Parallellimport.

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Jocke K skrev:
Jag köpte hojen ny våren 04, så för att garantin ska gälla så måste jag serva den på en Kawa verkstad (Surt).
Om jag kör ca 3000 mil med hojen under garanti tiden, så kostar servicen mig ca 12-14kkr, och då räknar ja med 100, 600, 1200, 1800, 2400 och 3000 mils service.

Som jag ser det så betalar jag dessa 12-14000 minus olja och div förbrukningsmaterial = ca8-9000kr för garantin. Om jag sedan jämför den kostnaden mot risken att ett haveri inträffar, så är frågan om det är värt pengarna?
Jo jag kommer att lämna in hojen på service under garanti tiden. Men så fort garantin har gått ut så ska jag lära mig att synka förgasare och justera ventiler.

Det kan låta konstigt, men jag är glad att jag inte har FEM års garanti som Honda och Suzuki. För om garantin ska gälla på en sådan hoj, vågar jag inte ens tänka på vad servicekostnaden hamnar, om man kör ca 1500 mil årligen och skall serva hojen på en märkesverkstad. Den garantin kostar hojägaren många sköna slantar.

Vart vill jag komma med detta? Jo att det här med garanti till största delen är ett sätt att binda folk att serva sin hoj på märkesverkstaden. Handlarna har ganska låga marginaler på en ny hoj, och det är på kläder, tillbehör och service som dom får in sina pengar.

Så fem år garanti som Honda har, är till största delen till för att trygga beläggningen i återförsäljarens verkstad. Och på så vis höja vinstmarginalen på hojarna som dom säljer.

Garanti är inte gratis! Det är hojägaren som slantar stora pengar i form av dyr service som betalar för garantin!

Jag hade en gsxr 750 -02 innan med 5 års garanti.. jag rasade både veven och 2 vxl i den nått fel på smörjningen kosta nästan 45 tusen med nya saker... ganska glad att man offra några tusen om året på service....
Inte så kul att sätta i en annan motor i heller den kan vara lika dålig...
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Björn J skrev:
Det behöver Du inte om Du köper hos Stibix och dessutom till bästa pris för "svensksålda"



Förstår Dig inte riktigt? Vi värnar om hojåkarens plånbok, den skall inte bli lika tunn när man köper hoj och tillbehör hos oss som hos andra. Det är vårt mål.
Hoppas Du uppskattar det?

Mvh Björn www.stibix.se

Debatten som föranledde mitt inlägg var att ni hade "kanonpriser" (inlägg nr 9), jag uttryckte min uppskattning att ni värnade om konkurrensen (inlägg nr 33), sedan skrev du "missförstånd, vi är autoriserade" (inlägg nr 38) (bedriver inte parallelimport, och skulle därav INTE(?) värna om konkurransen(?)), Jag kontrade med att koppla ihop ert inlägg med "kanonpriser" och att ni inte bedrev parallellimport (värnade om konkurrensen) (inlägg nr 40)

Vet inte om jag blev mycket tydligare nu och vill inte spamma sönder tråden mer... Jag uppskattar Er strävan att öka konkurrensen, parallellimport eller inte!

:tummenupp

Mvh Emil
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top