Passagerare vid övningskörning

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Tycker detta stycke som nu blivit citerat två gånger inte adresserar frågan över huvud taget. Som jag tolkar det så handlar det inte om ifall man får ha någon "obehörig" passagerare bakpå hojen, utan bara var handledaren ska befinna sig under körlektionen.
Eller har jag misstolkat?:va

Nej, du har inte missförstått.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Tycker det är helt åt h-e att skjutsa när man övningskör, handledaren ikluderad, lära sig köra hoj skall man göra UTAN passagerare!! Det strider mot precis all säkerhet att rookies skall vingla omkring med passagerare dessutom.

Tillräckligt illa att folk som har lappen, eller de som fick det på köpet kör som nötter med passagerare och går i backen och inte bara skadar sig själva..

Ta körkort skall man göra som "singel" på hojen, hålla på att lattja med andras människors liv kan man göra när man har körkortet, och trots att jag självt kört många år på mc, med och utan passagerare så tycker jag det är bra mycket svårare med allt att ha en passagerare och att det ställer oerhörda krav på föraren, att få en lugn, mjuk fin framfart och inbromsningar, man kan få släpp som gör att man går omkull enbart pga passageraren.

Personligen ser jag gärna att det hårda regler för att få ha passagerare på mc, då det kräver så mycket mer av föraren! Ex körkortsvana något/några år, särskild genomgådd "passagerarkurs" etc, där har transportstyrelsen missat en stor sak i kampen mot nollvisionen..

Sen finns det personer som är helt suveräna på att hantera sin hoj med passagerare och hojar som är bättre lämpade för det ändamålet än andra hojar.

Sen att jag själv föredrar soloåkning är en annan sak..

Herregud...

Om det är lagligt så är det la bara att själv avgöra om du är duktig nog. Jag tog bara en lektion när jag tog körkortet förra året. Resten av tiden körde jag runt med farsan på ryggen (= handledare). Utom när jag körde själv på konbana (inhägnat område med farsan som vakt).
Jag tyckte inte det skadade min körning att ha passagerare under all stadskörning, snarare tvärt om.

Du lever fortfarande? Trodde man dog direkct när man skjutsar!:D

Last edited:

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Det är handledaren som bär ansvaret och får städa och stå sitt kast om det skiter sig. Sedan är det upp till den som övningskör om man vill ta den risken.
Jag övade med sambon bakpå efter att jag fått kortet. Han lever fortfarande men är kanske aningen omtöcknad.:D
Shoot!:krama

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
JAG LEVER! JAG LEVER! :Bugar:Bugar Det som inte dödar härdar:cdevil

Jo, lever gör du ju men du är ju lite si sådär så jag vetti fan.. kanske inte ska ta risken ändå.. hahaha.. Vill gärna behålla min andra hälft som han är..

Det är handledaren som bär ansvaret och får städa och stå sitt kast om det skiter sig. Sedan är det upp till den som övningskör om man vill ta den risken.
Jag övade med sambon bakpå efter att jag fått kortet. Han lever fortfarande men är kanske aningen omtöcknad.:D
Shoot!:krama

:tummenupp

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Det är i mina ögon handledaren i egenskap av ansvarig som bestämmer om övningsföraren ska få köra med skjuts eller ej, inte eleven.

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Det är i mina ögon handledaren i egenskap av ansvarig som bestämmer om övningsföraren ska få köra med skjuts eller ej, inte eleven.
Du skojar! Är det sant? :D Jag som alltid har trott att elever har befogenheten och lärare bär ansvaret.
Fast det kan ju vara lagen som bestämmer och inte handledaren....
.
.
.
.
.
Ja, det är väl uppenbart men i många fall låter handledaren eleven styra och ställa trots det tunga ansvaret, därav mitt inlägg. :tungan
.
.
.
.
.

Jo, lever gör du ju men du är ju lite si sådär så jag vetti fan.. kanske inte ska ta risken ändå.. hahaha.. Vill gärna behålla min andra hälft som han är..

:tummenupp
:krama

Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Jag är helt övertygad om att vi skulle ha mycket bättre mc-förare om en större del av utbildningen skedde med passagerare. Det under ordnade formet och med kompetenta handledare. Man kan som passagerare bete sig olika för att visa på behovet av att aktivt flytta tyngdpunken, aktiv och medveten motstyrning, rätt stittställning vid bromsning och mycket annat.

Öva från första början med passagerare på övningsplan. Sedan på vanlig gatutrafik och på kurvig landsväg. Prova snabba manöverbanan med passagerare så hittar du snabbt den teknik som krävs.

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
Jag är helt övertygad om att vi skulle ha mycket bättre mc-förare om en större del av utbildningen skedde med passagerare. Det under ordnade formet och med kompetenta handledare. Man kan som passagerare bete sig olika för att visa på behovet av att aktivt flytta tyngdpunken, aktiv och medveten motstyrning, rätt stittställning vid bromsning och mycket annat.

Öva från första början med passagerare på övningsplan. Sedan på vanlig gatutrafik och på kurvig landsväg. Prova snabba manöverbanan med passagerare så hittar du snabbt den teknik som krävs.

Skönt att se att fler kan se fördelar med att få så vid utbildning som möjligt. :tummenupp

zeki

Varför har ni repade knäpuckar ?
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
2008 modell grön
Skönt att se att fler kan se fördelar med att få så vid utbildning som möjligt. :tummenupp

I samband med att våren närmar sig vaknar alla moralkärringar också. Välkommen till ännu en säsong med moralkärring.com.:huvet

Till TS som svar på din fråga, Nej det är livsfarligt att övningsköra med passagerare du kör ihjäl dig DIRECT !!!!:D

Fast vad vet jag, är bara en av dessa j*vla fotografer som ser till att folk kör av vägen...:arsele

Last edited:

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
I samband med att våren närmar sig vaknar alla moralkärringar också. Välkommen till ännu en säsong med moralkärring.com.:huvet

Till TS som svar på din fråga, Nej det är livsfarligt att övningsköra med passagerare tu kör ihjäl dig DIRECT !!!!:D

Haha.. Jävla skit.. Konstigt att jag inte dog redan förra året då!! Eller vänta gjorde jag?!?

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Hoj
GSX1300R -08
Jag hade samma fråga jag med när jag övningskörde. Ringde till polisen som hänvisade mig till trafikverket som hänvisade mig till en trafikinspektör (uppkörningsman) Han sade att så länge fordonet är avsett för två personer så är det ok, men han påpekade också som alla moralkärringar redan sagt här så är det en fråga om lämplighet. Du får alltså övningsköra hoj med sambon bakom och handledaren efterföljande på annan hoj.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!