Parkeringsböter?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ifall det är Qpark och tomtmark så behöver det inte betyda att den som lappar faktiskt kan reglerna. De har ju oftast ingen utbildning när det gäller parkeringsbestämmelser.

Jag rotade runt lite och kunde inte hitta någon specifik paragraf som skulle ge dig rätt eller fel.
Man måste nog grotta ned sig i någon vägledande dom från någon rätt innan man får klarhet där.
Jag skulle nog vända mig till Trafikverket och ställa en allmän fråga hur de tolkar tillägsskylten (S3 Personbil) och ifall de har någon förordning de kan referera till.

Personligen tror jag att Qpark har gjort fel, men de kommer att hota med att dra upp det i tinget för att få dig att betala.
Nu kanske man skulle göra exakt det för att få klarhet i vad som gäller :)

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
nissepelle;5787340 Cykelstället/trottoaren tillhör väl någon annan och därför lappar de inte. Jag vet inte.[/QUOTE skrev:
Gör inte det ! Jag parkerade på trotoaren snyggt utmed huset och utan att vara i vägen men det gar 1000kr i böter . Surt!! :gnissla

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ifall det är Qpark och tomtmark så behöver det inte betyda att den som lappar faktiskt kan reglerna. De har ju oftast ingen utbildning när det gäller parkeringsbestämmelser.

Jag rotade runt lite och kunde inte hitta någon specifik paragraf som skulle ge dig rätt eller fel.
Man måste nog grotta ned sig i någon vägledande dom från någon rätt innan man får klarhet där.
Jag skulle nog vända mig till Trafikverket och ställa en allmän fråga hur de tolkar tillägsskylten (S3 Personbil) och ifall de har någon förordning de kan referera till.

Personligen tror jag att Qpark har gjort fel, men de kommer att hota med att dra upp det i tinget för att få dig att betala.

Inte för att vara sån, men hur kan du tolka "Personbil" som något annat än personbil? Och är en mc en personbil? Nej.

Angående ditt tidigare inlägg så kan tomtmarkslapplisan dessutom visst lappa för annat än P-förbud.
Till exempel om du inte köper biljett på en parkering som har avgift. Markägaren bestämmer om han vill ha avgiftsparkering och vill han det kan du få en kontrollavgift om du inte betalar. Du kan även få en KA om du exempelvis parkerar i 3 timmar utanför en butik som har skyltat "P Max 2 tim". Eller för den delen om skyltarna säger att parkeringen är förbjuden på natten till exempel.

Kort sagt är det i princip möjligt för en lapplisa på tomtmark att sätta en lapp på allt som har med parkeringsspecifika skyltar att göra.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85

Kostar max 450 kr. De kan inte ta ut ersättning för advokat eller liknande, det tillhör deras ordinarie arbete.

Här finns mycket matnyttigt att läsa, måååånga sidor med info.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=55&t=55983&st=0&sk=t&sd=a&start=600

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
-9.jpg_w450.jpg

Men hur tänker man tror ni om det stått en sådan här där?
Är det en MC eller en bil?

hahahha

Bifogat

• -9.jpg
    -9.jpg
    41.7 KB · Visningar: 38

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Man tar och stoppar P-biljetten i fickan och får man bot skickar man in biljetten till ansvarig så att boten avskrivs, är inte svårare än så. :7peta

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning