Parkeringsböter?

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Hejsan!

Bor i Centrala Stockholm och Parkerings vakterna (satan själv) är överallt som ett virus.
Rensat bakdelen på hojen och satt vingmuttrar till reg-skylten. Jo jag vet, det finns Mc parkeringar lite här och där men inte alltid så man kan ha uppsyn på hojjen...
Frågan lyder, om man tar av skylten, kan dom sätta böter på ramnummret då? om dom nu orkar...??

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Vingmuttrar? Jag kör kardborre. Funkar klockrent.

Som svar på din fråga: ingen aning, tyvärr. MEN, dom har rätt att bogsera bort fordonet omgående.

Rent empiriskt(?) skulle jag säga att dom inte orkar något av det, har varken fått böter via ramnummer eller fått moppen bortbogserad. :tummenupp

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Bogsera på med kjedjelås med inbyggt larm=) Kardborre... huh... Aldrig ens slagit mig.

Vingmuttrar? Jag kör kardborre. Funkar klockrent.

Som svar på din fråga: ingen aning, tyvärr. MEN, dom har rätt att bogsera bort fordonet omgående.

Rent empiriskt(?) har jag varken fått böter via ramnummer eller fått moppen bortbogserad. :tummenupp

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dom kan mycket väl sätta böter bara med hjälp av ramnummer. De gör bara en slagning på fordonet. Samma sak med bilar, de har ju ram/chassi-nummer i rutan.
Sen om de alltid gör detta...tja, beror på ifall de orkar. Har de lappat bilen bredvid så är de ganska tvungna att ta din hoj samtidigt.

De har rätt att omgående forsla bort fordonet ifall det är falskskyltat eller saknar skyltning.
Då gör de en långflytt och tillkallar bärgare som forslar bort det till uppställningplatsen. Då får man även betalata flytten dit och uppställningkostnad innan man får ut fordonet.
Ifall de gör detta? Jo, det händer men inte allt för ofta. Är det någon som känner för att spendera lite tid på det hela istället för att gå omkring på stan så kan det göras. Annars brukar detta slinka igenom. Fast gör det inte det så är det en räkning på ca. 3-6000:-

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Måste passa på och fråga om det här med markerade mc-platser.

Senast i helgen, på Mårtenstorget i Lund, höll de på och städade parkeringen som därmed var stängd. Det stod en p-vakt där och passade så jag frågade honom om det fanns några mc-platser i närheten, och han bara "Ja nä alltså det är jättedåligt med det, tyvärr, vi har en därborta i hörnet (på parkeringsområdet) som är full, men om du ställer dig där brevid på trottoaren är det ok, bara du inte är ivägen för de gående. Vi vet ju att det är dåligt med platser för mc så vi brukar ha lite överseende" :tummenupp

Jag tackade såklart så jättemycket och ställde mig där på trottoaren, löste ingen biljett eftersom det lät på vakten som han lät mig stå där. Fick ingen bot heller, men alltså, hur är det? Betyder det här att om jag kör in på en parkering där det står typ "avgift alltid" sen ställer mig på en MC-plats där det står 3h, behöver jag inte lösa biljett då för de max tre timmarna? :va

Bara baserat på hur p-vakten la fram det så känns det lite så... men jag lyckas inte hitta nån bra info nånstans, nån som vet hur det ligger till?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
intressant tråd, hur gäller det med parkering av mc, får man stå vid cykel ställ?
Jag bor ju nära göteborg och jag undrar hur det funkar där, jag har hört (för väldigt många år sedan) att man får parkera lite vart som med sin mc, men jag kan inte bekräfta det, någon som kan?

Vad gäller om jag har ett utlands reggat fordon? =)

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
intressant tråd, hur gäller det med parkering av mc, får man stå vid cykel ställ?
Jag bor ju nära göteborg och jag undrar hur det funkar där, jag har hört (för väldigt många år sedan) att man får parkera lite vart som med sin mc, men jag kan inte bekräfta det, någon som kan?

Jag bor i göteborg och jag ställer mig alltid i cykelställ eller uppe på nån trottoar, längs nån husvägg eller där det nu passar utan att man är i vägen. Aldrig fått böter än så länge i alla fall. Tror att p-lisorna inte lappar utanför just den parkeringsyta de är satta att lappa på. Liksom parkeringen är ju nåt p-bolags område. Cykelstället/trottoaren tillhör väl någon annan och därför lappar de inte. Jag vet inte.

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"

Svar nej!
Motorfordon får inte stå vid cykelställ.
DYRköpt erfarenhet jag gjorde i Västerås...3dagar och lika många böter á 800kr...:död

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Kan man möjligtvis hävda att man löst biljett (vilket man alltså inte gjort) men att den har blåst bort för att man har placerat den i framrutan (dum som man är). Kan det gå igenom vid en eventuell överklagan av en p-bot?

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Kan man möjligtvis hävda att man löst biljett (vilket man alltså inte gjort) men att den har blåst bort för att man har placerat den i framrutan (dum som man är). Kan det gå igenom vid en eventuell överklagan av en p-bot?
Inte för att låta spydig eller så :krama men vad tror du själv? :tuttar

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
GSXR 750 -01, GSXR 600 -02
Inte för att låta spydig eller så :krama men vad tror du själv? :tuttar

Inte för att vara en besserwisser, men Ja, det kan gå igenom. Har själv egen erfarenhet ifrån detta, i höstas. Hävdade att jag köpt biljett, samt skrev även att det inte fanns någon bra mc-parkering, den makulerades.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Q-park är omöjliga i de flesta fall. Hade biljetten kvar efter jag fått botten då den hade blåst ner på golvet. Men de skriver tom på sin hemsida att det inte ens är lönt att försöka ta kontakt med dem vid sådana ärenden.

Se http://www.q-park.se/Parkering/Kontrollavgifter/Overklagakontrollavgift/Webbformular/tabid/679/Default.aspx

Lägg av vad gnälligt :dummer

Vid nyår tog LKP (Lunds Kommuns Parkerings AB) över P-huset vid jobbet, Parkster ska sköta driften. Tidigare var det fri parkering för MC men inte nu längre. Inga problem tänker jag och hämtar ut ett årstillstånd från personalavdelningen, men sen då? Sätta det på hojen för vem som helst att plocka? En sån liten plastlåda kan ju inte vara så svår att bryta upp om man vill, och jag får bara ett tillstånd per år...

Sen började karusellen, LKP sa det gick att lösa men Parkster kunde inte hantera årstillstånd för mc, började snurra om att jag måste betala per dag/vecka/månad och sen be min arbetsgivare få pengar tillbaka, trots att jag hade årstillstånd. Det löste sig till slut tack vare bra folk på LKP, Parkster kommer skicka mina böter till LKP som då noterat att jag har årstillstånd och makulerar dom.

Men det sista jag hörde var att de skulle ha nåt möte och kanske dra tillbaka det nya p-biljett kravet för mc eftersom de inte kan hantera det :D man kan ju hoppas det, om inte annat för deras egen skull, verkar ju lite omständigt det där :hihi

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
men alltså, hur är det? Betyder det här att om jag kör in på en parkering där det står typ "avgift alltid" sen ställer mig på en MC-plats där det står 3h, behöver jag inte lösa biljett då för de max tre timmarna?
Bara baserat på hur p-vakten la fram det så känns det lite så... men jag lyckas inte hitta nån bra info nånstans, nån som vet hur det ligger till?
P-vakten gjorde ett undantag för dig just där. Finns ingen generell regel som ger en rätt att ställa fordon på trotoaren. Dvs. Mc får enligt lagen ej stå på trotoaren.
Står det sen avgift på en p-plats så gäller detta även motorcyklar.
Då säger alla mc-förare "hur skall jag fästa biljetten".
Spelar ingen roll för att lagen tar inte hänsyn till hur du fäster biljetten på motorcykeln. Den skall finnas där.
Numera har ju telefon/sms-parkering kommit för att lösa detta dilema.

Nej
Vissa kommuner skickar över obetalda parkerinsganmäkningar till inkasso i det landet fordonet är registrerat. Sigtuna kommun är t.ex. en av dessa. Så tänk på det när ni står på Arlanda.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag bor i göteborg och jag ställer mig alltid i cykelställ eller uppe på nån trottoar, längs nån husvägg eller där det nu passar utan att man är i vägen. Aldrig fått böter än så länge i alla fall. Tror att p-lisorna inte lappar utanför just den parkeringsyta de är satta att lappa på. Liksom parkeringen är ju nåt p-bolags område. Cykelstället/trottoaren tillhör väl någon annan och därför lappar de inte. Jag vet inte.

"̈r det en tidsbegränsad parkering gäller även tidsbegränsningen för MC. På avgiftsbelagd par- kering skall avgiften erläggas. Om det är en avgiftsbelagd parkeringsruta kan flera MC parkera i samma ruta men de måste var och en erlägga avgift. I Göteborg får MC snedställas mot trottoaren så att den tar samma breddutrymme som en normal- bred bil."
http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/resourcelibrary/MCParkering.pdf från 2011
ifrån 2009 läste jag att man inte får parkera mc vid cykelställ.

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej,
Q-park är ena riktiga rövare. Fick en bot på jobbet (Danderyds sjukhus) trots att det som gäller där är att MC står var som helst bara de inte är i vägen. Fick ändå en bot på en plats där jag stått av och till under minst 20 år. Nu så ställer jag mej alltid med regplåten mot väggen så att de små liven inte kommer åt att ta bilder med sina små kamreor som "bevis".
Ha de......Per:squid

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Hej,
Q-park är ena riktiga rövare. Fick en bot på jobbet (Danderyds sjukhus) trots att det som gäller där är att MC står var som helst bara de inte är i vägen. Fick ändå en bot på en plats där jag stått av och till under minst 20 år. Nu så ställer jag mej alltid med regplåten mot väggen så att de små liven inte kommer åt att ta bilder med sina små kamreor som "bevis".

Smart! Det tricket adopterar jag på dirren :tummenupp

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hej,
På DS finns det en MC-parkering bortanför vanliga p-platsen, där stod jag idag...

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
på trafikskolan sa dem att man skulle köpa biljett men förvara den i plånboken för att sedan bestrida böter om det var så att man fick det.. det funkar ju sådär om bolaget säger att det inte går att bestrida.. :( (var det qpark??)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning