Pendlarfordon; Cykel, Vespa eller bil?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Om man tycker att det är fusk att ha en motor så borde man väl rimligtvis undvika allt som har motor så långt det går ? (inkl moped, motorcykel och bil)

Fast det har jag väl aldrig sagt?

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Norsjö shopper.
Uppfyller alla krav om du nu fortfarande tvekar gällande en vespa.

Största anledningen till att jag fortfarande tvekar är för att jag ser för många fördelar med att cykla. Att jag tycker det verkar jobbigt är bara ytterligare anledning att göra det, jag skulle må bra av lite vardagsmotion.

Annars vore en Shopper grymt, men jag vet inte om jag är tillräckligt excentrisk för att komma undan med det. Risken är stor att folk bara skulle utgå ifrån att jag har någon form av mentalt handikapp.
Vilket iofs inte är så långt ifrån sanningen, men än så länge ligger jag på rätt sida av marginalerna. :hihi

..utom att den inte får köra på motorväg..
Har en 125cc, i stort sett en förvuxen EU-moppe.
Kalas i stan när vi har bilfientliga lokalpolitiker.
2dl/mil, kan parkeras nästan varsomhelst och kostar pga ålder nästan inget att försäkra.
Minns i somras när det pga vägarbeten var 2 mil kö genom stan, då kändes vägrenen som en privat motorväg....

Har ingen motorväg på väg till jobbet, så det är lugnt. :tummenupp

----

Det kommer nog sluta med att jag kommer cykelpendla. Men en Vespa ligger ändå på inköpslistan. :fakta

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det är det väl inte i USA heller ?

Reglerna är inte samma i alla delstater, men verkar som att i större delen av USA så är det elmotor på upp till 750W som får hjälpa till i upp till 20Mph som gäller.

Har man flera tusen watt så är det bara för "off road use".

Vilket också skiljer sig från Sverige.
250W cyklarna får man väl använda var som helst som en vanlig cykel får användas.
Men något kraftigare än det, oavsett el eller förbränningsmotor får nästan inte användas alls utanför väg.

Har faktiskt ingen aning om reglerna i USA men Stealth tillverkas i Australien :p Men ja här får ju dessutom inte motorn gå utan att man trampar. Får bara fungera som hjälpmotor och inte hjälpa till mer än upp till 25km/h.

Vilket ju gör att Stealth hojarna kommer behöva reggas som lätt mc för att få användas i trafik. Då ska den ha regskylt, man ska ha körkort för den, man måste använda godkänd mc-hjälm och den ska vara trafikförsäkrad. Och så får man såklart endast köra på vägar och typ endurobanor. Kommer nog ta rätt lång tid innan den sortens hojar blir populära i det här landet.

Sen kostar ju en B-52 över 100 000 kronor också vilket gör den jävligt opraktisk i jämförelse.

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Beror väl främst på årstid. Sommaren och ur motionssynpunkt är väl cykeln bäst. Men vintertid liksom rent allmänt om man ska frakta med sig veckohandeln från stormarknaden hem så är väl nästan bilen ett måste.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Beror väl främst på årstid. Sommaren och ur motionssynpunkt är väl cykeln bäst. Men vintertid liksom rent allmänt om man ska frakta med sig veckohandeln från stormarknaden hem så är väl nästan bilen ett måste.

Fast om man passerar mataffären på vägen hem så kan man ju handla varje dag, och packa i ryggan och ta med hem på cykeln.

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Fast om man passerar mataffären på vägen hem så kan man ju handla varje dag, och packa i ryggan och ta med hem på cykeln.
Jo, jag åker själv väldigt ofta med ryggsäck eftersom jag inte har några packväskor på hojen och visst småhandlar jag och packar i ryggan utan problem.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Moped som pendlarfordon !?.Hur gott om tid har folk egentligen !?. :va

Just i mitt fall tar nog själva resan bara ca 5-10 min extra med cykel/moped jämfört med bil, och så jävla bråttom har jag inte.

Dessutom var nya chefen noga med att förklara att han inte gärna såg att vi jobbar mer än 40 timmar per vecka. Jämför man det med min nuvarande arbetsplats där inställningen är mer av typen "jobba tills du stupar och gärna lite mer", så kommer jag ändå ha mer tid över än jag har i dagsläget.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har sagt det förr och säger det igen. BMW C1. Den är oslagbar. Iom kraschbåge och säkerhetsbälten är den "säker" = man slipper mecket med MC-kläder.

Man blir inte blöt om det regnar. Man klarar sig lätt torr i 30 min. Kör man längre blir man blöt om handleder och nere vid byxbenen. Låren om det regnar på tvären.

Den drar lite soppa. Med den enorma toppboxen kan man lätt rycka med sig två stora matkassar på vägen hem.

Den är topptung och upplevs av nya förare som vindkänslig. Det där lär man sig snabbt att hantera. Däremot skulle jag inte köra med den om det är halt. Inte ens med dubbdäck.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har iofs bara provkört en C1 men min uppfattning är att den är inte så mycket mer vindkänslig/vinglig än en vanlig scooter men eftersom man i C1:an har en rutram framför sig så ser man hur den vinglar (framförallt i låg fart förstås) på ett annat sätt än med andra scootrar.

Det jag har att jämföra med är den Italjet Jupiter 250 (en Yamaha Majesty-klon) som jag hade.

C1:an är helkul, jag skulle velat ha den med en 300 på 25-30 häst och att kraschbågen över axlarna hade gått att justera i bredd så hade jag köpt en direkt.

Mvh,
Ingvar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras