Parkering!?

Tommy.exe

Guest
Du får limma fast den på kåpglaset... varje gång.. ser nog mäktigt ut efter ett tag :D

Nej men vaffan.... du får gå högre upp i kedjan... varje chef har en chef...

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Pratade med en p-lisa här i Stockholm i sommras om vad som gäller när det är fullt på MC-parkeringarna (som det alltid är på sommrarna runt mitt jobb). Enligt henne så kunde man fixa något klistermärke och sen betala med mobilen. Då slipper man problemet med var man ska sätta biljetten. Fast jag vill inte ha nåt fult klistermärke på min hoj.

Nån som vet vad som gäller om biljetten blir stulen och man sedan får en p-bot?

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC -05
Behövs bara att en betalar avgift.

Avgiften är per ruta.

Det är inte riktigt så enkelt, eller ja. Det beror på var du bor. Jag såg ett inslag i TV ang. just mcparkering och hur den ska göras. Det var helt olika i olika kommuner. I en del får du stå på cykelparkering, i en del är dubbelparkering ok osv.

Det enda som var lika i alla kommuner var att alla var lika förvirrade och inte hade några riktigt raka linjer att gå efter.

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Det är inte riktigt så enkelt, eller ja. Det beror på var du bor. Jag såg ett inslag i TV ang. just mcparkering och hur den ska göras. Det var helt olika i olika kommuner. I en del får du stå på cykelparkering, i en del är dubbelparkering ok osv.

Det enda som var lika i alla kommuner var att alla var lika förvirrade och inte hade några riktigt raka linjer att gå efter.

Nej det som är lika är att alla vill ha in så mycket pengar som möjligt på böter :mattias

Det är ju därför de inte godtar att man kan visa upp biljetten m.m :mad:

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
någon som vill ta över?? fan vad jag blir lack på det här.. de bara tjatar om att man mååste sätta lappen på hojen. de skriver alltså inte av någon.

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
nu när det har gått lite tid har jag oxå fått ork att ta upp överklagan. men efter två meningslösa samtal så mailade jag in och bifogade min biljett och pboten.

nu återstår det att se vad jag får för dom.

Hejsan.
Jag har en kontrollavgift som jag vill överklaga.
Jag har fått en kontrollavgift på min motorcykel.
Eftersom det inte går att fästa biljetten på en/min motorcykel på ett säkert sätt, behöll jag
parkeringsbiljetten i fickan,
Eftersom era biljetter inte heller är delbara så att man kan ha en del av biljetten i fickan,
vågar man inte lämna något alls, för hur ska jag då kunna bevisa att jag har betalt avgiften?

Min biljett har nummer XXXX, lördagen den 1 sep 2007. giltig till och med 12:52
På biljetten står det även : BA XXXX XXXXX

min kontrollavgift har debiteringsnummer XXXXXXXXXX
utskriven Klockan från 1221 Klockan till 1228
Mitt registreringsnummer är: XXXXXX

Jag ringde er redan måndagen 3 september, men jag nöjer mig inte med svaret: att man skall sätta lappen helt öppet på en motorcykel.
Därför skickar jag nu detta mail.
Jag hoppas verkligen att ni kan se det orimliga i att placera en parkeringsbiljett helt öppet på en motorcykel mitt i centrala Malmö.
Att jag skulle skriva mitt reg nr på lappen för att ingen annan skulle kunna använda den är ju lika orimligt.
Hur många finns det inte i en storstad som skulle kunna tänka sig att ta lappen bara för att det är roligt.
Sen har vi ju väder och vind som kan ställa till problem.

Sammanfattning. Då jag har haft biljetten i fickan vilket är det ända sättet att förvara era biljetter på när man kör motorcykel eftersom era biljetter inte har någon "minnesbit" att riva av så att man har något att visa upp om biljetten skulle försvinna. Vill jag ha kontrollavgiften struken då jag kan visa upp biljetten i efterhand.

Biljetterna är scannade och bifogade med detta mail.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
nu när det har gått lite tid .....massa text

Lycka till nu, förhoppningvis lyssnar de...för en gång skull.

Läste att någon skrev att man betalade för själva parkeringsrutan (ytan) & att man då kunde stå hur många man vill. Men att ALLA blir bötfällda om de står över tiden. Hur kan då detta vara möjligt, om det bara är självaste p-rutan, den ytan, du betalar för?

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Lycka till nu, förhoppningvis lyssnar de...för en gång skull.

Läste att någon skrev att man betalade för själva parkeringsrutan (ytan) & att man då kunde stå hur många man vill. Men att ALLA blir bötfällda om de står över tiden. Hur kan då detta vara möjligt, om det bara är självaste p-rutan, den ytan, du betalar för?
[/QUOTE]

jo men jag har i alla fall fått reda på att man betalar per fordon.
och det kan jag förstå.

men att de inte vill ta en biljett i efterhand är bara så idiotiskt.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-

jo men jag har i alla fall fått reda på att man betalar per fordon.
och det kan jag förstå.

men att de inte vill ta en biljett i efterhand är bara så idiotiskt.[/QUOTE]

Det finns inga regler som gäller överallt. Tyvärr

Varje plats har sina egna regler och det finns inget centralt regelverk.
Det är upp till oss alla att helt enkelt ringa in på alla parkeringsplatser och fråga hur man skall hantera det på just den specifika platsen.
Detta för att parkeringen är en bit mark som kan ägas av i princip vem som helst och det är deras regler som gäller.

Sedan kan man ju undra om de är riktigt riktiga i de förslagen som ges.
Om man skall ha biljetten i fickan, vad är det som säger att man inte slängt den när det 1,5 månad senare kommer en påminnelse på en P-bot för att någon varit "snäll" och norpat den ?

osv

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10

Det är upp till oss alla att helt enkelt ringa in på alla parkeringsplatser och fråga hur man skall hantera det på just den specifika platsen.

Underligt att det bara är mc-ägar det inte finns solklara regler för, då det gör det om man är bilist??

Last edited:

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06

Underligt att det bara är mc-ägar det inte finns solklara regler för, då det gör det om man är bilist??

ja och de kan ju inte kräva att man ska veta hur man ska göra då det bara står
"placera biljetten väl synlig innanför framrutan på vänster sida"
hade det bara stått hur man skulle göra på mc hade det ju inte funnits något att diskutera.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-

Faktum är att reglerna inte är solklara ens för bilister, Det finns inget centralt regelverk för någon, men vedertaget är att man lägger p-biljetten på insidan av vindrutan.
Det var några som parkerade 2 st smart på en parkeringsruta, och de stötte delvis på samma problem dvs får man stå flera på en biljett.
svaret de fick var att det var olika beroende på var man stod.
Vissa markägare ansåg att man hyrde marken i parkeringsrutan, andra ansåg att man hyrde rätten att parkera, och att detta då endast fick göras på avsett markerat område.

Hur gör Cabriolet bilar om de inte har med sig sin top osv ?
eller som jag såg för någon vecka sedan, en liten gocart med nummerplåt kom körandes på essingeleden, hur parkerar man den och betalar ?

Problemet är att här kommer vi med ett fordon som inte passar in i den vanliga mallen som är en bil dvs 4 hjul med plåtskal och fönster.
varesig storleksmässigt eller möjlighetsmässigt.

TweetyBird

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
VTR 1000F
Om inte annat kan du faktiskt gå på det faktum att det INTE finns någon anvisning/angiven regel på automaten/biljetten ang MC...

Må vara att det är vedertagen praxis hur man skall sätta biljetten på en bil, men det är oxå vedertagen praxis att ett avtal (vilket det här faktiskt i lagens mening är) skall vara tydligt ang vilka regler och vilkor som gäller...

Om det inte finns något angivet kan de inte i efterhand tolka fritt...

Jag fick min p-bot avskriven med det argumentet + att man inte kan sätta en p-biljett på en hoj... Detta var på Mobilia i Malmö... dvs oxå Carpark...

Tilläggas bör väl att jag hade ställt mig på en överbliven triangelformad bit vid en lyktstolpe där ingen bil får plats... De ville då dessutom ha detta till att jag parkerat utanför angivna platser, men köpte argumentet att jag inte orsakade något hinder och lämnade fullständiga platser fria till bilar...

Lycka till
/Markus

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Om inte annat kan du faktiskt gå på det faktum att det INTE finns någon anvisning/angiven regel på automaten/biljetten ang MC...

Må vara att det är vedertagen praxis hur man skall sätta biljetten på en bil, men det är oxå vedertagen praxis att ett avtal (vilket det här faktiskt i lagens mening är) skall vara tydligt ang vilka regler och vilkor som gäller...

Om det inte finns något angivet kan de inte i efterhand tolka fritt...

Jag fick min p-bot avskriven med det argumentet + att man inte kan sätta en p-biljett på en hoj... Detta var på Mobilia i Malmö... dvs oxå Carpark...

Tilläggas bör väl att jag hade ställt mig på en överbliven triangelformad bit vid en lyktstolpe där ingen bil får plats... De ville då dessutom ha detta till att jag parkerat utanför angivna platser, men köpte argumentet att jag inte orsakade något hinder och lämnade fullständiga platser fria till bilar...

Lycka till
/Markus

Men parkeringen på mobilia e ju till och med gratis.:va

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...