Parkeringsavgift - motorcykel.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hejsan på er. Jag har en fråga.

Idag parkerade jag min motorcykel vid Bromma sjukhus utanför Stockholm då jag skulle upp och besöka en kompis. Där finns ingen motorcykelparkering så jag ställde hojjen på en vanlig p-ruta för bilar på parkeringen utanför sjukhuset. Och för övrigt stod det redan en annan motorcykel i p-rutan. När jag kom tillbaka efter ca 30 minuter hade jag åkt på parkeringsböter. Hojen bredvid, som för övrigt var min flickväns hoj då hon också besökte vår kompis samtidigt, hade INTE fått någon bot.

Jag stoppade en p-vakt på gatan för några år sedan och frågade vad som gäller och hon svarade att dom aldrig bötfäller motorcyklar då det inte finns någonstans att sätta parkeringsbiljetten. Risken är för stor att någon stjäl biljetten och använder den själva i sin bil istället var vad hon sa. Jag var dock inne på Stockholm stads webplats ikväll och där står det tyvärr uttryckligen angående motorcykelparkering att: "På vanliga p-platser måste du däremot lösa biljett. Du får inte parkera på trottoaren. Vissa mc-platser gäller inte på vintern."

MC - Parkeringsregler

Jag har personligen aldrig någonsin hört talas om någon som betalat parkeringsavgift för sin motorcykel och jag har heller aldrig hört talas om någon som bötfällts. Någon som vet vad som gäller enligt lag? Man kan ju omöjligt lägga parkeringsbiljetten på motorcykeln?? Den skulle ju blivit stulen ganska omgående. Detta var också exakt vad p-vakten jag pratade med sa.

Vid Bromma Sjukhus, som för övrigt håller på att läggas ner och sista avdelningen ska flytta på tisdag till St Görans sjukhus inne i stan, finns det som sagt inga motorcykelparkeringsplatser och att ställa hojjen någon annanstans än på bilparkeringen känns direkt olämpligt. Och i och med att sjukhuset håller på att läggas ner stod det bara ca 4 - 5 bilar på parkeringsplatsen och det finns säkert 50 parkeringsplatser där. Minst.

Är det någon som vet vad som står i lagen om detta? Är det upp till varje kommun att bestämma eller finns det någon rikstäckande lag vad det gäller parkeringsavgifter och motorcyklar. Vore otroligt tacksam för svar. Jag är sur....:huvet

Dom kan väl inte mena att man ska betala parkeringsbiljett och ha lappen i fickan och ÖVERKLAGA boten varje gång man får böter??? :mad: Det är ju enda möjligheten som jag ser det.....

Någon som vet? Gärna om någon har en hänvisning till någon lagtext/paragraf.

MVH//Jan

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Det jag fått lära mej är att vi har samma regler för parkering som för bilar om det inte är skyltat annorlunda, (dvs MC-rutor, etc). Det betyder att vi ska lösa p-biljett och använda p-skiva där reglerna är sådana.

Men sedan har jag hört att andra kommuner kan ha lite avvikelser. På vissa ställen får man stå vid "cykel ställ" etc. Dock ej i sthlm....

SVMC Artikel:
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=957

P-regler STHLM-stad:

[MC-ruta]Här parkerar du 2-hjulig motorcykel eller moped klass I utan sidovagn, gratis. På vanliga p-platser måste du däremot lösa biljett. Du får inte parkera på trottoaren. Vissa mc-platser gäller inte på vintern

Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jes box baby... Den lokala trafikstadgan gäller... o jag har vänner som fått böter....

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
På huddinge sjukhus står du gratis på mc-parkeringen men på andra platser får man vackert betala som alla andra...(frågade en p-lisa på sjukhuset btw)

Såg ute på gatan utanför (sthlm) så hade grannen fått böter på sin hd med lappen fastklämd i kopplingshandtaget....

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
<om du skall överklaga dina böter så KAN det ju faktiskt vara så att du köpt biljett men någon bilist antagligen snott din eftersom det inte går att låsa in den på en mc. Glöm inte att kolla vilken tid du fick bötern så det inte var precis efter du anlänt till p-platsen, för då har hon troligen sett dig. Har ingen erfarenhet av det själv men detta borde ju kunna hända:)

Zeta84

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
05 Yamaha Yzf R6
hemma på min gata i stan. där hävdar både min BRF och HSB att jag ska ställa joxet i vanliga hoj stället.. samma sak säger lapplisorna nere i centrum..värkar lite luddigt det hela!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
ÖVerklaga!

Här är min överklagan, också för en C1:a. Det funkade för mig, så du kan ju testa:
----------------------------------
Hej Polismyndigheten,
Fick precis en p-bot (425.-) på min 125cc scooter pga ej erlagd avgift.
Eftersom de två MC-parkeringarna i området som vanligt var överfulla stod scootern snyggt uppställd på tvären mellan två bilar med bakhjulet in mot trottoaren. Den stod inte ivägen för något, den skymde inte sikten, den stod heller inte för nära en korsning och den inkräktade heller inte på bilarnas parkeringsutrymme. Den var parkerad enligt alla konstens regler med andra ord.
Eftersom MC-parkeringarna bara sväljer ett fåtal av de MC/mopeder som rör sig i city står det mopeder och motorcyklar inklämda överallt. Antalet mopeder/motorcyklar i innerstaden har ökat lavinartat på senare år, men tyvärr har inte MC-parkeringarnas kapacitet anpassats efter detta.
Var är det tänkt att man parkera?Det är helt orimligt att man som scooterförare skall tvingas erlägga en P-avgift på 20.-/h de dagar man tar sin scooter till jobbet. Under en arbetsvecka skulle detta innebära en kostnad på 900.-. Jag skulle ju lika gärna kunna ta bilen (som tar 5-6 gånger större plats än en moped för övrigt). Förstår ni dilemmat?
Jag tycker inte att det är orimligt att tvingas erlägga P-avgift för scootern, men detta belopp måste ju rimligtvis stå i proportion till P-utrymmet den tar upp. I princip skulle jag kunna erlägga full avgift och parkera scootern så att den ockuperar en hel p-ruta, men så gör ingen MC/mopedförare. Trots detta är vi skyldiga att erlägga full avgift.
Finns det möjlighet att måla upp fler MC-rutor i det här området/city? Vad ska ni göra? Det funkar inte som det är nu. Med allt miljötänk/biltullar etc borde väl folk uppmuntras att köra tvåhjuigt i innerstaden?
Jag har vid ett flertal tillfällen frågat lapplisor om vilka regler och tolkningar som gäller, men det tycks inte finnas någom som verkligen har koll på denna fråga. I och med P-lisornas godtycklighet och ett otydligt regelverk uppkommer en viss tveksamhet vid parkering.
Jag undrar också varför den nitiska P-lisan lappat enbart mitt fordon när det på samma gata stod flera andra tvåhjulingar under samma tidsperiod. Skiljer man på tysktillverkade och Kinatillverkade scootrar, eller har det något med färgen att göra? Lappar lisorna helt godtyckligt? Diskriminering tycker jag.
Jag bestrider av anledningarna ovan denna P-bot och hoppas att ni finner en långsiktig lösning på problemet, för det kan inte vara meningen att en korrekt parkerad tvåhjuling skall tvingas erlägga en avgift om 20.-/h (som för bilar) alternativt bli bötfälld 425.- vid varje tillfälle.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Här är min överklagan, också för en C1:a. Det funkade för mig, så du kan ju testa:
----------------------------------
Hej Polismyndigheten,
Fick precis en p-bot (425.-) på min 125cc scooter pga ej erlagd avgift.
Eftersom de två MC-parkeringarna i området som vanligt var överfulla stod scootern snyggt uppställd på tvären mellan två bilar med bakhjulet in mot trottoaren. Den stod inte ivägen för något, den skymde inte sikten, den stod heller inte för nära en korsning och den inkräktade heller inte på bilarnas parkeringsutrymme. Den var parkerad enligt alla konstens regler med andra ord.
Eftersom MC-parkeringarna bara sväljer ett fåtal av de MC/mopeder som rör sig i city står det mopeder och motorcyklar inklämda överallt. Antalet mopeder/motorcyklar i innerstaden har ökat lavinartat på senare år, men tyvärr har inte MC-parkeringarnas kapacitet anpassats efter detta.
Var är det tänkt att man parkera?Det är helt orimligt att man som scooterförare skall tvingas erlägga en P-avgift på 20.-/h de dagar man tar sin scooter till jobbet. Under en arbetsvecka skulle detta innebära en kostnad på 900.-. Jag skulle ju lika gärna kunna ta bilen (som tar 5-6 gånger större plats än en moped för övrigt). Förstår ni dilemmat?
Jag tycker inte att det är orimligt att tvingas erlägga P-avgift för scootern, men detta belopp måste ju rimligtvis stå i proportion till P-utrymmet den tar upp. I princip skulle jag kunna erlägga full avgift och parkera scootern så att den ockuperar en hel p-ruta, men så gör ingen MC/mopedförare. Trots detta är vi skyldiga att erlägga full avgift.
Finns det möjlighet att måla upp fler MC-rutor i det här området/city? Vad ska ni göra? Det funkar inte som det är nu. Med allt miljötänk/biltullar etc borde väl folk uppmuntras att köra tvåhjuigt i innerstaden?
Jag har vid ett flertal tillfällen frågat lapplisor om vilka regler och tolkningar som gäller, men det tycks inte finnas någom som verkligen har koll på denna fråga. I och med P-lisornas godtycklighet och ett otydligt regelverk uppkommer en viss tveksamhet vid parkering.
Jag undrar också varför den nitiska P-lisan lappat enbart mitt fordon när det på samma gata stod flera andra tvåhjulingar under samma tidsperiod. Skiljer man på tysktillverkade och Kinatillverkade scootrar, eller har det något med färgen att göra? Lappar lisorna helt godtyckligt? Diskriminering tycker jag.
Jag bestrider av anledningarna ovan denna P-bot och hoppas att ni finner en långsiktig lösning på problemet, för det kan inte vara meningen att en korrekt parkerad tvåhjuling skall tvingas erlägga en avgift om 20.-/h (som för bilar) alternativt bli bötfälld 425.- vid varje tillfälle.
Och följande text skickar sedan polismyndigheten oftast till lapplisan i fråga och ber henne/honom att besvara det hela.
Lapplisan skriver ett svar till polismyndigheten som i sin tur skriver tillbaka till dig.

Så man bör välja sina ord ifall man vill att lapplisan inte skall vidhålla sin p-anmärkning. Du kallar vedebörande nitisk, diskriminerande och hoppas på att hon/han inte vidhåller sin lapp. :D

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
hemma på min gata i stan. där hävdar både min BRF och HSB att jag ska ställa joxet i vanliga hoj stället.. samma sak säger lapplisorna nere i centrum..värkar lite luddigt det hela!

Gissar din BRF har lite privat tomtmark och då är det upp till dom var du får och inte får stå. Vet inte vad det är för centrum du syftar på, men många köpcentrum är privat mark och har således egna regler för parkering och egen p-bevakning.

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
Motorcykel
Skönt att man inte kan ha gemensamma regler.. NOT!
Att bilisterna sedan parkerar på mc-parkering och till 99% säkerhet INTE få några böter för detta är bara ironiskt.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Problemet är att reglerna är tydliga, som sagts förut i tråden. MEN helt verklighetsfrämmande.

Jag har varit i kontakt med många på kommuner och frågat vänligt var dom har mc-parkeringar, i Lund så var intresset = 0. I Umeå bl.a påstod personen som var ansvarig att INGEN hade berättat att det var för lite parkeringar för MC. Efter diskussion så sa personen att vi får se över det här. Om det var jag eller ej, men i samband med stenomläggning vid rådhuset så belv det markant mer mc-parkeringar. Prata gärna trevligt med "lapplisor", förklara hur svårt det är. Dom är människor, det påverkar.

Mit råd är följande: ALLA som känner av platser där det inte räcker till med parkeringar så ringer man och förklarar konstruktivt utan ilska med bra argument så kan det hända under. Detta funkar sannolikt inte i städerna där stadsdelsnämderna har budgeterat för nästa års p-botar som inkomstkälla.

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Jag pratade med en p-vakt för ett par veckor sedan när jag parkerade hojen i ett p-hus. Jag frågade vänligt hur jag skulle förhålla mig till biljetter osv och fick svaret att det P-BOLAGET hade som policy att inte lappa MC sålänge det inte inkom pklagomål på hur parkeringen utförts.

Så förutom att olika kommuner har olika regler så skiljer det i förhållningssätt mellan p-bolagen.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Så förutom att olika kommuner har olika regler så skiljer det i förhållningssätt mellan p-bolagen.

Frågade Carpark som gästar vår BRF med jämna mellanrum hur dom ser på MC parkeringen på gården. Får till svar att dom, (dvs dom i bilen vid tillfället) inte lappade hojar som stod vettigt, men att det inte var ngn policy från Carpark. Det betyder att jag kan åka på bot om det är en grinig jävel... BRF för övrigt är inte sympatisk till MC-parkerande på gården... Vid ett sådant tillfälle blir det helt enkelt lotto....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I Umeå bl.a påstod personen som var ansvarig att INGEN hade berättat att det var för lite parkeringar för MC. Efter diskussion så sa personen att vi får se över det här. Om det var jag eller ej, men i samband med stenomläggning vid rådhuset så belv det markant mer mc-parkeringar. Prata gärna trevligt med "lapplisor", förklara hur svårt det är. Dom är människor, det påverkar.

Jag pratade trevligt med en Lapplisa (mest för att hon var jättesöt) i Umeå, BMW-klubben hade någon träff på Café Station och alla MC parkeringar var tagna, hon sa att jag kunde ta en bilruta utan att betala, dom hade som generell regel att inte bötfälla motorcyklar, nu löste det sig ändå genom att några ur BMW klubben flyttade sina hojar till en bilruta och en av dom betalade och satte biljett på hojen.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Så man bör välja sina ord ifall man vill att lapplisan inte skall vidhålla sin p-anmärkning. Du kallar vedebörande nitisk, diskriminerande och hoppas på att hon/han inte vidhåller sin lapp. :D

Men det funkade:tummenupp Hon kanske hade lingonvecka när hon skrev ut boten och fick dåligt samvete över sin bitterhet i efterhand.

Jag har varit i kontakt med många på kommuner och frågat vänligt var dom har mc-parkeringar, i Lund så var intresset = 0. I Umeå bl.a påstod personen som var ansvarig att INGEN hade berättat att det var för lite parkeringar för MC. Efter diskussion så sa personen att vi får se över det här. Om det var jag eller ej, men i samband med stenomläggning vid rådhuset så belv det markant mer mc-parkeringar

Jag brevväxlar på regelbunden basis med trafikkontoret här i stan. Nu senast har jag lyckats få MC-rutan härnere utanför kontoret utvidgad med 5 meter. Samma sak hemma hos mig. Där blev det "dubbel" MC-parkering sedan jag påtalat trängseln. Kul att det faktiskt händer något.

MEN. I morse när jag kom till jobbet är den numera "gigantiska" (15 meter) MC-parkeringen utan för gamla posthuset på Vasagatan bängfull. Skulle tro att vi behöver dubbelt så många MC-parkeringar centralt i stan.

Folk VILL ju åka hoj till jobbet när det går. Man vill det för att slippa köer, biltullar, dyr parkering etc. Tycker bara det är så märkligt att staden inte uppmuntrar detta........

Last edited:

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Inne på sjukhusets område?

Då är det risk att det är "privat" mark!

Vilket tyvärr ofta innebär att de kan göra som de vill!

Dock håller jag med dig till fullo, du borde INTE ha fått böter!

Prova att överklaga, som sagt, man kan juh inte svetsa fast p-biljetten direkt!

/Jocce

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Mit råd är följande: ALLA som känner av platser där det inte räcker till med parkeringar så ringer man och förklarar konstruktivt utan ilska med bra argument så kan det hända under. Detta funkar sannolikt inte i städerna där stadsdelsnämderna har budgeterat för nästa års p-botar som inkomstkälla.

Yes. Det funkar faktiskt. Vore ju toppen om fler engagerar sig lite i det här.
Det tar inte lång tid att dra iväg ett mail och påpeka trängseln/problematiken

Tänk om alla hojåkare kunde bidra med 10 meter extra MC-parkering :D :D

Det bästa vore om det helt avskaffade MC-parkeingarna och lät oss parkera där vi vill så länge hojen står vettigt. Det skulle innebära fler parkeinrgar för bilisterna och lättare för oss på två hjul. Funkar i alla större städer i södra Europa. Ställer man sig korkat så ska man naturligtvis bli lappad.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Jag vet att det inte riktigt hör hit men jag har precis skrivit en överklagan jag också! Dock för bil men jag postar den iaf!

Parkeringsreglerna på parkeringen var max 3 h parkering mellan kl 8-20 vardagar och 8-15 på lördagar

----------------------------------------
Stockholm den 4 september 2008

Kära Polismyndigheten!

Jag önskar härmed bestrida den felparkeringsavgift med ärendenr xxxx-xxxx-x som ålades på min Volvo med registreringsnr XXX 111 den 25:e augusti 2008.

Anledningen till detta baserar jag på dem i dagsläget kända kunskaperna om rumstiden, baserat på en teori av Albert Einstein.

På en parkering där man får stå i 3 timmar mellan klockan 8-20 är det, enligt tidigare nämda teori, OMÖJLIGT att ha överskridigt parkeringstiden innan kl 11 på förmiddagen. Detta behöver man absolut inte vara kärnfysiker och nobelpristagare för att förstå utan alla som klarar av att knyta sina egna skosnören kan räkna ut detta. Trots detta har en parkeringsavgift erlagts mig med förklaringen att jag hade fel ankomsttid på min p-skiva vilket inte stämmer.

Jag parkerade min bil lördagen den 23:e augusti kl halv 2 vilket också min p-skiva visade. Jag anser att en person som jobbar med att erlägga parkeringsavgifter borde kunna räkna ut att man då kan stå parkerad fram till kl 11 på måndagen utan att ha överskridit maxtiden på 3 h.

I denna situation verkar dock så inte vara fallet vilket kanske borde vara en tankeställare till arbetsgivaren om vad man anställer för folk och vilken begåvningsnivå dessa befinner sig på. Ett tips är att ett enklare IQ-test införas innan anställning då man, ev med hjälp av en kulram om så krävs, får räkna på timmar och dygn för att förhindra att dessa personer erlägger Oss stolta och hårt arbetande svenska medborgare med parkeringsavgifter utan fog för det.

För att åskådligöra idiotin i detta erläggande med ytterligare ett exempel:
Säg att jag hade ställt mig på denna parkering kl 17 en torsdag. Alla normalbegåvade människor kan då räkna ut att jag utan att överskrida maxtiden kan stå parkerad fram till kl 11 nästa dag.

Trots detta skulle jag alltså vara tvungen att gå ner till bilen och skruva fram p-skivan från kl 5 till kl 8 någon gång mellan 20-08 för att inte riskera en lika huvudsvag avgift som jag nu fått. Detta är ju helt absurt! Att Storebror ser mig kan jag inte göra så mycket åt men att dem ska tvinga mig springa runt och vrida på p-skivan helt i onödan är ett krav som hör hemma i början av 40-talet i ett land söder om oss där dem i dagsläget säljer billig öl.

Detta är ett solklart exempel på hur en människa som erhållt en form av myndighetsutövning låter detta stiga sig åt huvudet och erlägger parkeringsavgifter för erläggandets skull. Att det ges en provision på skrivna parkeringavgifter är ställt utom alla tvivel med tanke på vilka gruder denna skrevs. Jag är rekomenderar starkt denna människa att fundera på att byta karriär, troligtvis inte till kärnfysiker men kanske Samhall har något att erbjuda.

Jag skulle även vilja utöva min rätt till att få ut namnet på den person med tjänstenr och signatur 8097BL som erlade denna parkeringsavgift på min bil då denna rätt för en person aom erlags parkeringsavgift har fastslagits i tingsrätten tidigare.

Med dem absolut allra vänligaste hälsningarna

Hardrck Ragge
---------------------------------

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag vet att det inte riktigt hör hit men jag har precis skrivit en överklagan jag också! Dock för bil men jag postar den iaf!

Parkeringsreglerna på parkeringen var max 3 h parkering mellan kl 8-20 vardagar och 8-15 på lördagar

----------------------------------------
Stockholm den 4 september 2008

<massa text>

:rofl :rofl
Ibland undrar man vad de håller på med. Är de inte riktigt kloka?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka