Parkeringsregler?

Kia

Guest
Det är faktiskt total skam att så få kan parkeringsreglerna.
Ni vet väl om att det är förarens skyldighet att kunna sånt.
Borde tydligen ingå i MC-utbildningen hur och var man får parkera sin MC.
Ett tips är att återvända till skolbänken. Ring kommunen och fråga vad som gäller på kommunal mark. Ska du parkera på ett privat område, te x inne på en gård, ring p-bolaget som står med både namn och nummer under skylten.
Oftast är det väldigt väldigt enkelt, bara att titta på skyltarna. Samma skyltar som för bilar. Det gäller MC också. Pinsamt att detta inte framgår i teorin, eller gör det? :va Vet man sen inte vad skyltarna betyder och hur man tillämpar dem så ska man inte ha körkort och vara ute i trafiken heller. Varför skulle det gälla andra regler för MC? MC är väl ett fordon?? :va

Kom igen nu använd förnuftet och tänk till lite.... :huvet

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
Ett tips är att återvända till skolbänken. Ring kommunen och fråga vad som gäller på kommunal mark. Ska du parkera på ett privat område, te x inne på en gård, ring p-bolaget som står med både namn och nummer under skylten.
Oftast är det väldigt väldigt enkelt, bara att titta på skyltarna. Samma skyltar som för bilar. Det gäller MC också. Pinsamt att detta inte framgår i teorin, eller gör det? :va Vet man sen inte vad skyltarna betyder och hur man tillämpar dem så ska man inte ha körkort och vara ute i trafiken heller. Varför skulle det gälla andra regler för MC? MC är väl ett fordon?? :va

ojoj klev man på en öm tå ?:rolleyes:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt

Haha!

Pinsamt är det att regelverken är olika i olika städer.

Kia

Guest
ojoj klev man på en öm tå ?:rolleyes:

:pannkyss :D

Absolut inte....

Kan bara inte förstå varför 80% av hojåkarna tror att trafikreglerna inte gäller just dem, bara för att de åker MC.
Parkeringsregler ingår i trafikreglerna och borde vara självklara för alla förare.
Springer på det här tjafset i stort sett varje dag under sommaren när MC åkarna är ute med sina hojjar och parkerar.

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
:yoparty FYI

p-zon.jpg

om det ser ut såhär, utan en skylt undertill där det står vem som har hand om bevakningen av området (ex. malmö kommun eller carpark) så gäller det inte som parkeringzon förbjuden.(detta enligt en parkeringsvakt som talade ut i tv för en tid sedan) så håll ögonen öppna, för kryphål finns överallt:tungan

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj

Absolut inte....

Kan bara inte förstå varför 80% av hojåkarna tror att trafikreglerna inte gäller just dem, bara för att de åker MC.
Parkeringsregler ingår i trafikreglerna och borde vara självklara för alla förare.
Springer på det här tjafset i stort sett varje dag under sommaren när MC åkarna är ute med sina hojjar och parkerar.

:va gäller trafikreglerna oss med MC OXÅ!?? :D HAHA jaja men då e det ju uppenbarligen att det behövs lägga fram klarare regler? eller? tror folk hoppas på nåt kryhål eller nåt... med tanke på att mc e ett så litet fordon... å tar knappt nå plats så spm cyckel å moppe tex... å det e ju bättre att en bil kan ta parkeringsplatsen å nyttja hela.en att en hoj ska nyttja en liten del av den,förstår du va jag menar? å det verkar som om det skilljer sig fr stad t stad ju... drygt å ringa vaje gång man ska ställa sig nånstans... ELLER va vet jag ...

Kia

Guest
:va gäller trafikreglerna oss med MC OXÅ!?? :D HAHA jaja men då e det ju uppenbarligen att det behövs lägga fram klarare regler? eller? tror folk hoppas på nåt kryhål eller nåt... med tanke på att mc e ett så litet fordon... å tar knappt nå plats så spm cyckel å moppe tex... å det e ju bättre att en bil kan ta parkeringsplatsen å nyttja hela.en att en hoj ska nyttja en liten del av den,förstår du va jag menar? å det verkar som om det skilljer sig fr stad t stad ju... drygt å ringa vaje gång man ska ställa sig nånstans... ELLER va vet jag ...

:D

Det finns klara och tydliga regler. Men vissa städer och vissa markägare kan välja att inte vara så "nitiska". Alltid markägaren som bestämmer.
Att MC inte får parkera inne på gårdar vid te x cykelställ som jag vet många tycker borde vara tillåtet har med försäkringar och säkerhet att göra. Te x om brandkåren måste fram, det är lättare att slänga bort en cykel som står i vägen än en stor tung MC. Sen om ett litet barn skulle råka stöta till en MC som står lite osäkert och mot alla odds få den över sig så kan markägaren bli skyldig till detta. Vissa markägare vill inte ta den risken.
Drygt att ringa varje gång? Tja, kan väl kanske tyckas. Men det ligger väl lite i ditt intresse att inte få P-böter, ett samtal kanske är ett billigt sätt att slippa p-böter vad vet jag?? :tummenupp

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
:D

Det finns klara och tydliga regler. Men vissa städer och vissa markägare kan välja att inte vara så "nitiska". Alltid markägaren som bestämmer.
Att MC inte får parkera inne på gårdar vid te x cykelställ som jag vet många tycker borde vara tillåtet har med försäkringar och säkerhet att göra. Te x om brandkåren måste fram, det är lättare att slänga bort en cykel som står i vägen än en stor tung MC. Sen om ett litet barn skulle råka stöta till en MC som står lite osäkert och mot alla odds få den över sig så kan markägaren bli skyldig till detta. Vissa markägare vill inte ta den risken.
Drygt att ringa varje gång? Tja, kan väl kanske tyckas. Men det ligger väl lite i ditt intresse att inte få P-böter, ett samtal kanske är ett billigt sätt att slippa p-böter vad vet jag?? :tummenupp

ÄHHHHH lägg av å ha så bra vettiga svar ! hmmm nitisk lapplisa.....inte så smart å tjaffsa trafikregler med en sån :D :rolleyes:

ok lägger ner fallet! men kommer säkert fråga dig fler ggr i framtiden när man glömt eller e osäker :huvet

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ska du parkera på ett privat område, te x inne på en gård, ring p-bolaget som står med både namn och nummer under skylten.
Annars så brukar det kunna stå på p-biljetten eller biljettautomaten också. :tummenupp

I somras skulle jag sova över hos min bror i Stockholm när jag passerade på mc. Att ställa hojen utomhus på en gratis mc-parkering på gatan kändes lite väl riskabelt. Så jag ställde mig i ett p-garage under Medborgarplatsen där det fanns ett fint räcke jag kunde låsa fast hojen i. Då det inte fanns några anvisningar för hur man skulle göra när man hade en mc så ringde jag p-bolaget.

De svarade då att eftersom att jag ringt och körde en mc som inte hade en vindruta som p-biljetten kunde placeras säkert bakom så fick jag tillåtelse att ta med p-biljetten i fickan. Skulle jag ändå få p-böter så skulle jag ringa dem och hänvisa till mitt tidigare samtal så skulle de riva p-boten.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Sen om ett litet barn skulle råka stöta till en MC som står lite osäkert och mot alla odds få den över sig så kan markägaren bli skyldig till detta. Vissa markägare vill inte ta den risken.

Hur kan markägaren bli skyldig till det?

walle85

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Hoj
R1
hmm vad har vi kommit fram till nu egentligen? ska man ta med sig lappen? ska man parkera på en vanlig p ruta eller kan man ställa sig vid ett cykelställ.
verkar vara jävligt rörigt.

Kia

Guest
Hur kan markägaren bli skyldig till det?

Av samma anledning som att han skulle bli skyldig om du gick och bröt benet för att du hade halkat på hans oplogade och osandade gångvägar.
Får han dessutom ett besök av brandinspektören åker han absolut dit.

ÄHHHHH lägg av å ha så bra vettiga svar ! hmmm nitisk lapplisa.....inte så smart å tjaffsa trafikregler med en sån :D :rolleyes:

ok lägger ner fallet! men kommer säkert fråga dig fler ggr i framtiden när man glömt eller e osäker :huvet

Du är välkommen att ringa närhelst du får problem med parkering.... :pannkyss

Last edited:

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
KTM 625 SMC -04
Japp, man ska ta med sig p-biljetten i fickan!
Får man böter faxar man en kopia på biljetten o boten till p-bolaget.
Så gjorde jag iaf, o det sa dom till mig på trafikskolan.

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Kia: när jag pluggade teori för mc-kortet för några år sen så fick jag lära mig att motorcyklar får parkeras överallt på belagd mark, dvs asfalt, kullersten osv. Men detta verkar vara diametralt annorlunda den information du har?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Av samma anledning som att han skulle bli skyldig om du gick och bröt benet för att du hade halkat på hans oplogade och osandade gångvägar.
Får han dessutom ett besök av brandinspektören åker han absolut dit.

Nej, fastighetsägaren har ett ansvar att se till att det inte är halkigt på vägar eller gångbanor på fastigheten dit allmänheten har tillträde. Det är ordningslagen som stadgar. Ordningslagen stadgar inte att fastighetsägaren har någon ansvar för fordon som åsamkar personskada, oavsett om det är en bil som börjar rulla eller en motorcykel som välter.

Alltså, var hittar du stöd för ditt påstående? Inga fler påhitt nu.

Brandinspektionen har väl bara synpunkter på om parkeringen omöjliggör framkomligheten. Om en fastighetsägare tillåter MC-parkering vid cykelställl på gården och den inte är ivägen för något så är det vad jag vet ingenting som förhindrar det.

Kia

Guest
Nej, fastighetsägaren har ett ansvar att se till att det inte är halkigt på vägar eller gångbanor på fastigheten dit allmänheten har tillträde. Det är ordningslagen som stadgar. Ordningslagen stadgar inte att fastighetsägaren har någon ansvar för fordon som åsamkar personskada, oavsett om det är en bil som börjar rulla eller en motorcykel som välter.

Alltså, var hittar du stöd för ditt påstående? Inga fler påhitt nu.

Brandinspektionen har väl bara synpunkter på om parkeringen omöjliggör framkomligheten. Om en fastighetsägare tillåter MC-parkering vid cykelställl på gården och den inte är ivägen för något så är det vad jag vet ingenting som förhindrar det.

Mitt påstående kommer från otaliga möten med markägare som hävdat att så är fallet. De vill inte åka dit på någonting i onödan. Jag rättar mig och jobbar efter deras regler. Jag får väl lita på att de har någon anledning till sina regler och att det ligger nåt i det de säger...
Men slår du i lagboken och säger något annat så får vi väl tro på dig. Ändrar ju inte markägarnas regler iaf.

Inga påhitt alls. Berättar bara varför ni kan åka på parkeringsböter inne på gårdarna och bakrunden till markägarens bestämmelser. Jag är ingen jurist som lusläser lagboken. Jag utför det uppdrag som jag får av markägaren och det kan ibland vara svårt för våra "kunder" att förstå.

Sant att brandinspektionen bara har synpunkter om hojjen står ivägen. Problemet som uppstår är att vanliga "svensson" ser på framkomligheten på ett annat sätt än vad brandkåren gör. Så igen, vissa markägare vill inte ta några risker och råka i onåd hos brandinspektören för det kan kosta.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det enklaste är ju att fråga en lokal P-Lisa. :)

Det gjorde jag, och fick ett trevligt bemötande och ett bra svar.
Tyvärr så har jag glömt detaljerna eftersom jag inte parkerat i stan på två år... :lol:
Undantaget SV och då sitter vi ju brevid hojarna...

Ska fråga till sommaren igen när jag ser en, de kan ju ha ändrat sina principer.
:hej

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...