Pendla med kardan

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
Helt klart 1200 Tenere eller FJR 1300 och då gärna AE modell eller ES med halvautomat. Ska vara riktigt grym för pendling! Hört att många övergått från just GS till 1200 Tenere och stannat kvar på den modellen. Den gör vad du begär från den fast med japansk kvalité. Inga onödiga tekniska prytlar som du inte ens använder och låg driftkostnad. Det beror på vad du själv tycker. Jag har en FZ1 och en FJR1300. Kanske en Tenere kommer göra de sällskap i framtiden...


Jag har insett att jag måste ha iaf en adventure hoj, det är en så fantasisk upplevelse när landsvägen blir till grusväg som sedan blir till en igenvuxen traktorstig att bara kunna fortsätta tills man når nästa väg. Det är tamejfan en religiös upplevelse! Jag får fundera om jag kanske skall byta ut min älskade KTM mot en Super Tenere, jag tror att ha jag kvar KTM kommer Super Teneren på sikt framstå som alldeles för tråkig. Samtidigt som KTM ger en del att önska när det kommer till kvalitén...

Just nu tänker jag att provköra en FJR 1300 igen och fundera varför jag inte gillade den första gången. Sedan blir det också en provkörning av en R1200RS och troligen en VFR 1200 också.
 
Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tror att du, jag och de flesta andra lägger för mycket tid på kedjan. Jag har börjat bli lite bättre. Oftast smörjer och rengör man kedjan alldeles för ofta. Lite smörja var hundrade mil räcker gott och väl. Skit i att tvätta och hålla på. Byt kedja när kedjesträckaren säger till. Done.

Körning i regn - alltså med tempo och över distans är döden för kedjor.

Jag lägger på massor före, under och framförallt efter körning i regn.

Sedan brukar det räcka till nästa regnväder här hemma.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
Jag kör luftkylt på min vinterhoj. Behöver köra nästan en mil innan den är uppe i driftstemp när det är minusgrader. Funkar bra.

På min vinterhoj var kravspecen billig skithoj. Hade inte kört luftkylt annars. Enda fördelarna med luftkylt är att man slipper byta kylarvätska var tredje år och att man måste tömma systemet om man ska riva motorn, vilket jag aldrig behövt ändå. Vikten brukar bli något lägre.

Vätskekylt får upp tempen snabbare och risken för överhettning är minimal. Det finns en anledning till att nästan alla kör vätskekylt. Det är bättre. Man kan ha betydligt tightare spel i motorn då driftstempen är mycket stabilare.

Dina upplevelser stämmer med mina! Det funkar men är inte optimalt. Jag tror att jag står över att plöja ned 150 k på en luftkyld pendlare...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Körning i regn - alltså med tempo och över distans är döden för kedjor.

Jag lägger på massor före, under och framförallt efter körning i regn.

Sedan brukar det räcka till nästa regnväder här hemma.
För mig som bor i en regnig stad, parkerar utomhus och kör varje dag året runt så pallar jag inte. I början fick jag smörja varannan dag för att det skulle kännas schysst. Nu blir det en eller två gånger i månaden. Kedjan börjar bli lite rostig men det får den vara. Byter hellre kedja efter 2000 mil för att slippa eländet och få ut 500-1000 mil till.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har insett att jag måste ha iaf en adventure hoj, det är en så fantasisk upplevelse när landsvägen blir till grusväg som sedan blir till en igenvuxen traktorstig att bara kunna fortsätta tills man når nästa väg. Det är tamejfan en religiös upplevelse! Jag får fundera om jag kanske skall byta ut min älskade KTM mot en Super Tenere, jag tror att ha jag kvar KTM kommer Super Teneren på sikt framstå som alldeles för tråkig. Samtidigt som KTM ger en del att önska när det kommer till kvalitén...

Just nu tänker jag att provköra en FJR 1300 igen och fundera varför jag inte gillade den första gången. Sedan blir det också en provkörning av en R1200RS och troligen en VFR 1200 också.

Man åker väldigt fint på en genomtänkt Adventurehoj. Det finns en hel del som inte är genomtänkta också med vibrerande motorer, uselt vindskydd osv men dit hör inte Super Tenere.
De som faktiskt lägger många mil på hojarna väljer ofta BMW GS/A och Yamaha Super Tenere, så det är nog ingen dålig idé att prova dem. Yamahan blir sannolikt helt problemfri, BMW-n är lite vassare på allt och har kanske större potential om du vill utveckla offroadkörningen. Men skulle jag köpa en pendlarhoj skulle jag köpa Yamahan.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tack för svaret! Jag kommer definitivt provköra en. Min magkänsla säger att det här är nog en mycket vettig kandidat, ca 100 k för en R1200RS med väskor lite utrustning, full servad (dvs inte fulmeckad) och vrid som en jordbrukstraktor. Det är nog svårt att slå... Meeen jag vill ju inte haaaa eeeen BMW?
Jag älskar min! Duger fint till det mesta. Saknar jag min Street Triple? Ja! Men kanske cirka 10% av min tid på hoj. Resten av tiden har jag det bra! När hus är köpt ska jag ha (minst) en hoj till, men för mig som bara kan ha en hoj som ska passa till allt från pendlingen året om till kursdagar med SMC till resor osv, är den grym!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Körning i regn - alltså med tempo och över distans är döden för kedjor.

Jag lägger på massor före, under och framförallt efter körning i regn.

Sedan brukar det räcka till nästa regnväder här hemma.
Ungefär samma här. Jag har 6 mil enkel resa och smörjer kedjan när jag kommer hem om det behövs. Skulle kunna ta ett depåstöd till jobbet för att underlätta smörjning även där men kedjan klarar 6 - 7 tusen mil ändå...
På långresor i regn smörjer jag vid raster och när vi är framme och störs inte så mycket mer än så. Jag behöver ändå inte byta efter bara 2 tusen mil så några hundra mil mer eller mindre har ingen betydelse. Jag byter dessutom på vinter om kedjan inte ser ut att klara en säsong till.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top