Pallyft, pallstaplare, palltruck etc. Vad är bra, vad är dåligt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har för nuvarande 2st pallställ i verkstaden men ska hämta 8st till imorgon och de kommer vara till för att förvara gräsklippare MEN åkgräsklipparna blir jääävligt tunga att lyfta upp så jag måste ha tag på en truck av något slag.
Liten, elektrisk, billig och måste klara lyft på 2,4m som jag tror är höjden på pallställen jag ska hämta.
Jag hittade en sån här men jag hittar ingenstans att köpa reservdelar från, trots att det verkar vara en svensk truck :va http://www.blocket.se/orebro/Kentruck_Ledstaplare_50328070.htm?ca=9&w=2

Det finns väl folk här som har koll på såna här prylar också och kanske kan hjälpa mig på vägen? Vart köper man batterier, vad ska man ha för batterier, vad brukar det vara för fel osv.
Jag tänkte åka och hämta den där imorgon om den finns kvar då den är nära och bra annars finns det ju en hel del annat att välja på men längre bort.

En annan variant är ju en sån här men jag har redan något liknande och den är förbannat tung att flytta på med en klippare hängandes där. http://www.blocket.se/vastmanland/El_truck_50364594.htm?ca=9&w=1
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Kentruck gick väl i KK, kommer inte ihåg vilka som tog vid efter dem annat än att de fortsatte i Värmland.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, kanske därför jag inte hittar något vettigt om dem. Kentruck.se funkade inget vidare direkt...

En annan fråga; Laddning av dessa, funkar det med en vanlig Biltema 24V-booster med en laddström på 30A? I pdf:en till Kentrucken står det ju laddström 24V/30A så det borde ju funka tycker man istället för att köpa en svindyr truckladdare för 5-6000:-?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ok, kanske därför jag inte hittar något vettigt om dem. Kentruck.se funkade inget vidare direkt...

En annan fråga; Laddning av dessa, funkar det med en vanlig Biltema 24V-booster med en laddström på 30A? I pdf:en till Kentrucken står det ju laddström 24V/30A så det borde ju funka tycker man istället för att köpa en svindyr truckladdare för 5-6000:-?

Funkar med en vanlig laddare eller underhållsladdare.

Oftast är det riktigt enkel el på den sortens staplare, borde inte vara några svåra fel.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det blev ett köp av Kentrucken och laddare följde visst också med och batterierna verkar vara i bra skick.
Glappet sitter i handtaget, något med dubbelkommandot som strular men med tanke på hur skitig den var så räcker det säkert med rengöring och kontaktspray.

Nu gäller det bara att snatta pallar också :crash
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Hej
BT är truckarnas Rolls Royce.
Reservdelar är nog inga större problem, snacka lite med någon truckreparatör så kan dom nog lösa det mesta...
Typ hjul, lager och sånt är standarddimensioner och är samma på dom flesta truckar ta bort, mät och beställ, har dock hört att det kan vara rätt så dyrt... Lycka till

/A
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hej
BT är truckarnas Rolls Royce.
Reservdelar är nog inga större problem, snacka lite med någon truckreparatör så kan dom nog lösa det mesta...
Typ hjul, lager och sånt är standarddimensioner och är samma på dom flesta truckar ta bort, mät och beställ, har dock hört att det kan vara rätt så dyrt... Lycka till

/A

Jo, jag kollade på en hel del BT men de var för dyra för mina ändamål då den inte kommer användas speciellt mycket. Samma maskin, någorlunda skick, fast BT gick lös på runt 12-15k istället för 3,5k som nu.
Håller den för det den ska göra i några år så är jag nöjd :)
En läckande packbox, kontaktglapp i ett reglage samt en 10mm lägre gaffel på högra sidan så det är inte mycket att fixa. Passande nog står den i en serviceverkstad där det inte görs annat än skruvas och riktas dagarna i ända.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hej
BT är truckarnas Rolls Royce.

Reservdelar är nog inga större problem, snacka lite med någon truckreparatör så kan dom nog lösa det mesta...
Typ hjul, lager och sånt är standarddimensioner och är samma på dom flesta truckar ta bort, mät och beställ, har dock hört att det kan vara rätt så dyrt... Lycka till

/A
Toyota/BT, Rolls Royce.... :lol Mmmmmmmmmmm... visst... :rofl

Kentruck gick i KK ett antal gånger så reservdelar kan vara ett framtida problem, tror dock inte att Kentruck använde annat än standardkomponenter så är man lite kunnig kan man lista ut vad det mesta är och eventuellt ersätta med annat.
Batterier är, i förhållande till vad du gav för trucken, svindyrt så vårda dem väl. Se till att fylla på avjoniserat vatten över cellerna, torka av dem så slipper du krypströmmar och använd rätt laddare. Jag förutsätter att det är bly-syra batterier i den? Djupurladda då aldrig! Max 80% uttag.
Tänk också på att de är en del av truckens motvikt (även om detta är en stödbensstaplare) så vid byte får du inte understiga minimivikten. Du minskar då stabiliteten och truckens restkapacitet. Ibland är det inte batteriet som har gett sig utan en enstaka cell, fördel om batteriet har skruvade förbindningar, då är det enkelt att byta. Det finns två celltyper, DIN eller BS (British Standard). Behöver du info så finns det här:

http://www.enersys-hawker.com/downloadarea/download.asp?lang=s

eller här:

http://www.gnb-nordic.com/se/motive/produkter/batterier/celler/

Ska du byta hjul, köp då vanliga Polyuretan, bli inte lurad och köp Vulkollan (som är ett registrerat varumärke), de innehåller en polymer som är licencierad av Bayer som gör att de tål högre dynamisk belastning, något du aldrig kommer att behöva. Bayer tar bra betalt för licensen och detta avspeglas på priset.

I övrigt, använd skyddskor med stålhätta när du kör. Ledtruckar krossar fötter och tår med stor regelbundenhet i Sverige.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Grymt :tummenupp

Jo, blysyra är det. Är det bättre att ladda ofta istället då alltså? Ingen batteriindikator finns så vitt jag kan se. Eller iofs, det sitter en mätare vid nödstoppen men den är kolsvart och inga kablar går till den.

Jag har en gammal räv nere i verkstaden som har kört en jäkla massa truck och som dessutom visade sig ha truckkort, något jag inte hade reflekterat över. Måste man ha det eller är det bara fackligt strunt?
Stålhätta finnes...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Grymt :tummenupp

Jo, blysyra är det. Är det bättre att ladda ofta istället då alltså? Ingen batteriindikator finns så vitt jag kan se. Eller iofs, det sitter en mätare vid nödstoppen men den är kolsvart och inga kablar går till den.

Jag har en gammal räv nere i verkstaden som har kört en jäkla massa truck och som dessutom visade sig ha truckkort, något jag inte hade reflekterat över. Måste man ha det eller är det bara fackligt strunt?
Stålhätta finnes...

http://www.av.se/fragorochsvar/280.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Näe. Om du däremot har anställda som ska köra den kan det vara bra att se till att de har truckkort, någon form av ansvarsfråga vid olyckor har jag för mig. Är så attans längesedan jag faktiskt jobbade inom industri och körde truck (utan kort) nu så minnet har gått helt åt helvete.

Truckkortsutbildningen tar upp ungefär samma saker som stapelfahrerklaus, men på ett mycket tråkigare sätt. (är man lite känslig ska man inte titta på videon...)
http://www.youtube.com/watch?v=9z77oztO6UQ
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Bly vinner på att vara så fulladdat som möjligt - inte bottna och inte ens köra till ned 50% helst innan laddning

Du behöver inte ladda den om du flyttar den två meter heller.

Grymt :tummenupp

Jo, blysyra är det. Är det bättre att ladda ofta istället då alltså? Ingen batteriindikator finns så vitt jag kan se. Eller iofs, det sitter en mätare vid nödstoppen men den är kolsvart och inga kablar går till den.

Jag har en gammal räv nere i verkstaden som har kört en jäkla massa truck och som dessutom visade sig ha truckkort, något jag inte hade reflekterat över. Måste man ha det eller är det bara fackligt strunt?
Stålhätta finnes...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Bly-syrabatteriers livslängd beror bland annat på antalet laddcykler. Med normalt underhåll och korrekt vattning så brukar man säga att man får ut 1500 laddcykler ur ett vått batteri.
Laddcyklen startar så fort batteriet börjar gasa. Det är därför oklokt att ladda om man inte plockat ur mellan 50 - 80% av batteriets kapacitet. Detta gäller om man har en "dum" laddare med Wa karaktär. Nya laddare såsom HF (högrekvens) eller andra med inbyggd diagnostik fixar det vi kallar pausladdning, man puttar då i ström utan att starta gasningen och därmed så "tar" man inte ett liv / cykel.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
http://www.av.se/fragorochsvar/280.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Näe. Om du däremot har anställda som ska köra den kan det vara bra att se till att de har truckkort, någon form av ansvarsfråga vid olyckor har jag för mig. Är så attans längesedan jag faktiskt jobbade inom industri och körde truck (utan kort) nu så minnet har gått helt åt helvete.

Den enda som är anställd förutom mig och den andra delägaren är också den enda med truckkort så det känns ju bra :)

Bly-syrabatteriers livslängd beror bland annat på antalet laddcykler. Med normalt underhåll och korrekt vattning så brukar man säga att man får ut 1500 laddcykler ur ett vått batteri.
Laddcyklen startar så fort batteriet börjar gasa. Det är därför oklokt att ladda om man inte plockat ur mellan 50 - 80% av batteriets kapacitet. Detta gäller om man har en "dum" laddare med Wa karaktär. Nya laddare såsom HF (högrekvens) eller andra med inbyggd diagnostik fixar det vi kallar pausladdning, man puttar då i ström utan att starta gasningen och därmed så "tar" man inte ett liv / cykel.

Aha, har du någon koll på hur man tar reda på om man har en smart laddare då? Jag hittar inget om det i pdf:en jag hittade om LFI 1100. Det står bara att det är 24V/30A och sen såg jag nu att det sitter en batteriindikator på den och det är ju den som är svart på min. Zapi tillverkar tydligen den samt elektroniken på den. Det kan ju vara värt att koppla in indikatorn då för att ladda i tid. Idag har jag kört säkert 50-60 lyft med den samt långa sträckor och den blev laddad en halv dag för två veckor sedan senast så det kanske är dumt att köra den tom då...

Någon som vet hur indikatorn ska kopplas in, det lär väl inte räcka med att gå från plus och minus på batterierna?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det finns massa laddprogram och laddare och så.

Vad du kan göra är att söka på på spänning/laddningsgrad på din batterityp frisyra,agm/gel och sedan spänningsmäta obelastad under en tid från fulladdad och där ifrån uppskatta (vid typisk användning)när batteriet hamnat på ovanför häften och sen ladda igen efter det blinda schemat.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Truckkort behövs inte längre .Men arbetsgivaren ska ha en ansvarig som ger ett trucktillstånd till de anställda
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Truckkort behövs inte längre .Men arbetsgivaren ska ha en ansvarig som ger ett trucktillstånd till de anställda
Jösses, var har du fått det ifrån?? :va

Från och med 1 juli 2007 ställs betydligt hårdare krav på arbetsgivaren att utbilda sina truckförare. Alla som kör truck, även om de bara kör några få minuter, räknas som truckförare och ska ha dokumenterad utbildning.
Alla som kör truck måste enligt lag ha truckutbildning. Även om det bara handlar om någon gång då och då.

AFS 2006:5 http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2006_05.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Kunskaper och tillstånd

18 § En truck får användas bara av den som har dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper för att använda den säkert.

19 § En truckförare skall ha ett skriftligt tillstånd för att få använda truck. Tillståndet skall utfärdas av arbetsgivaren. Om truckföraren är inhyrd för att använda truck i inhyrarens verksamhet skall tillståndet istället utfärdas av inhyraren. Tillståndet skall vara personligt och upplysa om vilka typer av truckar och vilka arbetsuppgifter det gäller för.
På ett gemensamt arbetsställe skall den samordningsansvarige ha rutiner för att kontrollera att de som framför truckar har tillstånd till detta från sina respektive arbetsgivare. Den samordningsansvarige skall även tillhandahålla den information som krävs för en säker truckanvändning på arbetsstället.

20 § Den som leder och övervakar arbetet med truckar skall ha den kunskap, information och erfarenhet som krävs för att arbetet ska kunna utföras säkert.

AFS 2001:1
SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE

7 § Arbetsgivaren skall se till att arbetstagarnas kunskaper om arbetet och riskerna i arbetet är tillräckliga för att ohälsa och olycksfall skall förebyggas och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. När riskerna i arbetet är allvarliga skall det finnas skriftliga instruktioner för arbetet. (AFS 2003:4)

AFS 2006:5
Ungefär 1 000 arbetsolyckor med truckar inblandade rapporteras årligen till Arbetsmiljöverket.
Trucken är därmed den maskintyp som är inblandad i flest maskinrelaterade arbetsolyckor.
En analys visar att det oftast är föraren som skadas vid olyckorna. De vanligaste skadorna är fotskador. Skadorna orsakas framför allt av ledtruckar och mindre åktruckar. I arbetsskadestatistiken finns också många påkörningsolyckor. Det är vanligt både att truckar kolliderar och att oskyddade personer blir påkörda. När truckar används av gående förare är det vanligt att föraren kläms mellan den egna trucken och föremål eller byggnadsdelar i dess närhet. Vid hantering av last inträffar olyckor när truckföraren eller en medhjälpare t.ex. försöker rätta till en stjälpande last. Här dominerar hand- och fotskador men även ryggskador förekommer. Truckar används ofta på lastkajer för lastning och lossning av fordon eller uppställning av gods. Fall med truck från en lastkaj kan orsaka svåra personskador om föraren kläms mellan t.ex. truckens skyddstak och mark.
Varje år rapporteras ca 500 arbetssjukdomar i samband med truckanvändning. De flesta av dem är belastningsbesvär i nacke och rygg. Arbetet som truckförare är ofta ensidigt med upprepad belastning på nacke och rygg då lasten skall hämtas eller lämnas i höga pallställ. Transporter förekommer i truckens alla körriktningar. Situationen förvärras av kraven på effektivt utnyttjande av utrymmet inom industri och terminaler. Det resulterar ofta i mindre utrymme för trucktrafiken och högre pallställ.

Krav på utbildning

I kollektivavtalet mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Svenska Transportarbetarförbundet, i transportavtalets bilaga B, finns en överenskommelse att truck- och maskinförare ska ha utbildning.

Toyota köpte BT år 2000 och dagens BT-truckar kan inte jämföras med äldre Kvalitetsmaskiner från Mjölbyföretaget.

/A
Det var inte långt ifrån att BT gick i konkurs innan det, att Koperativet ägde dem var räddningen, man kunde ju ta hur mycket som helst betalt av KF. Skulle nog säga att samarbetet med Toyota och TICO:s köp av BT räddade dem.

Vad gäller kvalité så skulle jag nog vilja påstå att truckarna som strömmar ut ut Atlets (nu mera UniCarriers Corp.) fabrik i Mölnlycke alltid har varit och är av högre kvalité än det som tillverkas i Mjölby.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Innan så skickade företaget där jag jobbar anställda på truckutbildning .Men sen så fick de bakläxa eftersom de anställda inte hadde trucktillstånd.Så nu heter det att företaget utbildar de anställda och ger dem trucktillstånd.
Det innebär att en utbildningsansvarig på jobbet tittar på den anställde i ca 10 minuter när den kör truck
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Innan så skickade företaget där jag jobbar anställda på truckutbildning .Men sen så fick de bakläxa eftersom de anställda inte hadde trucktillstånd.Så nu heter det att företaget utbildar de anställda och ger dem trucktillstånd.
Det innebär att en utbildningsansvarig på jobbet tittar på den anställde i ca 10 minuter när den kör truck
Att de gör så på ditt företag betyder ju inte att det är rätt eller hur?

Dokumenterad utbildning, teoretisk och praktisk, samt ett tillstånd från arbetsgivaren att köra de trucktyper man har utbildning på är ett lagkrav. Det är dessutom ett lagkrav att bära skyddsskor vid arbete med och i arbete kring truckar.

Kommer AV dit och upptäcker det så handlar det om böter på sexsiffriga belopp. Sett mot den bakgrunden är det billigt att utbilda sina förare.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Till privatkörning/eget företag, så är det enda viktiga att undvika komplicerade styrsystem.
Allt annat går att fixa.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top