Pendlarfordon; Cykel, Vespa eller bil?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag byter jobb om ett par veckor och kommer i och med det bli av med bilen som jag idag använder både i tjänst och för egen transport.

Nu klurar jag på om jag ska börja cykla till jobbet, eller om jag ska köpa ett annat fordon för transporten. Jag har dels funderat på att köpa en ny bil, men tanken har även slagit mig att köpa en gammal Vespa.

Eftersom jag är enormt velig av naturen behöver jag nu hjälp att bestämma vilken väg jag ska gå. Listar några av de för- och nackdelar med de olika alternativen nedan.

Viktigt att nämna kan vara att jag inte kommer ha mer än ca 7 km (enkel resa) i stadsmiljö till jobbet.

Bil
Fördelar:

-Bekvämt, slipper frysa på vintern och bli blöt när det regnar.

Nackdelar:
-Onödig utgift, måste antingen köpa nytt eller räkna med eventuella kostnader för reparationer. Hatar att skruva bil själv.
-Har redan en bil som tjejen använder, så jag behöver egentligen ingen för något annat än för transport till och från arbete.

Cykel
Fördelar:

-Billigt. Även om jag eventuellt måste hitta en vettigare cykel än den MTB jag har i dagsläget så är det nästintill kostnadsfritt.
-Jag får lite motion, och jag skulle behöva röra lite mer på mig.

Nackdelar:
-Kallt på vintern
-Blött när det regnar
-Jobbigt när det blåser
-Jag är lat som fan
-Vid snöväder är det ett helvete att ta sig fram på cykelvägarna innan det är plogat.

Vespa
Fördelar:

-Slipper cykla
-Mindre kostnad än en extra bil
-Om den går sönder kan jag troligen laga den själv. Mekar hellre MC än bil.
-För jävla tufft. Gillar utseendet på en gammal Vespa.
-Även vid snö så borde det gå hyfsat att köra då den håller samma hastighet som biltrafiken på pendlingssträckan och går därmed att köra på plogade/uppkörda vägar.

Nackdelar:
-Kostnad för inköp
-Utsatt för väder och vind
-Driftsäkerhet?


Jag inser att det självklara valet bör vara att cykla med tanke på att det är så pass nära, och för 15 år sedan hade jag inte ens funderat på något alternativ. Men konstigt nog har jag inte blivit mindre bekväm och lat med åren.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
På 7km i stadsmiljö torde en bil vara bland de sämre alternativen. Förutom på vintern. Dyrast och antagligen inte mer än några minuter snabbare än de andra två.

En Vespa är nog inte så kul att köra på vintervägar. Oavsett hur väl snöröjda de är. Och utan att veta så gissar jag att en gammal italiensk plåtvespa rostar som att det inte fanns någon morgondag om den utsätts för saltade vägar.

Att pendla på en mtb kan gå bra. Beroende vilken mtb du har. Och det går ju att slänga på mer asfaltsanpassade däck om andan skulle falla på (Schwalbe Big Apple t.ex.).

Annars kanske el-cykel vore ett alternativ? Kostar kanske som en Vespa i inköp, men med lägre driftskostnader.

Eller kombinera Vespa och din mtb. Välja lite utifrån väder och humör. Och ta bussen de dagar vädret är som sämst.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
7 km är en baggis på cykel när du väl vant kroppen vid det efter nån vecka, tar nog inte många fler minuter än bilen heller även om man håller igen för att slippa behöva duscha vid framkomst. MTB bör funka bra, speciellt om du lägger på slicks istället för nabbdäck. Dubbdäck finns för vintern. Kallt/blött är bara en fråga om kläder, för de pengar du sparar jmf bil kan du med gott samvete skaffa riktigt bra GoreTex.

7 km är såpass kort att nästan vilken cykel som helst funkar, men annars tycker jag den optimala pendlarcykeln är en billig CX (cykelcross), dvs räserväxlar och bockstyre (för att krypa undan motvinden) men plats för skärmar och lite bredare däck.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det ändå bara är pendling, så kanske BMW C1? :hihi

Men 7 km är lätt gjort med cykel.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Men ååhhhh, vad tråkiga ni är. :D (Förutom Blacktriple som förstår precis vad jag är ute efter.)

Det är klart att cykel är det vettigaste alternativet och att bil är det sämsta. Jag hade ändå räknat med att få lite stöd i min vilja att köpa ytterligare ett tvåhjuligt motorfordon.


Vespa såklart, enligt givna förutsättningar.

Såklart! :tummenupp

På 7km i stadsmiljö torde en bil vara bland de sämre alternativen. Förutom på vintern. Dyrast och antagligen inte mer än några minuter snabbare än de andra två.

En Vespa är nog inte så kul att köra på vintervägar. Oavsett hur väl snöröjda de är. Och utan att veta så gissar jag att en gammal italiensk plåtvespa rostar som att det inte fanns någon morgondag om den utsätts för saltade vägar.

Att pendla på en mtb kan gå bra. Beroende vilken mtb du har. Och det går ju att slänga på mer asfaltsanpassade däck om andan skulle falla på (Schwalbe Big Apple t.ex.).

Annars kanske el-cykel vore ett alternativ? Kostar kanske som en Vespa i inköp, men med lägre driftskostnader.

Eller kombinera Vespa och din mtb. Välja lite utifrån väder och humör. Och ta bussen de dagar vädret är som sämst.

Alternativet bil har jag mer eller mindre redan strukit, svårt att motivera kostnaden. Hade med det alternativet mest för asymmetrins skull.

Jag hade inte tänkt på vägsalt och rostrisk, så det är helt klart en faktor jag bör räkna med.

Jag har en gammal MTB som fick släta däck monterade när jag köpte nytt i våras, så den är redan kittad för asfalt.

El-cykel är för pensionärer. :fakta

7 km är en baggis på cykel när du väl vant kroppen vid det efter nån vecka, tar nog inte många fler minuter än bilen heller även om man håller igen för att slippa behöva duscha vid framkomst. MTB bör funka bra, speciellt om du lägger på slicks istället för nabbdäck. Dubbdäck finns för vintern. Kallt/blött är bara en fråga om kläder, för de pengar du sparar jmf bil kan du med gott samvete skaffa riktigt bra GoreTex.

7 km är såpass kort att nästan vilken cykel som helst funkar, men annars tycker jag den optimala pendlarcykeln är en billig CX (cykelcross), dvs räserväxlar och bockstyre (för att krypa undan motvinden) men plats för skärmar och lite bredare däck.

Som sagt har jag redan släta däck på en av mina MTB's, men tanken var väl kanske att jag skulle köpa något mer ändamålsriktigt.

Det är bara 26"-hjul på cykeln och det skulle nog inte skada att gå upp där lite. Inbillar mig att det blir enklare att hitta smalare gatdäck om jag har en mer vanlig storlek också. De däck jag har på nu är onödigt breda pga att jag inte hittade så många alternativ.

Skulle gärna ha en cykel med vettiga skärmar också.

Om det ändå bara är pendling, så kanske BMW C1? :hihi

Men 7 km är lätt gjort med cykel.

En C1 vore grymt. Tak över huvudet, men ändå ett tvåhjuligt fordon. Det bästa av båda världar. :rofl
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En C1 vore grymt. Tak över huvudet, men ändå ett tvåhjuligt fordon. Det bästa av båda världar. :rofl

Det är konstigt hur andra ser det som det sämsta från två världar....

En bekant till mig ville köpa en sån där Renault Twizy el-låtsasbil, han trodde att det kunde vara ett alternativ, men han bokade provkörning på den och den dagen han fick låna den var det halv storm och regn.

Han konstaterade att det var det sämsta från alla världar, det gick någorlunda bra medans han körde, men sen hamnade han i bilkö med sidvind och spöregn.

Han lämnade tillbaka den innan provkörningstiden var slut, han skulle inte ha något fordon som krävde att man klädde sig för MC körning men inte gav någon upplevelse av MC körning.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Jodå, det var rätt klart vartåt du ville men den lätte kan man ju inte bara gå på sådär :7peta

Vill man ha nåt me hjälpmotor för de där allra jävligaste dagarna å skulle jag nog ändå titta efter antingen gammal 125-150 kubik skotermoppe eller nåt gammalt ök till offroadmoppe som ä billigt att försäkra (vilket väl utesluter 125:eek:r och allt därunder). En C1 må ha sina poänger men jag undrar lite hur kul den är i halkföre :näsblod
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Det är konstigt hur andra ser det som det sämsta från två världar....

En bekant till mig ville köpa en sån där Renault Twizy el-låtsasbil, han trodde att det kunde vara ett alternativ, men han bokade provkörning på den och den dagen han fick låna den var det halv storm och regn.

Han konstaterade att det var det sämsta från alla världar, det gick någorlunda bra medans han körde, men sen hamnade han i bilkö med sidvind och spöregn.

Han lämnade tillbaka den innan provkörningstiden var slut, han skulle inte ha något fordon som krävde att man klädde sig för MC körning men inte gav någon upplevelse av MC körning.

Räckte bra att torrstyra en sån inne hos renulthandlaren för att inse att den är ett på alla sätt sämre alternativ till tvåhjulig MC. Stenhårt halkigt plastsäte var det dessutom.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jodå, det var rätt klart vartåt du ville men den lätte kan man ju inte bara gå på sådär :7peta

Vill man ha nåt me hjälpmotor för de där allra jävligaste dagarna å skulle jag nog ändå titta efter antingen gammal 125-150 kubik skotermoppe eller nåt gammalt ök till offroadmoppe som ä billigt att försäkra (vilket väl utesluter 125:eek:r och allt därunder). En C1 må ha sina poänger men jag undrar lite hur kul den är i halkföre :näsblod

Exakt. Då borde ju en Vespa GL 150 vara perfekt. :tummenupp

Vespa GL 150 1963.jpg


Äh, vad fan. Jag kanske kan köpa en Vespa ändå, bara för att jag vill. :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför köpa vespa istället för att pendla med mc'n? :va

Samma väderkänslighet, tar samma plats, kräver samma utrustning, vilken nackdel har mc'n som inte scootern har?
Möjligen att vespan dricker lite mindre sås, men inte så mycket att man kan köpa och försäkra ett fordon till på de kilometrarna om man redan har en hoj påställd.

Edit: Om maan VILL ha en vespa är det väl en annan sak, men att motivera det rationellt? Njaaa.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför köpa vespa istället för att pendla med mc'n? :va

Samma väderkänslighet, tar samma plats, kräver samma utrustning, vilken nackdel har mc'n som inte scootern har?
Möjligen att vespan dricker lite mindre sås, men inte så mycket att man kan köpa och försäkra ett fordon till på de kilometrarna om man redan har en hoj påställd.

Edit: Om maan VILL ha en vespa är det väl en annan sak, men att motivera det rationellt? Njaaa.

Man är mer skyddad mot slask och stänk på vespan, och man kan ju ha en såndär sexig scooterponcho om det regnar. :hihi
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Varför köpa vespa istället för att pendla med mc'n? :va

Samma väderkänslighet, tar samma plats, kräver samma utrustning, vilken nackdel har mc'n som inte scootern har?
Möjligen att vespan dricker lite mindre sås, men inte så mycket att man kan köpa och försäkra ett fordon till på de kilometrarna om man redan har en hoj påställd.

Edit: Om maan VILL ha en vespa är det väl en annan sak, men att motivera det rationellt? Njaaa.

Ratio-vaddåförnågot?! :va
Man är mer skyddad mot slask och stänk på vespan, och man kan ju ha en såndär sexig scooterponcho om det regnar. :hihi

Skoterponcho är rätt i alla väder. :D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Varför köpa vespa istället för att pendla med mc'n? :va

Samma väderkänslighet, tar samma plats, kräver samma utrustning, vilken nackdel har mc'n som inte scootern har?
Möjligen att vespan dricker lite mindre sås, men inte så mycket att man kan köpa och försäkra ett fordon till på de kilometrarna om man redan har en hoj påställd.

Edit: Om maan VILL ha en vespa är det väl en annan sak, men att motivera det rationellt? Njaaa.

Om man redan har två hojar påställda året om då? Då borde det väl vara motiverat att köpa en tredje? :7peta
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Bonzo, du har ju redan bestämt dig för en vespa!
MEN, de sju kilometerna du kommer att ha till jobbet är ju rätt snabbt avklarat på cykel och dessutom kommer du att få en jäkla kondis och dessutom hålla dig varm, bättre än att sitta och huttra på en ghey-pulka.

Nuff said :fakta
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Bonzo, du har ju redan bestämt dig för en vespa!
MEN, de sju kilometerna du kommer att ha till jobbet är ju rätt snabbt avklarat på cykel och dessutom kommer du att få en jäkla kondis och dessutom hålla dig varm, bättre än att sitta och huttra på en ghey-pulka.

Nuff said :fakta

Du är så vis min vän.
Det får nog bli så att jag köper en Vespa och cyklar till jobbet. Det måste ju vara rätt på alla sätt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du är så vis min vän.
Det får nog bli så att jag köper en Vespa och cyklar till jobbet. Det måste ju vara rätt på alla sätt?

:tummenupp
Det perfekta valet. Köp dessutom en riktigt gammal och lite risig vespa så det blir många inköp för att få riktig knullputs på den med. :fakta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du är så vis min vän.
Det får nog bli så att jag köper en Vespa och cyklar till jobbet. Det måste ju vara rätt på alla sätt?

:tummenupp
Det perfekta valet. Köp dessutom en riktigt gammal och lite risig vespa så det blir många inköp för att få riktig knullputs på den med. :fakta

Och sen du har renoverat Vespan till knullputs så är den för fin att ta till jobbet när det är slaskföre, så då tvingas du att cykla dessutom!

Bara win-win-win i det fallet!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top