Parkering med MC

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Tur att vi inte har några lapplisor i Ljungby! :hihi :hihi
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
BAD skrev:
2123730 Jag var med förstående mot mc, men nonchalans är jag inte förstående mot.
Orkar du inte ringa så fortsätt chansa som du gjort,för tydligen betalar du inte p-avgift

vaddå nonchalans. är det några som nonchaleras är det väll oss motorcyklister?
hur tror du det skulle vara om regeringen kom med ett förslag att alla som parkerar (bil, mc, lastbil, moppe, you name it) är tvingade att ringa o kolla med företaget? tror det skulle bli fett med slakt på rosenbad nån solig eftermiddag.

Kan inte regeringen komma på något bättre förslag på hur vi Motorcykelåkare får parkera istället? pinsammt illa.

det handlar inte om nonchalans.

vem fan betalar min teleräkning efter sommaren? alla billister som slipper ringa? ush.

inget illa ment mot dig BAD du bara luftade lite av dom svar du fått tidigare utan vänder mig till idioterna som kom på systemet.

"ursäkta min hund ska bajsa här på gatan. Är det ok? jag tänker plocka upp det jag lovar vill bara inte bli bötfälld för nedskräpning"
 

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
MestHemlig skrev:
2123859 vaddå nonchalans. är det några som nonchaleras är det väll oss motorcyklister?
hur tror du det skulle vara om regeringen kom med ett förslag att alla som parkerar (bil, mc, lastbil, moppe, you name it) är tvingade att ringa o kolla med företaget? tror det skulle bli fett med slakt på rosenbad nån solig eftermiddag.

Kan inte regeringen komma på något bättre förslag på hur vi Motorcykelåkare får parkera istället? pinsammt illa.

det handlar inte om nonchalans.

vem fan betalar min teleräkning efter sommaren? alla billister som slipper ringa? ush.

inget illa ment mot dig BAD du bara luftade lite av dom svar du fått tidigare utan vänder mig till idioterna som kom på systemet.

"ursäkta min hund ska bajsa här på gatan. Är det ok? jag tänker plocka upp det jag lovar vill bara inte bli bötfälld för nedskräpning"

Vad är nochalans mot motorcyklisten? Det jag menade med nonchalans innan var att står det avgiftsbelagd parkering och man inte betalar så får man en kontrollavgift.
Jag har dessutom inte sagt att du MÅSTE ringa! jag sa att jag tyckte att man kunde göra det som en säkerhet att inte bli felaktikt dömd! Hoppas att jag var tydligare denna gången?
Som du märker så uppfattar folk saker man säger på olika sätt och därför är det viktigt att man är så tydlig som möjligt när man förklarar något, kan det inte vara så då att det kan va värt att ringa och förklara tydligt för P-bolaget att du står där med din mc då, samtalet kostar kanske 4-5 kr inte vet jag,beror väl på operatör. Istället för att få en p-avgift på 300kr och som du kanske inte kan få mackulerad för att du inte kan visa en giltig biljett.
Och även om du har en giltig biljett som du tog med dig i fickan när du ställde mc:n så vet ju inte p-vakten om det när han övervakar p-platsen, de är inga tankeläsare.Och då får du ändå en P-avgift som du MÅSTE betala in INNAN du överklagar och kan få tillbaka. Då kommer du antagligen både behöva ringa och även skicka brev, så summan av det kommer bli att du får pröjsa 300 för P-boten,samtalet för överklagan och minst 5.50kr för porto när du ska skicka in biljetten och dessutom kommer du också va väldigt irriterad över omständigheterna. Vilket alternativ föredrar du ??

Vad regeringen gör eller kan göra för oss mc cyklister för att vi ska kunna parkera bättre kan inte jag svara på, men hur man än går tillväga med att lösa saker finns det alltid nån som är missnöjd.

Jag gav bara ett förslag sen får ni andra göra precis som ni vill,om det sen svider i eran plånbok så gör inte det mig någonting.
Vill man parkera bekvämt så får man betala för det så enkelt är det.

Det enda som skulle vara effektivt är att det finns ett separat P-hus för mc i stan. Då får man betala för den tid man stått när man åker ut.Eller att köra in i ett vanligt p-hus.

Och det där med hund bajset var en väldigt dålig jämförelse!Det är rent sunt förnuft att plocka upp skiten från sina husdjur och har inget med att betala parkeringsavgift o göra.
 
Last edited:

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
BAD skrev:
2123962 Vad är nochalans mot motorcyklisten? Det jag menade med nonchalans innan var att står det avgiftsbelagd parkering och man inte betalar så får man en kontrollavgift.

asså du skrev i ditt inlägg om MC hus osv. det finns MC platser i stan men jag ska väll inte behöva parkera på andra sidan stan för att sedan behöva ta bussen till badhuset.
(jag bor 4 mil fån Jönköping)
om du räknar ut antalet gånger du kasnek behöver parkera under en sommar är det ganska många och för att först betala p-biljetten (hutlösa priser nuförtiden) sen behöva ringa varje gång.. då blir det en del pengar. Som jag som skall åka MC semester lite i sommar 2 veckor västkusten om vädret tillåter. kommer behöva parkera ganska många gånger då jag vill gå lite på stan ibland osv.

räkna sedan ut på en hel sommar för oss som kör mycket.
Och hur är det tänkt att man ska göra där det är P-Skiva? (om ni vet vad det är eller om det är någon lokal pryl dom hittat på i jönköpingsområdet?)
 

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
MestHemlig skrev:
2123978 asså du skrev i ditt inlägg om MC hus osv. det finns MC platser i stan men jag ska väll inte behöva parkera på andra sidan stan för att sedan behöva ta bussen till badhuset.
(jag bor 4 mil fån Jönköping)
om du räknar ut antalet gånger du kasnek behöver parkera under en sommar är det ganska många och för att först betala p-biljetten (hutlösa priser nuförtiden) sen behöva ringa varje gång.. då blir det en del pengar. Som jag som skall åka MC semester lite i sommar 2 veckor västkusten om vädret tillåter. kommer behöva parkera ganska många gånger då jag vill gå lite på stan ibland osv.

räkna sedan ut på en hel sommar för oss som kör mycket.
Och hur är det tänkt att man ska göra där det är P-Skiva? (om ni vet vad det är eller om det är någon lokal pryl dom hittat på i jönköpingsområdet?)


Som sagt jag gav bara ett tips, hur mycket man vill åka i stan o parkera är upp till var och en.Visst blir det mycket om man ska parkera 10 ggr per dag, men en parkering är en betaltjänst som alla andra tjänster.Skulle det inte va avgift inne i stan så blir det kaos tillslut, det var strejk för några år sen för kommunens lapplisor och folk ställde sig hejvillt.De privata p-bolagen var dock inte i strejk fast det visste inte folk för tidningarna hade skrivit fel i all hast att få ut en "god" nyhet.Men när folk blev varse att vi fortfarande jobbade som vanligt så blev vi nerringda av folk som sa att de står bilar både här o där och blockerar och vi måste komma o lappa, men vi kunde inte hjälpa dem,för på kommunens mark hade vi inga befogenheter.Våra parkeringar såg ut som hej kom o hjälp mig den första veckan, de som har varit snåla och inte viljat betala 10kr i timmen för att stå inne i centrum såg sin chans nu och det var fullproppat med bilar,det gick knappt komma ut eller in.

Var och en har ju ansvar för sitt egna fordon, och jag kan tyvärr inte komma på nåt bättre förslag än de jag sagt tidigare.även om det kostar lite mer att ringa så kostar det långt ifrån lika mycket som att få 10 böter på 300kr eller mer varje dag som sen ska överklagas.

Om du tycker 10kr/tim är mycket ska du inte åka till sthlm eller gbg. :)

Det ända att göra är väl att skicka in ett förslag till kommunen på hur du vill att de ska göra så du kan parkera lättare och sen vänta på svar.

Jag hinner inte skriva mer just nu i detta inlägget, ska iväg o dricka lite öl,och så fick jag lite ont i knoppen av allt tänkande och formulerande :lol
 
Last edited:

GiXXeN

jag elvade sist jag körde =)
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
XT660X
he he he

Plocka bort reggskylten och stoppa den i väskan så e ju problemet löst :yoparty

GiXXen- Kungen över fusk :fyllisar
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
En tjej som jag pratade med ang detta (hon jobbar som Pvakt) sa att lös biljett, ta med den. Skulle du få böter så ring p-bolaget, visa biljetten så skriver dom av boten. Voila!!
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Frågade en lapplisa en gång och hon tyckte jag skulle bygga en låsbar låda med genomskinligt lock på hojen :brinnerup
 

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
Japp ta med biljetten som jag sa :) Fast jag la till lite extra med som man skulle kunna göra.. :)

Näähääpp nu ska jag gå och göra en helkroppsrakning innan det är dags för att varva ner med lite öl :)
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Bra tråd tycjer jag, svår fråga, viktigt ämne.
Jag parkerade i centrala Jönköping häromdagen, precis utanför Tingsrätten faktiskt :D , och jag ställde mig bredvid ett cykelställ och jag fick inte böter. Jag har gjort liknande många ggr.
Jag tänker int ringa nån... :lol
 
Last edited:

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Lite här och var faktiskt
Hoj
KTM 525
MestHemlig skrev:
2123859
Kan inte regeringen komma på något bättre förslag på hur vi Motorcykelåkare får parkera istället? pinsammt illa.

Tror du att regeringen stiftar lagar i det här landet?

Skrämmande. Blir mörkrädd när jag tänker på att vuxna, röstberättigade, i detta land har så pass liten koll när det är valår och allt. :gnissla :tungan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag var till Kolmården med hojen i somras så frågade jag en p-vakt där, och hon sa att dom lät hojar stå gratis, eftersom deras p-biljetter vart snodda innan man hade hunnit vända sig om :tummenupp

Bucho skrev:
2125559 Tror du att regeringen stiftar lagar i det här landet?

Skrämmande. Blir mörkrädd när jag tänker på att vuxna, röstberättigade, i detta land har så pass liten koll när det är valår och allt. :gnissla :tungan
Nja, dom kan ju motionera om nya lagar till riksdagen, men det känns ändå lite snett, eftersom parkeringsregler styrs av kommunala regelverk.
 

chomme

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Ort
bagdad
Hoj
r6 2004
med tanke på allt jävla skatt vi betalar så borde det vara gratis parkering åt folket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :huvet
 

saddox

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Honda Fireblade
I Karlstad där jag bor så är det lugnt att stå lite varstans så det är egentligen inget problem, men en smidig lösning finns.
I Danmark så hade de på ett ställe automater där man inte fick ut en lapp(om man inte ville ha en som påminnelse om tiden). Man matade helt enkelt in sitt regnr och slantade pengar. Det borde ju vara mkt enklare för alla.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top