Tycker det är helt åt h-e att skjutsa när man övningskör, handledaren ikluderad, lära sig köra hoj skall man göra UTAN passagerare!! Det strider mot precis all säkerhet att rookies skall vingla omkring med passagerare dessutom.
Tillräckligt illa att folk som har lappen, eller de som fick det på köpet kör som nötter med passagerare och går i backen och inte bara skadar sig själva..
Ta körkort skall man göra som "singel" på hojen, hålla på att lattja med andras människors liv kan man göra när man har körkortet, och trots att jag självt kört många år på mc, med och utan passagerare så tycker jag det är bra mycket svårare med allt att ha en passagerare och att det ställer oerhörda krav på föraren, att få en lugn, mjuk fin framfart och inbromsningar, man kan få släpp som gör att man går omkull enbart pga passageraren.
Personligen ser jag gärna att det hårda regler för att få ha passagerare på mc, då det kräver så mycket mer av föraren! Ex körkortsvana något/några år, särskild genomgådd "passagerarkurs" etc, där har transportstyrelsen missat en stor sak i kampen mot nollvisionen..
Sen finns det personer som är helt suveräna på att hantera sin hoj med passagerare och hojar som är bättre lämpade för det ändamålet än andra hojar.
Sen att jag själv föredrar soloåkning är en annan sak..