Parkera (långtids) MC i Sundbyberg/Solna?

nordlead81

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2015
Hoj
N/A
Hej, första inlägget här då jag är så ny att jag inte ens införskaffat cykel än. Detta med anledning av att jag behöver få en del praktiska saker på plats först, däribland parkering. Jag har sökt i timtal efter svar på hur det står till med parkeringsrättigheter för MC i Sundbyberg (och på närliggande ställen), men blir inte klok på det. Jag ser ju hojar som står i kvarteret lite varstans på refuger och andra tomma "vägytor" utan några lappar eller liknande på. MC-parkering är det sparsamt med i närheten... Jag kan inte gärna använda bilparkering och flytta runt cykeln varje dag och betala flera tusen i månaden för detta.

Någon som har erfarenhet av Sundbyberg eller Solna när det gäller varaktig utomhusparkering? Har försökt nå den person på kommunen som ska veta något om MC, men inte lyckats än...

Någon sade detta: "Om du parkerar i en bil-ruta / på gatan kan du få parkeringsböter av pbolag om du är utan plapp/sms parkerat.
Parkerar du på "utanför" vägen, dvs vid cykelställ, ett träd etc så är det inte pbolagen som får sätta böterna...
"

Någon som kan verifiera eller korrigera påståendet?

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Jag bor i Solna och vet vad som gäller där, Sundyberg brukar vara likartat när det gäller mycket.

https://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/parkering/besoksparkering/

Motorcykelparkering

Motorcyklar får parkeras utan avgift på gata, där parkering är tillåten, förutsatt att du placerar den vinkelrätt mot trottoarkanten.

Den varianten använder jag, eller så ställer jag motorcykeln vid MC-platserna. Det går ofta att få gehör hos kommunen om ett större område saknar parkering för motorcyklar. Så meddela kommunen om du tycker att det är omöjligt att parkera i ditt område så kan dom ibland lösa det med lite nya linjer och skyltar :tummenupp

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
I Solna har dom Mc rutor på mitt delarna av Råsundavägen på vissa ställen.... Har bara sätt de vid passage..

I Sumpan har jag inte sätt några såna... Står du på gatan så är det kommunens p-vakter som sätter böter, därimot om du står på trotoaren eller liknande ställen utanför gatan är det polisen som kan sätta böter om någon klagat typ...

nordlead81

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2015
Hoj
N/A
Jag bor i Solna och vet vad som gäller där, Sundyberg brukar vara likartat när det gäller mycket.

Den varianten använder jag, eller så ställer jag motorcykeln vid MC-platserna. Det går ofta att få gehör hos kommunen om ett större område saknar parkering för motorcyklar. Så meddela kommunen om du tycker att det är omöjligt att parkera i ditt område så kan dom ibland lösa det med lite nya linjer och skyltar :tummenupp

Grymt, tack för svar! Hur löser du det med långtidsparkering, antar att varianten ovan endast gäller 24 timmar åt gången?

nordlead81

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2015
Hoj
N/A
Står du på gatan så är det kommunens p-vakter som sätter böter, därimot om du står på trotoaren eller liknande ställen utanför gatan är det polisen som kan sätta böter om någon klagat typ...

Är det något ni uppfattar är vanligt förekommande? Alltså att bli bötfälld av polisen?

Jimmy

Guest
Existerar begreppet långtidsparkering utomhus i 08-omr? Brukar väl bli snott på nolltid?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Är det något ni uppfattar är vanligt förekommande? Alltså att bli bötfälld av polisen?

Dålig koll på de... Men de är mer ovanligt iaf...

En hoj stod på min gata hela vintern å ända in på sommaren utan att få en bot... Han fick en bot av p-vakter när en granne fråga varför han böt fällde bilar å inte mc som ståt så länge..
Hojar bryr dom sig inte så mycke om, bara dom inte står i vägen värkar de som.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
I korsningen Råsundavägen-Näckrosvägen finns en mc-parkering där det står hojar året runt. Aldrig böter.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Står du på gatan så är det kommunens p-vakter som sätter böter, därimot om du står på trotoaren eller liknande ställen utanför gatan är det polisen som kan sätta böter om någon klagat typ...
Det som gäller är:
kommunal mark (mark som ägs av kommunen) så sköter kommunala p-vakter lappandet. De kan lägga ut detta på entreprenad, så det kan stå Securitas på skjortan.
Kommunala p-vakter kan lappa på gångvägar, gräsytor, ja överallt där marken ägs av kommunen.
Kommunala p-vakter kan lappa på förseelserna parkeringsförbud, stannande förbud, för nära korsning, trafikfarligt, samt alla andra förbud därtill.
Dvs. samma som polisen.

tomtmark (privatägd mark och med privat menas andra aktörer än kommun/rike. Typ bostadsrättsförening, ägare till köpcentrum, osv.) så sköter av tomtmarksägaren anlitad p-vakt lappandet.
Dessa kan endast lappa på p-förbud.
De kan inte lappa på stannande förbud, för nära korsning, trafikfarligt, osv.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
En parentes. Kommunen kan inte bötfälla parkerade fordon som står på mark som ägs av en bostadsrättsförening. Och majoriteten av husen i Solna är inte kommunalägt. Allt privatiserades på 90talet.

Tomtmarken brukar sträcka sig till trottoaren. Så någon meter från husväggar är privat mark.

Jag brukar ställa mig i eller bredvid cykelställ intill husväggar. Har aldrig fått böter i Solna och ägt hoj senaste 16 åren.

Som sagt mittfåran på Råsunda vägen som nämnts.

nordlead81

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2015
Hoj
N/A
Tack för bra info, det låter rimligt och det är väl förmodligen samma som kommunen kommer svara. Problemet är ju då att det låter i princip omöjligt att stå lagligt någonstans i närheten av där jag bor eftersom vi inte har något garage. Får väl kolla hur lätt det är att få plats på MC-parkeringen på Råsundavägen. Eller så följer jag övriga MC-ägare i kvarterets exempel och ställer mig där de står...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En parentes. Kommunen kan inte bötfälla parkerade fordon som står på mark som ägs av en bostadsrättsförening. Och majoriteten av husen i Solna är inte kommunalägt. Allt privatiserades på 90talet.
Jodå, ifall markägaren efterfrågar det :tungan
T.ex. ifall ett fordon står på stannandeförbud och tomtmarks p-vakterna särledes inte kan lappa det (de brukar iofs försöka fullappa det ändå). Men vid detta tillfälle kan tomtmarksägaren vända sig till kommun och dess p-vakter eller polis och be dem utfärda en parkerinsanmärkning.
Detta är dock ENORMT ovanligt.
Ungefär lika troligt att Hamrén skulle tagit dig på 30 väg körandes i 110km/h och du lyckas prata dig ur en bot/indragning av körkort. Dvs. det kommer inte att ske.

Till TS: gör som så att du frågar din förening/hyresvärd om det skulle finnas en möjlighet att under några enstaka månader i sommar (viktigt att begränsa det hela så mycket man kan så de tror att det är en kort stund) att få stå med hojen inne på gården/vid cykelstället/vid trappen/under balkongen/whatever

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Sundbyberg har boendeparkering som du betalar för månadsvis. Hitta en parkering och släpp den inte. Så kan jag tänka mig att det går till.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Som tidigare skrivit, i Solna och jag tror även Sundbyberg är det alltid gratis för MC överallt! Kolla upp kommunens LTF så vet du.

Dalener6

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2015
Hoj
2007, Kawasaki, er6n
Tjena

Tänkte väcka liv i tråden. Jag bor i Råsunda och kanske måste parkera min båge på gatan i sommar. Är det något i Råsunda-området som vet om det är mycket stölder eller får folk ha fordon i fred här?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tjena

Tänkte väcka liv i tråden. Jag bor i Råsunda och kanske måste parkera min båge på gatan i sommar. Är det något i Råsunda-området som vet om det är mycket stölder eller får folk ha fordon i fred här?
På gatan i Sthlmsområdet :rofl
Bara en tidsfråga innan den rullar runt på en gångväg i en närförort.
Jag skulle nog se till att jag har en bra stöldförsäkring och många lås. Gärna larm med gps, uppringning och tipp/rörelse-sensor.

Du kan inte ställa den utom synhåll inne på en gård eller nått?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Tjena

Skulle säga beror på va de är för hoj...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring