Truckkort behövs inte längre .Men arbetsgivaren ska ha en ansvarig som ger ett trucktillstånd till de anställda
Jösses, var har du fått det ifrån??
Från och med 1 juli 2007 ställs betydligt hårdare krav på arbetsgivaren att utbilda sina truckförare. Alla som kör truck, även om de bara kör några få minuter, räknas som truckförare och
ska ha dokumenterad utbildning.
Alla som kör truck måste enligt
lag ha truckutbildning. Även om det bara handlar om någon gång då och då.
AFS 2006:5 http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2006_05.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Kunskaper och tillstånd
18 § En truck får användas bara av den som har
dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper för att använda den säkert.
19 § En truckförare skall ha ett skriftligt tillstånd för att få använda truck. Tillståndet skall utfärdas av arbetsgivaren. Om truckföraren är inhyrd för att använda truck i inhyrarens verksamhet skall tillståndet istället utfärdas av inhyraren. Tillståndet skall vara personligt och upplysa om vilka typer av truckar och vilka arbetsuppgifter det gäller för.
På ett gemensamt arbetsställe skall den samordningsansvarige ha rutiner för att kontrollera att de som framför truckar har tillstånd till detta från sina respektive arbetsgivare. Den samordningsansvarige skall även tillhandahålla den information som krävs för en säker truckanvändning på arbetsstället.
20 § Den som leder och övervakar arbetet med truckar skall ha den kunskap, information och erfarenhet som krävs för att arbetet ska kunna utföras säkert.
AFS 2001:1
SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE
7 § Arbetsgivaren skall se till att arbetstagarnas kunskaper om arbetet och riskerna i arbetet är tillräckliga för att ohälsa och olycksfall skall förebyggas och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås.
När riskerna i arbetet är allvarliga skall det finnas skriftliga instruktioner för arbetet. (AFS 2003:4)
AFS 2006:5
Ungefär 1 000 arbetsolyckor med truckar inblandade rapporteras årligen till Arbetsmiljöverket.
Trucken är därmed den maskintyp som är inblandad i flest maskinrelaterade arbetsolyckor.
En analys visar att det oftast är föraren som skadas vid olyckorna. De vanligaste skadorna är fotskador. Skadorna orsakas framför allt av
ledtruckar och mindre åktruckar. I arbetsskadestatistiken finns också många påkörningsolyckor. Det är vanligt både att truckar kolliderar och att oskyddade personer blir påkörda. När truckar används av gående förare är det vanligt att föraren kläms mellan den egna trucken och föremål eller byggnadsdelar i dess närhet. Vid hantering av last inträffar olyckor när truckföraren eller en medhjälpare t.ex. försöker rätta till en stjälpande last. Här dominerar hand- och fotskador men även ryggskador förekommer. Truckar används ofta på lastkajer för lastning och lossning av fordon eller uppställning av gods. Fall med truck från en lastkaj kan orsaka svåra personskador om föraren kläms mellan t.ex. truckens skyddstak och mark.
Varje år rapporteras ca 500 arbetssjukdomar i samband med truckanvändning. De flesta av dem är belastningsbesvär i nacke och rygg. Arbetet som truckförare är ofta ensidigt med upprepad belastning på nacke och rygg då lasten skall hämtas eller lämnas i höga pallställ. Transporter förekommer i truckens alla körriktningar. Situationen förvärras av kraven på effektivt utnyttjande av utrymmet inom industri och terminaler. Det resulterar ofta i mindre utrymme för trucktrafiken och högre pallställ.
Krav på utbildning
I kollektivavtalet mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Svenska Transportarbetarförbundet, i transportavtalets bilaga B,
finns en överenskommelse att truck- och maskinförare ska ha utbildning.
Toyota köpte BT år 2000 och dagens BT-truckar kan inte jämföras med äldre Kvalitetsmaskiner från Mjölbyföretaget.
/A
Det var inte långt ifrån att BT gick i konkurs innan det, att Koperativet ägde dem var räddningen, man kunde ju ta hur mycket som helst betalt av KF. Skulle nog säga att samarbetet med Toyota och TICO:s köp av BT räddade dem.
Vad gäller kvalité så skulle jag nog vilja påstå att truckarna som strömmar ut ut Atlets (nu mera UniCarriers Corp.) fabrik i Mölnlycke alltid har varit och är av högre kvalité än det som tillverkas i Mjölby.