Parkeringsregler?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan lägga till det som hände en vän i trafiken för ett par år sedan!
Det gäller en en ökänd lapplisa i Uppsala (kille med hästsvans)!
Min vän är ute och kör sin bil, ska svänga höger in på kungsgatan från bangårdsgatan!
Han får grönt och svänger höger sammtidigt som det kommer en cyklist
bakifrån som kör om honom på höger sidan!
Cyklisten cyklar in i honom bakifrån och ramlar.

Min vän kör upp bilen på trottoaren för att kolla att killen mår bra!
Killen verkar helt desorienterad och försöker ta sig upp på cykeln igen
men min vän frågar honom om han inte ska åka upp till sjukhuset med
honom för att koll att han inte slagit i skallen eller något!

Prescis medan detta pågår så kommer denna lapplisa med hästsvans
fram och börjar skriva en bot på bilen som min vän kört upp på trottoaren
för att se till att cyklisten inte slagit sig!
Min vän frågar lapplisan om han inte ser att killen på cykeln slagit sig
och behöver hjälp och får svaret -Flytta bilen, här får du inte stå.
Han fortsätter skriva P-Boten utan något eftertanke!
Eftersom min vän är som de flesta personerna här i sverige
så sket han i p-lisan och fick sin bot medans han hjälpte cykelkillen.
(Som fick skjuts till sjukhuset)

Hur kan man leva med sig själv när man sätter böter på en bil som
30sekunder innan varit med om en olycka??????????

(edit -> stavfel)
Hade han bara bestridit denna parkeringsanmärkning så hade den skrivits av ganska snabbt. Man hade till och med kunnat få den avskriven samma dag genom att bege sig till närmaste polisstation.
Det är nämligen så att polisen kan skriva av en parkeringsanmärknings som är uppenbart felaktig (observera Parkeringsanmärkning, dvs kommunal mark)
Fast då kanske man hade varit tvunget att rapportera olyckan iofs.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Hade han bara bestridit denna parkeringsanmärkning så hade den skrivits av ganska snabbt. Man hade till och med kunnat få den avskriven samma dag genom att bege sig till närmaste polisstation.
Det är nämligen så att polisen kan skriva av en parkeringsanmärknings som är uppenbart felaktig (observera Parkeringsanmärkning, dvs kommunal mark)

Vet ej om han bestred denna p-bot eller ej och jag vet ej om olyckan blev
rapporterad. Men vad har det med saken att göra?
Jag har en vän som är P-Lisa i sthlm och han skulle aldrig göra en sådan sak!
Det är ju helt sjukt hur man kan göra som jag tidigare beskrev!
:confused:

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7
Kan lägga till det som hände en vän i trafiken för ett par år sedan!
Det gäller en en ökänd lapplisa i Uppsala (kille med hästsvans)!
Min vän är ute och kör sin bil, ska svänga höger in på kungsgatan från bangårdsgatan!
Han får grönt och svänger höger sammtidigt som det kommer en cyklist
bakifrån som kör om honom på höger sidan!
Cyklisten cyklar in i honom bakifrån och ramlar.

Min vän kör upp bilen på trottoaren för att kolla att killen mår bra!
Killen verkar helt desorienterad och försöker ta sig upp på cykeln igen
men min vän frågar honom om han inte ska åka upp till sjukhuset med
honom för att koll att han inte slagit i skallen eller något!

Prescis medan detta pågår så kommer denna lapplisa med hästsvans
fram och börjar skriva en bot på bilen som min vän kört upp på trottoaren
för att se till att cyklisten inte slagit sig!
Min vän frågar lapplisan om han inte ser att killen på cykeln slagit sig
och behöver hjälp och får svaret -Flytta bilen, här får du inte stå.
Han fortsätter skriva P-Boten utan något eftertanke!
Eftersom min vän är som de flesta personerna här i sverige
så sket han i p-lisan och fick sin bot medans han hjälpte cykelkillen.
(Som fick skjuts till sjukhuset)

Hur kan man leva med sig själv när man sätter böter på en bil som
30sekunder innan varit med om en olycka??????????

(edit -> stavfel)

Ha ha killen med hästsvans (går under "smeknamnet" pingvinen har jag hört)Han måttade med tumstock från en korsning till min polares bil:hihi .Tyvär så han, han inte ned i tid så lappen var färdig, så det vart bara att betala eftersom han stod knappt en meter för nära:gnissla
Själv så hade jag stora problem med "Bävern" medel ålders kvinna (parkerings vakt åt kommunen).
Tror alla vet vem hon är, som bor i Uppsala.
Jag fick arbetsuppgiften att skotta delar av taket på kyrkans hus i uppsala förra vintern, då jag var på taket och skotta så fick min arbets kolega vara på marken som snövakt, men då det är svårt att vara själv på marken så ställde vi bilen snätt nedanför mig som en extra vakt, så ingen skulle kunna komma nedanför mig då jag skottar ner snö och is tappar.
Då kommer "Bävern"!
- Här får ni inte ha bilen!
- men vi flyttar med oss den i och med att vi skottar av taket.
-spelar ingen roll ni får inte parkera bilen här, då ni blockerar gång trafikanterna.
-men vi använder ju bilen som säkerhet, så ingen ska få en is tapp eller snö i huvudet.
-Ni hörde vad jag sa.
Så det blev bara till att åka tillbaka till lagret och hämta några koner som vi stängde av trottoaren med istället, men dom klarade sig från p-bot:tummenupp
Undrar hur vissa p-vakter tänker:va :va

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03

Carpark tvingades återbetala uppskattningsvis 30 000 kr, bara i vårt område :D

Summa sumarum:
Staten kräver en massa av oss... vi kan kräva att statet/sammhället sköter sina kort rätt...

Hahahaha så klockrent gjort! Visst är det som du säger att bägge ska sköta sin kort. Som i exemplena ovan om en lapplisa som ger böter då en person parkerat bilen för att hjälpa en cyklist som rammlat, det är helt sjukt. Att det finns människor som kan göra sådant är obegripligt, fast väljer man att jobba som låtsaspolis (läs: lapplisa) får man väll skylla sig själv.

Men ska det verkligen vara nödvändigt att behöva bestrida en pbot när man fått den under dessa omständigheter? Du tycker inte att lapplisan ska ha LITE sunt förnuft och bota de som verkligen parkerat galet istället?

Last edited:

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Skurk
Lapplisorna i Uppsala verkar ju ha fått en ganska skev internutbildning hos parkeringsbolaget - eller så söker dom aktivt efter dessa dårar.

Rickar: You're the man. Helt enkelt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
fast väljer man att jobba som låtsaspolis (läs: lapplisa)
Trodde det var väktare som var låtsaspoliser. :D
Men hur blir det nu när det dyker upp beredskapspoliser som skall agera polisiärt under vissa sammanhang. Kommer alla dessa andra "låtsaspoliser" bli nedgraderade till något annat?
Eller kommer beredskapspoliserna få en annan "titel"?

Men ska det verkligen vara nödvändigt att behöva bestrida en pbot när man fått den under dessa omständigheter? Du tycker inte att lapplisan ska ha LITE sunt förnuft och bota de som verkligen parkerat galet istället?

Jag får ta och citera mig själv från inlägg nr 83 så att du får svar på din fråga

Men sådant du beskrev skall ju givetvis inte rapporteras.

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Uppsala är tydligen värst:
Stod utanför Mc Donalds i Uppsala. Ser i backspegeln att en lapplisa kommer cyklande mot mig (sitter i bilen) så det är bara att dra ifrån polarn som är inne och köper burgare. Blev jagad hela vägen ner till fyrisån av den cyklande lapplisan:D

Rick you're the man:tummenupp

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Trodde det var väktare som var låtsaspoliser. :D
Men hur blir det nu när det dyker upp beredskapspoliser som skall agera polisiärt under vissa sammanhang. Kommer alla dessa andra "låtsaspoliser" bli nedgraderade till något annat?
Eller kommer beredskapspoliserna få en annan "titel"?

Hm.. det var en bra fråga. Men om det är väktare / beredskapspoliserna som får titeln låtsaspolis, vad ska vi då ha för ökenamn på lapplisor? :D

Kia

Guest
Ha ha killen med hästsvans (går under "smeknamnet" pingvinen har jag hört)Han måttade med tumstock från en korsning till min polares bil:hihi .Tyvär så han, han inte ned i tid så lappen var färdig, så det vart bara att betala eftersom han stod knappt en meter för nära:gnissla
Själv så hade jag stora problem med "Bävern" medel ålders kvinna (parkerings vakt åt kommunen).
Jag fick arbetsuppgiften att skotta delar av taket på kyrkans hus i uppsala förra vintern, då jag var på taket och skotta så fick min arbets kolega vara på marken som snövakt, men då det är svårt att vara själv på marken så ställde vi bilen snätt nedanför mig som en extra vakt, så ingen skulle kunna komma nedanför mig då jag skottar ner snö och is tappar.
Då kommer "Bävern"!
-spelar ingen roll ni får inte parkera bilen här, då ni blockerar gång trafikanterna.
-men vi använder ju bilen som säkerhet, så ingen ska få en is tapp eller snö i huvudet.
-Ni hörde vad jag sa.
Så det blev bara till att åka tillbaka till lagret och hämta några koner som vi stängde av trottoaren med istället, men dom klarade sig från p-bot:tummenupp

Båda dessa väldigt kända profiler jobbar som kommunala p-vakter... alltså på kommunen. Inte åt nåt bevakningsföretag. Kommunen som ska stå för deras utbildning.
Många glada skratt har de bjudit på iaf.... :tummenupp

Jag började skriva saker jag förmodligen skulle bli bannad för, men räknade till tio och började om....

Prata om att inte ha någon som helst servicekänsla. Du skulle alltså räcka finger åt en helt ärlig betalande trafikant? Är detta sjuka beteende något genetiskt med alla lapplisor?

Vilka småpåvar alltså. Måste vara skönt att få dela ut straff sådär.

Och ni är förvånade att ni besitter det mest hatade yrket i Sverige?

Edit: Bara poängtera, utifrån scenariot du beskriver, är att DU VET att du dömer en oskyldig människa till skyhöga böter, eftersom ni har dom regler ni har. Trafikanten kommer ju inte ha något att hämta hos din chef, och det vet du också. Och att han är oskyldig (åter igen, enligt ditt eget beskrivna scenario). Det är helt förjävligt. Skulle känna mig jävligt smutsig om jag var du.

Du kan inte läsa ordentligt du...

Skrev att jag vänligt men bestämt berättar att du får ta kontakt med min chef om den utfärdade P-boten... räcker inte fingret eller nåt annat fult heller... Å eftersom det har fuskas och fortfarande fuskas så in i h*lvete med just dessa avgifter... hur ska jag kunna veta vem som är ärlig och vem som inte är det? Finns det speciella skyltar att följa??
Varför skulle inte han ha något att hämta hos min chef? Jag har inte några befogenheter att ta tillbaka en p-bot som är utskriven. Varje gång jag tar tillbaka en p-bot av något speciellt skäl, så måste jag skriva i en rapport och bifoga med orginalet på p-boten och uppge skälen till att jag har tagit tillbaka p-boten. Jag utför mina arbetsuppgifter och vid ev fel eller klagomål får man som vid alla andra ställen vända sig till chefen..

Smutsig??? För att jag gör mitt jobb??
Skulle känna mig smutsigare om jag va så jäkla tjurskallig eller snål att jag inte kunde betala för min parkering..

Är inte förvånad att så många hatar lapplisor... det finns så himla många i trafiken som varken kan köra eller läsa skyltar...
Å visst svider det när en liten tjej kommer och talar om för dig hur du ska göra egentligen??

Last edited:

Kia

Guest
Förstår varför du kallar dig själv nitisk... :pannkyss

För övrigt...varför väljer man ett yrke som lapplisa? :va

Natruligtvis för att man träffar så många trevliga och sympatiska människor som ständigt visar upp sig från sin allra bästa sida.... :tummenupp

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Och hur vet hon att du är oskyldig när hon kommer till platsen och mc:n saknar biljett ?
Det vet hon inte.
Alltså lappar hon den.
Sen kommer du efter att hon fäst lappen på mc:n och ber henne ta bort den.
Det kan hon inte göra utan hänvisar dig till annan instans som har hand om det hela.

Jag ser inte att att hon gör fel någonstans. Hon följer ju bara reglementet. Reglerna skall ju gälla alla. Lika inför lagen (reglerna)
Skulle hon däremot ta bort lappen för dig så skulle jag tycka det är fel.
Då kan hon ju ta bort alla andra lappar också.
Bara för att jag stannar 12 minuter utanför systemet och fick en lapp tycker jag är orättvist. Och om du skulle få din borttagen på plats, varför skulle jag inte få det.
Vart skall man i sådanna fall dra gränsen ?
Och skall alla p-vakter handla efter vad dom själva anser är lämpligt? Det skulle vara en intressant situation. Kalle har en bra dag och släpper alla medans Bosse vaknade på fel sida och släpper ingen.
Nä, jag föredrar att alla p-vakter arbetar likadant och följer uppsatta regler.

Sen tycker jag iofs att man skulle kunna reglera hela branshen hårdare. Ha samma krav på tomtmark & gatumark, samma utbildning, samma instans som sköter bestridandena, osv.

Sen är Personliga påhopp & ärekränkning inte tillåtna på sporthoj oavsett kön.

Nej det har du rätt i. Tänk om folk skulla agera med sunt förnuft och välvilja mot varandra. Hur skulle det se ut? :huvet

Sgt Liberia

Guest
Förstår varför du kallar dig själv nitisk... :pannkyss

För övrigt...varför väljer man ett yrke som lapplisa? :va

Det är väl inget fel att vara lapplisa? Personligen hatar jag att sitta och köa pga av att idioter slänger sina bilar mitt i vägen för att det ska bara köpa lite cigg eller vad det kan vara.

Att jaga felparkerare är jag emot. Men att lappa bilar som skapar trafikproblem är jag för. Bara för att det finns lapplisor som uppträder som idioter behöver det inte gå ut över hela yrket.

Caramon

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
Yamaha R1
Hej.. Hittade ingen bra tråd så jag skapade en ny.

Vad gäller egentligen för parkering av mc? Samma som för bil. Men vad gör man med lappen? Någon kan ju sno den... Jobbigt att hela tiden överklaga och eventuellt skaffa/låna kvitto från andra som parkerat..

Är Mc-parkeringar alltid gratis???

Ni som vet börja skriv.. Jag bor i Malmö där p-lisorna är galna :huvet

Kollade hur det fungerade i Jönköping med omnejd...
Ringde kommunen och ställde raka frågor och då fick jag till svars att i första hand använda gratis mc-parkeringarna (vilket det inte finns för många av) och sedan i andra hand ställa sig i en vanlig p-lucka och BETALA för sig :va Jag ifrågasatte då detta och då sa dom att man var skyldig att betala annars får man böter. P-biljetten skulle fästas i en fasttejpad plastficka på insidan av kåpglaset föreslog han! :D

Verkar som att det går att slingra sig lite då om oturen skulle vara framma att man får en P-bot...

Chaimera

Det är inte farten som dödar...
Gick med
18 Sep 2006
Hoj
GSXR 600 -01
Lite smårolig läsning faktiskt. Intressant också för den delen.
Wiseguy: årets mesta bror duktig än så länge!!! ORKA!!!:klappar

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
hehe noterat en sak... står på en del skyltar att "kvittot ska finnas i fordonet... då är det väl bara att överklaga o säga att kvittot var i packbox/liknande?

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
ER-6n 09
"På en "gratis" parkeringsplats för MC så gäller 24-timmarsregeln. I vägmärkesförordningen anges att parkering är tillåten under vardagar utom vardag före sön- och helgdag, högst i 24 timmar i följd. Registreringsskylten måste vara väl synlig så att fordonet kan identifieras om inte kan även bortforsling utföras."

Man kan alltså inte ha kapell på sin hoj?
Man får alltså inte parkera på helgen?

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Då kommer "Bävern"!
-Ni hörde vad jag sa.

Var glad att det inte var en kontroll för arbete på väg. Det hade inte blivit billigt.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...