Parkeringböter på hojen

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ha med en liten liten minitejprulle i fickan till skinnstället. Finns smala och små rullar. Tejpa fast biljetten över skattemärket på nummerskylten. Folk tänker inte på (och ser inte heller) att det sitter någon biljett på hojen och snor den därför inte. P-lisan kollar däremot på nummerskylten när böterna ska skrivas, och ser då parkeringsbiljetten.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har då aldrig fått en parkeringsbot på motorcykel. (har parkerat på väldigt många lustiga ställen)

Jag har då stått utanför min lägenhet tillsammans med andra bilar som också parkerat olovlig varav de har fått bot men icke jag. :yoparty

Du måste ha en väldigt sur hyresvärd, en av mina hyresvärdar kontaktade parkeringsfirman helt själv och sa åt dom att inte lappa motorcyklar för säkerhets skull, för att sedan berätta det för mig att det var lungt för mig att stå var jag vill. :yoparty
 

Adam_85

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600 F1
En väldigt trevlig P-vakt informerade mig om vad som gäller för MC-parkering i Göteborg en gång när jag var på väg att parkera fel =)

Fick en broschyr och hittade texten på nätet också:


"Parkering vid cykelställ i Göteborg
Under vissa förutsättningar är det tillåtet för MC att parkera på vardera sidan av ett cykelställ, även om cykelstället är placerat på gångbana.

Det är tillåtet om:
- cykelstället ligger på allmän platsmark (ej kvarters-/tomtmark)
- MCn är ett 2-hjuligt registrerat motorfordon (ingen kopplad sidvagn)
- parkeringen sker i direkt anslutning, inom 2 meter, från cykelställets "gavel"
- marken är hårdgjord (asfalt, plattor o dyl.)
- parkeringen inte inskränker på gåendes säkerhet och framkomlighet eller hindrar annan verksamhet.

Vid parkering på körbana
Där fordon ska ställas i färdriktningen, tillåts MC att parkeras snedställd mot trottoaren på så sätt att MCn tar samma breddutrymme som en vanlig bil."

Så numera parkerar jag alltid bredvid ett cykelställ så blir man aldrg lappad eftersom det är helt lagligt.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Man kanske kan fråga ett "kriminellt" mcgäng om man kan få låna några dekaler av dom? Förhoppningsvis så slipper man boten då eller så kanske inte folk snor ens parkeringsbiljett ;)
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Det dummaste man kan göra är att ta bort plåten, garanterat att polisen bli kontaktad har man inte helt laglig mc (blinkers & däck mm) så kommer dom att meddelas vid din ankomst, har man otur åker man på Böter för larvsaker.


Ta bort plåten är en sak men hur i he*vete ska man kunna få böter för blinkers, dåliga däck och liknande på en parkerad mc :va

Då måste ju hojen framföras av någon och i så fall kan den personen som framför den få böter för sådana brister.

Inget illa menat men låter i mina öron rätt dumt...
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Owe:har du nåt paragrafnummer?
Det känns vädigt mycket som att forsla bort en MC/bil som inte står trafikfarligt eller på privat mark (och ägaren til marken vill ha bort den) är egenmäktigt förfarande.
Dessutom känns det högst otroligt att polisen skulle ha resurser att lägga på att sånt i en storstad i nån större utsträckning.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Köpte små varningsdekaler som varnar för att vindrutetorkarna är strömförande som sitter i varje hörna av vindrutan på bilen väldigt seriösa i gult och svart, vilket gjort att jag knappt får böter längre.
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
Köpte små varningsdekaler som varnar för att vindrutetorkarna är strömförande som sitter i varje hörna av vindrutan på bilen väldigt seriösa i gult och svart, vilket gjort att jag knappt får böter längre.


hahaha! fan va bra! vart köper man sånna? :yoparty
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
hahaha! fan va bra! vart köper man sånna? :yoparty

på en marknad i HBG för ett par år sedan. En annan rolig sak vi gjorde för ett antal år sedan när jag jobbade på ett tryckeri var att vi tryckte upp flyers med hållare som vi satt upp på biljettautomaterna där det stod krama en parkeringsvakt så återkallar vi boten. riktigt seriöst gjort var det, ock riktigt roligt att se:)
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Plocka bort regskylten på en utomhusparkerad hoj? Känns lite som att be om att få den stulen...
 

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Sthlm/Solna
Hoj
nothing atm
En annan grej är ju att använda kapell. Först och främst tror jag det inte drar till sig blickar heller (som när hojen står "naken"), sen tror jag faktiskt inte att dom har någon större lust att börja lyfta å gojsa med nån annans kapell för att komma åt och se regnumret. Som grädde på moset kan man ju såklart även plocka bort plåten, om man nu har en enkel metod att få dit & den den.

Eller kanske ännu bättre, fixa ett kapell som är låsbart så att dom inte ens kan lyfta upp och se regplåten hur gärna dom än vill :tungan

:tummenupp
 
Last edited:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Owe:har du nåt paragrafnummer?
Det känns vädigt mycket som att forsla bort en MC/bil som inte står trafikfarligt eller på privat mark (och ägaren til marken vill ha bort den) är egenmäktigt förfarande.
Dessutom känns det högst otroligt att polisen skulle ha resurser att lägga på att sånt i en storstad i nån större utsträckning.

Kan säga att jag har suttit på uppställningsplatsen för fleparkerade bilar osv (då jag jobbar för Securitas) kan jag intyga att alla bilar som lapplisorna hittar utan regplåt bärgas dit. Det handlar inte om att det är fleparkerat el inte. Saknas regplåten så bärgas den i alla fall från innerstan och troligen oxå på andra ställen som lapplisorna går på.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
En liten update för de som är intresserade.

Har inte hunnit ringa till hyresvärden då jag har haft fullt upp på jobbet.

Pratade precis med grannen som sa att hon också fått böter på sin hoj i somras med samma motivering. Ej synlig biljett.
Hon stod då parkerad sidan om en parkeringsruta, en liten bit som blivit över där ingen bil får plats. Hon hade dock inte överklagat.

Men hon ringde till carpark och frågade dem hur hon skulle placera biljetten på motorcykeln. Då hade de sagt till henne att kontakta Yamaha eftersom det var ett konstruktionsfel om man inte kunde fästa biljetten. :gnissla :arsele :va

Hon hade också pratat med akelius som kunde erbjuda henne garage. Dock inget inärheten så då hade hon varit tvungen att först köra bil till garaget för att sen ta mc:n och köra vidare till jobbet. :huvet
 

Robz

Guest
Plocka bort regskylten på en utomhusparkerad hoj? Känns lite som att be om att få den stulen...
Ööhh... jaha - varför det??
Vad är skillnaden för en tjuv att plocka bort den själv mot att detta redan är gjort :va Tvärtom vill nog inte en tjuv gasa runt utan skylt och ev bli stoppad pga detta.
Skulle t o m gissa att det är en stöldförebyggande åtgärd :tummenupp

Kan säga att jag har suttit på uppställningsplatsen för fleparkerade bilar osv (då jag jobbar för Securitas) kan jag intyga att alla bilar som lapplisorna hittar utan regplåt bärgas dit. Det handlar inte om att det är fleparkerat el inte. Saknas regplåten så bärgas den i alla fall från innerstan och troligen oxå på andra ställen som lapplisorna går på.

A L L A är ett starkt uttalande....
Hojen fastkedjad och utan regskylt, på vettig plats. Ställer mig ytterst frågande till att den blir flyttad!
 

UltraForm

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Mjörn
Hoj
CBR 600F
En liten update för de som är intresserade.

Men hon ringde till carpark och frågade dem hur hon skulle placera biljetten på motorcykeln. Då hade de sagt till henne att kontakta Yamaha eftersom det var ett konstruktionsfel om man inte kunde fästa biljetten. :gnissla :arsele :va

Kan man välja till fäste för biljett som tillbehör?

CarPark i malmö/Lund är helt väck. En kompis fick böter fast han hade biljett som satt i rutan. Problemet då var att det fanns två biljetter som man kunde se. den nya satt i rutan medans en gammal låg på panelen. kan ju gissa vilken dom "såg". För att få den avskriven krävde dom vittnesuppgifter på att biljetten var hans och att han varit på platsen samt fotografi på platsen med biljetterna i rutan. som tur va tog kompisen kort med mobilen. men mycket jobb för en bot var det. :huvet
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Ööhh... jaha - varför det??
A L L A är ett starkt uttalande....
Hojen fastkedjad och utan regskylt, på vettig plats. Ställer mig ytterst frågande till att den blir flyttad!

skrev iofs bilar???????????
skrev inget om hojar faktiskt!!!!! Men egentligen borde den bli flyttad om den saknar regskylt även om den står på en vettig plats.
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
På bilen har jag en avsedd transparent (såklart) plastficka som jag sätter biljetten i. Den är självhäftande så en sådan borde kunna sättas på t.ex kåpglaset. Även om den blir blöt så lär den inte bli förstörd. Å andra sidan så kanske någon snor biljetten när den är så lättillgänglig.
 

Robz

Guest
skrev iofs bilar???????????
skrev inget om hojar faktiskt!!!!! Men egentligen borde den bli flyttad om den saknar regskylt även om den står på en vettig plats.

OK - A L L A bilar blir flyttade :)va )
Varför BORDE den bli flyttad? Som jag ser det så har väl lagen tillkommit för att ge "markägaren" större makt att bestämma över sin yta (vilket ju faktiskt kan vara OK). Men om markägaren inte kommer till ekonomisk skada (av att icke betalande hoj upptar en plats, eller som i detta fall FAKTISKT BETALANDE), om fordonet står "ur vägen" och om skiten kostar massor av jobb/tid att flytta (skära en kedja som polisen måste vara med och göra)... så nej, den lär inte bli flyttad.

Du verkar förresten ha något fel på ditt tangentbord - det ger massor av upprepade tecken.:confused:
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top