Pass på, MC-prylar på Lidl

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
200 kr styck för hjälmarna som var kvar i Halmstad. Men ingen crosshjälm passade:mad:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag var och kände på handskarna.
Det blev inget köp eftersom fodret inuti hade veckat sig så pass att jag inte fick in fingrarna i handskens fingrar, även när jag testade en storlek större än jag brukar ha. Då vill jag inte veta hur det är när man svettats en del i handsken och tar av sig den :gnissla

Det där är ju ett problem med många fodrade handskar. Mina fodrade Halvarsson som jag har när det inte är så varmt ute blir likadana. Fodret följer med ut om man är svettig om händerna och det kan vara ett helvete att få in fingrarna nästa gång. Det hjälper dock en hel del om man tar tag i kragen på handsken och rappar den mot knäskydden några gånger. Då halkar fodret lite tillrätta så det i alla fall är möjligt att korva in fingrarna.

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
BMW F800S
Tycker att utbudet var väldigt dåligt.
Hade velat köpa underställ men enbart tröjan kostade 179kr, känns dyrt för att handla kläder på Lidl.

Men jag köpte oliver där som var goda! :tummenupp

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det där är ju ett problem med många fodrade handskar. Mina fodrade Halvarsson som jag har när det inte är så varmt ute blir likadana. Fodret följer med ut om man är svettig om händerna och det kan vara ett helvete att få in fingrarna nästa gång. Det hjälper dock en hel del om man tar tag i kragen på handsken och rappar den mot knäskydden några gånger. Då halkar fodret lite tillrätta så det i alla fall är möjligt att korva in fingrarna.

Det problemet har jag inte upplevt med farsans fodrade handskar, men det kanske är för att dom är lite för stora för mig

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Den där ser i princip identisk ut med den som jag köpte på Jula för något år sedan. Den har funkat utmärkt när jag och polaren varit ute och kört. Räckvidden blir inte i närheten av det dom uppger ofta men det spelar ingen större roll. Jag hra för mig att för min anger dom upp till 6km men i praktiken får vi kanske en dryg km i räckvidd. Men då har jag iofs min radio liggandes under sitsen så det skärmar kanske av lite.
Det blir lite trängre vid öronen med en insats i hjälmen men dom flesta hjälmar har ju hål för öronen i stoppningen så det ska inte vara något problem.

Tack för svaret! Hur blir det med mikrofonen framme vid munnen då? Är den i vägen?

Palle2

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Fazer 600
Slog till på en tankväska då priset var lockande. Inte mkt större än min gamla 22L fast de uppger 32L. Satt bra på hojjen trots "endast" 3 magneter. Finns ju "flärpar" för spännband om så önskas. Stabil och ingen sladderpåse.. klart rekomenderbart.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det problemet har jag inte upplevt med farsans fodrade handskar, men det kanske är för att dom är lite för stora för mig

Kan kanske vara så. Polaren kör med likadana handskar som mig och han har samma problem. Men dom är ju köpta för att passa våra händer (som handen i handsken).
Är dom en storlek för stora så går det säkert lite lättare.

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Slog till på en tankväska då priset var lockande. Inte mkt större än min gamla 22L fast de uppger 32L. Satt bra på hojjen trots "endast" 3 magneter. Finns ju "flärpar" för spännband om så önskas. Stabil och ingen sladderpåse.. klart rekomenderbart.

Du kan med hjälp av en dragkjedja expandera tankväskan :tummenupp

Hjälmen var prisvärd (499:) med extra visir och öppningsbar front, det fanns käk-kuddar att fästa i den med ifall någon som har mindre skalle än en själv ska låna den.

Sedan slog jag till på handskar och lås med, tänkte köpa skorna också men de var för fula. Får se hur väl grejerna håller men billigt var det hos Von Lidl :banana

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Köpte själv en tankväska där idag sedan det skrivits mycket gott om de i fjol. Är mäkta imponerad över kvalité och funktion. Att den sedan endast gick loss på 249kr är helt omöjligt för mig att förstå.

Magnetdelen sitter mycket stabilt på tanken och är delbar från resten av väskan med hjälp av ett blixtlås som sträcker sig runt hela delan. Om denna avlägsnas så håller man nu i en ryggsäck, då 2 insydda axelband samtidigt blottas. Ännu ett liknade blixtlås precis intill kan dras runt vilket resulterar i att väskan expanderar i volym (växer ca 4-5cm på höjden)

I ena sidfickan hittar man ännu en rem som kan klipsas på plats om man vill bära väskan som en bag. (axelväska) I den andra sidfickan återfinns ett regnskydd som kan täckas över väskan. Många fler stuvutrymmen och fickor återfinns alla med eller kardborre eller dragkedja. Hela ovansidan är transparent för placering av kartor, gps, mobil eller liknande.

Jag fann den alldeles lagom då jag kunde stuva in en liten netbook, gps, iPhone, en luvtröja, ett par extra kallingar och tandkräm med borste, en flaska Whiskey och ge mig ut på äventyr.

Då finns det fortfarande plats till ett par öl och 2 frukostbullar till dagen efter. Dessutom är den ganska smäcker i designen och inte i vägen på min hoj i.a.f.
Alla dragkedjor går dessutom att låsa i stängt läge för extra säkerhet.

Helt klart mitt bästa hoj-köp någonsin räknat per krona.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Köpte själv en tankväska där idag sedan det skrivits mycket gott om de i fjol. Är mäkta imponerad över kvalité och funktion. Att den sedan endast gick loss på 249kr är helt omöjligt för mig att förstå.

Magnetdelen sitter mycket stabilt på tanken och är delbar från resten av väskan med hjälp av ett blixtlås som sträcker sig runt hela delan. Om denna avlägsnas så håller man nu i en ryggsäck, då 2 insydda axelband samtidigt blottas. Ännu ett liknade blixtlås precis intill kan dras runt vilket resulterar i att väskan expanderar i volym (växer ca 4-5cm på höjden)

I ena sidfickan hittar man ännu en rem som kan klipsas på plats om man vill bära väskan som en bag. (axelväska) I den andra sidfickan återfinns ett regnskydd som kan täckas över väskan. Många fler stuvutrymmen och fickor återfinns alla med eller kardborre eller dragkedja. Hela ovansidan är transparent för placering av kartor, gps, mobil eller liknande.

Jag fann den alldeles lagom då jag kunde stuva in en liten netbook, gps, iPhone, en luvtröja, ett par extra kallingar och tandkräm med borste, en flaska Whiskey och ge mig ut på äventyr.

Då finns det fortfarande plats till ett par öl och 2 frukostbullar till dagen efter. Dessutom är den ganska smäcker i designen och inte i vägen på min hoj i.a.f.
Alla dragkedjor går dessutom att låsa i stängt läge för extra säkerhet.

Helt klart mitt bästa hoj-köp någonsin räknat per krona.

Tankväskor skaver lacken. Oavsett fabrikat/inköpsställe. Praktiskt, men det kan vara bra att skydda tanken.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag hade tankväskan de sålde för något år sedan. Den funkade bra fram till att plastspännet som sitter fast i väskan för huvudremmen gick sönder. Måste ha rem till plasttank. Resten av väskan ser dock ut som ny fortfarande, så vill man går det säkert att byta ut fästen och remmar. Har inte brytt mig om att titta på det än.

Ozzi

Guest
Jag hade tankväskan de sålde för något år sedan. Den funkade bra fram till att plastspännet som sitter fast i väskan för huvudremmen gick sönder. Måste ha rem till plasttank. Resten av väskan ser dock ut som ny fortfarande, så vill man går det säkert att byta ut fästen och remmar. Har inte brytt mig om att titta på det än.

Dålig kvalitet allså.:Bugar

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Köpte walkie'n idag. Av någon anledning var jag helt säker på att det fanns ett par i varje kartong, men nej det fanns bara en enhet :mad:
Får hänga på låset imorronbitti, eftersom det bara fanns 2 st kvar när jag nallat min..

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05

Vet inte om du har samma väska som jag. Eller vilken som skulle vara "huvudrem". Jag har totalt 3 remmar på min samt 6 olika öglor att montera dessa på. 2 av de är avsedda för att bära väskan som ryggsäck och 1 som bag. Bag-remmen kan monteras på båda sidorna.

Nu när jag kollar närmare på det så kan jag säga att öglorna ser identiska ut som de jag har på min kameraväska (EOS500) Kan tänka mig att dessa inte orkar stå emot 10-15kg i längden om man nu lastar den så tungt. Är det nån av öglorna som gett upp? (Tog ett foto på väskan, ska försöka få in det här på en EDIT)

EDIT:
visabild.php

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vet inte om du har samma väska som jag. Eller vilken som skulle vara "huvudrem". Jag har totalt 3 remmar på min samt 6 olika öglor att montera dessa på. 2 av de är avsedda för att bära väskan som ryggsäck och 1 som bag. Bag-remmen kan monteras på båda sidorna.

Nu när jag kollar närmare på det så kan jag säga att öglorna ser identiska ut som de jag har på min kameraväska (EOS500) Kan tänka mig att dessa inte orkar stå emot 10-15kg i längden om man nu lastar den så tungt. Är det nån av öglorna som gett upp? (Tog ett foto på väskan, ska försöka få in det här på en EDIT)
Det är inte samma väska som jag har. På min så sitter det bara två remmar på bottenplattan (magnetdelen) av väskan. En som man fäster framtill runt ramen eller liknande. Den andra, som gått sönder, går ned på sidorna av tanken. Fästet som gått sönder är av typen klämfäste, inte ögla.

På själva väskan finns två större öglor i bakkant, det är allt. Remmarna för ryggsäcksfunktionen går inte att använda för fastsättning då de hamnar "inuti" väskan när den sitter på tanken.

Nu är jag inte missnöjd med väskan för det, jag skulle lätt kunna köpa en till för det priset. Men då jag inte kan nyttja magneterna så ser jag gärna att det finns fler/bättre fästen och remmar än på den gamla modellen. Blir mindre belastning på var fästpunkt då.

Men det jag ska ha egentligen med plasttank är väl någon typ av Bagsterväska med "tankfodral", men då hinner jag väl avverka 8 Lidlväskor innan jag kommer upp i samma pris.

Smagatusk

Guest
Apropå Lidl, törs man köpa en hjälm där?? Jag skulle bara behöve en ok "första-hjälm" medans jag tar mitt körkort, så tänkte jag att jag köper en "riktigt" när jag har lite bättre koll ;) Är det en bra eller dålig idé??

Jamen för fan kvinna... Ska vi behöva tänka åt er nu igen?

Du menar att när du inte KAN köra ska du köpa hjälm från en livsmedelbutik, och när du bevisat att du behärskar din hoj och fått ditt körkort ska du köpa en dyrgrip att ha på skallen? Jag får fan kramp...

Hjälm på Lidl... Vad blir det härnäst? Kolvringar på Hemköp?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är inte samma väska som jag har. På min så sitter det bara två remmar på bottenplattan (magnetdelen) av väskan. En som man fäster framtill runt ramen eller liknande. Den andra, som gått sönder, går ned på sidorna av tanken. Fästet som gått sönder är av typen klämfäste, inte ögla.

I välsorterade sybehörsbutiker brukar de ha ett sortiment av olika remmar och spännen. Kostar jordnötter. Befolkas dock av sexuellt utsvultna tjerringar = Suspensoar rekomenderas.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600

Det är en annan väska i år än den de brukade ha, som saknar remmen man lägger runt styrhuvudet. Jag passade på den som ersättare/reserv just därför. Mäck att dra remmar under tanken, med en rem runt styrhuvudet sitter väskan fast bra med magneterna. Sidolasterna blir aldrig så stora på en tankväska, så remmen under lär bara behövas om man handlar mat och lastar i väskan.

Såg dock Biltemas tankväska idag, med styrhuvudrem för... 249 kronor. Skulle jag absolut behöva ny tankväska skulle jag köpa den istället. Spännet var skit, inte knäppspänne utan skidremstyp, men det går ju att byta.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nä det var inte mkt som locka, men köpte två burkar handrengörning och eftersom jag hade skinnstället på mig så blev det till o köpa ryggsäcken också så att jag fick med mig burkarna :tummenupp Väskan satt för övrigt helt ok, duger som slit o slängväska.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0