Pendlarfordon; Cykel, Vespa eller bil?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Och sen du har renoverat Vespan till knullputs så är den för fin att ta till jobbet när det är slaskföre, så då tvingas du att cykla dessutom!

Bara win-win-win i det fallet!

Det här blir bara bättre och bättre. :tummenupp

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Elcykel är det absolut vettigaste alternativet, men om du nu ändå tänker "Vespa", så bör du också överväga 4t moppe. Kostar typ inget i inköp, underhåll, försäkring, skatt och bränsle. Släng på handtagsvärmare så funkar den året om.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Vespa när det är halt kan fan inte vara kul.

Jag hade köpt en drz400, klx eller liknande och krängt på "nabbiga" däck med dubb.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är konstigt hur andra ser det som det sämsta från två världar....

En bekant till mig ville köpa en sån där Renault Twizy el-låtsasbil, han trodde att det kunde vara ett alternativ, men han bokade provkörning på den och den dagen han fick låna den var det halv storm och regn.

Han konstaterade att det var det sämsta från alla världar, det gick någorlunda bra medans han körde, men sen hamnade han i bilkö med sidvind och spöregn.

Han lämnade tillbaka den innan provkörningstiden var slut, han skulle inte ha något fordon som krävde att man klädde sig för MC körning men inte gav någon upplevelse av MC körning.
Vår kommun testade ett tag en elmoped. Jag kan inte komma ihåg att jag såg den ute särskilt många gånger. Mestadels så var det väl i samband med diverse jippon där kommunen skulle visa upp hur gröna de är.
http://www.op.se/jamtland/ostersund/kommunen-ska-testa-elmoppe-i-vintervader

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
För mig låter cykel som det självklara valet, året runt :tummenupp Jag har 21km enkel väg till jobbet, och jag cyklar varje dag året runt, och oavsett årstid rullar jag alltid förbi alla bilar i köerna. Visst, det tar ca 45 min, men alla alternativ är sämre, och jag slipper fastna i köer, signalfel och annat elände. Sen är ju en viss tröskel, och ibland är det klart ocharmigt väder, men när jag då, varm och svettig, rullar förbi busshållplatser med blåfrusna människor som väntar på en buss som står på tvären i någon snödriva, då känns det ganska bra igen :tummenupp

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Va det nått fel på 990 in?

Du menar min SMR? Inga fel alls, den kanske är lite svårtämjd när det börjar bli halt, men med ett par vettiga däck skulle den nog inte göra bort sig. Men jag är väl inte helt sugen att utsätta den för det väder som Sverige brukar bjuda på under höst och vinter.

Jag borde nog döpt tråden till "Funkar en gammal Vespa som pendlingsfordon?" istället, med tanke på hur jag argumenterar för ett av alternativen i titeln. :hihi

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Jag tycker du ska köpa en flakmoppe. Då får du 3 hjul som välter svårare än 2 och ett praktiskt flak att ställa ölen på när du fredagshandlat. Tycker du flakmoppe låter töntigt kan du kalla den pickup-moppe.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Jag tycker du ska köpa en flakmoppe. Då får du 3 hjul som välter svårare än 2 och ett praktiskt flak att ställa ölen på när du fredagshandlat. Tycker du flakmoppe låter töntigt kan du kalla den pickup-moppe.

Jag är så pass störd att jag tycker det är rätt hårt med flakmoppe. Min granne har en som han försökt kränka till mig, men ett av problemen med en flaka är att jag inte har något garage vid bostaden och jag får inte in den på uteplatsen.

Däremot har jag en Monarped från 1956 som skulle funka som pendlarfordon ett tag. Däremot tror jag det blir jobbigt om det kommer snö och kommunen inte plogar cykelbanorna förrän framåt eftermiddagen. Anledningen till att jag började kolla på Vespa som ett alternativ är för att de klarar att hålla samma hastighet som bilarna och därmed går att köra på vanliga vägar.

Touché! :Bugar

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Norsjö shopper.
Uppfyller alla krav om du nu fortfarande tvekar gällande en vespa.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Norsjö shopper.
Uppfyller alla krav om du nu fortfarande tvekar gällande en vespa.
..utom att den inte får köra på motorväg..
Har en 125cc, i stort sett en förvuxen EU-moppe.
Kalas i stan när vi har bilfientliga lokalpolitiker.
2dl/mil, kan parkeras nästan varsomhelst och kostar pga ålder nästan inget att försäkra.
Minns i somras när det pga vägarbeten var 2 mil kö genom stan, då kändes vägrenen som en privat motorväg....

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
El-cykel är för pensionärer.

Om man tycker att det är fusk att ha en motor så borde man väl rimligtvis undvika allt som har motor så långt det går ? (inkl moped, motorcykel och bil)

I så fall är det inte bara cykel som kvalar in, utan du kan ju skaffa skateboard eller inlines eller ta en lång joggingrunda till jobbet.

Tufft klipp :tummenupp

Är själv sugen på elcykel.
Något liknande i klippet hade såklart varit rätt kul. Men kanske inte helt lämplig i vardagen. Hade varit kul med en mer anpassad för lek och en mer för nyttocykling, men det blir för dyrt.
Har mindre än 5km till jobbet, så avståndsmässigt är det väldigt bra för cykling.
Men trotts kort avstånd så är det en del backar. Kul nerför, segt uppför.

Så jag funderar på elcykel. Har inte tänkt att skaffa någon de närmsta månaderna, men kanske nästa år.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Till ditt försvar så är det inte ens i närheten av att räknas som cykel med svenska regler. :(

Det är det väl inte i USA heller ?

Reglerna är inte samma i alla delstater, men verkar som att i större delen av USA så är det elmotor på upp till 750W som får hjälpa till i upp till 20Mph som gäller.

Har man flera tusen watt så är det bara för "off road use".

Vilket också skiljer sig från Sverige.
250W cyklarna får man väl använda var som helst som en vanlig cykel får användas.
Men något kraftigare än det, oavsett el eller förbränningsmotor får nästan inte användas alls utanför väg.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati