Parkeringböter på hojen

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Flera
Läst tråden och blir lite förvånad
Blanda inte ihop barkeringsbot med kontrollavgift
Boten är betydligt "krångligare" och där gäller mig veterligt de regler som nämnts om flyttning, en bot utfärdas av kommunen eller polisen och polisen kan avskriva den. Bot kan bara skrivas ut avseende allmän mark/plats
Men kontrollavgift är mycket "lösare" men det går inte att flytta fordon hur som helst och gör fastighetsägaren det så kan det bli tal om egenmäktigt förfarande. Polisen har överhuvud taget inte med parkering/uppställning att göra om det är privat mark. Vill fastighetsägaren få bort hojen eller vad det nu är så får han gå till tinget.
Sedan går det alltid att diskutera om var "kvittot"/biljetten finns men på allmän plats kan den blivit stulen eller blåst bort vilket kan vara svårt att bevisa men det kan också vara så att den inte synts eller vakten/polisen har dålig syn och missat biljetten eller är inte tillräckligt kompetent att klara uppgiften, då är det bara att sända in kopia på biljetten och tala om att de har missat den (detta förutsätter att Du har en "giltig biljett")
Om det är polis eller kommunal vakten som inte kan trafikreglerna vilket inte är ovanligt, då är det bara att överklaga till polisen (sedan kan det vara svårt att få en polis att erkänna att De har gjort fel men det går att dra till tinget utan kostnad men mycket "bök") om det är parkeringsbolag är det mycket jobbigare de har inget ansvar och trafikregler gäller inte utan det är deras egna regler som gäller enligt det avtal som de skall ange (ex skyllt när Du kör in på området)
Om Du "överklagar" och får rätt glöm bara inte din rätt att begära ersättning för dina kostnader mot parkeringsbolaget

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
OK - A L L A bilar blir flyttade :)va )
Varför BORDE den bli flyttad? Som jag ser det så har väl lagen tillkommit för att ge "markägaren" större makt att bestämma över sin yta (vilket ju faktiskt kan vara OK). Men om markägaren inte kommer till ekonomisk skada (av att icke betalande hoj upptar en plats, eller som i detta fall FAKTISKT BETALANDE), om fordonet står "ur vägen" och om skiten kostar massor av jobb/tid att flytta (skära en kedja som polisen måste vara med och göra)... så nej, den lär inte bli flyttad.

Du verkar förresten ha något fel på ditt tangentbord - det ger massor av upprepade tecken.:confused:

Har jobbat en hel del inom lantbruk och vet att många bönder har problem med folk dumpar stulna bilar eller bilar med bortslipade chassinummer på fälten. På så sätt kan jag förstå om lagen tillkommit, men om ett fordon står inom en parkeringsruta med ett ramnummer som gör fordonet identifierbart(stavning?) bör de ju inte kunna få lov att flytta fordonet hur som helst...?

Någon som har något vaettigt svar angående bortbogsering av fordon?

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
OK - A L L A bilar blir flyttade :)va )
Varför BORDE den bli flyttad? Som jag ser det så har väl lagen tillkommit för att ge "markägaren" större makt att bestämma över sin yta (vilket ju faktiskt kan vara OK). Men om markägaren inte kommer till ekonomisk skada (av att icke betalande hoj upptar en plats, eller som i detta fall FAKTISKT BETALANDE), om fordonet står "ur vägen" och om skiten kostar massor av jobb/tid att flytta (skära en kedja som polisen måste vara med och göra)... så nej, den lär inte bli flyttad.

Du verkar förresten ha något fel på ditt tangentbord - det ger massor av upprepade tecken.:confused:

Jag skrev att alla bilar som lapplisorna HITTAR utan regplåt. Och sedan skrev jag oxå innerstan.
Vad är ditt problem?????? Och nej det är inte fel på mitt tangentbord. Jag gillar att skriva många tecken i rad.

Last edited:

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
XJR1300
En annan grej är ju att använda kapell. Först och främst tror jag det inte drar till sig blickar heller (som när hojen står "naken"), sen tror jag faktiskt inte att dom har någon större lust att börja lyfta å gojsa med nån annans kapell för att komma åt och se regnumret. Som grädde på moset kan man ju såklart även plocka bort plåten, om man nu har en enkel metod att få dit & den den.

Eller kanske ännu bättre, fixa ett kapell som är låsbart så att dom inte ens kan lyfta upp och se regplåten hur gärna dom än vill :tungan

:tummenupp

Enligt vad jag lärt mig så får inte lapplisorna vara på ditt fordon.
De ska slida in boten under torkaren och inte lyfta på den.
För att slippa ha sönder saker o ting.
Därför tror jag att ett kapell är det bästa allternativet.
Mitt kapell har hål för kedjan. då kan man inte dra upp o kolla regnummret.

Köp kapell - kostar som en p-bot eller kontrollavgift.

/D

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
har för mig att om man nu sätter en biljett på hojen kan man ta en bild med mobilen som bevis om det nu är så att den blåser bort eller där är någon som skulle sno den.

en annan fråga....vad kostar det att köra utan reg skylt?? och om man har den under cutsen??

Robz

Guest
har för mig att om man nu sätter en biljett på hojen kan man ta en bild med mobilen som bevis om det nu är så att den blåser bort eller där är någon som skulle sno den.
en annan fråga....vad kostar det att köra utan reg skylt?? och om man har den under cutsen??

Trist om ngn snor ett månadskort för 250:- och uppåt...
1500pix för alla skyltfel; Felplacerad, Mini, Ingen, Falskskylt, Uppochned, Bakåfram, Utåin....

Dessa är i hög kvalle!
http://www.barnvagnsskyltar.com/
:D

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
Trist om ngn snor ett månadskort för 250:- och uppåt...
1500pix för alla skyltfel; Felplacerad, Mini, Ingen, Falskskylt, Uppochned, Bakåfram, Utåin....

Dessa är i hög kvalle!
http://www.barnvagnsskyltar.com/
:D

har ingen barnvagn och ska inte ha någon heller hehe :D
men du stämmer det med priset för jag har hört att det är dyrare om man inte har någon skylt alls. billigare om den bara är lite osynlig

Owe

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Honda CBR600RR & KTM LC4 SM/Offroad
Här har ni lite lagar och parargrafer att läsa så kan diskussionen fortsätta. Läst dom.
Finns även ytligare paragrafer och lager som skiljer Kommunal och privat mark

Om man använder mc kapell så måste registreringsskylten kunna läsas annars får behörig person avtäcka fordonet och ej återställa kapellets plats.

Fordon som kan styrkas med registreringsskylt eller annan idemärkning bärgas inte kolla länken om var dom bärgas, kommer få en kontrollavgift eller felparkeringsavgift aldrig en bot eller böteslapp.

www.parkeringsbolag.se/lagar.htm

http://www.riksdagen.se/webbnav/ind...ing&titel=&bet=&rm=&nr=&sort=rel&nid=3910&a=s

Robz

Guest
har ingen barnvagn och ska inte ha någon heller hehe :D ...men du stämmer det med priset för jag har hört att det är dyrare om man inte har någon skylt alls. billigare om den bara är lite osynlig

Jag menade att man billigt kan "skräddarsy" sin Moppeskylt och det blir samma bot som felplacerad skylt... Har själv skaffat sådana (även för bilen). På träffar och banåka, när tjyvar kollar regnummer för framtida kvällsjobb, är dessa ypperliga.
Annars är Kids rätt kul faktiskt :tummenupp

Mig veterligen är det samma bot på alla regskyltsförseelser, oavsett art - 1500 pix.

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Om man använder mc kapell så måste registreringsskylten kunna läsas annars får behörig person avtäcka fordonet och ej återställa kapellets plats.

"annars får behörig person avtäcka fordonet och ej återställa kapellets plats."

Står det skrivet exakt så? Behörig person = Lapplisa/Polis, eller vadå?
Var kan jag läsa om just det, direkt-länka gärna.

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
Jag menade att man billigt kan "skräddarsy" sin Moppeskylt och det blir samma bot som felplacerad skylt... Har själv skaffat sådana (även för bilen). På träffar och banåka, när tjyvar kollar regnummer för framtida kvällsjobb, är dessa ypperliga.
Annars är Kids rätt kul faktiskt :tummenupp

Mig veterligen är det samma bot på alla regskyltsförseelser, oavsett art - 1500 pix.

jepp nu har jag fått det på papper iaf. utan regskylt 1500, med miniregskylt 1500. har man den under cutsen men det är original så är det annat pris. första dagen man kör och så får man fan böter på 1500 för att man inte har skylt. tur iaf att de precis tagit bort fartkameran, annars hade de nog skrapat bort mitt A i körkort, aj aj aj.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Hur fan gör man nu om jag vill överklaga deras beslut. :mad:

Står att biljetten ska vara placerad enligt föreskrifterna. Hittar inte föreskrifterna på deras hemsida men har för mig att det ä något om att den ska ligga till vänster inanför vindrutan.

Det finns iaf inga föreskrifter för mc.

Bifogat

• biljettbrev.jpg
    biljettbrev.jpg
    160.1 KB · Visningar: 107
Last edited:

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jag tycker du skall bestrida deras krav med anledning av att du hade betalt och att föreskrifterna ej säger något om hur biljetten skall fästas på en MC. Om det nu är på det viset. Du har ju t ex ingen vindruta på din hoj.

Sen tycker jag att du skall kontakta Carpark och kolla om ni inte kan lösa den framtida frågan på något enkelt sätt. T ex att du skickar in en kopia av biljetten samt vilket regnr det rör sig om till dem varje månad, eller nåt dylikt.

Tina G är en fegis som inte skriver ut sitt fulla namn? :)

Robz

Guest
Eftersom hon "bara" följer reglementet som anställd på Kundservice och inte riktigt kan fatta beslut som går emot reglementet, hade jag ringt Kundservicechefen för en diskussion. Förbered samtalet med stolpar och alternativa svar beroende vart samtalet går.

Om det fortfarande ser dåligt ut bör samtalet avslutas med; "Hur går jag nu vidare, vilken instans skall jag kontakta, skall ni ha kopia? Eftersom att jag i juridisk mening HAR betalt för min plats och bevisat det för er, kommer jag att bestrida detta så långt det går...:va " :)mad: )

Tillse bara att inte göra det till en prestigesak genom hot - han skiter säkert i CarParks eventuella rättskostnader.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Jag tycker du skall bestrida deras krav med anledning av att du hade betalt och att föreskrifterna ej säger något om hur biljetten skall fästas på en MC. Om det nu är på det viset. Du har ju t ex ingen vindruta på din hoj.

Sen tycker jag att du skall kontakta Carpark och kolla om ni inte kan lösa den framtida frågan på något enkelt sätt. T ex att du skickar in en kopia av biljetten samt vilket regnr det rör sig om till dem varje månad, eller nåt dylikt.

Tina G är en fegis som inte skriver ut sitt fulla namn? :)

Oj, jag kanske skulle suddat hennes namn. Antaligen inte hennes fel.

Eftersom hon "bara" följer reglementet som anställd på Kundservice och inte riktigt kan fatta beslut som går emot reglementet, hade jag ringt Kundservicechefen för en diskussion. Förbered samtalet med stolpar och alternativa svar beroende vart samtalet går.

Om det fortfarande ser dåligt ut bör samtalet avslutas med; "Hur går jag nu vidare, vilken instans skall jag kontakta, skall ni ha kopia? Eftersom att jag i juridisk mening HAR betalt för min plats och bevisat det för er, kommer jag att bestrida detta så långt det går...:va " :)mad: )

Tillse bara att inte göra det till en prestigesak genom hot - han skiter säkert i CarParks eventuella rättskostnader.

Ska ringa och höra med dem imorrn. Det jag mest undrar är om någon har nån erfarenhet av att överklaga ett sånt här papper.
Betalar jag inte inom 10dagar lägger de på en avgift för varje påminelse, och jag vet inte hur många påminelser det blir innan kronofogden.

Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
En lite update.

Ringde till hyresvärden i ett annat ärdende och kom då till en trevlig tjej och passade på och fråga om jag fick parkera vid cykelstället efter att förklarat läget. Hon hade ingen aning men skulle kolla upp det. Fem minuter senare ringer hon efter att hon pratat med chefen på carpark och sa att jag skulle ringa dit så skulle de fixa det.

Efter att ha blivit kopplad fram och tillbaka lite (blev t.o.m. kopllad till en parkeringsvakt i lund) fick jag mobilnumret till deras chef. Då vart det helt plötsligt inga problem att betala parkeringen vi faktura. :gnissla

Var ju det jag ville från början. Frågade t.o.m. om detta när jag flyttade in.

Det hjälpte dock inte för att slippa överklaga så jag ska försäka skriva ihop nåt vettigt att skicka som överklagan nu.
Bör ju inte var några problem. Det står att biljetten ska ligga placerad enligt föreskrifterna. Hittintills har de inte kunnat säga vad det finns för föreskrifter ang mc.
De föreskrifter jag känner till har jag fått via telefon, hittar inget om det på varken deras hemsida eller biljettautomat.

Men nu får jag iaf lov att parkera utanför lägenheten utan att behöva ha en synlig biljett. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln