Palestinasjal som Mode. Anti/för?

Nu jävlar i min lilla låda blåser det från sovjet.

/perris

Japp, för i Sovjet har det ju länge varit den yttersta politiska utmärkelsen att bära palestinasjal?

Bara inte näbbkängorna från 70talet kommer tillbaks är jag nöjd!

Jag kan i samma veva ta upp en annan symbol som håller på att avpolitiseras, sydstatsflaggan, som numera var oljeluktande lantortsbo har på kläder eller bältesspännen eller gud vet va. Jag vill absolut hävda att den (oftast) inte står för så mycket mer än subkultursmanifestation idag.

/perris

Och alla säger att det inte finns något positivt med kulturberikningen. Konstigt egentligen att kvinnor är för invandring öht.
Snart får dom ta och bestämma sig; jämlikhet eller boskap, hur ska dom ha det egentligen??

Altså, dom snackar ju jämlikhet mest för att verka intelligenta, men det vet ju alla att dom egentligen vill behandlas som boskap... :D

Jag kan i samma veva ta upp en annan symbol som håller på att avpolitiseras, sydstatsflaggan, som numera var oljeluktande lantortsbo har på kläder eller bältesspännen eller gud vet va. Jag vill absolut hävda att den (oftast) inte står för så mycket mer än subkultursmanifestation idag.

/perris

Det är ju inte ens många som vet att det är en sydstatsflagga, den har ju kallats "rebellflagga" sedan 50-70 någon gång.

Last edited:
Jaha. Då hade jag fel, det finns tydligen några som tror att varenda snajdad H&M-kis helt plötsligt gått och blivit ytterst politiskt medveten långt ut på vänsterkanten. Mycket bekymmer i onödan, sa de medlemstappande politiska ungdomsförbunden. Nu jävlar i min lilla låda blåser det från sovjet.

/perris

Fråga vem som helst som bär palestinasjal om de sympatiserar med högern.
(Var beredd på att ducka.)

Japp, för i Sovjet har det ju länge varit den yttersta politiska utmärkelsen att bära palestinasjal?

Bara inte näbbkängorna från 70talet kommer tillbaks är jag nöjd!
Nej, givetvis inte, dock ett land baserat på ett politiskt system som åtminstone de mest långskäggiga svenska palestinabärarna hade någon slags dragning till.

Det trodde inte jag var något rackabajsar-scoop.

/perris

Fråga vem som helst som bär palestinasjal om de sympatiserar med högern.
(Var beredd på att ducka.)
Fast de eventuellt uteblivna jakande svaren skulle antagligen förklaras av att vederbörande mellan tuggummituggandet skulle fundera på vad det var för konstig fråga jag ställde.

Nej, jag tror som sagt att det inte riktigt är så enkelt längre. Även om jag inte hävdar att vänstersympatisörer helt gett upp hoppet om sin älskade sjal.

/perris

Fast de eventuellt uteblivna jakande svaren skulle antagligen förklaras av att vederbörande mellan tuggummituggandet skulle fundera på vad det var för konstig fråga jag ställde.

Nej, jag tror som sagt att det inte riktigt är så enkelt längre. Även om jag inte hävdar att vänstersympatisörer helt gett upp hoppet om sin älskade sjal.

/perris

Vad är det du försöker säga? Att högerpartister numera bär sjal?
Nej, nu får du gå och lägga dig dude. :arsele

Kan bara instämma, något mer Ghey-plagg får man leta efter *ok, jeans som blir smala nertill kanske inte är så svårt att hitta direkt*

Vadå smala nertill, menar du spandexbraller som riddarfriller har till parkas och Converse Allstars? Typ Cheap Monday-jäääääätetajta?

Vad är det du försöker säga? Att högerpartister numera bär sjal?
Nej, nu får du gå och lägga dig dude. :arsele
Snart!

Nej, det är inte vad jag säger, jag säger att det anses som modernt med olika former av palestinasjalar, och att många människor som inte är speciellt politiskt intressserade bär den enbart som en politiskt neutral accessoar. Huruvida det skulle vara någon medveten högersympatisör som gör detta vågar jag inte uttala mig om. Och jag tycker mig se en utveckling där sjalen håller på att avpolitiseras. Nu har jag nog upprepat allt.

/perris

Historiskt sett är det bara stenkastare och annat patrask som burit palestinasjal (i Sverige iaf) och jag kan inte begripa varför "vanligt" folk tar efter.
Folk som burit en palestinasjal är stenkastare eller annat patrask?

Snacka om patrask... :rolleyes:

Alltså, förut var jag emot att använda "palestinasjalar" annat än om man är vänster. Men nu för tiden har de flesta sjalar som påminner om palestinasjalar inget politiskt "värde", idag är det mer en modeassecoar(stavning?). Dessutom har jag börjat fundera på att köpa en i brist på tillräckligt stora snusnäsdukar...:rolleyes:

man möter dem lite överallt, folk i gröna parka jackor med tyska flaggan fastsydd på ärmen?? o den där sjalen o en typisk "jag vill va cheguevara" uppsyn. De kommer från östermalm som oftast (NOT) har blåa värderingar politiskt (NOT) o är väldigt framgångsrika i vardagen (går i demonstrationståg o vrålar "ropen dom skalla makten åt alla) :D

Ja det är nån slags subkultur fint sagt.. hur skulle svärje klara sig utan dom?

man möter dem lite överallt, folk i gröna parka jackor med tyska flaggan fastsydd på ärmen?? o den där sjalen o en typisk "jag vill va cheguevara" uppsyn. De kommer från östermalm som oftast (NOT) har blåa värderingar politiskt (NOT) o är väldigt framgångsrika i vardagen (går i demonstrationståg o vrålar "ropen dom skalla makten åt alla) :D

Du kunde besparat dig massor med text och sagt idioter så hade alla förstått.

Vedervärdigt mode - speciellt för oss som minns i vilka sammanhang dessa sjalar florerade under 70-talet här på hemmaplan. Men bor man i mellanöstern är det helt OK att bära ett dylikt plagg, ungefär som man kan bära sarong om man bor i Malaysia eller penisfodral om man är djungelhövding i Papua Nya Guinea. Rätt plagg på rätt plats.

För mig symboliserar det mest extremvänster, kärnkraftsmotståndare, kollektivfamiljer, orakade armhålor och hash. Är man ett stort fan av dessa saker, så visst!

höstens modething är..

180px-Bismarck_pickelhaube.jpg

Vadå smala nertill, menar du spandexbraller som riddarfriller har till parkas och Converse Allstars? Typ Cheap Monday-jäääääätetajta?

Näe, bara såna där stuprörs-jeans som folk kallar det tror jag. Vanliga jeans som sitter som slickat runt smalbenen. Fult är vad det är, men det är iofs det mesta modet.

Jag har alltid tyckt att de är fula men nu har ju fan varenda litet fucko sådana schalar på sig utan att veta vad det står för. Blir faktiskt illamående när jag ser folk med rosa/svarta, gul/svarta och alla andra fula komoinationer man kan hitta!
ASFULT!!!

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick