka på att Louis (www.louis.de) har tämligen stort sortiment.. Är det någon som har besökt butikerna i norra tyskland, Lübeck / Hamburg (vet inte hur långt jag vågar köra med nuvarande packning..) och kan tipsa på vilken man ska satsa på. Vore bra om de har grejjerna inne när man kommer förbi.
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
lotuz skrev:
Ska köra till Österrike imorgon, har minst sagt bristfälliga packmöjligheter. Tänkte införskaffa en packrulle samt en tankväska. Kom då att tänka på att Louis (www.louis.de) har tämligen stort sortiment.. Är det någon som har besökt butikerna i norra tyskland, Lübeck / Hamburg (vet inte hur långt jag vågar köra med nuvarande packning..) och kan tipsa på vilken man ska satsa på. Vore bra om de har grejjerna inne när man kommer förbi.

I Lübeck är Louis-affären inte speciellt stor, mest kläder. Enligt en tysk snubbe, som jag snackade med utanför affären så var det till Hamburg man skulle åka.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Nix men jag var in på den i Regensburg och kikade. Inte så grymt stor skillnad på priserna jämfört med här. De hade till exempel en SHOEI XR-1000 för ca 4320 spänn mot 4590 här hemma. Blev tvungen att köpa en sån i Italien sen pga att visirmekanismen pajade på min OGK. Jag fick ge ca 3900 inklusive frakt hem av min gamla hjälm där (med 20% rabatt på hjälmen). Det var i en Dainese PRO Shop i Riva (norra delen av Gardasjön).

Louis hade annars en helt grymt stor sortering av hjälmar. 10 rader högt och hyllorna gick hela ena långsidan på butiken. Sjukt många!

Ring förresten och fråga lämplig Louis innan du drar så du säkert vet att de har det du vill ha hemma. Kollade i butiken jag var i och hittade inte alls märket Ortlieb (och inga packrullar alls, mest customväskor) men det fanns andra i deras webshop om man kollar på "Zubehör & Gepäck".
 

lotuz

Snart återfallare
Gick med
4 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Hus..
ok.. men det verkar finnas x antal louisbutiker i hamburg .. om jag ska hinna från lund - Wien genom tyskland på en dag så har jag nog inte tid att leta upp varenda louisbutik i hamburg..:)
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Om jag var dig så skulle jag försöka få tag på en Ortlieb packrulle med ventil. Då kan man enkelt pressa ur all luft ur den. Min får jag rulla nåt enstaka varv och sedan försöka få ur maximalt med luft.

Skulle varit enklare med en så här. Ortlieb Compression bag

Sen hade jag två såna här genomskinliga packpåsar som också gick att pressa luft ur. SpaceBag Värsta TV-shop men jag snodde dem från en lägenhet jag bodde i när jag var i USA. En påse rymde ca 4-5 T-shirts och blev superkompakta. Sen ganska enkelt att packa rullen utan en massa lösa kläder.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top