Gurra Gixxer
ERF 2010
Jocke K skrev:Jag köpte hojen ny våren 04, så för att garantin ska gälla så måste jag serva den på en Kawa verkstad (Surt).
Om jag kör ca 3000 mil med hojen under garanti tiden, så kostar servicen mig ca 12-14kkr, och då räknar ja med 100, 600, 1200, 1800, 2400 och 3000 mils service.
Som jag ser det så betalar jag dessa 12-14000 minus olja och div förbrukningsmaterial = ca8-9000kr för garantin. Om jag sedan jämför den kostnaden mot risken att ett haveri inträffar, så är frågan om det är värt pengarna?
Jo jag kommer att lämna in hojen på service under garanti tiden. Men så fort garantin har gått ut så ska jag lära mig att synka förgasare och justera ventiler.
Det kan låta konstigt, men jag är glad att jag inte har FEM års garanti som Honda och Suzuki. För om garantin ska gälla på en sådan hoj, vågar jag inte ens tänka på vad servicekostnaden hamnar, om man kör ca 1500 mil årligen och skall serva hojen på en märkesverkstad. Den garantin kostar hojägaren många sköna slantar.
Vart vill jag komma med detta? Jo att det här med garanti till största delen är ett sätt att binda folk att serva sin hoj på märkesverkstaden. Handlarna har ganska låga marginaler på en ny hoj, och det är på kläder, tillbehör och service som dom får in sina pengar.
Så fem år garanti som Honda har, är till största delen till för att trygga beläggningen i återförsäljarens verkstad. Och på så vis höja vinstmarginalen på hojarna som dom säljer.
Garanti är inte gratis! Det är hojägaren som slantar stora pengar i form av dyr service som betalar för garantin!
Jag hade en gsxr 750 -02 innan med 5 års garanti.. jag rasade både veven och 2 vxl i den nått fel på smörjningen kosta nästan 45 tusen med nya saker... ganska glad att man offra några tusen om året på service....
Inte så kul att sätta i en annan motor i heller den kan vara lika dålig...