Parkeringsböter?

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
P-vakten gjorde ett undantag för dig just där. Finns ingen generell regel som ger en rätt att ställa fordon på trotoaren. Dvs. Mc får enligt lagen ej stå på trotoaren.
Står det sen avgift på en p-plats så gäller detta även motorcyklar.
Då säger alla mc-förare "hur skall jag fästa biljetten".
Spelar ingen roll för att lagen tar inte hänsyn till hur du fäster biljetten på motorcykeln. Den skall finnas där.
Numera har ju telefon/sms-parkering kommit för att lösa detta dilema.

Tack för tydligt svar :tummenupp Fick just svar från Parkering Malmö som bekräftade det du sa om cykelställ och trottoar, men det verkar finnas undantag vad gäller avgift för mc på en generell betal-parkering:

"Trots att det är avgift på stortorget så är det gratis MC-parkering där. Vi har flera gratis MC-parkeringar i centrala Malmö. T ex Stortorget, Davidshallstorg, Östra Promenaden etc"

Frågan är hur det går att utläsa att MC-parkeringen är gratis när man åker in på en betalparkering, måste undersöka detta :)

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Intressant tråd. har själv funderat mycket kring detta med parkering. Qpark övervakar parkeringarna på jobbet så jag ringde dem och frågade. De kräver biljett och rekomenderar att man skriver sitt regnummer på biljetten för att knyta den till just det fordonet. Biljetten måste vara synlig även på MC.
Sen kan man ju undra vad som gäller om man står utanför parkeringsområdet som nämns i tråden. Deras ansvar är ju troligen begränsat till ett visst område. Problemet är väl att det kan kosta att lista ut exakt hur stort detta område är.
Parkera med SMS var ju smidigt ända tills reglerna ändrades och man kräver registrering t.ex med myWallet.

Magnus

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Hoj
CB400N -82
Ibland ställer jag precis utanför q-parks områden, typ på gräset eller så. Då tänker q-park "det är inte vårt område" och kommunens lapplisor tänker "där borta är q-parks så dit går vi inte"...

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Har en kompis som stenhårt hävdar att området en halvmeter ut från en husfasad tillhör fastighetsägaren och det av den anledningen är ok att ställa sitt fordon där. Detta under förutsättning att det inte står ivägen.
Ja inte vet jag....?

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Fick ännu ett svar från P-malmö, de är duktiga på att svara på mail :)

"Det är skyltat P avgift på t ex stortorget när man kör in på torget. Sedan är det skyltat P – MC på just MC-platserna. Alltså är det endast P på MC platserna och ingen avgift. Skulle det varit avgift så hade man skyltat P avgift MC.
Det är likadant på gatan. Om det är P-avgift så får alla fordon betala avgift. Men är det skyltat P MC så är det ingen avgift.

Det är väldigt vanligt att en del av gångbanan är fastighetsägarens. Men eftersom det inte finns något som säger det i utmärkning och skyltning så är det allmän samfärdsel som gäller. Gångbanan är till för de oskyddade trafikanterna och där ska inte finnas några fordon. Ska det stå några fordon på fastighetsägarens mark så ska det framgå tydligt med utmärkning.

Det heter att fordon får endast köra över gångbanan till parkeringsplats. Då måste det framgå tydligt att det finns en parkeringsplats. Finns det infart eller dylikt så ska den användas. Det gäller endast där fastighetsägaren har fått tillstånd till P.plats på fastighetsägarens mark t ex intill huslivet. För att komma dit måste man köra över gångbanan. Då måste det vara utmärkt att det är P-plats.

Det finns ingen generell regel att t ex 50 cm är fastighetsägarens mark och att man får parkera där."

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ibland ställer jag precis utanför q-parks områden, typ på gräset eller så. Då tänker q-park "det är inte vårt område" och kommunens lapplisor tänker "där borta är q-parks så dit går vi inte"...

Eller så får du böter av både Q-park, kommunen och polisen :p

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Tror ändå på att göra något med reg-skylten för att "köpa" sig lite tid gentemot p-lisorna. Lämnar väldigt sällan min hoj utan uppsikt i mer än 5 minuter... Blivit smått paranoid efter min förra blev stulen. Parkera hojen så det passar en, av med skylten och håll koll... = inga böter och hojen får vara ifred.
Om man inte kan hålla koll på den får man helt enkel gå loss på allt ovanstående. Kan tycka att det är ganska luddigt hur man parkerar en hoj. Inte bara jag som funderade på vissa saker...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tror ändå på att göra något med reg-skylten för att "köpa" sig lite tid gentemot p-lisorna. Lämnar väldigt sällan min hoj utan uppsikt i mer än 5 minuter... Blivit smått paranoid efter min förra blev stulen. Parkera hojen så det passar en, av med skylten och håll koll... = inga böter och hojen får vara ifred.
Om man inte kan hålla koll på den får man helt enkel gå loss på allt ovanstående. Kan tycka att det är ganska luddigt hur man parkerar en hoj. Inte bara jag som funderade på vissa saker...

Faaaaast ska du springa fram och knuffa undan en eventuell parkeringsvakt då eller?

Har dom väl börjat skriva så klarar de sig utmärkt trots att du gör en fuck-you burnout och drar iväg. De skickar bara hem boten på posten istället.

Och egentligen är det inte så luddigt om hur man parkerar en hoj.

Grundregeln är att det gäller samma som för bil. Ett fordon=1 avgift.
Tillägg är att på vissa ställen har MC egna rutor och då slipper du oftast betala avgift.
Biljett ska finnas väl synlig på fordonet, förslagsvis på nummerplåten eftersom där kommer en lapplisa alltid kolla. Egentligen är det väl inte tillåtet (dum regel att inget får sättas på skattemärkesplatsen) men en sån här http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Biljetthallare-37460/ på nummerplåten så sitter biljetten bra. Skriv som sagts tidigare ditt regnr på pilletten så är den tydligen värdelös för någon annan.

Du får inte stå på gräset, trottoaren, grannens hustak, ungarnas sandlåda eller andra platser där motorfordon inte hör hemma.

Och lite off topic så är jag imponerad av hur många som verkar tro att det ska vara någon slags mänsklig rättighet att alltid ha sin hoj parkerad inom smekavstånd från där man befinner sig. Det går såklart an när man är den enda som äger en hoj i sitt hus men hur skulle det se ut om alla som kör in till valfritt centrum envisas med att parkera på trottoaren precis utanför pizzerian?

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
.......

Och lite off topic så är jag imponerad av hur många som verkar tro att det ska vara någon slags mänsklig rättighet att alltid ha sin hoj parkerad inom smekavstånd från där man befinner sig. Det går såklart an när man är den enda som äger en hoj i sitt hus men hur skulle det se ut om alla som kör in till valfritt centrum envisas med att parkera på trottoaren precis utanför pizzerian?

Kolla i dom länder där man har så mycket fordon att man insett fördelen med att folk åker tvåhjuligt i städerna, där utnyttjar man det faktum att tex. en hel rad (<20 st) med scootrar/mc kan stå på diagonalen på en bred trottoar och de gående ändå kan passera. Är så trött på svenska städer där vi har all plats i världen och man endast ser parkering som en möjlig intäktskälla via avgifter och böter.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Har fått lära mig att om du parkerar på trottoraren med din MC så FÅR INTE lapplisorna sätta böter.... detta då det inte är på "parkeringsavgifts anvisad mark" (dvs p-plats området)
Det som då gäller är att polisen måste sätta pböterna ... men det gör ju förståss inte poliser (om du inte står uppenbart olämpligt till) ty de är ju inga plisor ;)

Om det stämmer eller inte vet jag inte ... .men det verkar fungera här i STHM iaf.
Här med är det en massa mer eller mindre idiotiska pbolag om har hand om att lappa, men iom att jag ställt mig på trottoaren invid en husfasad har jag inte fått böter än iaf.

EDIT: lite googlande ger mig följande:
Det är avhängade om parkeringsbolaget har fått av kommunen att ta hand om att ge böter på mark som inte är anvisad parkering. Har de INTE fått de tillståndet är det nästan riskfritt att stå på trottoaren av anledningarna jag skrivit ovan.
Har de det tillståndet ... tja då kommer du att få pböter även på trottoaren.

//Dizzy

PS skulle inte plocka bort regskyllten då det specefikt kan vara en anledning till bortforsling av fordonet.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har fått lära mig att om du parkerar på trottoraren med din MC så FÅR INTE lapplisorna sätta böter.... detta då det inte är på "parkeringsavgifts anvisad mark" (dvs p-plats området)
Det som då gäller är att polisen måste sätta pböterna ...
Då har du lärt dig fel...

Det som gäller är att (nu blir det långt här, men försök hänga med..)
Det finns 2 olika sorters områden eller mark här i landet. Det ena är privat mark, även kallad tomtmark, där marken ägs av en privatperson eller ett företag. Det andra är kommunal mark, även kallad gatumark, där kommun/stat äger marken.
På dessa två olika områden så lappar man med hjälp av 2 olika lagar.

Det som gäller på privat mark/tomtmark är att du som parkör ingår ett avtal med markägaren om att stå på hans mark. Om detta av tal inte följs så kan han eller en av honom utsedd person ge dig en kontrollavgift för olovlig parkering. Då detta är ett avtalsbrott mellan er så behöver du inte betala innan han dragit upp dig i tingsrätten och du förlorat där.
Dvs. en kontrollavgift kan du bestrida först innan du betalar.
Den som får övervara en tomtmarksparkering är en av markägaren utsedd person/företag som han ser till har erforderlig utbildning. T.ex. Q-park, Mobilpark, osv.
LKOP (Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering) hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTM
Tomtmark är endast p-förbud möjligt att lappas på. Tomtmarkslapplisan kan inte ge dig böter för en stoppförbuds överträdelse.

gatumark så är det kommunala parkeringsvakter som lappar. Kommuner kan även lägga ut lappningen på entreprenad till något företag. T.ex Securitas, Bevakningstjänst, osv. Dessa har en riktig parkeringsvaktsutbildning och arbetar enligt helt andra lagar än tomtmarksfolket. De är förordnade av kommunen att verka där.
De kan lappa dig på gångbana, övergångställe, terräng, mot färdriktning, osv.
Här heter p-boten: parkeringsanmärkning.
Lag (1976:206) om felparkeringsavgift finns här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760206.htm
En parkeringsanmärkning måste betalas först och bestridas sen. Bestridandet görs till polisen. Betalar du inte inom 8 dagar så skickas den automatiskt till inkasso.
Dessa, förordnade parkeringsvakter, kan lappa dig på trotoaren utan problem.
Dessa kan till och med, om markägaren begär det, lappa på överträdelser på hans mark som tomtmarkslapplisorna inte kan göra, stannandeförbud osv.

Polisen kan givetvis utfärda parkeringsanmärkningar, men inte kontrollavgifter.

Blev det för rörigt..?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tack för tydligt svar :tummenupp Fick just svar från Parkering Malmö som bekräftade det du sa om cykelställ och trottoar, men det verkar finnas undantag vad gäller avgift för mc på en generell betal-parkering:

"Trots att det är avgift på stortorget så är det gratis MC-parkering där. Vi har flera gratis MC-parkeringar i centrala Malmö. T ex Stortorget, Davidshallstorg, Östra Promenaden etc"

Frågan är hur det går att utläsa att MC-parkeringen är gratis när man åker in på en betalparkering, måste undersöka detta :)

Detta hade jag ingen aning om, har alltid betalat de få gånger jag parkerat på MC-P i Malmö. Riktigt fantastiska nyheter, det innebär att jag kan köra hoj till jobbet när jag inte pallar cykla, har MC-platser bara 50 meter från jobbet. Stort tack för infon!

Det är ju väldigt intressant är det inte framgår någonstans på skyltar eller dyl. vad som faktiskt gäller. :gnissla

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Detta hade jag ingen aning om, har alltid betalat de få gånger jag parkerat på MC-P i Malmö. Riktigt fantastiska nyheter, det innebär att jag kan köra hoj till jobbet när jag inte pallar cykla, har MC-platser bara 50 meter från jobbet. Stort tack för infon!

Det är ju väldigt intressant är det inte framgår någonstans på skyltar eller dyl. vad som faktiskt gäller. :gnissla

Som jag tolkar svaret från pmalmö (mitt nästa inlägg efter det du citerade :)) måste det uttryckligen stå "P-avgift" vid MC-platserna, annars är det gratis. Men frågan är om man vågar lita på det 100%... i ett parkeringsgarage t.ex vet jag inte om jag vågat chansa :gnissla

Kneedrag

Guest
Har en kompis som stenhårt hävdar att området en halvmeter ut från en husfasad tillhör fastighetsägaren och det av den anledningen är ok att ställa sitt fordon där. Detta under förutsättning att det inte står ivägen.
Ja inte vet jag....?

Det där stämmer för mig. Stod på trottoaren under taket på jobbet, massor av gående går där då det är gångtrottoar. Ibland använder vi även platsen vid godsmottagning som nödparkering för bilen på helgen som även där är en gångtrottoar men som går under taket till jobbet. Inga böter.
Och då springer det p-lisor hela tiden runt jobbet som ligger mitt i smeten i en storstad.

HasSse666

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2009
Hoj
Suzuki GSX1300R Hayabusa 2001
IMG_3977.jpg

Nä här får man inte stå med en MC lärde jag mig häromdan..
(felaktigt fordon stod det på lappen)
Observera att det inte finns några MC-parkeringar i närheten dessutom är det en avgiftsfriparkering...:dummer
Nä såklart Q-park ni följde bara föreskrifterna...jag vet jag har gjort fel...

-9.jpg_w450.jpg

Men hur tänker man tror ni om det stått en sådan här där?
Är det en MC eller en bil?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
IMG_3977.jpg

Nä här får man inte stå med en MC lärde jag mig häromdan..
(felaktigt fordon stod det på lappen)
Observera att det inte finns några MC-parkeringar i närheten dessutom är det en avgiftsfriparkering...:dummer
Nä såklart Q-park ni följde bara föreskrifterna...jag vet jag har gjort fel...

Va? Mc får väl visst stå i bilrutor.. Det gjordes ju en lagändring för några år sedan om att motorcyklar inte får stå på cykelparkeringar och blev då hänvisade till mc eller bilparkeringar.
Bestrid boten!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Va? Mc får väl visst stå i bilrutor.. Det gjordes ju en lagändring för några år sedan om att motorcyklar inte får stå på cykelparkeringar och blev då hänvisade till mc eller bilparkeringar.
Bestrid boten!

Qpark kan säkert bestämma hur de eller ägaren av platsen vill, på privat mark som det där nog är. Om jag upplåter p-platser på min mark kan jag bestämma vad som får stå där och vad som inte får. Denna är ju tydligt skyltad som en bilplats, hadevarit en annan femma om det bara var en p-skylt utan tilläggsmärket.

Hur reagerar ni när det står en bil på mcplats?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning