Bumpar den här gamla tråden.....
Hittade följande på SMC´s websida:
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8134
Det finns som sagt en dom i Svea Hovrätt från 1999 där en mc-förare vann mot polisen och fick boten upphävd. Länken till pdf-filen:
http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Övrigt/hovrättsdom%20parkering.pdf
Svea Hovrätt konstaterade följande:
"Sammanfattningsvis talar flera omständigheter för att den aktuella bestämmelsen i 11 § 1 i de lokala trafikföreskrifterna inte ska tillämpas för motorcyklar".
Läs hela dokumentet. Men man ska således inte behöva betala parkeringsavgift för mc och av vad jag förstått är inte denna dom överklagad eller att någon annan dom ändrat detta i Stockholms län sedan -99. Däremot gick en dom i hovrätten i Skåne/Blekinge nu i våras (2010) emot och dömde tvärt emot Svea Hovrätt. Men hur som så kan man väl tolka domen från 1999 som att dom som blivit bötfällda här i Stockholm sedan dess blivit det felaktigt. En dom i Svea Hovrätt står över kommunala lagar och blir prejudikat.....
Men SMC rekommenderar att man ska betala parkeringsavgift och endast
en motorcykel per parkeringsruta om man står på en bilruta för att vara på den säkra sidan. Orsaken till det sistnämnda kan man ju fundera över. Det får ju vanligtvis plats åtminstone fyra motorcyklar i en p-ruta men dom vill kanske att motorcyklister ska ta upp så många p-rutor som möjligt för att dom styrande ska se det sjuka i hur olika kommunala varianter det finns gällande motorcyklar och parkering utanför mc-pareringsplatserna. I Stockholm gäller defakto att det är själva parkeringsrutan man betalar för så om en betalar kan andra som också får plats nyttja rutan utan att köpa en biljett. Men enligt domen i Svea Hovrätt gäller inte Stockholms Stads regler för motorcyklar...... Hmmmm......
Varför kan det inte vara enkelt? Varför kan inte samma regler gälla i hela landet? Varför göra det så svårt? I höstas tog jag en sväng ner till Småland, Halmstad och sen tillbaka till Stockholm. På vägen ner stannade jag i Södertälje för att käka lunch. Hittade inte en enda mc-parkering så jag parkerade utanför polisstationen och gick in och frågade. Man vill ju göra rätt för sig. Dom hade ingen aning om vad som gällde i den egna staden vad det gällde mc och parkering. Sen körde jag runt i några minuter och råkade stöta ihop med en p-vakt som jag stannade och frågade. Hon hade inte heller någon aning om vad som gällde. När jag frågade om hon själv lappade motorcyklar blev svaret Nej men hon visste inte vad dom kommunala föreskrifterna sa.....
Som sagt, varför kan det inte vara enkelt.....?
//J