Parkeringböter på hojen

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Hittade en fin lite parkeringbot på hojen när jag skkulle köra till jobbet idag. :huvet Det står "Giltig biljett saknas/ej synlig" och det är klart den ej är synlig eftersom jag inte har nånstans att sätta skiten på hojen.:gnissla

Parkeringen tillhör hyreshuset jag bor i men förvaltas av carpark, så istället för bokad p-plats löser man en månadsbiljett i automaten.

Ringde carpark och frågade då hur jag skulle göra då för att få parkera utanför min bostad. Svaret jag fick var att jag bara fick parkera där om själv löste problemet med att kunna sätta biljetten synligt på hojen. :va Och jag fick heller inte parkera vid cykelstället och enligt hyrsevärden fick jag itne parkera i förrådet. Så nu har jag ingenstans att parkera. :huvet

Någon annan som haft samma problem och har något vettigt förslag på hur man löser detta skitproblem??? Carpark tanten föreslog att tejpa biljetten på tanken, men då lär den ju bara sitta där tills det regnar eller att någon ser en månadsbiljett för 250:- som går att sno.

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Låter som ett surt dilemma.
I gbg lappar dom inte hojarna så länge som du står "rätt" parkerad.
Vakterna resonerar som så att dom tror att föraren har biljetten i fickan.
Det tycker jag e ganska juste.
Säg till dom i din stad att lära sig av göteborgarna...

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
urbantiger: läs om, läs rätt ;) "Och jag fick heller inte parkera vid cykelstället"
Jesper:scanna in kvittot, skriv ut på en väderresistent etikett och klistra fast synligt fram på hojen? =)

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
tror det bästa är att kontakta polisen o fråga hur de tycker du ska hantera detta, borde gå att bestrida bötern med. //du hade ju en giltig biljet men den snodde ju nån :rolleyes: :D

Har faktist en giltig biljett så jag har fyllt i en överklagananmälning på carparks hemsida. :tummenupp

Låter som ett surt dilemma.
I gbg lappar dom inte hojarna så länge som du står "rätt" parkerad.
Vakterna resonerar som så att dom tror att föraren har biljetten i fickan.
Det tycker jag e ganska juste.
Säg till dom i din stad att lära sig av göteborgarna...

Men skåningar är tyvär inte lika trevliga av sig som göteborgarna. :huvet

Last edited:

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Har för mig att jag läste för ett bra tag sen om någon som lackade för att han fått en bot. Han ringde tydligen till kärringen och förklarade hur arg han var. Då sa hon att han får skriva ut en biljett, som ägaren får ha med sig, skulle han då få en bot så kan han bevisa att han haft en biljett.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Har för mig att jag läste för ett bra tag sen om någon som lackade för att han fått en bot. Han ringde tydligen till kärringen och förklarade hur arg han var. Då sa hon att han får skriva ut en biljett så har han med sig den, skulle han då få en bot så kan han styrka att han haft biljett genom serienr på biljetten.

Fungerade inte enligt tanten jag pratade med. Jag lät kanske inte tillräckligt irriterad/förbannad.

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
2007 R1
Fungerade inte enligt tanten jag pratade med. Jag lät kanske inte tillräckligt irriterad/förbannad.

här säger dom att man skall betala biljetten som vanligt och skulle man få böter så får man visa de till polisen....
så med andra ord så får man köra till polisen varje gång man vill parkera....:mad:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Ta bort regskylten :tummenupp

Funderar på det, men böterna för att köra utan skylt är ju dyrare än p-böter.
Man kanske kan få en reggskylt brodderad och fastsydd på stället.:va

Men hur är det igentligen, får de inte bogsera bort felparkerade fordon om det saknas regskylt.

Robz

Guest
Funderar på det, men böterna för att köra utan skylt är ju dyrare än p-böter.
Man kanske kan få en reggskylt brodderad och fastsydd på stället.:va
Men hur är det igentligen, får de inte bogsera bort felparkerade fordon om det saknas regskylt.

Kitta så den är lätt att plocka bort och på...
Kolla med polisen - jag tror INTE de får frakta bort med mindre än att den står trafikfarligt till. Och stå parkerad utan skylt måste man ju få göra! Skylten krävs vid färd.

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
01 R1
Det jobbiga är att när du parkerar på en parkering och löser biljett, o jag kommer o tar din giltiga biljett, Du får böter Jag parkerar gratis!!
Du parkerar på en parkerin avsedd för bilar!! Du får en sönderryckt backspegel! Jag hatar dig för att du parkerat OCH fått böter på en parkeringsplats för bilar!!

Men har du en giltig biljett!!?? den satt ju på hojen!!?? o någon snodde ju den!? Problemet är inte ditt!? gör en polisanmälan på biljetten (polisen måste ta upp en anmälan om du vill göra en)och visa carpark den, Passa på å fråga hur de har löst detta problem med försvinnande biljetter för hoj-ägare... ge dig inte be att få ett möte med högre chef!!

Lycka till!!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Anmäl p-biljetten stulen, överklaga boten med hänvisning till "inbrottet din motorcykel"
2. Fixa regplåt "clip-on-edition". Ta bort när du parkar, sätt dit när du kör.. Inte olagligt att köra utan skylt om du inte KÖR med den jue!

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Någon som har bratips på hur man får till en "clipon edition skylt"

Ska ringa till hyresvärden imorn och fråga om jag inte kan få dra upp lite buskar som går utanför uteplatsen så kan jag ju ställa den där.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
jag tycker detta är ett rätt vanligt problem. finns ju ingen direkt regel för hur vi båge åkare ska göra.
var till grönan förra sommarn tänkte ställa oss utanför där men kom på att biljetten skulle ju sitta kvar i fem minuter om man satte den på bågen. ringde parkerings bolaget och fråga om vi kunde stå där och ta med oss biljetten men de gick ju inte. sluta med att vi hitta en gratis parkering en bra bit bort.

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Kardborreband, limma fast det ena på skylthållaren och den andra på skylten...sen är det bara att trycka dit den när du kör och rycka bort den när du parkerar

Stavas det kardborreband?? Ni vet vad jag menar iallafall

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Hoj
1985 Honda NS400R
En polare parkerade sin hoj utanför mig på gatan (godkänd parkering) och fick bot. Han ringde p-bolaget som sa att "reglerna får du prata med polisen om". Sagt och gjort, - han ringde polisen som sa att "du kan väl ta en kopia på biljetten om den skulle bli stulen"...polaren upplyste polismannen om att en cbr ej går att få med inbyggd kopieringsmaskin (möjligtvis Guldvinge!?). Den fullt vuxna myndighetspersonen som kallar sig "lagens väktare" uppmanade då på fullt allvar min polare att "tillverka någon låda som sitter fast på cykeln där du lägger biljetten, - det kan du säkert sälja till dina kamrater sen"...Efter att ha plockat upp sin haka från golvet gjorde polaren en vanlig överklagan (som blev godkänd)...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln