Panik! - Glömt att försäkra mc:n efter att jag köpt den!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur j***a dum kan man vara, du SKA betala, för att lära dig, om inte annat.:huvet

Köper man en hoj GLÖMER man inte sånt!!

Har du någonsin något annat än dryga inlägg att komma med?

Är för ointresserad för att kolla upp dig men vad jag minns av dina inlägg är det Enbart skit som kommer ur ditt tangentbord,allt i sin fulla rätt då det är du som bestämmer men Va Fan! något vettigt borde du väl ha att säga....

Ber om ursäkt om jag missat några smarta/snygga/vassa/intelligenta inlägg från dig då de jag kommer ihåg enbart är trista och forumförstörande,rent ut sagt Trist!

Be happy! :)

Henrik
 

Ozzi

Guest
Har du någonsin något annat än dryga inlägg att komma med?

Är för ointresserad för att kolla upp dig men vad jag minns av dina inlägg är det Enbart skit som kommer ur ditt tangentbord,allt i sin fulla rätt då det är du som bestämmer men Va Fan! något vettigt borde du väl ha att säga....

Ber om ursäkt om jag missat några smarta/snygga/vassa/intelligenta inlägg från dig då de jag kommer ihåg enbart är trista och forumförstörande,rent ut sagt Trist!

Be happy! :)

Henrik

Lite mer konkret, vad var fel med min kommentar??:D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lite mer konkret, vad var fel med min kommentar??:D

Ett tråkigt inlägg i stil med "ba ba ba,du är kass!" fixar vem som och det är vad du gör,gnäll utan finess,i de trådar jag kommer ihåg att du blandat dig i.

Inget konkret,inget förslag,ingen idé om hur det ska gå bättre nästa gång utan enbart gnäll på det som redan hänt.

Jag kan tycka det är sopigt av TS att hamna i den situation han nu är men istället för att säga att han är kass förklarar jag hur han ska ta sig ur situationen,vad jag sett av dig så är det tvärtom,du förklarar vilken sopa han är trots att du förmodligen vet hur han ska klara sig undan och verkar njuta av att han kanske blir fattig,Värdelöst enligt mig!

Tycker det går igen på de inlägg jag minns från dig,motbevisa mig gärna så ska jag göra avbön.

Henrik
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Politiker? Kassör? Vad dillar ni om? Har jobbat nästan 12 timmar om dagen på restaurang/bar utan att ha haft någon ledig helg förrän nu. Så visst pengarna har jag, men det vore surt bortkastade pengar även om jag förtjänar det.

Ska kontakta förra ägaren och ersätta hans försäkring för de senaste veckorna samt be om han vill fixa och skriva på ett nytt ägarbytes dokument mot ersättning.

Ozzi - Dig tänker jag inte ens lägga ner tid på för att formulera ett lika drygt svar.

Men jag tackar resten av er så mycket för hjälpen!
 

Moneyline

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
k7 750
Gör om, gör rätt.. Jag fick punga ut 8900:- förra sommaren, för att Folksam sjabblade med mitt autogiro, och skyller på posten. :huvet Någon måste betala och Folksam var inte sugna på det. Lite knivig sits, prova att ringa och prata med dom och se vad dom säger! Skyll på posten att inte ägarpapprerna "har kommit in"! :gnissla
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
snacka om att vara OT.... aldrig någon som gör en miss verkar det som när man läser vissa av svaren.

har inte läst alla svar så jag kanske upprepar något som någon redan har sagt...

den gamla ägaren KAN inte ta bort sin trafikförsäkring OM han inte ställer av hojen, då hojen är såld så har jag svårt att tro att han har gjort det ^^
OM han nu skulle ha kunnat ha den oförsäkrad så är det säljaren som får böterna från transportstyrelsen då det är han som står som ägare.
snacka med säljaren och säg som det är, betala dom dagarna som har gått på hans försäkring och skicka in ägarbytet så är det biff
inga problem alls

har själv missat att försäkra en hoj en gång och det kostade sura slantar, som du själv säger, man är inte så sugen på att ge transportstyrelsen mer än nödvändigt...

//Mats
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Tack för all input! Det jag behöver få reda på säkert är ju då om hans försäkring har blivit uppsagd trots att ägarbytet inte skett. På vissa ställen har jag läst att en försäkring inte kan sägas upp förrän ägarbytet är officiellt och på andra ställen motsatsen.

Hittar dock inget tillförlitligt. Om hans försäkring fortfarande gäller så kan jag säkert lösa det med han, han verkade vara väldigt schysst!

Någon som vet säkert vad som gäller?

Nu får ni ursäkta.....men nu har du fått hundra råd på hur du ska göra, och du undrar om hans försäkring är uppsagd eller inte....så ta och ring förre ägaren vettja :tummenupp

Vågar du inte kan du skicka nummret till mig så ska pappa hjälpa dig :krama
 

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Det ska egentligen alltid vara säljaren som skickar in pappren om ägarbytet, och det ska helst göras med köparen närvarande, samma dag som köpet. Bra att ni skrev avtal dock! Försäkringen tecknar man som köpare med fördel ett par dagar innan, så att det finns marginaler för krångel. Dock så ska man skriva att man vill att försäkringen börjar gälla från köpdatumet i sin ansökan.

Det är inte hela världen det som hänt dig, hade varit värre om ni skickat in ägarbytet men du glömt försäkra. Den förre ägarens försäkring gäller med kanske 95 % sannolikhet fortfarande, de flesta försäkringar fungerar nämligen så att de sägs upp när ägarbytet registreras.

Om du ringer killen du köpte hojen av och säger vad som hänt samt att du vill fixa det genom att skriva måndag den 30 som datum för ägarbyte istället så ska det nog gå vägen. Du kan ju erbjuda dig att betala för de två veckorna du kört på hans försäkring också, så kanske han inte blir så arg. :gnissla
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Inget att vara orolig för, ägarbyte bakåt-dateras inte. Ägarebytet kommer registreras den dag som Transportstyrelsen tar emot en fullständig anmälan så om du skaffar en försäkring nu och skickar in papper så är det lugnt.

F.d. ägaren kan få en sur räkning om han lyckats säga upp sin försäkring trots att fordonet inte är avställd eller ägarbyte skett. Dock bör han redan ha fått brev från transportstyrelsen om det gått två veckor.

Men som många sagt, det här är EN av många goda anledningar till att man som säljare alltid ska skicka in papper och inte köparen.

Du ska inte vara orolig alls, lycka till.

/Nitrous
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Inget att vara orolig för, ägarbyte bakåt-dateras inte. Ägarebytet kommer registreras den dag som Transportstyrelsen tar emot en fullständig anmälan så om du skaffar en försäkring nu och skickar in papper så är det lugnt.

F.d. ägaren kan få en sur räkning om han lyckats säga upp sin försäkring trots att fordonet inte är avställd eller ägarbyte skett. Dock bör han redan ha fått brev från transportstyrelsen om det gått två veckor.

Men som många sagt, det här är EN av många goda anledningar till att man som säljare alltid ska skicka in papper och inte köparen.

Du ska inte vara orolig alls, lycka till.

/Nitrous

Då jag har sålt hojar så har jag inte fått säga upp försäkringen utan det ska gå per automatik. Så kolla med gamla ägaren och som flera skrivit, erbjud honom att betala försäkringen eftersom du missat att skicka in papperna :)

Lycka till!
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Missade en gång med några dagar, pratade med försäkringsbolaget och de kunde skriva försäkringen från ägarbytesdagen i efterhand. Något att testa kanske?
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
När jag tog körkortet så byttes automatiskt ägaren från min farsa till mig (Man måste vara 18 år eller ha behörigheten för att äga motorcykeln). Då fick jag hem 5 dagar senare brevet där det stod kostnaden och sånt när den vanliga försäkringen togs bort.
Men när vi försäkrade motorcykeln på mig hos Bilsport och mc så tog dom och bakåtdaterade försäkringen till den dagen då ägarbytet skedde, så då slapp man betala något. :D
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
been there done that. ock det suger, du har bara hälften utav vad håller på att betala tillbaks, hursomhelst kan du ta det på avbetalning så länge. det underlättar ju alltid. tro minimi ligger på trehundra i månaden. utan en massa avgifter, o så tror jag, du överlever nog denna månaden utan att donera din lever :)
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Du har fel! Ägarbyte registreras från det datum man skrivit på papret.

Stämmer så länge det inte dröjer mer än 10 dagar tills ägarbytet kommer in. Från Transportstyrelsens hemsida:

"En anmälan om ägarbyte måste komma till oss inom tio dagar från överlåtelsen på det senast utfärdade registreringsbeviset. Om det tar längre tid för oss att få anmälan, registrerar vi inte det ägarbytesdatum som anges i anmälan utan istället det datum då vi får in anmälan."

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/

Det borde innebära för TS att eftersom ägarbytespapperen skrevs på för två veckor sedan, så finns inget försäkringsproblem...
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Du har fel! Ägarbyte registreras från det datum man skrivit på papret.

Vad gäller t.ex av- och på-ställningar däremot så görs dom bakåtdateras dom aldrig. Och detta har redan sagts i tråden.



Om det inte tar mer än 10dgr, precis som Catherine redan skrivit.
Köpte själv en buss för länge sen som säljaren glömde skicka in papper på, tog 45dgr innan han fick arslet ur vagnen! Det var bara han själv som förlorade på det eftersom hans försäkring inte upphörde föränn när papper kom in till Transportstyrelsen.

/Nitrous
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Stämmer så länge det inte dröjer mer än 10 dagar tills ägarbytet kommer in. Från Transportstyrelsens hemsida:

"En anmälan om ägarbyte måste komma till oss inom tio dagar från överlåtelsen på det senast utfärdade registreringsbeviset. Om det tar längre tid för oss att få anmälan, registrerar vi inte det ägarbytesdatum som anges i anmälan utan istället det datum då vi får in anmälan."

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/

Det borde innebära för TS att eftersom ägarbytespapperen skrevs på för två veckor sedan, så finns inget försäkringsproblem...

Ajdå, det var synd att jag inte läste det förrän nu! Men jag har iaf fått tag på tidigare ägaren nu och vi har fixat allt i lugn och ro.

Gjorde om 16 augusti till 28 augusti på ägarbytes dokumentet utan att det syntes för mycket på pappret, med säljarens godkännande, och la det på lådan precis. Tecknat försäkring idag, så det blir bara 1 dag á 270kr att betala. Tack och lov.

Tack för all hjälp!
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Ajdå, det var synd att jag inte läste det förrän nu! Men jag har iaf fått tag på tidigare ägaren nu och vi har fixat allt i lugn och ro.

Gjorde om 16 augusti till 28 augusti på ägarbytes dokumentet utan att det syntes för mycket på pappret, med säljarens godkännande, och la det på lådan precis. Tecknat försäkring idag, så det blir bara 1 dag á 270kr att betala. Tack och lov.

Tack för all hjälp!

Du kan inte be försäkringsbolaget, att försäkringen börjar gälla fr.o.m den 28.e då?

De bilar och motorcyklar jag köpt har jag tecknat försäkring någon dag i efterhand och bett att försäkringen ska börja gälla från ett visst datum. Har aldrig varit några konstigheter, åtminstone inte om det bara gäller några dagar.

Distansavtalslagen gör även att du kan byta försäkringsbolag inom två veckor (typ om du ångrar dig eller hittar något mer prisvärt), vilket borde innebära att det inte är några konstigheter alls att "bakåtförsäkra" åtminstone dessa två veckor.

...så kolla med ditt f.bolag om du inte kan spara dessa 275:- på detta enkla sätt. :)
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top