Parkeringsregler?

nik76her

Letar garage i Malmöregionen..
Gick med
8 Jan 2007
Hoj
BMW R1100GS
Hej.. Hittade ingen bra tråd så jag skapade en ny.

Vad gäller egentligen för parkering av mc? Samma som för bil. Men vad gör man med lappen? Någon kan ju sno den... Jobbigt att hela tiden överklaga och eventuellt skaffa/låna kvitto från andra som parkerat..

Är Mc-parkeringar alltid gratis???

Ni som vet börja skriv.. Jag bor i Malmö där p-lisorna är galna :huvet

Ratski

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
Honda NT650V-Touring 06-08, Yamha FJR1300 SportTouring 08-10, Honda VFR800 SportTouring 10-...
Hejsan!

Hade samma problem i våras. Skickade ett mail till p-bolaget och så fick jag svar att det fanns en del gratisparkeringar i Malmö för MC.

Tex
Gustav Adolfs Torg, mitt emot Burger King vid rondellen.(Biljettautomaten)
Davidshall, nästan vid tygaffären.

Sedan finns det andra. Jag har mailet i min mailbox men inte här.... e på jobbet.

/Råttis

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Pratade med en kollega som tidigare jobbat som plisa, och han sa på ämnet att förvisso ska mc-förare betala, men om man ska vara lite pragmatisk är detta inte genomförbart. Han brukade aldrig bötfälla motorcyklar som stod på en avsedd p-plats, men han brydde sig inte om de inte betalade.

OBS!

Detta är vad han sa, och jag tror att de flesta jobbar så, men någon dag råkar du ut för en surkärring, och hjälper dessa rader dig inte mycket...

nik76her

Letar garage i Malmöregionen..
Gick med
8 Jan 2007
Hoj
BMW R1100GS
Hejsan!

Hade samma problem i våras. Skickade ett mail till p-bolaget och så fick jag svar att det fanns en del gratisparkeringar i Malmö för MC.

Tex
Gustav Adolfs Torg, mitt emot Burger King vid rondellen.(Biljettautomaten)
Davidshall, nästan vid tygaffären.

Sedan finns det andra. Jag har mailet i min mailbox men inte här.... e på jobbet.

/Råttis

Jag fattar inte hur det skulle gå till att fälla en mc för att ej ha betalat parkering. Man kan ju lätt skaffa en lapp i efterskott. Grejen är att jag bor i lägenhet har både bil o mc... Finns inga gratis parkeringar så långt ögat når.. Det börjar bli helt galet i Malmö.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det finns lapplisor och det finns idioter till lapplisor, bara hoppas man är på bra humör när man träffar den sistnämda och de bötfällt en på hojjen. På bil är det ju inget att säga om det..

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Bor inne i lund, inte en gratis p-plats i sikte. Farsan parkerade hojen bakom huset(bor i lägehet), var aldrig något problem. Vill du vara säker kan du ju alltid dra ett kapell över hojen och låsa ihop det med ett hänglås i ringarna, eller ta med dig skyletn(inte att rekomendera dock).

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Enligt gällande regler, jag känner till, kan man stå hur många MC som helst inom EN enda bilruta, MEN: Då ska EN av hojarna ha P-biljett....

Nej, jag är varken P-lisa eller liknande. Håller bara reda på min rätt. Mina skyldigheter håller ju diverse myndigheter koll på. :D

Ps. I Malmö finns ju även GRATIS P-plats naturligtvis på Stortorget och Triangeln vid sidan o hotellet vid Gallerian, har jag för mig. Ds.

Ratski

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
Honda NT650V-Touring 06-08, Yamha FJR1300 SportTouring 08-10, Honda VFR800 SportTouring 10-...
Hej igen!

Ja du hur kan man fälla, på böteslappen står ju tiden felparkeringen och på biljetten står även när den har köpts.

Nåja....surfat runt lite under rasten och så hittade jag den här.

http://www.parkering.malmo.se/parkering/MC-parkering.htm

Där står alla avgiftfria MC-parkeringrna och även vad som gäller med P-skivor.

Hoppas det besvarar alla frågor.

Ni kan även kolla på den här sidan för dom som är intresserade och detta gäller endast Malmö vad jag har förståt.
http://www.parkering.malmo.se/Andra får väl kontakta resp. gatukontor i sin kommun.

/Råttis

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Första gången du får böter är det bara att köra ner till porslinsgatan och överklaga eftersom du givetvis hade satt fast lappen på tanklocket, men någon hade snott den :D Hon kommer då att säga till dig att i fortsättningen ta med dig biljetten i fickan, och vid eventuella böter återkomma till porslinsgatan med biljett och böter för överklagande+avskrivning.

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Hoj
En Liten
Läs de lokala ordningsstadgarna som skiljer sig från kommun till kommun (hemsidan?). I Göteborg har de tidigare haft regeln att en MC som parkeras i anslutning till ett cykelställ står korrekt och gratis. Om det gäller även för 2007 återstår att se...

Det luriga är om "man" tar kranskommunerna för givet.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har aldrig betalat parkering i Malmö, Lund eller Helsingborg, har stått lite här och var och ser alltid till att stå så jag står så diskret som möjligt, ofta i anslutning till cykelställ. Har inte varit några problem hittills - tvi tvi, ta i trä...
Nu med KTM:en kanske man kan passera som moppe också... :hihi

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
Bor inne i lund, inte en gratis p-plats i sikte. Farsan parkerade hojen bakom huset(bor i lägehet), var aldrig något problem. Vill du vara säker kan du ju alltid dra ett kapell över hojen och låsa ihop det med ett hänglås i ringarna, eller ta med dig skyletn(inte att rekomendera dock).

plockade av min skylt i somras vid et tillfälle för att slippa bekymmer. istället 5 minuter senare stod en securitasväktare och kollade mitt ramnummer eftersom han satt och lyssnade på polisradion där de just letade efter en silverfärgad hoj som kört lite väl ambitiöst precis innan. i vilket fall lyckades jag dra till mig betydligt mer uppmärksamhet än om jag parkerat med skylt på...

FYI
om ni parkerar på trottoar i malmö (eller någon annan stad där det inte är OK) och ni får böter inom kategorin "terräng" vilket p-lisorna allt för ofta skriver så är det en felbenämning och därför stryker de boten om man slänger iväg ett mail till dem. kan vara bra att veta. en plats där de kontinuerligt gör detta är på stortorget till höger om de utsatta södra platserna (där det stod en reklamskylt innan)

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Har jag missat något eller? Man får väl parkera mc var man vill på belagd mark? Dvs vid sidan av gatan och vid cykelställ osv. Motorcyklister är inte bundna till parkeringsplatser såsom bilister är. Detta gällde åtminstone när jag tog körkort.

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
Har jag missat något eller? Man får väl parkera mc var man vill på belagd mark? Dvs vid sidan av gatan och vid cykelställ osv. Motorcyklister är inte bundna till parkeringsplatser såsom bilister är. Detta gällde åtminstone när jag tog körkort.

i gbg har ni enligt kommunala bestämellser rätt att stå i anknytning till cykelställ(tror tom det är inom en meters avstånd på båda sidorna)

det är en lyx som få är förunnade. när ska kommuner inse att hojar är både tar mindre plats och släpper ut mindre föroreningar, både i form av metallpartiklar från skivor och partiklar från belägg och minde CO.
kan vi inte starta en lite kampanj om detta med? så man kan sluta oroa sig för pvakter som lever i en bubbla av ologiskt tänkande och maktfullkomlighet :mad:

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...