Parkeringsregler?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kan bara inte förstå varför 80% av hojåkarna tror att trafikreglerna inte gäller just dem, bara för att de åker MC.
Parkeringsregler ingår i trafikreglerna och borde vara självklara för alla förare.

Normala trafikregler är ju inga problem men parkeringsregler är inte normala. Vi tar ett par exempel. I Landskrona var det ett tag tillåtet att parkera i anslutning till cykelställ. Året efter var det inte tillåtet. I Malmö finns det uppmärkta MC-parkeringar som inte kostar någonting, i Helsingborg finns också uppmärkta MC-parkeringar som man däremot måste betala för. I Linköping sa inte P-lisorna nånting när vi parkerade på trottoaren och i Ljungby var det helt ok att parkera på en gräsmatta. Om du vet något som inte vi vet om universella regler så hojta till - annars kan du inte gnälla om att man inte kan alla "självklara" regler, för reglerna är långt ifrån självklara när det kommer till MC.
Har du MC-kort..? :va

nik76her

Letar garage i Malmöregionen..
Gick med
8 Jan 2007
Hoj
BMW R1100GS
Första gången du får böter är det bara att köra ner till porslinsgatan och överklaga eftersom du givetvis hade satt fast lappen på tanklocket, men någon hade snott den :D Hon kommer då att säga till dig att i fortsättningen ta med dig biljetten i fickan, och vid eventuella böter återkomma till porslinsgatan med biljett och böter för överklagande+avskrivning.

:va
Menar du att de säger till oss att vi ska ha biljetten i fickan och sedan ständigt springa och överklaga.... Parkeringsvakterna kommer ju att skriva varje gång de ser att hojen inte har någon biljett? Det är ju ganska ansträngade att skriva och överklaga samt gå tidigare från jobbet för att hinna till polisen och överklaga.. Är detta sunt?? :mad:

Kia

Guest
Normala trafikregler är ju inga problem men parkeringsregler är inte normala. Vi tar ett par exempel. I Landskrona var det ett tag tillåtet att parkera i anslutning till cykelställ. Året efter var det inte tillåtet. I Malmö finns det uppmärkta MC-parkeringar som inte kostar någonting, i Helsingborg finns också uppmärkta MC-parkeringar som man däremot måste betala för. I Linköping sa inte P-lisorna nånting när vi parkerade på trottoaren och i Ljungby var det helt ok att parkera på en gräsmatta. Om du vet något som inte vi vet om universella regler så hojta till - annars kan du inte gnälla om att man inte kan alla "självklara" regler, för reglerna är långt ifrån självklara när det kommer till MC.

Att reglerna om parkering vid cykelstället ändrades beror troligen på att marken bytte ägare, eller att ny ordförande valdes vid nåt styrelsemöte och han hade nya ideer. Eller så kanske det va så att det helt enkelt inte fungerade att ha hojjarna vid cykelstället, det kanske blev trångt osv.. vad vet jag. Som jag sagt så många många gånger förut privat mark är upp till markägaren vad som gäller.

All privat mark bestämmer markägaren reglerna för och allt annat bestämmer kommunen om.
Sitter det en zonskylt eller en stannandeförbudsskylt så gäller detta även MC.
Är det en betalparkering och det inte finns en anvisad MC-parkering ska MC-föraren erlägga p-avgift som alla andra. Hur och var man sätter kvittot eller biljetten är upp till föraren. Det enda kravet är att vi ska se den när vi går och bevakar. Att folk snor biljetten är liksom inte vårat bekymmer. Jag vet orättvist, tycker jag också, men så ser reglerna ut. Regler som uppkommit för att det finns folk som gillar att utnyttja och förstöra för andra. Tyvärr.
Det jag gnäller om är att folk inte verkar fatta just trafikskyltarna. Te x zonskyltarna. De gäller alla. Även MC och det borde förarna veta om och se som självklart.
Tycker man trafikreglerna verkar svåra och krångliga ska man kanske ta sig en teorilektion igen och friska upp minnet innan man gnäller på lapplisan som gör sitt jobb.... :huvet

nik76her

Letar garage i Malmöregionen..
Gick med
8 Jan 2007
Hoj
BMW R1100GS

:va Det är ju bara att läsa allt som folk har skrivit i tråden. Minst sagt jobbigt med alla olika svar och synpunkter.. Bilen vet jag vad som gäller och betalar varje gång man fått en bot. Men nu har jag inte provat Malmö med MC så mkt ännu. Men en sak är sann. Parkeringsvakterna är nitiska i Malmö. Finns platser som nästan har stående bevakning. Visst det är BRA med parkeringsvakter, annars hade det varit svårframkomligt bland alla konstiga parkeringar. Men visst kan man också önska att de vore lite mer humana.
Exempel: Jag skulle inom jobbet och lämna en sak innan jag skulle hem. Hittade en plats framför ett övergånställ (som man inte får stå för nära). Hoppade ur bilen och stegade avståndet som tycktes stämma. Sprang in till jobbet och kom ut.. Då var jag botad.. 700:- Tack så mkt..

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Att reglerna om parkering vid cykelstället ändrades beror troligen på att marken bytte ägare, eller att ny ordförande valdes vid nåt styrelsemöte och han hade nya ideer. Eller så kanske det va så att det helt enkelt inte fungerade att ha hojjarna vid cykelstället, det kanske blev trångt osv.. vad vet jag. Som jag sagt så många många gånger förut privat mark är upp till markägaren vad som gäller.

Det var inte ett speciellt cykelställ det handlade om, det var de som stod på kommunens mark - alltså allmänna cykelställ t.ex. utanför stadshuset, rådhuset, polisen och så vidare. Att privata markägare sätter egna regler är ju inget ovanligt och sånt man får hålla utkik efter, detta gällde allmänna platser.

Sitter det en zonskylt eller en stannandeförbudsskylt så gäller detta även MC.
Är det en betalparkering och det inte finns en anvisad MC-parkering ska MC-föraren erlägga p-avgift som alla andra. Hur och var man sätter kvittot eller biljetten är upp till föraren. Det enda kravet är att vi ska se den när vi går och bevakar. Att folk snor biljetten är liksom inte vårat bekymmer. Jag vet orättvist, tycker jag också, men så ser reglerna ut. Regler som uppkommit för att det finns folk som gillar att utnyttja och förstöra för andra. Tyvärr.
Det jag gnäller om är att folk inte verkar fatta just trafikskyltarna. Te x zonskyltarna. De gäller alla. Även MC och det borde förarna veta om och se som självklart.
Tycker man trafikreglerna verkar svåra och krångliga ska man kanske ta sig en teorilektion igen och friska upp minnet innan man gnäller på lapplisan som gör sitt jobb.... :huvet

Lika självklart gäller alla trafikskyltar även MC och de skyltarna är inte svåra - och ärligt talat tycker jag inte det är orättvist att man ska betala för att man tar upp en parkeringsplats eftersom det inte finns plats till en betalande bil i samma ruta (oftast inte). Som sagt, det är inte trafikregler som är oklara men när man kör MC brukar man inte vilja parkera i en bilruta för man vill som så litet fordon helst inte stå bland de stora av risken att inte bli sedd och påkörd. Det är det faktum att olika parkeringsregler gäller från kommun till kommun som är krångligt, inte att förstå skyltarna, och detta kan INGEN teorilektion i världen gå igenom. Jag har inte gnällt på nån lapplisa, jag har personligen aldrig fått böter. Det är regelverket som är illa ställt, inte de som ser till att det efterföljs.

supercobra

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
R1
hej jag bor i kalmar, där är det gratis att parkera i hela staden. du få stå i en bil ruta utan att betala. jag har inte fått böter än och jag har prata med en lapplisa dom sa det var gratis. det är bara fritt fram. han som jag pratade med han sa vi kan inte se om du har betalat för du kan säga att lappen har blås bort eller att någon har tagit den ifrån dig.

Ducce996

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
Yammmma
Hörs att det finns en lapp-lisa här inne...

Nej, det är inte lätt att veta vad som gäller från stad till stad. Jag är inte införstådd med att det är olika från komun till komun. De har tagit bort mc parkeringarna i inner stan nu (gällande Helsingborg). Jag vet att det går bra att ställa sig vid cykel parkeringar nu, inga böter.

Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87

All privat mark bestämmer markägaren reglerna för och allt annat bestämmer kommunen om.

Hmm :va

... vänta nu lite här...

Huruvida en privat markägare "bestämmer" eller inte beror på om marken är att betrakta som allmän- eller offentlig-plats. Detta i sin tur är avhängigt av hur platsen normalt används av innevånarna (lite komplicerat men inte helt omöjligt att läsa sig till)

Om det är offentlig och/eller allmän plats så "bestämmer" INTE markägaren eftersom att:

I Sverige råder Legalitetsprincipen = allt som inte är uttryckligen förbjudet ÄR TILLÅTET :D d.v.s. alla förbud eller begränsningar SKALL skyltas enligt gällande förordning.

Markägaren kan INTE uppdra åt p-bolag att bötfälla fordon utan att först skylta.

Vad gäller kommunal och statlig mark så är det inskrivet i LOKAL TRAFIKSTADGA vad som gäller i just DIN kommun.

I Ängelholm parkerade MC gratis på alla kommunens p-platser så sent som för två år sedan. (efter det har jag inte kollat).

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000

Exempel: Jag skulle inom jobbet och lämna en sak innan jag skulle hem. Hittade en plats framför ett övergånställ (som man inte får stå för nära). Hoppade ur bilen och stegade avståndet som tycktes stämma. Sprang in till jobbet och kom ut.. Då var jag botad.. 700:- Tack så mkt..

Min syrras mans kompis tandläkares hundtränare sa att det var bättre att dubbelparkera i sådana fall. Då kan inte lapplisan sätta böter.

Dock kan polisen bogsera bort bilen om det föreligger ordentlig trafikfara, men hur ofta gör en dubbelparkering det.

Någon som vet vad som gäller?

PS, lapplisorna i Malmö är rubbade. Sätter böter på ICA´s parkering men inte när folk parkerar i högerfil på genomfartsleder i rusningstrafik. Men dom vägarna är väl kommunala och inget privat P-bolag som ska gå med vinst.

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Cbr 600!
Är det bara jag som tycker det är lite lustigt att Kia först sågar alla vid fotknölarna när det gäller trafikregler för att sedan inte kunna svara på frågor själv eller motivera hennes egna påståenden med något bättre än "jag har pratat med folk som säger så"

När jag var liten bråkade jag med en kompis, då blev han förbannad o sa att hans farsa var starkare än min. Det trodde hans andra kompisar också sa han. Men vet ni?.... Det var inte så!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hörs att det finns en lapp-lisa här inne...

Nej, det är inte lätt att veta vad som gäller från stad till stad. Jag är inte införstådd med att det är olika från komun till komun. De har tagit bort mc parkeringarna i inner stan nu (gällande Helsingborg). Jag vet att det går bra att ställa sig vid cykel parkeringar nu, inga böter.

Har de tagit bort den vid Sundsbussarna också? Det måste vart rätt nyligen. :va

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Alla kommuner sätter egna regler för hur parkering får ske på
kommunal mark.Har din stad en mc fientlig kommunledning
kan dom faktiskt hitta på lite vadsomhelst för att försvåra för mc att
parkera.
Är du helt ovetande om vad som gäller där du vill ställa hojen
är det ju faktiskt bara att följa de regler som gäller bilar tex
parkera i ruta och erlägga avgift.Vill du veta exakt vad som gäller
mc får du ringa upp den som äger/ansvarar för marken du vill parkera på!

Vissa grundregler finns det ju som gäller hela landet tex ej parkera för
nära övergångsställe/gatukorsning/järnvägsövergångar,på gångbanor
men lokala trafikregler beslutar kommunerna om själva.
Ska det gnällas om mc parkering så rösta in en mc vänlig kommunledning
när du får chansen:D

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Kia : Du som kan det här...nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden. Men kan du pm ditt tele nr till mig så kan jag ringa dig när jag har irrat bort någon stans i sverige i sommar och behöver parkera :pannkyss

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
(Hoppas ingen svarat på detta tidigare)

Kia, hur rekomenderar du att man ska fästa sin p-lapp på hojen så den inte blir stulen?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux

Kia, hur rekomenderar du att man ska fästa sin p-lapp på hojen så den inte blir stulen?

Ta med den i jackan....sen om Kia bötfäller dig så ringer du bara och säger att du visst har betalt och har kvito :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
-På privat mark (inom branschen kallad tomtmark), dvs mark som ägs av annan än kommunen eller staten gäller LKOP (Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTM
-Du ingår ett avtal med markägaren när du passerar tex en P-skylt med krav på biljett.
-På tomtmark får man inte böter utan markägaren tar istället ut en kontrollavgift.
-Här kan markägaren i princip utse vem som helst att få lappa. Enda kravet är "för ändamålet lämplig utbildning". Vad som är lämplig utbildning är inte reglerat.
-Bestridanden sköts av markägaren/p-bolaget.

--------------

-På kommunalmark (även kallad gatumark) så regleras det hela av den Lokala TrafikFöreskriften (LTF). Där skriver kommunen/länsstryrelsen ned dom regler som skall gälla i hela kommunen och på specifika ställen.
-LTF:en skall finnas tillgänglig för allmänheten hos kommunen i form av en liggare som man kan läsa när man känner för.
-För överträdelser på kommunal mark tilldelas man en parkeringsanmärkning.
-På gatumark så måste även p-vakten ha genomgått en av länsstryrelsen godkänd utbildning och vara förordnad av kommunen.
-Bestridanden sköts av polismyndigheten.

--------------

-Utöver det så finns det generella trafikregler som tex att du inte får parkera på gångbana, för nära övergångställe, osv..
-Dom generella reglerna finns att läsa hos www.vv.se
-Här får du en parkeringsanmärkning ifall du gör fel.

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Ta med den i jackan....sen om Kia bötfäller dig så ringer du bara och säger att du visst har betalt och har kvito :)

Man kan mao skita i att betala.

Sen om Kia ger en böter så väntar bara på nån annan (som betalat sin plats) ska åka och då frågar man denne om man kan få hans biljett? :tummenupp

Kia

Guest
Är det bara jag som tycker det är lite lustigt att Kia först sågar alla vid fotknölarna när det gäller trafikregler för att sedan inte kunna svara på frågor själv eller motivera hennes egna påståenden med något bättre än "jag har pratat med folk som säger så"

När jag var liten bråkade jag med en kompis, då blev han förbannad o sa att hans farsa var starkare än min. Det trodde hans andra kompisar också sa han. Men vet ni?.... Det var inte så!

Det är inte jag som får p-böter (eller kontrollavgift som det heter där jag lappar, eftersom jag inte jobbar åt kommunen).
Försöker bara förklara för de som undrar varför de i vissa fall får p-böter eftersom det verkar himla oklart hur det funkar.... inget mer.
Hurvida du gillar mina motiveringar eller inte är ganska ointressant, förklarar bara vad mina uppdragsgivare har för regler. För det är trots allt dessa som får er lappade.... Säger inte att det ena är rätt eller fel... bara att nu är det så att de bestämmer. TYcker också att vissa regler eller markägare är orättvisa men det spelar ingen roll, jag måste ändå utföra mitt jobb och för att förebygga att mindre vetande får p-böter kan jag ju förklara hur de tänker och vad som gäller.....

Kia

Guest

Det här kommer att låta orättvist och elakt, jag vet, men det är så här det funkar på de privata bolagen i Uppsala. OBS::: inte jag som bestämt reglerna... följer bara anvisningar och order från chefen.

Var och hur du fäster din lapp på hojjen är inte p-vaktens bekymmer. Den ska kunna avläsas när vakten kommer och bevakar. Att folk snor den är vi medvetna om men kan inte ta någon hänsyn till. Hittar vi ingen biljett sätter vi en p-bot så enkelt är det.
Förut godkände vi att man tog kvittot/biljetten med sig och sen visade upp i efterhand, men eftersom folk var oärliga och oändligt mycket fusk upptäcktes så tog vi bort detta system. Så vad folk inte verkar fatta är att detta fantastiska fusk i slutändan drabbar de själva och andra.
Så här funkar det i praktiken.....
Jag bevakar, hittar din hoj utan biljett. Skriver ut en p-bot och sätter på hojjen. Du kommer springandes med en biljett i fickan. Jag ber dig vänligt men bestämt att ta kontakt med min chef vars nummer står på p-boten. Så får han avgöra hur ärendet ska tas omhand. Jag tänker inte och har inte befogenhet att ta tillbaka den, inte mitt jobb heller. Om du sen får den avskriven eller blir tvingad att betala har jag inte med att göra och får aldrig heller veta. Mitt jobb är att skriva ut p-böter på de som bla inte har någon biljett, inte att följa upp ärendet. Orättvist, javisst men så är det i verkligheten.

Att det sen tillämpas olika regler i olika kommuner är nog mycket beroende på vilken prioritet kommunen själva har på sina parkeringsproblem. Men det är inte reglerna som är olika utan själva tillämpningen.
Som sagt jag jobbar inte på kommunen och kan därför inte heller förklara deras tankegång. Kan ju bara berätta hur det går till på de privata bolagen här i Uppsala.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...