Parkering med MC

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Snackade med en lapp-lisa (en manlig sådan :rofl :lol :4skrika ) igår då jag hade parkerat lite snyggt på trutoaren (hur fan stavas det?? trotoaren trutuaren grrrr) utanför en restaurant. När jag såg honom gick jag smidigt fram till hojen då han ber mig flytta hojen till gatan annars är det 700kr böter. Jag frågar honom lite och han svarar lite tveksamt på mina frågor. Svaren han levererar inger inte direkt någon säkerhet.. han verkar lite "bakom flötet"..kanske därför han är p-lisa? :rofl
I alla fall så får man inte parkera på "kommunal mark" (i mitt fall trrrrotuaren). Däremot får man parkera på trrrutuoaren på mark som inte staten äger. Han rådde mig att införskaffa en karta över Malmö där kommunal egendom är utmärkt.... :4skrika :4skrika :4skrika vilket jävla projekt. P-lisorna får alltså inte utfärda bot om man står på trrrutttearen t.ex. på ett bostadsområde som inte äga av kommunen/staten. Kanske bra att veta. Annars sa han att jag ska parkera på samma sätt som bilar.. och att MC är befriad från att använda P-skiva. På ställen där man ska använda p-skiva får man stå 24 timmar med hoj.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
har inte läst hela tråden men det är väll inte polisen som har hand om parkeringar utan tex carpark

jag har dock blivit hotad av polisen med böter då jag skulle parkera mc i söderköping

Cykelställ eller mc-parkering är nog vad som gäller

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
jag parkar vart fan jag vill :fakta

:hihi

För det mesta blir det cykelställ, är lite stöldparanoid så jag vill gärna låsa fast bågen med ett par kättingar i något stabilt....

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mr Helmut skrev:
2127767 har inte läst hela tråden men det är väll inte polisen som har hand om parkeringar utan tex carpark

jag har dock blivit hotad av polisen med böter då jag skulle parkera mc i söderköping
Det beror på om det är privat parkering/annat område där man tänker ställa hojen eller inte.

Men gatukontoret för den kommun man bor i ska väl kunna svara på vad som gäller enligt de lokala trafikföreskrifterna?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Esquire skrev:
2127880 Det beror på om det är privat parkering/annat område där man tänker ställa hojen eller inte.

Men gatukontoret för den kommun man bor i ska väl kunna svara på vad som gäller enligt de lokala trafikföreskrifterna?

jo det borde dom ju kunna

Det jag grundar det där på är då jag frågat polisen själv om jag fått ställa cykeln där och har fått till svar att dom har inget med de å göra utan då var det just carpark som hade parkeringen så skulle ringa dom om jag undrade sa dom.

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Z750 -04
MestHemlig skrev:
2123390 Jag har ringt och ringt och ringt men INGEN kan svara mig på denna fråga.

När man ska parkera en MC, låt säga som jag gjorde på Jönköpings badhus är det ofta parkeringsbiljett eller P-Skiva.

Så igår när jag var där och skulle bada så åker jag runt lite och letar en parkeringsplats för MC. Men icke. (Då rosenlundsbadet är ganska stort trodde jag att dom skulle ha det men tydligen inte.)

Jag parkerar då i en parkeringsruta på parkeringsplatsen där man måste ha P-biljett. Ringer till polisen. förklarar mitt ärende: "jag har en mc och ska parkera där det är p-biljett/p-skiva hur går jag tillväga.
Blir kopplad vidare tilltrafikpolisen då den killen jag snackade med först inte kan svara på min fråga.

När jag efter ett par minuter kommer fram till trafikpolisen i Jönköping får jag till svar att dom inte vet.
Han säger dock att "kan du inte parkera på cykelparkeringen"

jag frågar om jag inte får böter för det då cykelparkeringen endast är till för... cyklar och inte motorcyklar..

"njaoooaaaaooo" får jag som svar då.

Snackar lite mer med killen men får inget svar.

MIN FRÅGA ÄR DÅ... Hur gör man när man har MC och man skall parkera där det inte finns en uppmärkt MC-Parkering? får vi stå gratis (borde vi få pga skyhöga jävla försäkringen) eller ska man försöka tejpa på en biljettautomatlapp/p-skiva och hoppas ingen snor skiten?!

Tacksam för svar

Jag frågade stockholms kommun förut. Dom Sa att motorcyklister måste betala precis som billister. De sa att man kunde betala via mobilen...P-mint tex men för att registrera sig så blir det en liten avgift i månaden har jag för mig...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag har fått p-bot på cykeln när jag parkera den mot en husväg kan omöjligt hindrat någon. :näsblod Lappen fästes med strips.. Fattar bara inte hur dom kan böt fälla en cykel jag mennar vem ska dom skicka in kasso brevet till? Den som står förförsäkringen? Böterna va på 200 och jag va typ 11 år så morsan betala det varför fatta jag aldrig.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Ooops skrev:
Jag frågar honom lite och han svarar lite tveksamt på mina frågor. Svaren han levererar inger inte direkt någon säkerhet.. han verkar lite "bakom flötet"..kanske därför han är p-lisa? :rofl
I alla fall så får man inte parkera på "kommunal mark" (i mitt fall trrrrotuaren). Däremot får man parkera på trrrutuoaren på mark som inte staten äger. Han rådde mig att införskaffa en karta över Malmö där kommunal egendom är utmärkt.... :4skrika :4skrika :4skrika vilket jävla projekt. P-lisorna får alltså inte utfärda bot om man står på trrrutttearen t.ex. på ett bostadsområde som inte äga av kommunen/staten. Kanske bra att veta. Annars sa han att jag ska parkera på samma sätt som bilar.. och att MC är befriad från att använda P-skiva. På ställen där man ska använda p-skiva får man stå 24 timmar med hoj.

Efter ha läst tråden så verkar polis, kommuner mfl. ha svårt veta vad som gäller, hur ska man själv kunna ha koll då :3freak såvida man inte vill professor i ämnet :hihi

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
Mr Helmut skrev:
2127767 har inte läst hela tråden men det är väll inte polisen som har hand om parkeringar utan tex carpark

Cykelställ eller mc-parkering är nog vad som gäller

All parkering som sker inom det allmäna vägnätet sköter kommunen och polisen om.. Oftast är det kommunala P-lisor som är ute o traskar o ser till att det går rätt till, de reglerna är hårdare,Kan tänka mig att vid extrema överträdelser eller i brist på annat så så utfärdar polisen p-böter.Fick en bot när min bil rasade när jag var på väg till en begravning, blev då tvungen att ställa den upp en bit på trottoaren på huvudled. När jag kom hem stog bilen på min parkeringsplats med en fin lapp på 600 spänn och bärgnings avgift.Jag visste ju att jag skulle få en lapp men blev tvungen att ta den för begravningen är viktigare.Minns inte om det var polisen som utfärdat p-boten men jag antar det.

De privata parkerings bolagen som tex Carpark vilka jag själv har arbetat för har bara bevakning på privat mark, antingen mark som de själva äger,mark som de hyr eller har ett kontrakt med markägaren.Oftast är det bevakning av bostads områden där bostadrättsföreningen/fastighetsägaren har avtal med p-bolaget. Vad som gäller övervakning på de platserna bestämmer bostadsrättsföreningen/fastighets ägaren tillsammans med p-bolaget. Tex säger fastighetsägaren att det inte ska finnas några parkerade bilar eller motorcyklar inne på området så skyltas det upp med en (ZON-tavla) vilket betyder parkerings förbud, där gäller aktiv på och avlastning och normalt en maxgräns utan aktivitet vid fordonet är 10 min, i vissa fall förekommer en längre tid då brf/fastighetsägaren anser det nödvändigt. (på kommunal mark är denna tiden kortare än 10 min)

Att stå på en trottoar på kommunal mark är som att parkera på en handikapp, P-bot utfärdas direkt utan väntetid och här i jkpg kostar det 600 kr på trottoaren, vet ej vad det kostar att stå på handikapp på kommunal mark, men på privat är det 600kr.

Hoppas att det gav lite mer klarhet.

/Bad

frajje

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda Cbr
prulle skrev:
2127995 Jag har fått p-bot på cykeln när jag parkera den mot en husväg kan omöjligt hindrat någon. :näsblod Lappen fästes med strips.. Fattar bara inte hur dom kan böt fälla en cykel jag mennar vem ska dom skicka in kasso brevet till? Den som står förförsäkringen? Böterna va på 200 och jag va typ 11 år så morsan betala det varför fatta jag aldrig.

Öhh, de där låter fan helskumt!!! :huvet ... men kan ju inte bötfälla ett ej registrerat fordon.. Ingen som kan veta vem som äger den... Sanslöst..
Skulle aldrig betalat... :4skrika

Heinevik

Guest
Lite sent svar, kankse. Men sätt en parkeringsbiljett på mcn någonstans så att den syns, skriv regnummret på lappen och hoppas att ingen tar bort lappen bara för att retas...:)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln