Parkeringsavgift - motorcykel.....

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har de inget kommunkontor på Brommaplan? Gå och prata med den ansvarige för parkeringsfrågor och få denna att skriva ett brev. Har alltid funkat för mig!:tummenupp

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
Motorcykel
Har de inget kommunkontor på Brommaplan? Gå och prata med den ansvarige för parkeringsfrågor och få denna att skriva ett brev. Har alltid funkat för mig!:tummenupp

Brommaplan is not the shit. :huvet

Bodde där för en massa år sedan, någon glad tomte gav min bil p-böter när jag flyttade in. var bilen stod? på gräset utanför porten dvs inte på trottoaren eller på körbanan, bara på hyresvärdens tomt.

Helt otroligt, klagade men fick en bumerang av jidder..

Var en student på den tiden och böterna kändes rejält.

Ett stort :arsele som bötfäller studenter :)

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
I Stockholm är det lag på att alla hojar i parkeringsrutan skall betala, dubbelparkering är tillåten.
Se ref. tredje sidan, fråga nummer åtta.
Ref: http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/sammanfattning parkering Sverige.pdf

Det är samma regler för parkeringsbiljetter på MC som för bil, dock finns det oftast gratis mc-parkeringar där ENDAST motorcyklar får parkera. Dvs. inte cyklar, mopeder eller bilar.

Om du fått böter kan du överklaga om du har bevis på att du har betalat, annars så har du ju verkligen inte rätt att står där och ska betala.

Hoppas det löste lite frågetäcken!:)

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
I Stockholm är det lag på att alla hojar i parkeringsrutan skall betala, dubbelparkering är tillåten.
Se ref. tredje sidan, fråga nummer åtta.
Ref: http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/sammanfattning parkering Sverige.pdf

Det är samma regler för parkeringsbiljetter på MC som för bil, dock finns det oftast gratis mc-parkeringar där ENDAST motorcyklar får parkera. Dvs. inte cyklar, mopeder eller bilar.

Om du fått böter kan du överklaga om du har bevis på att du har betalat, annars så har du ju verkligen inte rätt att står där och ska betala.

Hoppas det löste lite frågetäcken!:)

Mc är ett fordon och samma regler gäller som för bilar. Trafikförfattningens (TrF) 3 kap. 52 § säger följande: "Ett fodon skall stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning"

Därav är det olagligt att parkera på tvären mellan bilar. Därav är såväl biljett- och bötesbelopp detsamma för bilar/mopeder/motorcyklar.

Trafikförfattningen häststammar från slutet på 50-talet (när det f.ö bara rullade Volvo PV's på våra gator) så man kan ju tycka att den bör uppdateras för att bättre harmoniera med dagens verklighet.

Det är det här jag håller på att fightas om just nu. Kanske borde man starta en namninsamling på nåt sätt.... Bättre än inget.

Last edited:

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Jag vet att det inte riktigt hör hit men jag har precis skrivit en överklagan jag också! Dock för bil men jag postar den iaf!

Parkeringsreglerna på parkeringen var max 3 h parkering mellan kl 8-20 vardagar och 8-15 på lördagar

----------------------------------------
Stockholm den 4 september 2008

Kära Polismyndigheten!

Jag önskar härmed bestrida den felparkeringsavgift med ärendenr xxxx-xxxx-x som ålades på min Volvo med registreringsnr XXX 111 den 25:e augusti 2008.

Anledningen till detta baserar jag på dem i dagsläget kända kunskaperna om rumstiden, baserat på en teori av Albert Einstein.

På en parkering där man får stå i 3 timmar mellan klockan 8-20 är det, enligt tidigare nämda teori, OMÖJLIGT att ha överskridigt parkeringstiden innan kl 11 på förmiddagen. Detta behöver man absolut inte vara kärnfysiker och nobelpristagare för att förstå utan alla som klarar av att knyta sina egna skosnören kan räkna ut detta. Trots detta har en parkeringsavgift erlagts mig med förklaringen att jag hade fel ankomsttid på min p-skiva vilket inte stämmer.

Jag parkerade min bil lördagen den 23:e augusti kl halv 2 vilket också min p-skiva visade. Jag anser att en person som jobbar med att erlägga parkeringsavgifter borde kunna räkna ut att man då kan stå parkerad fram till kl 11 på måndagen utan att ha överskridit maxtiden på 3 h.

I denna situation verkar dock så inte vara fallet vilket kanske borde vara en tankeställare till arbetsgivaren om vad man anställer för folk och vilken begåvningsnivå dessa befinner sig på. Ett tips är att ett enklare IQ-test införas innan anställning då man, ev med hjälp av en kulram om så krävs, får räkna på timmar och dygn för att förhindra att dessa personer erlägger Oss stolta och hårt arbetande svenska medborgare med parkeringsavgifter utan fog för det.

För att åskådligöra idiotin i detta erläggande med ytterligare ett exempel:
Säg att jag hade ställt mig på denna parkering kl 17 en torsdag. Alla normalbegåvade människor kan då räkna ut att jag utan att överskrida maxtiden kan stå parkerad fram till kl 11 nästa dag.

Trots detta skulle jag alltså vara tvungen att gå ner till bilen och skruva fram p-skivan från kl 5 till kl 8 någon gång mellan 20-08 för att inte riskera en lika huvudsvag avgift som jag nu fått. Detta är ju helt absurt! Att Storebror ser mig kan jag inte göra så mycket åt men att dem ska tvinga mig springa runt och vrida på p-skivan helt i onödan är ett krav som hör hemma i början av 40-talet i ett land söder om oss där dem i dagsläget säljer billig öl.

Detta är ett solklart exempel på hur en människa som erhållt en form av myndighetsutövning låter detta stiga sig åt huvudet och erlägger parkeringsavgifter för erläggandets skull. Att det ges en provision på skrivna parkeringavgifter är ställt utom alla tvivel med tanke på vilka gruder denna skrevs. Jag är rekomenderar starkt denna människa att fundera på att byta karriär, troligtvis inte till kärnfysiker men kanske Samhall har något att erbjuda.

Jag skulle även vilja utöva min rätt till att få ut namnet på den person med tjänstenr och signatur 8097BL som erlade denna parkeringsavgift på min bil då denna rätt för en person aom erlags parkeringsavgift har fastslagits i tingsrätten tidigare.

Med dem absolut allra vänligaste hälsningarna

Hardrck Ragge
---------------------------------

Hur gick det, fick du igenom det?

Vad för regler gällde på övrig tid?

/Jocce

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Mc är ett fordon och samma regler gäller som för bilar. Trafikförfattningens (TrF) 3 kap. 52 § säger följande: "Ett fodon skall stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning"

Därav är det olagligt att parkera på tvären mellan bilar. Därav är såväl biljett- och bötesbelopp detsamma för bilar/mopeder/motorcyklar.

Trafikförfattningen häststammar från slutet på 50-talet (när det f.ö bara rullade Volvo PV's på våra gator) så man kan ju tycka att den bör uppdateras för att bättre harmoniera med dagens verklighet.

Det är det här jag håller på att fightas om just nu. Kanske borde man starta en namninsamling på nåt sätt.... Bättre än inget.

Med dubbelparkering menar jag att man får stå två(fler vet jag inte) MC på samma parkeringsruta. Inte att man får stå över flera rutor!:mattias

Zeta84

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
05 Yamaha Yzf R6
Gissar din BRF har lite privat tomtmark och då är det upp till dom var du får och inte får stå. Vet inte vad det är för centrum du syftar på, men många köpcentrum är privat mark och har således egna regler för parkering och egen p-bevakning.

Gissar på att BRF't inte äger tomten för det e Huddinge kommun som fixar å donar med blommor samt sandar och plogar gångvägar och dylikt. men som sagt va..dimma!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Med dubbelparkering menar jag att man får stå två(fler vet jag inte) MC på samma parkeringsruta. Inte att man får stå över flera rutor!:mattias

Well. Här i Sthlm finns det inga rutor alls längre. Bara "specialrutor" typ handikapp, MC osv. Följaktligen kan man heller ej dubbelparkera :va

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Så parkera fritt och får du en p-bot så gör man väl enligt

1. Vänta in en bilist som kommer och ska dra.
2. Be om att få köpa hans gamla parkeringslapp för en 5 krona.
3. Överklaga och visa upp lappen att du visst hade betalat men kunde ju inte sätta lappen på MC:n eftersom den blir alltid blir stulen
4. Vänta på beslut

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Så parkera fritt och får du en p-bot så gör man väl enligt

1. Vänta in en bilist som kommer och ska dra.
2. Be om att få köpa hans gamla parkeringslapp för en 5 krona.
3. Överklaga och visa upp lappen att du visst hade betalat men kunde ju inte sätta lappen på MC:n eftersom den blir alltid blir stulen
4. Vänta på beslut

Javisst, det är ju det optimala. Men ibland har man inte tid att vänta på bilisten tyvärr.

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Well. Här i Sthlm finns det inga rutor alls längre. Bara "specialrutor" typ handikapp, MC osv. Följaktligen kan man heller ej dubbelparkera :va

Kan inte två hojar stå bredvid varandra i en parkeringsruta?:confused:
Antingen har ni jäkligt smala P-rutor i Huvudstaden, eller så är det du som har en så stor hoj så den tar upp lika mycket plats som en bil!:D

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Jag vet att det inte riktigt hör hit men jag har precis skrivit en överklagan jag också! Dock för bil men jag postar den iaf!

Parkeringsreglerna på parkeringen var max 3 h parkering mellan kl 8-20 vardagar och 8-15 på lördagar

----------------------------------------
en jättefin överklagan...

Hardrck Ragge
---------------------------------

App app app... Du får stå där tre timmar, sen måste du åka ut ur parkeringsytan/området och in igen för att få tre nya timmar...
Så om den übernitiska lapplisan har noterat hur dina ventiler stog dagen innan så kan hon påstå att den stått där i mer än tre timmar...
Sjukt va??
Hade en duktig diskussion med en lapplasse i Jakan's centrum där exakt samma regler gäller... Man blir mållös:confused:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Kan inte två hojar stå bredvid varandra i en parkeringsruta?:confused:
Antingen har ni jäkligt smala P-rutor i Huvudstaden, eller så är det du som har en så stor hoj så den tar upp lika mycket plats som en bil!:D

VI HAR JU INGA P-RUTOR SÄGER JAG! :mad: :huvet :mad:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Varför ska motorcyklar ha rätt att parkera utan att betala egentligen?
Innan trängselskatten så var det inga problem att hitta lediga platser på mcparkeringarna här i stan men nu är det stört omöjligt.

Om mcparkeringarna blir många och stora är risken stor att tjänstemännen får upp ögonen och helt enkelt avgiftsbelägger mcparkeringarna.
Politikerna här vill ju ha "marknadshyror" så varför skulle inte det gälla attraktiva parkeringar i city?

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
Motorcykel
Innan trängselskatten så var det inga problem att hitta lediga platser på mcparkeringarna här i stan men nu är det stört omöjligt.

Om mcparkeringarna blir många och stora är risken stor att tjänstemännen får upp ögonen och helt enkelt avgiftsbelägger mcparkeringarna.
Politikerna här vill ju ha "marknadshyror" så varför skulle inte det gälla attraktiva parkeringar i city?

Kan bero på att det inte går att fästa p-biljetten på ett vettigt sätt på hojen. Antingen så blåser skiten iväg eller så tar någon medmänniska bort biljetten, bara för att jävlas. :va

Btw, ang "miljöskatt/trängselskatt", om vi nu ska betala för allt så kanske det vore dags att betalt för att använda trottoarerna också, de slits och måste underhållas, samtidigt så om det kostar att gå där så går folk mindre, då slipper man undan med mindre underhåll och om folk går mindre så slits inte skorna, slits inte skorna så sparar vi på moder jords resurser.. :D

Underbart det här med miljön, det går att applicera till precis allt.. :yoparty

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Jo, men p-avgiften för MC måste ju stå i paritet till vilket utrymme den tar upp. Idag kostar det lika mycket att parkera en EU-moppe som en husbil eller en Hummer. Helt galet tycker jag.

Kan bero på att det inte går att fästa p-biljetten på ett vettigt sätt på hojen. Antingen så blåser skiten iväg eller så tar någon medmänniska bort biljetten, bara för att jävlas. :va

Det där är rent nonsens. Idag kan man betala sin p-avgift via mobilen. Inga lappar behövs.

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Trafikförfattningens (TrF) ...

TrF = Trafikförordningen, inte trafikförfattningen :mattias

/M. Esserschmidt :)

@hardrock ragge:
Låter träigt, men du har faktiskt per definition överskridit den tillåtna parkeringstiden på 3 timmar. Dina 3 timmar gick ut på måndagen klockan 9.30 (1.5h på lördagen, 1.5h på måndagen - söndagen fritt). Har du fått din parkeringsbot FÖRE 9.30 bör du bedömas ha rätt. Ja, du borde ha skruvat om din p-skiva till 8.00 någon gång under lördagseftermiddagen/söndagen/måndagsmorgonen.

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
Motorcykel
Jo, men p-avgiften för MC måste ju stå i paritet till vilket utrymme den tar upp. Idag kostar det lika mycket att parkera en EU-moppe som en husbil eller en Hummer. Helt galet tycker jag.

Det där är rent nonsens. Idag kan man betala sin p-avgift via mobilen. Inga lappar behövs.

hehe.. :tummenupp

jag litar iaf inte på digitala p-biljetter pga att jag jobbar i databranchen.

hardcore p-biljett slår digitala ettor & nollor som kan försvinna i cyberspace... :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka