Panik! Bestyckning 2takt

Dr.Bike

Guest
Bestyckning är en konstart.
LÄS tråden om synkning av vakuumförgasare. jag tror det står en del tips om bestyckning "as well" i den tråden.
Det är en "sticky" d.v.s ligger först i forumet.

Annars är grundregeln: Börja med lågfart, gå mot högfart, och gå INTE vidare med bestyckning av nästa fartområde förrän den går bra på det föregående.

Så: Pilot jet - trottelnål, och sist: huvudmunstycke.

...tänk att alla ska ge sig på huvudmunstycket direkt... *muttrar*
:hihi

Lycka till!

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Dr.Bike skrev:
Bestyckning är en konstart.
LÄS tråden om synkning av vakuumförgasare. jag tror det står en del tips om bestyckning "as well" i den tråden.
Det är en "sticky" d.v.s ligger först i forumet.

Annars är grundregeln: Börja med lågfart, gå mot högfart, och gå INTE vidare med bestyckning av nästa fartområde förrän den går bra på det föregående.

Lycka till!

Så jag ska helst byta tillbaka huvudmunstycket till det de var från början och sen börja med pilot jet eller kan jag låta det som sitter i nu vara kvar?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
flexbert skrev:
Så jag ska helst byta tillbaka huvudmunstycket till det de var från början och sen börja med pilot jet eller kan jag låta det som sitter i nu vara kvar?

har du :fyllisar du kan inte vara på riktigt... tänker du löda... har du verkligen borrat i munstycket :confused:

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
RS "Alex" skrev:
har du :fyllisar du kan inte vara på riktigt... tänker du löda... har du verkligen borrat i munstycket :confused:

Klart jag har :näsblod min farbror har lång erfarenhet och det är inga stora problem att borra. kanske blir lite sämre men ändå :)
hojjen har gått med borrat munstycke från 108 till 115 i ungefär 3 år utan några problem :tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Och hur vet du vilken storlek du verkligen har fått. Att borra i munstycken kräver en precision som inte den vanliga skruvaren får med en pelarborr. Jag skrev följande i en annan tråd:

Har du borr i storlekar om 0,01mm?

För att spinna vidare på PD:s påstående om kassa piratmunstycken så kan jag berätta följande episod som drabbade mig för 3 år sedan

Hojen gick perfekt på gränsen till för snålt med 115 så för att spara kolven från detonationer slängde jag i 117 (piratmunstycke). Helt plötsligt gick hojen tokmagert och det detonerade tom hörbart. Jag slet ur piratmunstyckena och fixade fram ett par orginalmunstycken i depån som jag monterade och med ens gick hojen perfekt...

Vid hemkomst mätte jag dem hos en kompis som jobbar på labb där de har tillgång till nogranna flödesmätare. Det visade sig att pirat 117 flödade som ett 110 orginal . Vid nogrannare granskning visade det sig att håldiametern var korrekt men hålet var inte perfekt centrerat.

När inte ens ett piratföretag som säkerligen har maskiner vi knappt kan drömma om klarar av att göra munstycken med godtagbar precision så finner jag det korkat att ställa sig och leka expert vid pelarborren.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=79696&highlight=borra+munstycken

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
orkar inte läsa allt. Men när jag hade effektblås + koniskt gick hojen som bäst med 115 munstycke. provade 125 men de gick verkligen för fett!. jag hoppas du kan läsa av stifter rätt för 130 låter på tok för stort för en NS.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
philsson skrev:
orkar inte läsa allt. Men när jag hade effektblås + koniskt gick hojen som bäst med 115 munstycke. provade 125 men de gick verkligen för fett!. jag hoppas du kan läsa av stifter rätt för 130 låter på tok för stort för en NS.

Det där är olika från fall till fall! min kusin hade en ns med effekt blås och pipa och den hade han 145 i munstycke.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Borsiin JR skrev:
Och hur vet du vilken storlek du verkligen har fått. Att borra i munstycken kräver en precision som inte den vanliga skruvaren får med en pelarborr. Jag skrev följande i en annan tråd:

Har du borr i storlekar om 0,01mm?

För att spinna vidare på PD:s påstående om kassa piratmunstycken så kan jag berätta följande episod som drabbade mig för 3 år sedan

Hojen gick perfekt på gränsen till för snålt med 115 så för att spara kolven från detonationer slängde jag i 117 (piratmunstycke). Helt plötsligt gick hojen tokmagert och det detonerade tom hörbart. Jag slet ur piratmunstyckena och fixade fram ett par orginalmunstycken i depån som jag monterade och med ens gick hojen perfekt...

Vid hemkomst mätte jag dem hos en kompis som jobbar på labb där de har tillgång till nogranna flödesmätare. Det visade sig att pirat 117 flödade som ett 110 orginal . Vid nogrannare granskning visade det sig att håldiametern var korrekt men hålet var inte perfekt centrerat.

När inte ens ett piratföretag som säkerligen har maskiner vi knappt kan drömma om klarar av att göra munstycken med godtagbar precision så finner jag det korkat att ställa sig och leka expert vid pelarborren.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=79696&highlight=borra+munstycken

Pelarborrmaskin? borrar för han bara att ta i borren och snurra. det är ju så ytterst lite man tar åt gången så jag tycker inte det skulle spela någon roll. :va

Men ialla fall så ska jag tokköra(tokbluddra) in till Mora i morgon mitti och se om jag får tag i nå munstycken annars får jag väl beställa och bluddra till trimrå istället. :3freak

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
flexbert skrev:
Pelarborrmaskin? borrar för han bara att ta i borren och snurra. det är ju så ytterst lite man tar åt gången så jag tycker inte det skulle spela någon roll. :va

Men ialla fall så ska jag tokköra(tokbluddra) in till Mora i morgon mitti och se om jag får tag i nå munstycken annars får jag väl beställa och bluddra till trimrå istället. :3freak

Kontentan av det hela var att man inte med de vanliga borr man har i garaget kan borra munstycken till godtagbar precision utan för det krävs precisionsinstrument

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Har letat ihjäl mig idag efter munstycken och inte hittat något........

Jag får åka surt upp till timrå sen ska jag se om jag lyckas få tag i nå munstycken där!

Tack för all hjälp!

:fyllisar

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Dr.Bike skrev:

Jahapp, nu känner man sig som en sopa. Jag har alltid gått från huvud till nål till Pilot + luftskruv. Det lät jättefint logiskt med att huvudmunstycket har avgörande störst betydelse, nålen sen och sist Pilot.

Nog för att PJ påverkar hela registret, men... Det måste vara minimal inverkan när man kör fullt med huvudmunstycket?

Nu ser jag fram emot en utläggning el grande :)

/J

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Nu kanske nån kan tipsa om lämplig justering på en Honda CR250 '03 med Delta-portad cylinder, som bluddrar och inte vill varva ur ordentligt. Känns som den surar igen på de ställen man inte har fullgas och när man väl får lite raka så vill den inte gå rent/varva ur ordentligt. Låg och mellan går den ok på.
Har inte kollat stiftet då det är en kompis hoj. Han har en hel låda med olika munstycken att prova. :tummenupp

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
K-Man skrev:
Nu kanske nån kan tipsa om lämplig justering på en Honda CR250 '03 med Delta-portad cylinder, som bluddrar och inte vill varva ur ordentligt. Känns som den surar igen på de ställen man inte har fullgas och när man väl får lite raka så vill den inte gå rent/varva ur ordentligt. Låg och mellan går den ok på.
Har inte kollat stiftet då det är en kompis hoj. Han har en hel låda med olika munstycken att prova. :tummenupp

Som vanligt är det flera parametrar som kan inverka..
Två saker som jag börjar med när det är på det viset.
Sänk nålen och känn om den blir bättre.
bara ett steg i taget.
Blir den bättre på det så föreslår jag en annan nål som är lite fetare nertill.
Sen kan du gå ner ett steg mot ett varmare stift som rensar bättre.

vi börjar där så får vi se vad som händer..
Jag har en del andra lösningar oxå men det får vi ta då..
MVH
Roffe

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...