Parkeringsavgift - motorcykel.....

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
JAG skulle gjort såhär. Man ställer hojen, för p-böter, slänger bötern, får påminnelse(?), ringer polisen och säger att man tagit med sig p-biljetten för att den bara blir snodd om man sätter den på hojen. Sen hävdar man bestämt att någon tagit boten och du slängt p-biljetten :)

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Kan bero på att det inte går att fästa p-biljetten på ett vettigt sätt på hojen. Antingen så blåser skiten iväg eller så tar någon medmänniska bort biljetten, bara för att jävlas. :va
/snip/
Underbart det här med miljön, det går att applicera till precis allt.. :yoparty

Det finns sedan länge p-automater som inte använder papperslappar utan p-platserna är numrerade och en automat i närheten håller reda på tiden...

Motorcyklar är inte heller miljövänliga för den delen (inte blir det bättre av att alla plockar bort katalysatorn).

Det får väl plats 4 motorcyklar på 1 bil så beloppet kanske blir 1/4 av kostnaden för att parkera en bil - runt 4kr /tim.
Själv hyr jag garage där en mc-plats kostar 500:-/mån.
Förr gick det att stå på gatan men nu finns det aldrig några platser...
Det beror inte enbart på trängselskatten utan även på att fler företag har flyttat hit MEN framförallt på att folk parkerar sina jävla mopeder och fyrhjulingar på mc-parkeringarna!

Det ska bli fler lapplisor enligt en artikel i lokalblaskan och jag tycker mig märka fler lapplisor nu än för ett år sen - det är numera Securitas som sköter lapplisandet i den norra delen och Bevakningstjänst i den södra delen av kommunen. Lapplisorna tvingades acceptera lägre lön och sämre villkor så dom är antagligen ännu grinigare nu än förut...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vill ni höra på sjuka parkeringsregler?

Där jag bor (bor i radhus) får man parkera sin bil på den anvisade parkeringen i MAX 24 TIMMAR!

Om jag väljer att gå/cykla/moppa/motorcykla/samåka eller på annat miljövänligare sätt ta mig till jobbet en dag, så måste jag ändå gå ut på parkeringen och kallstarta mitt miljövidrigaste fordon och flytta det en ruta varje dygn.

Om jag vill åka bort en vecka får jag lämna nycklarna till någon granne som då lämpligen flyttar sin egen bil och min bil mellan rutorna en gång per dygn, vilket innebär två kallstarter och en massa tomgångskörning.
För att göra saker och ting ännu värre så har jag två bilar...

Visst är det härligt med miljövård.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hejsan alla och tack för alla inlägg.

Hittade följande i ärendet vad det gäller parkeringsbiljetter:

"NÅGRA EXEMPEL SOM INNEBÄR ATT BÖTER SKRIVS UT:
Om du parkerar...

* utanför markerad plats
* längre än tillåten/betald parkeringstid
* utan att erlägga avgift
* utan att ha följt föreskrifter om mätarens användning
* utan synlig parkeringsbiljett/ej synlig
* med felvänd/ej läsbar parkeringsbiljett
* utan synligt parkeringstillstånd
* utan giltigt parkeringstillstånd
* på parkeringsplats reserverat för besökande
* på förhyrd/reserverad plats
* utan synlig eller felvänd/ej läsbar parkeringsskiva
* på parkeringsplats reserverad för visst fordonsslag
* på ett p-förbud i zoner med p-förbud"

och:

"Om biljett saknas
Att i efterhand uppvisa parkeringsbiljett, kvitto eller parkeringstillstånd
eller en P-skiva som saknats eller varit felinställd medför normalt inte att kontrollavgiften avskrivs."

Detta bör ju innebära att man MåSTE lämna parkeringsbiljetten på motorcykeln (i och med att det ju är ett fordon) och blir biljetten stulen är man körd. Och tar man med sig biljetten och överklagar i efterhand så är man körd då också. Det är ju helt VRICKAT!!!

Jag ska ringa lite samtal imorgon och försöka reda ut vad som gäller EXAKT. Så här kan det ju inte vara ju......

//J

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Var försiktiga med felparkerandet i Stockholm nu för Securitas har lagt i en högre växel i sitt parkeringsövervakande...
Från att ha sett dom "lappa" någon gång i bland så ser jag dom flera gånger per dag nu :näsblod
En kollega påstod sig veta att lapplisorna har prestationslön numera!

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Jag åkte på en P-bot i sommar här på innergatan som går mellan hyreshusen.
Har stått där i två sommrar, inget har hänt, men nu i början av Juni satt det en lapp bakom rutan. Bah.

Stod kvar hela sommaren, och inga mer lappar.
Jäkla car-parknybörjare som är nitiska.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Var försiktiga med felparkerandet i Stockholm nu för Securitas har lagt i en högre växel i sitt parkeringsövervakande...
Från att ha sett dom "lappa" någon gång i bland så ser jag dom flera gånger per dag nu :näsblod
En kollega påstod sig veta att lapplisorna har prestationslön numera!

Om alla överklagar kanske de lugnar ned sig. Man kan ju göra så som nån hävdade tidigare i tråden; Påstå att man köpt biljett som legat synlig på MCn men att den blivit stulen. Bättre än inget iaf!

Att överklaga kostar ingenting mer än ett mail.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Det finns sedan länge p-automater som inte använder papperslappar utan p-platserna är numrerade och en automat i närheten håller reda på tiden...

Motorcyklar är inte heller miljövänliga för den delen (inte blir det bättre av att alla plockar bort katalysatorn).

Det får väl plats 4 motorcyklar på 1 bil så beloppet kanske blir 1/4 av kostnaden för att parkera en bil - runt 4kr /tim.
Själv hyr jag garage där en mc-plats kostar 500:-/mån.
Förr gick det att stå på gatan men nu finns det aldrig några platser...
Det beror inte enbart på trängselskatten utan även på att fler företag har flyttat hit MEN framförallt på att folk parkerar sina jävla mopeder och fyrhjulingar på mc-parkeringarna!

Tyckte jag läste någonstans att eu mopederna ska parkeras i mc rutan för att dom ska slippa böter, detsamma gäller för fyrhjulingarna som är eu moped eller mc regg på.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag har talat med en chef på ett av bolagen som bedyrar att lapplisorna har någon form av bonus eller prestationslön!

Alltså drivs de av ondska...

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
App app app... Du får stå där tre timmar, sen måste du åka ut ur parkeringsytan/området och in igen för att få tre nya timmar...
Så om den übernitiska lapplisan har noterat hur dina ventiler stog dagen innan så kan hon påstå att den stått där i mer än tre timmar...
Sjukt va??
Hade en duktig diskussion med en lapplasse i Jakan's centrum där exakt samma regler gäller... Man blir mållös:confused:

Jo men den 3 timmarna har jag ju aldrig överskridigt, det är ju det som är grejen.

På lördagen är det 3 h parkering mellan 8-15 skall tilläggas.

Hur gick det, fick du igenom det?

Vad för regler gällde på övrig tid?

/Jocce

Jag har inte kunnat skica in det än pga jobb och trasiga skrivare.

Tavlan visar som följer:
8-20
(8-15)
Alltså mån-fre 8-20 och lördag 8-15.

Ska begära ut uppgifter från kommun vad som gäller övrig tid så att jag är säker på att jag har mitt på det torra inna jag skickar in den, så här nån vecka efter när den värsta ilskan lagt sig ter sig mitt brev rätt hårt och jag vill ha det svart på vitt innan jag skickar in det bara.

Last edited:

DG

Chiefen
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
Honda Hornet
Jag tror nog att jag slår alla här med konstig parkeringsavgift. Jag hade ställt min mc (en gammal schleten DR 600) utanför ett sommarstugeområde. Jag hade ställt motorcykeln vid sidan av inne i skogen, 10 meter från parkeringen. Där hade idioterna fått för sig att jag stod i vägen och satte en bot på den och som skäl stod obstruearande för andra fordon... Helt fantastiskt.

Jag kom visserligen ifrån boten men ändå!!!

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jo men den 3 timmarna har jag ju aldrig överskridigt, det är ju det som är grejen.

På lördagen är det 3 h parkering mellan 8-15 skall tilläggas.

Jag har inte kunnat skica in det än pga jobb och trasiga skrivare.

Tavlan visar som följer:
8-20
(8-15)
Alltså mån-fre 8-20 och lördag 8-15.

Ska begära ut uppgifter från kommun vad som gäller övrig tid så att jag är säker på att jag har mitt på det torra inna jag skickar in den, så här nån vecka efter när den värsta ilskan lagt sig ter sig mitt brev rätt hårt och jag vill ha det svart på vitt innan jag skickar in det bara.

"Ditt på det torra"? Lessen, men det är bara att betala och se glad ut. Du kommer med största sannolikhet inte att få rätt.

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
BMW R1100S
Eftersom det här är ett gammalt spörsmål hände det sig att jag just idag frågade två lapplisor från Securitas som jag passerade här i Stockholm. De rekommenderar, som också Starstriker säger ovan, att betala med klistermärke och mobiltelefon, så finns ingen biljett att bli blåst på. Jag frågade också om det är okej ställa sig vid ett cykelställ. Den ena av dem hade inte hört talas om det, men den andra sa att man kan stå vid, men inte i, och högst två meter från ett cykelställ. Sen rekommenderade de förstås MC parkeringar också.

Det otäcka är alltså att det kan skilja mellan städer, bolag och lapplisor.

:va

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
hehe.. :tummenupp

jag litar iaf inte på digitala p-biljetter pga att jag jobbar i databranchen.

hardcore p-biljett slår digitala ettor & nollor som kan försvinna i cyberspace... :)

För att vi tillverkar våra egna biljetter typ "tricket.jar" för SL:s SMS-biljetter? :D :arsele :tummenupp :näsblod :yoparty

On a more serious note.

Parkeringsbestämmelser är alltid lokala, dvs olika för olika kommuner. Men galenskaperna slutar inte där. Markägaren kan själv outsourca parkeringskontroll till tex Car-Park. Ofta är det tex bostadsrättsföreningar osv som gör sånt. Gator och trotoarer är också lite speciellt. Ibland är det gatukontoret, ibland är det vägverket, ibland är det kommunen (trotoar tex) och ibland parkförvaltningen (tex stråk med träd o gräsmattor på breda allér mellan körbanor.

Så. Det är bara att känna sig som Don Quixote. Själv har jag fått "p-böter" på både customhojen och gixxern på olika ställen. På ett ställe nyligen så fick jag det när jag stod bredvid en 250cc-scooter. Tror ni den fick någon lapp? NOPE! Frikkin' diskriminering anser jag. Åas kan man inte få sin p-lapp avskriven bara för att p-loppan bestämde sig för att lappa bara den ena. Men man kanske kan vara lite elak och anmäla denne för sin arbetsgivare för arbetsvägran eller liknande :mad: :D

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Honda
Jag har en sån där flärp klistrad på insidan av kåglaset, av samma typ som man kan köpa till bilen. Jag betalar alltid p-avgift, ställer mig mitt på rutan (för jag har betalt för hela rutan). Skriver mitt registreringsnummer på p-biljetten, fotar sedan biljetten med mobilen, och fäster p-biljetten i flärpen.

Kanske inte bulletproof, men jag anser mig ha gjort vad jag kan göra.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky

Det är väl lite tveksamt egentligen, det var nån som testade att parkera två SMART bilar på en p-plats med en biljett. Ena fick böter men inte den som hade biljetten, verkar som om att man ibland betalar per fordon och ibland för p-platsen..

Rent generellt så skulle jag säga att det är high chaparall med mc-parkeringen, alla gör olika och det är som om det beror på vilket håll vinden blåser ifrån.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Bumpar den här gamla tråden.....

Hittade följande på SMC´s websida:

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8134

Det finns som sagt en dom i Svea Hovrätt från 1999 där en mc-förare vann mot polisen och fick boten upphävd. Länken till pdf-filen:

http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Övrigt/hovrättsdom%20parkering.pdf

Svea Hovrätt konstaterade följande:

"Sammanfattningsvis talar flera omständigheter för att den aktuella bestämmelsen i 11 § 1 i de lokala trafikföreskrifterna inte ska tillämpas för motorcyklar".

Läs hela dokumentet. Men man ska således inte behöva betala parkeringsavgift för mc och av vad jag förstått är inte denna dom överklagad eller att någon annan dom ändrat detta i Stockholms län sedan -99. Däremot gick en dom i hovrätten i Skåne/Blekinge nu i våras (2010) emot och dömde tvärt emot Svea Hovrätt. Men hur som så kan man väl tolka domen från 1999 som att dom som blivit bötfällda här i Stockholm sedan dess blivit det felaktigt. En dom i Svea Hovrätt står över kommunala lagar och blir prejudikat.....

Men SMC rekommenderar att man ska betala parkeringsavgift och endast en motorcykel per parkeringsruta om man står på en bilruta för att vara på den säkra sidan. Orsaken till det sistnämnda kan man ju fundera över. Det får ju vanligtvis plats åtminstone fyra motorcyklar i en p-ruta men dom vill kanske att motorcyklister ska ta upp så många p-rutor som möjligt för att dom styrande ska se det sjuka i hur olika kommunala varianter det finns gällande motorcyklar och parkering utanför mc-pareringsplatserna. I Stockholm gäller defakto att det är själva parkeringsrutan man betalar för så om en betalar kan andra som också får plats nyttja rutan utan att köpa en biljett. Men enligt domen i Svea Hovrätt gäller inte Stockholms Stads regler för motorcyklar...... Hmmmm......

Varför kan det inte vara enkelt? Varför kan inte samma regler gälla i hela landet? Varför göra det så svårt? I höstas tog jag en sväng ner till Småland, Halmstad och sen tillbaka till Stockholm. På vägen ner stannade jag i Södertälje för att käka lunch. Hittade inte en enda mc-parkering så jag parkerade utanför polisstationen och gick in och frågade. Man vill ju göra rätt för sig. Dom hade ingen aning om vad som gällde i den egna staden vad det gällde mc och parkering. Sen körde jag runt i några minuter och råkade stöta ihop med en p-vakt som jag stannade och frågade. Hon hade inte heller någon aning om vad som gällde. När jag frågade om hon själv lappade motorcyklar blev svaret Nej men hon visste inte vad dom kommunala föreskrifterna sa.....

Som sagt, varför kan det inte vara enkelt.....? :confused:

//J

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection