Passagerare vid övningskörning

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
Vet ej om frågan tagits upp tidigare men jag hittade inte svaret iaf så jag kör en till. Nu till våren är det säkert många som ska ut och köra och även övningsköra. Många regler går att hitta på körkortsportalen eller i körkortsförordningen, men vissa saker är svåra att tyda. Min fundering var om man får ha passagerare vid övningskörning, och då inte handledaren.

Jag har talat med trafikpolisen och vill hänvisa till ett utdrag ur körkortsförordningen nämligen 4kap 6§ som säger

"Vid övningskörning med moped och motorcykel i gatutrafik eller på landsväg samt med snöskoter och terränghjuling ska den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra ett sådant fordon som övningskörningen avser. Om övningskörningen avser moped eller motorcykel får den ske med bara en medföljande elev."

Man får alltså skjutsa en kompis eller sambo eller dyl när man övningskör så länge handledaren följer med på eget fordon. Det man kanske bör tänka på är lämpligheten och det kan man ju bara själv kunna avgöra. Det är fortfarande handledaren som bär ansvaret för körningen.

F.d. vägverket säger i ett mail från 1997 att "Det är inte förbjudet/ olagligt att skjutsa vid övningskörning så alltså får man göra det. Men det är upp till handledaren och eleven att bedöma hur lämpligt det är"

Jag personligen tycker det kan vara bra att även öva på att skjutsa och då inte handledaren då denna får ett annat perspektiv när han inte sitter bakpå. Han kan se hur eleven agerar i olika situationer med skjuts som han kanske inte kan se eller märka om han själv sitter bakpå. Men det är bara min åssikt.

Så finns det andra med samma funderingar som jag så har ni nu svaret!
Kör försiktigt!

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Borde ju vara samma som bil, och där får man ju övningsköra mde passagerare...
Övningskörning går ju ut på att lära sig köra under så många fall som möjligt i trafiken, skjutsa är ju ett.

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
Borde ju vara samma som bil, och där får man ju övningsköra mde passagerare...
Övningskörning går ju ut på att lära sig köra under så många fall som möjligt i trafiken, skjutsa är ju ett.

Jo, men även det var ju på tapeten att man inte skulle få ha. Men som sagt. Jag kunde inte hitta svaret och det vore ju så snopet att bli stoppad o få böter. Vissa poliser säger fortfarande nej och då kan det ju vara bra om man vågar stå på sig och veta att man faktiskt har rätt

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Må så vara att man FÅR ha med sig en passagerare när man övningskör på MC. Men jag anser inte att man bör det i början iaf.
Ha passagerare i en bil är inte försvårande direkt men på MC blir det mesta bra mycket svårare med passagerare.

Sen är det självklart inget minus att öva med medpassagerare, nästan en självklarhet. Men inte är det nödvändigt under övningskörning då detta inte tas med i provet. Bättre att lära sig åka själv först innan man utvecklar kunskapen...

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
Må så vara att man FÅR ha med sig en passagerare när man övningskör på MC. Men jag anser inte att man bör det i början iaf.
Ha passagerare i en bil är inte försvårande direkt men på MC blir det mesta bra mycket svårare med passagerare.

Sen är det självklart inget minus att öva med medpassagerare, nästan en självklarhet. Men inte är det nödvändigt under övningskörning då detta inte tas med i provet. Bättre att lära sig åka själv först innan man utvecklar kunskapen...

Nä självklart inte i början.. Och kanske inte nödvändigt men finns bara en hoj i familjen och man vill ut och åka tillsammans kan det ju vara ett alternativ. =)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tycker det är helt åt h-e att skjutsa när man övningskör, handledaren ikluderad, lära sig köra hoj skall man göra UTAN passagerare!! Det strider mot precis all säkerhet att rookies skall vingla omkring med passagerare dessutom.

Tillräckligt illa att folk som har lappen, eller de som fick det på köpet kör som nötter med passagerare och går i backen och inte bara skadar sig själva..

Ta körkort skall man göra som "singel" på hojen, hålla på att lattja med andras människors liv kan man göra när man har körkortet, och trots att jag självt kört många år på mc, med och utan passagerare så tycker jag det är bra mycket svårare med allt att ha en passagerare och att det ställer oerhörda krav på föraren, att få en lugn, mjuk fin framfart och inbromsningar, man kan få släpp som gör att man går omkull enbart pga passageraren.

Personligen ser jag gärna att det hårda regler för att få ha passagerare på mc, då det kräver så mycket mer av föraren! Ex körkortsvana något/några år, särskild genomgådd "passagerarkurs" etc, där har transportstyrelsen missat en stor sak i kampen mot nollvisionen..

Sen finns det personer som är helt suveräna på att hantera sin hoj med passagerare och hojar som är bättre lämpade för det ändamålet än andra hojar.

Sen att jag själv föredrar soloåkning är en annan sak..

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Nä självklart inte i början.. Och kanske inte nödvändigt men finns bara en hoj i familjen och man vill ut och åka tillsammans kan det ju vara ett alternativ. =)

Nja, vill man ut och åka tillsammans är det bästa att man tar kortet först och har fått sin grundläggande erfarenhet om MC-åkning. Alternativt att passageraren åker bakpå handledaren som har (förhoppningsvis) körvana. Övningskörning är ingen upplevelsegrej, det är en utbildning.

T ex en panikbromsning är jäkligt svår ensam för en nybörjare och det är drastiska skillnader med passagerare.

Men det är vad jag tycker.

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Skitlätt, så här gör man! :D

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/zZzjgWpKRfU&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/zZzjgWpKRfU&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

:backontop
Ringa fabbro lisen eller lämplig myndighet och fråga, helt enkelt?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Många körskolor har som rutin att läraren skjutsar en elev samtidigt som den andra eleven övningskör själv på motorcykeln. Detta naturligtvis för att handledaren/läraren bara får handleda en elev åt gången.

När jag skulle köra upp så fick jag och den andre som skulle köra upp för tung skjutsa varandra till uppkörningen, 8 mil tur/retur och detta med körskola. Kan hålla med om att det inte är något att börja med men tyckte det var en bra extraövning innan uppkörning för att träna balansen =)

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Kawasaki
Om det är lagligt så är det la bara att själv avgöra om du är duktig nog. Jag tog bara en lektion när jag tog körkortet förra året. Resten av tiden körde jag runt med farsan på ryggen (= handledare). Utom när jag körde själv på konbana (inhägnat område med farsan som vakt).
Jag tyckte inte det skadade min körning att ha passagerare under all stadskörning, snarare tvärt om.

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
Om det är lagligt så är det la bara att själv avgöra om du är duktig nog. Jag tog bara en lektion när jag tog körkortet förra året. Resten av tiden körde jag runt med farsan på ryggen (= handledare). Utom när jag körde själv på konbana (inhägnat område med farsan som vakt).
Jag tyckte inte det skadade min körning att ha passagerare under all stadskörning, snarare tvärt om.

Tack för ditt svar... Jag tror också bara det är nyttigt att pröva. Men folk verkar bara haka upp sig på deras egna slutsatser o fördomar, jag ville bara nå ut med infon då flera av mina vänner inte visste med säkerhet. Jaja, strunt samma... Jag hoppas folk är så förståndiga att man själv kan avgöra vad som är lämpligt i sin körning

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Den enda du får skjutsa på vid övningskörning med MC är HANDLEDAREN. Väljer han att köra egen MC får du inte ha passagerare med på hojen. Däremot kan handledaren ha passagerare.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Om jag var handledare för någon mc-elev skulle jag aldrig tillåta att min elev skjutsade någon.

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Jag har iaf ett mail från transportstyrelsen där de skriver att det är godkänt vid privat övningskörning. Har med mig en en kopia av det bland mina handledarpapper.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
körkortsförordningen 4kap 6§

Man får INTE skjutsa om man övningskör OM det inte är handledaren

Den här?

4 kap. Övningskörning m.m.
Övningskörning i gymnasieskola, komvux och fristående skola med motsvarande utbildning...
...6 § Vid övningskörning ska den som har uppsikt över körningen följa med i bilen vid den körandes sida.
Vid övningskörning med moped och motorcykel i gatutrafik eller på landsväg samt med snöskoter och terränghjuling ska den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra ett sådant fordon som övningskörningen avser. Om övningskörningen avser moped eller motorcykel får den ske med bara en medföljande elev.
Vid sådan övningskörning med moped som avses i andra stycket får den som har uppsikt över körningen även köra motorcykel. Avser sådan övningskörning moped klass II får den som har uppsikt över körningen även köra moped klass I. Förordning (2009:190).

Ändrad 2003-08-05 gm SFS 2003:522, ikraft 2003-10-01
Ändrad 2009-03-24 gm SFS 2009:190, ikraft 2009-04-01, överg.best.
RH 2008:21 Övningskörning med två motorcyklar samtidigt ansågs inte innebära tillåtande av olovlig körning.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Den här?

4 kap. Övningskörning m.m.
Övningskörning i gymnasieskola, komvux och fristående skola med motsvarande utbildning...
...6 § Vid övningskörning ska den som har uppsikt över körningen följa med i bilen vid den körandes sida.
Vid övningskörning med moped och motorcykel i gatutrafik eller på landsväg samt med snöskoter och terränghjuling ska den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra ett sådant fordon som övningskörningen avser. Om övningskörningen avser moped eller motorcykel får den ske med bara en medföljande elev.
Vid sådan övningskörning med moped som avses i andra stycket får den som har uppsikt över körningen även köra motorcykel. Avser sådan övningskörning moped klass II får den som har uppsikt över körningen även köra moped klass I. Förordning (2009:190).

Ändrad 2003-08-05 gm SFS 2003:522, ikraft 2003-10-01
Ändrad 2009-03-24 gm SFS 2009:190, ikraft 2009-04-01, överg.best.
RH 2008:21 Övningskörning med två motorcyklar samtidigt ansågs inte innebära tillåtande av olovlig körning.

Tycker detta stycke som nu blivit citerat två gånger inte adresserar frågan över huvud taget. Som jag tolkar det så handlar det inte om ifall man får ha någon "obehörig" passagerare bakpå hojen, utan bara var handledaren ska befinna sig under körlektionen.
Eller har jag misstolkat?:va

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...