Panik! Bestyckning 2takt

Bestyckning är en konstart.
LÄS tråden om synkning av vakuumförgasare. jag tror det står en del tips om bestyckning "as well" i den tråden.
Det är en "sticky" d.v.s ligger först i forumet.

Annars är grundregeln: Börja med lågfart, gå mot högfart, och gå INTE vidare med bestyckning av nästa fartområde förrän den går bra på det föregående.

Så: Pilot jet - trottelnål, och sist: huvudmunstycke.

...tänk att alla ska ge sig på huvudmunstycket direkt... *muttrar*
:hihi

Lycka till!
 
Dr.Bike skrev:
Bestyckning är en konstart.
LÄS tråden om synkning av vakuumförgasare. jag tror det står en del tips om bestyckning "as well" i den tråden.
Det är en "sticky" d.v.s ligger först i forumet.

Annars är grundregeln: Börja med lågfart, gå mot högfart, och gå INTE vidare med bestyckning av nästa fartområde förrän den går bra på det föregående.

Så: Pilot jet - trottelnål, och sist: huvudmunstycke.

...tänk att alla ska ge sig på huvudmunstycket direkt... *muttrar*
:hihi

Lycka till!


Så jag ska helst byta tillbaka huvudmunstycket till det de var från början och sen börja med pilot jet eller kan jag låta det som sitter i nu vara kvar?
 
flexbert skrev:
Så jag ska helst byta tillbaka huvudmunstycket till det de var från början och sen börja med pilot jet eller kan jag låta det som sitter i nu vara kvar?


har du :fyllisar du kan inte vara på riktigt... tänker du löda... har du verkligen borrat i munstycket :confused:
 
RS "Alex" skrev:
har du :fyllisar du kan inte vara på riktigt... tänker du löda... har du verkligen borrat i munstycket :confused:


Klart jag har :näsblod min farbror har lång erfarenhet och det är inga stora problem att borra. kanske blir lite sämre men ändå :)
hojjen har gått med borrat munstycke från 108 till 115 i ungefär 3 år utan några problem :tummenupp
 
Och hur vet du vilken storlek du verkligen har fått. Att borra i munstycken kräver en precision som inte den vanliga skruvaren får med en pelarborr. Jag skrev följande i en annan tråd:

Har du borr i storlekar om 0,01mm?

För att spinna vidare på PD:s påstående om kassa piratmunstycken så kan jag berätta följande episod som drabbade mig för 3 år sedan

Hojen gick perfekt på gränsen till för snålt med 115 så för att spara kolven från detonationer slängde jag i 117 (piratmunstycke). Helt plötsligt gick hojen tokmagert och det detonerade tom hörbart. Jag slet ur piratmunstyckena och fixade fram ett par orginalmunstycken i depån som jag monterade och med ens gick hojen perfekt...

Vid hemkomst mätte jag dem hos en kompis som jobbar på labb där de har tillgång till nogranna flödesmätare. Det visade sig att pirat 117 flödade som ett 110 orginal . Vid nogrannare granskning visade det sig att håldiametern var korrekt men hålet var inte perfekt centrerat.

När inte ens ett piratföretag som säkerligen har maskiner vi knappt kan drömma om klarar av att göra munstycken med godtagbar precision så finner jag det korkat att ställa sig och leka expert vid pelarborren.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=79696&highlight=borra+munstycken
 
orkar inte läsa allt. Men när jag hade effektblås + koniskt gick hojen som bäst med 115 munstycke. provade 125 men de gick verkligen för fett!. jag hoppas du kan läsa av stifter rätt för 130 låter på tok för stort för en NS.
 
philsson skrev:
orkar inte läsa allt. Men när jag hade effektblås + koniskt gick hojen som bäst med 115 munstycke. provade 125 men de gick verkligen för fett!. jag hoppas du kan läsa av stifter rätt för 130 låter på tok för stort för en NS.


Det där är olika från fall till fall! min kusin hade en ns med effekt blås och pipa och den hade han 145 i munstycke.
 
Borsiin JR skrev:
Och hur vet du vilken storlek du verkligen har fått. Att borra i munstycken kräver en precision som inte den vanliga skruvaren får med en pelarborr. Jag skrev följande i en annan tråd:

Har du borr i storlekar om 0,01mm?

För att spinna vidare på PD:s påstående om kassa piratmunstycken så kan jag berätta följande episod som drabbade mig för 3 år sedan

Hojen gick perfekt på gränsen till för snålt med 115 så för att spara kolven från detonationer slängde jag i 117 (piratmunstycke). Helt plötsligt gick hojen tokmagert och det detonerade tom hörbart. Jag slet ur piratmunstyckena och fixade fram ett par orginalmunstycken i depån som jag monterade och med ens gick hojen perfekt...

Vid hemkomst mätte jag dem hos en kompis som jobbar på labb där de har tillgång till nogranna flödesmätare. Det visade sig att pirat 117 flödade som ett 110 orginal . Vid nogrannare granskning visade det sig att håldiametern var korrekt men hålet var inte perfekt centrerat.

När inte ens ett piratföretag som säkerligen har maskiner vi knappt kan drömma om klarar av att göra munstycken med godtagbar precision så finner jag det korkat att ställa sig och leka expert vid pelarborren.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=79696&highlight=borra+munstycken



Pelarborrmaskin? borrar för han bara att ta i borren och snurra. det är ju så ytterst lite man tar åt gången så jag tycker inte det skulle spela någon roll. :va

Men ialla fall så ska jag tokköra(tokbluddra) in till Mora i morgon mitti och se om jag får tag i nå munstycken annars får jag väl beställa och bluddra till trimrå istället. :3freak
 
flexbert skrev:
Pelarborrmaskin? borrar för han bara att ta i borren och snurra. det är ju så ytterst lite man tar åt gången så jag tycker inte det skulle spela någon roll. :va

Men ialla fall så ska jag tokköra(tokbluddra) in till Mora i morgon mitti och se om jag får tag i nå munstycken annars får jag väl beställa och bluddra till trimrå istället. :3freak

Kontentan av det hela var att man inte med de vanliga borr man har i garaget kan borra munstycken till godtagbar precision utan för det krävs precisionsinstrument
 
Har letat ihjäl mig idag efter munstycken och inte hittat något........

Jag får åka surt upp till timrå sen ska jag se om jag lyckas få tag i nå munstycken där!

Tack för all hjälp!

:fyllisar
 
Dr.Bike skrev:
Annars är grundregeln: Börja med lågfart, gå mot högfart, och gå INTE vidare med bestyckning av nästa fartområde förrän den går bra på det föregående.

Så: Pilot jet - trottelnål, och sist: huvudmunstycke.

...tänk att alla ska ge sig på huvudmunstycket direkt... *muttrar*
:hihi

Jahapp, nu känner man sig som en sopa. Jag har alltid gått från huvud till nål till Pilot + luftskruv. Det lät jättefint logiskt med att huvudmunstycket har avgörande störst betydelse, nålen sen och sist Pilot.

Nog för att PJ påverkar hela registret, men... Det måste vara minimal inverkan när man kör fullt med huvudmunstycket?

Nu ser jag fram emot en utläggning el grande :)

/J
 
Nu kanske nån kan tipsa om lämplig justering på en Honda CR250 '03 med Delta-portad cylinder, som bluddrar och inte vill varva ur ordentligt. Känns som den surar igen på de ställen man inte har fullgas och när man väl får lite raka så vill den inte gå rent/varva ur ordentligt. Låg och mellan går den ok på.
Har inte kollat stiftet då det är en kompis hoj. Han har en hel låda med olika munstycken att prova. :tummenupp
 
K-Man skrev:
Nu kanske nån kan tipsa om lämplig justering på en Honda CR250 '03 med Delta-portad cylinder, som bluddrar och inte vill varva ur ordentligt. Känns som den surar igen på de ställen man inte har fullgas och när man väl får lite raka så vill den inte gå rent/varva ur ordentligt. Låg och mellan går den ok på.
Har inte kollat stiftet då det är en kompis hoj. Han har en hel låda med olika munstycken att prova. :tummenupp

Som vanligt är det flera parametrar som kan inverka..
Två saker som jag börjar med när det är på det viset.
Sänk nålen och känn om den blir bättre.
bara ett steg i taget.
Blir den bättre på det så föreslår jag en annan nål som är lite fetare nertill.
Sen kan du gå ner ett steg mot ett varmare stift som rensar bättre.

vi börjar där så får vi se vad som händer..
Jag har en del andra lösningar oxå men det får vi ta då..
MVH
Roffe
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top